Монгол хүмүүс дээд тэнгэрээс заяатай Бөртэ чонын удам хэмээн өөрсдийнхөө гарал үүслийн тухай “Монголын Нууц Товчоо”хэмээх их хөлгөн судрынхаа эхний өгүүлбэрт бичсэн нь буй. Мөн Чонос \чононууд\ овгийнхны амьдрал тэмцлийн талаар Монгол түүхэнд тэмдэглэгдэн, эдүгээ ч амьдарч байна. Эдгээр баримт нь чонын талаар хүмүүнтэй холбоотой эртний түүх байдгийн хэсэг нь ажээ. Ер нь чоно хэмээх тэнгэрлэг тэр араатны барааг харсан нь долоон хоногтоо азтай байх нь, барж хороосон нь жилдээ хийморьтой явах нь хэмээн бэлгэшээдгийн учир юунд байдаг юм бол.
Амьтны амийг хороож нүгэл үйлдэхэд аз хийморь сэргэдэг гэжүү? Ижил тэнгэртэйд нь үзэгдэж, илүү тэнгэртэйд нь алагдъя гэж чоно тангарагласан гэдэг.Чулуугаар нэг л удаа цохиулсан бол сэтгэл гутарсаар хорвоогоос хальдаг хийморьлог амьтан шүү хэмээн Монгол түмэн ярьдаг.Чоно шиг санаатай ч гэж ярих. Ингээд бодоход чононы тэнгэрлэг эрэлхэг чанарыг монгол хүн үнэлдэг ажээ. Говь-Алтай аймагт чононы талаар яригдах олон сонирхолтой домог, үлгэр, болсон явдал, хошин шог ярианаас хэсэгчлэн сонирхуулахаар бэлтгэлээ.
Чонын үг
-Ай чааваас энэ хүн гээчийн алган чинээ улаан нүүрнээс гал бутраад байх юм. Түүнээс биш эр хонины чадалгүй амьтан юм даа гэж хэлдэг гэнэ.
Чонотой мэндэлсэн нь
Намрын орой харанхуй бүрэнхийгээр малаа сааж байгаа нэгэн эмгэн хувинтай сүүгээ юүлэхээр гэртээ орж ирвэл баруун талд нь нэгэн хүн сууж байна гэнэ.Сайх хүн их л уртаар эвшээлгэхэд,эмгэн ядарч яваа хүн байна даа зайлуул гэж бодоод:
-Та сайн байна уу? гэвэл
-Нөгөө хүн зөөлхөн сөөнгө хоолойгоор улиад үүд рүү явсан нь өвгөрч зөнөсөн чоно байсан гэнэ. Аливаа амьтныг нас дарнаа гэдэг мөн ч хэцүүхэн ажээ.
Чоно гүзээнд хайртай
Чоно барьсан малынхаа сэвстэй гүзээг хэзээ ч хөндөж хагалдаггүй гэнэ. Учир нь үүр ноохойд нь аюул тулгарахад бэлтрэгээ гүзээнд хийж зөөдөг байна. Иймд барьсан амьтныхаа гүзээг сэвстэй нь бүтнээр нь орхидог ажээ.
Чонын ухаан
Чоно барих ан амьтнаа ихэвчлэн уух усан дээр нь отож байж барьдаг аж.Тэгэхдээ уг амьтныхаа эсрэг чиглэлээс ирж отож байгаад усаа уугаад гарсны дараа хөөж барьдаг байна. Учир нь ус уусан амьтан тайван удаан болдог ажээ. Чоно ”гүн” хүний ухаантай ард түмэн ярьдаг.
Чоно оточ
Чоныг байгалийн ан, мал, амьтны сул дорой, өвчтэйг нь барьж иддэг учир халдварт өвчнийг бусдад нь тархаж устахаас сэргийлдэг байгалийн эмч оточ хэмээн үздэг.Тэгэхдээ хүн төрөлхтөн олон мянган жил чонотой тэмцэлдэж мал, амьтны хоёр талаас нь хооллосоор өнөөдөр ч хамт л явна. Хойшид ч хамт байх болно. Чонын биенээс хаях юм байхгүй, эмчилгээний чанартай гэж эмийн болон домын сударт тодорхой тэмдэглэсэн нь бий. Чонын шагай хүлэг морь,эр хүн хоёрын биенд явахад хийморьтой сайн. Шээс боогдоход чонын шагайг үрж усанд буцалгаж ууна. Хоол шингэхгүй бол чонын хатаасан ходоодыг нүдэж тунгаар хэрэглэ. Чонын хэл, багалзуур, хоолойн өвчинд сайн тул багалзуураар домнож, хэлийг нүдэж хоолойгоо зайлбал эдгэнэ. Уушиг муудвал чонын өөх,тос,махыг хэрэглэнэ гэх мэтчилэн олон зүйлийг тэмдэглэсэн байна.
Чоно бугуйлдсан нь
Тонхил сумын “Зүйл” багийн малчин Р.Сэсээр хоёр удаа чоно бугуйлдаж агнажээ.Тэрээр үзсэн чоноо хэвтүүлчихээд салхийг нь тааруулж очоод босгон хөөж бугуйлдан,бугуйлын гогцоо чангармагц угз татан унагаад эргэн давхидаг байна. Хоёрын хооронд муу шорноос \буунаас\ дориун бугуйл дээр гэж Р.Сэсээр ярьдаг байна.
Чоно үүрэндээ өлзийтэй
Монголчууд чоно үүрэндээ өлзийтэй гэдэг. Үүрнийхээ орчмоос ав хийдэггүй бөгөөд үүрэнд нь орсон хүнийг барьж ноцдоггүй гэдэг. Ирвэс бугуйлдан барьж байсан Тонхил сумын “Бүс уул” багийн малчин Г.Батхүү, Ч.Ишдорж нар бэлтрэг суйлахаар чонын үүрэнд очоод Г.Батхүү нь үүр рүү оржээ.Эргэж дохио өгч байсан Батхүү чимээ тасарч Ишдорж айж эхэлжээ. Батхүүг үүр рүү ороод шүдэнз зурахад нэгэн том чоно архирч урдаас нь мөлхөж гэнэ. Батхүү шүдэнз асааж шороонд хатгасаар ухарч, чоно ч урдаас нь мөлхсөөр байж. Үүрний ам уужран гэгээ тусахуйд чоно ухасхийн Батхүүтэй чихцэлдсээр гарч зугтжээ. Чоно үүрэндээ өлзийтэй гэдгийн нэг жишээ энэ ажээ.
Чоно утсан нь
1950-аад оны эхээр Дарви сумын харъяат Т.Дэлдгээн Хүйсийн говьд мориор чоно хөөж яваад үүрэнд нь оруулж баахан харганаар бөглөөд утжээ. Маргааш нь ах Цүлтэмийнхээ хамт ирж малтаж байтал утуулсан чоно нь үхээгүй толгой нь гараад ирж. Дэлдгээн ч хөлөөрөө хоолой өөд нь жийж, ах Цүлтэм нь уургалан боож алж байжээ.
Шаалуу хүү
Бэлтрэгээ суйлуулах, агнуулах зэргээр олон удаа үрийн хагацал үзсэн чоно нялх хүүхдийг хулгайлж тэжээсэн тухай олон домог байдаг.Чонын хайрлан тэжээсэн хүүхдийг Шаалуу хүү гэнэ. Шаалуу хүү дөрвөн хөллөж явдаг,түүхий мах иддэг,чоно шиг ульдаг ажээ. Ийм түүх дурсамж олон газар яригдсаар байдаг.
Хурдан анчин
Цээл сумын Дэрстэй багийн өвгөн Х.Сүрэнхүү залуудаа их хурдан байжээ.Тэр нэг удаа хавхтай чонын мөр хөөж яваад тааралдтал нөгөө чоно нь хөлөө таслан зугтжээ. Сүрэнхүү гуай хөөж гүйцээд сүүлдтэл чоно эргэн дайрахаар нь хутгалаад нөгөө талд нь үсрэн гарчээ. Ингэж дайрах болгонд нь хоёр талд нь ээлжлэн гарч хутгалсаар алсан гэдэг.
Чоно агнаж депутат болсон нь
Төгрөг сумын “Төгрөгийн эх “багийн ард Гончиг гуай олон чоно агнасан учир 1951 онд Төгрөг нутгаас анхны АИХ-ын депутатаар сонгогдож байжээ.
Амьдаар нь өвчжээ
Цогт сумын Жанжинсоног хэмээх өвгөн өөрийнхөө малыг идсэн чоныг мориор хөөн уургалж бариад амьдаар нь арьсыг нь хуулж байжээ.Чоноо өвчиж дуусаад:
-Чи миний малыг ингээд идэж бай гээд тавьсан чинь хоёр гурван хөтөл даваад шар мах нь хатахаар үхэж байсан шүү гэж ярьдаг гэнэ.
Овсгоотой анчин
Дарви,Тонхил сумдад сум нэгдлийн даргаар ажиллаж байсан “Сургууль ах”хэмээх Д.Дашхүү 50 настайдаа 50 дахь чоноо агнаж байжээ. Огцом газрын өөд зугтаж яваа чоныг гэдэргээ харж хэвтээд хоёр хөлөө өргөн буугаа дээр нь тавиад буудан агнаж байжээ. Тавин долоон чоно агнасан Дашхүү ийм л овсгоотой анчин байжээ.
Дом
Чоныг хүмүүс боохой, том амт, бөөн саарал, хээрийн нохой, жоодгой, нохой ноосон, оймсон толгойт гэх зэргээр нутаг нутагт өөр өөрөөр цээрлэн нэрлэдэг. Тэгвэл чонын арьснаас хар амыг нь битүү зүсэн авч хатаагаад гэр орондоо байлгавал хар,цагаан хэл ам түүгээр өнгөрдөг гэдэг домог бий. Мөн хүүхэд нь тогтдоггүй айлын хүүхдийг өлгийдөн хатаасан хар амаар оруулж домновол тогтдог гэнэ.
Уламжлал
Төгрөг сумын Хүрэн гол багийн харьяат Ш.Баяжих Дугуйн далан гэдэг газар мориор чоно хөөж явдал дундаа дөрөөгөө сугалан цохиж алжээ. Энэ нь морьтон түмний чоно авладаг уламжлалт арга гэнэ.
Чоно хүнийг таньдаггүй
Хүн намайг харахаараа чоно,чоно гээд таниад дуудаад байх юм. Би хүний нэрийг нь мэдэхгүй юм гэж чоно хэлдэг гэнэ.
Ш.Цоодол
Эх сурвалж: "Монцамэ"
Сэтгэгдэл0
×îíî áîë áàéãàëüä áàéäàã áóñàä àìüòäààñ þóãààðàà ÷ ÿëãàðàõã¿é áàéäàã ë íýã ìàõ÷èí àðààòàí.Õàðèí ÷ ìàë÷èí ìîíãîë÷óóäûí ìàë ñ¿ðãèéí äàéñàí ãýæ áîëíî.Õîòûí õîãîí äýýð õ¿í áîëñîí õýñýã ñàâñàã þìíóóä ë ÷îíî õèéìîðüòîé àìüòàí ãýýä ñîëèîðîîä ýõýëñíýýñ õîéø áàðàã ë ÷îíîíîîñ àäèñ àâàõ øàõàõ áîëëîî.Õýäèéãýýð ÷îíî ººðºº ýðòýé,óõààëàã àðààòàí ÷ ãýñýí àðàé ÷ á¿õ ìîíãîë÷óóäûí ø¿òýýí Äýýä Òýíãýðòýé õîëáîîä áàéõ ç¿éë áèø.Õèéðõýíý ãýæ íýã àþóë ìîíãîë õ¿íä áàéíà ø¿¿.Äàâõèàä èðñýí 5 íàñòàé àäóóíààñ àäèñ àâ÷ õ¿íèé õèéìîðèî ñýðãýýäýã õýñýã õ¿í áàéíà.Õ¿í áàéæ í¿¿ðýíäýý ¿ñòýé àäãóóñíààñ äîîð õèéìîðüòîé áàéõ þì ãýíý.ßäàæ ýõ áîëñîí 6 ç¿éë àìüòíû òóõàé óíøààã¿é áàéäàã áîëæ òààðààä áàéãàà.׺뺺 ó÷ðàëò ýðäýíýò õ¿íèé áèåèéã îëæ òºð÷èõººä äîîä òºðºëò õýëãèé àäãóóñíààñ àäèñ àâààä áàéõààð õàéðàí "õ¿íèé çàÿà" ãóòàæ èðýõ òºðºë人 àäãóóñ áîë÷èõã¿é þó.
1 deer bgaa hun oshoo joohon sudalgaa hiivel deeree...ochnoon ueeeree shuteed irsiin choniig deedellee geed suld hiimori n muudsan hun lav medehgui yum bna. 1 d bgaa gar bol choniig hyadaad bai gesen l yum yarih geed bna. oshoo joohon sudla hogshoon...tegeed dongos
1 bolon 1-iig demjij bga humuus neg uhaantanbhunbboloh gej yadaj de zailuul. choniin ur ogooj arvin gedgiig medehgui bj yah gej olon yum bichdeg bnaa. adaglaad l heer tal haldvart ovchin tsöljiltöös chono gedeg amitan chi zohiogoogui ch chinii bishirch hundleed bgaa humuusiin zohioson vaccin-s chene iluu hamgaalj bgam shu. ireh toroldoo chono bolood torvol harin ch bayarlana shu bi. chono bol araatan amitnii deed uhaan gej dalai shig bh yamar ch bsan chamaas deer. hun araatnaasaa suraltsaj bj odii zeregt hursniig chinii ter nuurendee usgui erdemten merged heleheeerwe l neg bolj bgaag boduushtai yumda byatshan tarhit mene. choniig bi udirdagch bolgono geegui ch ustgahiin esreg bol zogsoh bolno
ha ha 5 nastai morind shaalgamar mene chi ch gesen gishguulchih geed l adus avna geed guij yavsan biz azgui bolohoor biyd ne hurch chadaagui bolohoor end hutsaj bga blgui de
chi uuruu odoo huuhduudee hotiin hogon deer usguj baigaa huduunii huusun mantuu baigaa biz. huduuruugee zailval harin hot min tseverhen bno. cham shig huduunihen erj hogtarij hotiig min buzarlaj baigaa. maltaigaa adilhan mal bolson yumnuud
Дээр сэтгэгдэл бичсэн нөхөр "Ядаж эх болсон 6 зүйл амьтны тухай уншаагүй байдаг болж таараад байгаа." гэжээ. Тэгсэн мөртлөө өөрөө "Хотын хогон дээр хүн болсон хэсэг савсаг юмнууд л чоно хийморьтой амьтан гээд солиороод..." гэсэн байх юм. Үг яриа чинь нэг л зохицохгүй байна даа хөдөөний мантуу минь!
монголчууд чоноос гаралтай гэх үлгэр домог байдаггүй,Нууц товчоонд тэгж бичээгүй. Иггц товчоог анх орчуулсан хятад хүний зохиосон зүйл юм.
uls oron bur uur, Mongol Hun bol Choniig shutej bishred baiddaggui ch tuuh sudartai uldeesen deed tenger gej bichsen baidag Aduug bol mongol hun bur deedeldeg ym cham shig hujaach yaaj medhev
юу л яриад бндаа мунхаг муу нохой минь
юу л яриад бндаа мунхаг муу нохой минь
1 -ee chi shuu ih zuv sanaa gargasan bn kkkkkkkk chono sudlaliin ajild chini undur amjilt
chono malchin 2 ideh yumaa l bulaatsalddag gedeg sh dee, baidag l amitan sh dee, omno n mgl-chuud iluu bgalidaa oir amidarhc bsan bolhoor hooloo bulaatsaldah orsoldogchoo sain meddeg bj.
1-deh hun estoi goe helsen baina.Good luck.
zail nohoin baas mene
hyn hyn chanaraan geebel araatangaas door gej neg mergen helsen baidag,eneegiiin hobor terelt hymyyn adgyysnaas door nygel bygdiig hiij gerelt orchlond zeehen honog amidrah yabzdaa ahiad terel abahaargyi byzar byriig yildej bna daa!!!araatnaas door aas gargaj olonii dynd ichej yheheen medeheen baisan aimsigt aluurchidiin dynd amidarch baigaadaa haaya gytah yum!!!mongol orniig saihan bolohiig gegeerch hyn ard ni zengel jargaltai bolohiig aih auylgui bolohiig yzeh edii!!!yamarch baisan ardchilsan geh heneetnyyd mongoliig samarch dyyslaa!!!hezee mongol maani iim bailaa daa!!!sosorbaram gedeg hyn bas ikhe soliorch helne lee!!!eneegiin niigemiig tednyys gereltyylej baigaa gene!!!yldsen niigemiin hegsyyl yhej dald orj baij ene mongol zebersij saihan jargah yum baih!!!iim tebchesgyi olon tenegyydiin dynd yiliin yriin nehzeleer amidarch sain muu heluulej yabaa ene chag ye neg ikhe ydahgyi bolob yy daa!!!hyn teheer chononoos door yhaantai gesen ygiig ene ydaa helj baigaa mini ene syy!!!!yhehdeech chononoos door yheh baih!!!ene chagiin hymyyn bid!!!!
yadaj zöv bichcheed ih oyun uhaan yariach nohoind shaalgamar mene
Sul doroi archaagui muu yumnuud l tserleg amitnaar ooriinhoo sur suldiig sergeeh gesen orivdmoor oroldlogo , oor yu ch bish malnuudaa!
cham shig shonojingoo porn uzej hov jiv unshij suudag amitan bol heeriin chono bitgii hel hashaanii golog haraad aöshees ne goojdog bailgui. heer garaad gants sum gan hiilgej buudaj chadahgui sur suldgui amitan bn l daa chi. yadaj l ohinii deer garaad oligtoohon otsogonoj chadahgui bj sur suldnii tuhai yarih hereg bgamu da araasa shaalgamar mene
amidaar ni obchson ter gar bur aidas hurgechihlee... hajuud ni hollywood n saw, dr hannibaltai kinoonuud bol uy ch bish um bnadoo
×îíî ø¿òýõ áîëñîí íü Áîðæèãèíû äýýä ºâºã Áºðòý ÷îíî áàéñàíòàé õîëáîîòîé.Îäîî ÷ ÀÍÓ-í èíäèàí÷óóä Öàãààí ÷îíî,Àðãèë áóãà,Öàãààí õóñ ãýõ÷ëýí íýðòýé áàéäàã.Ýíý íü õ¿íèé íýð áîëîõîîñ ÷îíî,áóãà,ìîä ãýñýí ¿ã áèø.Ìàíàé õýò íàòóðàë ñýòãýëãýýòýé ãýíýí òýíýã¿¿ä Áºðòý ÷îíî áîë òèéì íýðòýé õ¿í áóñ õàðèí æèíõýí äºðâºí õºëòýé ÷îíî áàéñàí ãýæ ýíä¿¿ðýýä ÿâäàã áîëîëòîé þì áèëýý.×îíîíîîñ õ¿í òºðäºãã¿é,õ¿íýýñ õ¿í òºðäºã ãýäãèéã 10 æèëäýý áèîëîãèéí õè÷ýýë äýýð ¿çýýä îéëãîîã¿é þì óó õààøàà þì.Òýãýõýýð ¿¿íýýñ õîéø ò¿¿íýýñ öààø Áºðòý ÷îíî áîë èéì íýðòýé õ¿í áàéæýý ãýýä îéëãî÷èõ.Òýãýõýýð ÷îíî Ìîíãîë òóóðãàòíû ø¿òýýí áîëîõ ýä áèø.Õàðèí Áîðæèãèí îâãèéã ø¿òýýí Öàãààí øîíõîð ãýæ ò¿¿õýíä ãàðäàã.Óõààíäàà Õèàä áîðæèãèí îâîãòíóóä,òºðëèéí òàéæ,õîõü òàéæ íàð áîë Öàãààí øîíõîð øóâóóã ø¿òýõ íü.×èíóñ,÷îíîñ,÷îíîä îâãèéíõîí áîë ÷îíûã ø¿òýæ ÿâàõ þì.Ãýâ÷ ýíý áîë áàëàð ýðòíèé ç¿éë.Çîîëàòðèÿ áóþó ýðòíèé óëñ îðíóóäàä áàéñàí ø¿òëýã.Îäîî Ýíýòõýãò íèëýýí ò¿ãýýìýë áèé.Õàðèí òýð áàéíãûí äàðàìòàíä áàéäàã õ¿ì¿¿ñ àìüòàí àëæ ñòðåññýý òàéëäãàà ýðèéí ñàéíäàà òýãæ ÿâàà ãýæ áîäîæ áàéãàà áîë ç¿ãýýð ë ñýòãýöèéí íàðèéí ìýðãææëèéí ýì÷èä ¿ç¿¿ëýõ õýðýãòýé.Àìüòàí àëæ òààøààë àâàõ ÷èíü ῿𠺺ðèéí ãýñýí îíîøòîé õ¿íä õýëáýðèéí ºâ÷èí.Ñàäèçìûí íýã õýëáýð ë äýý.×îíûí àðüñòàé áîëîõ ãýñýí,÷îíîîð îðëîãî îëîõ ãýñýí øóíàëòàé õ¿ì¿¿ñ ìýäýýæ ýíä õàìààðàõã¿é.
sanal neg bnaaa
sanal niilj baina gehdee hun gdeg jargalt amitan uchir ert deer uees an goroo hiij zugaatsdag bas aris shiriig ni avch hereglej mahiig baisan gej bodoj bainA.
Элбэг тэнэгтээрээ чи
Tovduud barnii arisaar gangarch teruugeer sur suldee sergeedeg thanshiltai! Hoorhii bar ni ustaj alga bolson suragtai! Odoo ted hyatadiin hulhinii barnii tzuragtai daavuugaar gangardag gesen... Teneg mongolchuud ug ni surgaj avbal tsugeer yumsan. Ene malnuud yum oilgohguil dee chaavaas...
Хаха естой унэн шуу
ан агнуур гэдэг чинь хйиморь сэргээдэг ажил үйлдэл биш шүү дээ. яалт ч үгүй хэрэгцээнийхээ хэрээр агнадаг болохоос таашаал авч хийморь сэргээх гэж хийдэг ажил биш юм. байгаль дэлхий өөрөө өөрийгөө зохицуулаад өч төчнөөн сая жил оршин тогтносоор ирсэн байхад өчүүхэн хүмүүн бид хэрэгцээгээ хангах төдийгөөр хүртэж байхад л хангалттай.
YAAG ZOV TAALAGDAJ BAINA
Таны сэтгэгдэл түмэн зөв. хэрэгцээ хангах төдийгөөр хүртэх зөв. тэгвэл хангайн баялаг хэзээ ч дуусахгүй
шунал гэдэг бол хэзээ ч дундарч дуусдаггүй юм гэдэг. эцэст нь эзэн нь өөрөө дуусдаг гэж байгаа юм
Chono avlaj zugaagaa gargadag humuus minee hiisen nugliin chini uiliin uriig ur udam chini yaj uurnee.
CHI ENIIG SHIIDEHGUI EE SANAA ZOVOH CH HEREGGUI ILUU YUM BITII BICHIJ BAI HARAAL SHIG SANAGDAJ BAINA!!!
Chono yaxav baigaliin shalgarald araatan amitnii zun sovin shalgarsan an baij bolox ch neg shuten guigeed baix n unexeer ineedtei shuu. Deer ued chono gaarna gej xugshchuud yaridag baisanchlan Mongolchyyd an amitaniixaa too tolgoig tentsuulen barij baix yxaan suxuutei xungui bolsnoos xun ruu dairax toxioldol xedentei garsan gej sonsogdson. Chonoo bitgii xel zolbin noxoigoo ch ayataixan zoxitsyylj chadaxgui l baix shig baina... Chono avlax Mongol uvuu sergeej ex orondoo ezen shig ezen bolj amidraxsan
zonoj uhej baij bas maitan tamlaj ter ovgon pizda ooroo uhliin muugaar uhsen baigaasai
ta nar baga ch gesen hel yarianii soeoltoi baigaach dee, arai denduu yumaa
Choniig amidaar ni uvchdug yaasan baliar hun be? ter chono ni uvgunii maliig zovooyo gej amidaar ni ideegui l bailgui!
chunu deedelj ywbal mongol erchuudiin hiimor urgelj uuduu ywna
mongolchuud chonig ih hemjeegeer agnadag bolloo.ene ni neg talaaraa eyreg ch-nogoo talaaraa sorog.
Их ухаантай юм чи
Чоно хийморьтой монгол эр хүн дэ БИ.
хоох
Chonii arag yasnii talaar medeeleliig haanaas abj bolh in
хоох
Чоно хийморлтг амьтан даа. Яг хээр хөдөө ганцаараа тулвал хар цагаан дуу гаркуу хамаг биений л хар хөлс цувах байхдаа...
Зарим нэг нь арай дэндүү сэтгэгдэл бичжээ
huisiin govnii talaarh medeele baihgui yum uu
чоно ядаж л зарим нэг задарсан хүмүүсээс л дээр шүү дээ харсан болгоноо авдаггүй хаяаандаа байгаа амьтанруу бүр ойртохгүй ядаж л гичийндээ үнэн ч шүү дээ хоол зохицуулалтаараа хүн та биднээс л хамаагүй дээр шүү дээ тэгхэд зарим хүн яадаг билээ дээ шуналын тулам дээр буруу хооллолтын мастер эхнэртээ зарим нэг нь үнэнч байж чаддаг билүү бодож үзээрээ энэ амьтнаас бид илүү гарах зүйл нь хөгжил дэвшилт тархи л байх шүү
chono gedeg ih uhaantai amitan bn ☺
Goy bichej
хэрэв чоно үгүй бол тал нутаг үгүй миний хувьд шүтээн гэхээс хавь илүү гэтэл тэр их сүр сүлдийг тэжээвэр нохойноос дордуулж бичсэн байх юмааа нээрээ их Монгол улс ямар хүчин зүйлээр дэлхийн талыг эзэлсэн юм чоныг үгүй хийтэл авлавал энэ улсад юу болох вэ жоохон аятайхан юм бич судла..... хэрэгтэй хэрэггүй нийтлэл бичээд юм мэдэхгүй хүмүүст буруу санаа өгөөд байх юм
Goy ymaa
Woow
Сайн
Сайн
Гоё түүх байн
Нутагтаа очиж чадах Заяа байдаг д бол сайхан 2 чоно тэжээнээ
gaiguu ene nom shig yum bas ih sonirholtoi gehdee iluu chuhal zuil baihgui bna