.jpg)
Монголын соёл урлагийн салбарын нэгэн хэсэг болсон "Ард" кино театр нь 1990-ээд оноос хойш улс орон даяар өрнөсөн өмч хувьчлалын үйл явцын хүрээнд хувьчлагдсан обьектуудын нэг. Түүхэн дурсгалын шинжтэй, олон арван Монголчуудын соёлын боловсролд хувь нэмрээ оруулсан энэхүү театрын хувь заяа өнөөдөр олон нийтийн анхаарлын төвд байна.
Менежментийн хувьчлал ба Д.Сосорбарам
Монгол Улсын гавьяат жүжигчин Д.Сосорбарам тухайн үед соёл урлагийн байгууллагуудыг "менежментийн хувьчлал"-аар авах боломжтой нөхцөлөөр "Ард" кино театрыг эзэмшигч болсон. Энэ нь тухайн байгууллагын удирдлага, ажилчид өөрсдийн байгууллагыг хувьчилж авах төрийн бодлого байсан юм. Хууль, журмын дагуу хувьчилсан уу гэвэл тийм. Харин шударга ёсны үүднээс зөв байсан уу гэдэг асуулт өнөөдөр дахин сөхөгдөж байна.
Зориулалтын дагуу ашиглагдсан уу?
Хувьчлалын гол зарчим бол өмчийг шинэ эзэн нь зориулалтын дагуу ашиглаж, хөгжүүлэх ёстой байв. Гэвч "Ард" кино театр кино урлагийн төв биш, харин зах зээлийн дарамтад өртөн удаан хугацаанд ашиглагдаагүй. Сүүлийн жилүүдэд бүр ч илүүтэйгээр кино урлагийн орон зайнаасаа тасарч, тансаг оффис, бизнесийн барилга байгууламж болгох төлөвлөгөө хэрэгжиж эхэлжээ.
"Миний өмч, миний дур" гэх тайлбар
Д.Сосорбарам өөрөө энэ тухайд: “Энэ дээр юу ч хийсэн миний дур. Энэ бол миний хувийн өмч”хэмээн мэдэгдэж байв.
Гэвч ард түмний дурсамж, нийтийн соёлын өв, нийслэлийн архитектурын түүхийг хөндсөн ийм байрлалтай барилга хувь хүний “хувийн өмчийн хүрээнд дур мэдэн ашиглагдах” учиртай юу гэсэн асуулт зайлшгүй гарч ирж байна.
Шударга хувьчлал уу, түүхэн алдаа юу?
"Ард" кино театр бол зүгээр нэг үл хөдлөх хөрөнгө биш, харин олон арван жилийн турш нийслэлчүүдийн урлаг, соёлын амьдралын нэгэн төв байв. Ийм барилга хувьчлалын нэрийн дор хувийн өмч болж, улмаар зориулалтын бусаар ашиглагдаж байгаа нь шударга хувьчлал, нийтийн өмчийн үнэ цэнэ, соёлын өвийг хамгаалах төрийн үүрэг гэсэн гурван том асуудлыг сөхөж байна.
Дүгнэлт
Хуулийн хүрээнд хувьчилсан ч, нийгмийн шударга ёсны шалгуурт нийцэж байна уу гэдэг өнөөдөр эргэлзээтэй. Соёлын өвийг бизнесийн барилга болгож хувиргах нь зөвхөн нэг хүний өмчийн эрхийн асуудал биш, харин нийтийн соёлын орон зайг хэрхэн хадгалах тухай томоохон маргааны эхлэл боллоо.
"Ард" кино театрын хувь заяа бидэнд нэг зүйлийг харуулж байна: Өмч хувьчлал зөвхөн эдийн засгийн тооцоолол биш, нийгмийн соёлын үнэ цэнийг хамгаалах асуудал мөн юм.
С.Сарнай
Сэтгэгдэл4
yamar ch margan bhgui huwi hun aliwa ul hudluh hurunhig mungur hudalfaj awah yumu eswel urin hurungur bizen baiguldag yum usuhin ulunteii ene urlag soyolin guilgachind yamar hurungu mungu bhaw de … urigu ardchlalin anhdagchdin neg gedeg pizda min ter tsag ved amidarch bsan humus odo ch bj l bna bas hudöa shahad hemje hyazgar gej bdin guilgachin ussun hun guilgachin l bdin nna yagad minhol ulsad urlag soyolin olni tanil humus geher yadu zudugin tuil mergejilin huilgachi. zayatai humus bdin be
Сосорбарам ард кино театрын менежментийг түр хугацаагаар төрийн өмнөөс хийх ажлыг гэрээгээр авсан болохоос биш мөнгө төлөөд, ард кино театрыг дуудлага худалдаагаар худалдаж аваагүй болно. Хугацаа дууссан худалч жүжигчинтэй хуулийн хүрээнд хатуу ял шийтгэл тооцох цаг болсон. Төрийг ард түмэнтэй хамт доромжилдог цаг дууссан. Америкийн ардчилал дууссан, дэлхий бөөрөнхий болохоор бүх улс өөр өөр өгөгдөлтэй (өөр өөр улс төрийн системтэй байх) нь тодорхой болсон.
Сособарам бол монголоос урваж гадаадын тагнуул туршуул хийсэн гэмт хэрэгтэн. Сосорбарам японд очиж монголын талаар олон нууцыг дэлгэсэн гэмт хэрэгтэн мөн. Монголын улстөрд орсон хүн гадаадын тагнуул болох магадлал өндөр. Иймд Сособарамд шалгуулах шаардлага буй.
Улс төр хийхэд мөнгө хэрэгтэй. Энэ хүний санхүүжилтийг шалгах хэрэгтэй. Украйн ялна гэж баахан жагсаад байсан ямар санхүүжилт байгааг шалга. Монголын төрийн эсрэг гадаадын санхүүжилтээр жагсаал хийсэн болох нь тодорхой болбол Сосорбарам монголоос урваж тагнуул хийсэн гэмт хэрэгтэн болно.