Бидний өвөг дээдэс юу гэж гэрээслэсэн бэ?
Монгол Улсын зүтгэлтэн Баян-Өлгий аймгийн хөгжимт драмын театрын уран сайхны удирдагч, ахмад найруулагч Рахамын Өсерхантай Монгол Улсын чөлөөт уран бүтээлч, түүх суудлаач, зохиолч сэтгүүлч Загдсүрэнгийн Сэсээр хөөрөлдсөн нь.
-Та уг түүхийн хөгжимт драмын жүжгийг сонгодог бүтээл гэж үнэлсэнийг товч тайлбарлахаас яриагаа эхлэх үү?
-Би эхлэхдээ бяцхан оршил хэлье. Монгол, казах түмэн Манжийн дарангуйллын эсрэг тэмцэж хамтран аж төрж айлсан суусны /1857/150 жилийн ой энэ онд тохиож байгаатай холбогдуулан манай ХДТ-ын хамт олон эрдэмтэн зохиолч Х.Исламын “Өвөг дээдсийн гэрээслэл" түүхийн хөгжимт драмын жүжгийг Монгол Улс тунхагласны 93 жилийн ойн баяраар театрын тайзнаа дахин найруулж тавихаар бэлтгэж байна. Учир нь уг жүжиг Ардын хувьсгалын 60 жил, аймаг байгуулагдсаны 40 жилийн ойн уралдаанд улсад тэргүүн байр эзэлсэн юм. 1860-аад онд Монгол Казах түмэн хамтран Манж гүрний эсрэг гал усны гашуун зовлон амсаж, өнөөгийн аз жаргалтай амьдралыг буй болгоход манай өвөг дээдэс яаж тэмцэж, амь насаар дэнчин тавьж байсан түүхт явдалд тулгуурлан туурвисан уг жүжгийг цаашид кино дэлгэцэнд мөнхжүүлэх санаачлагыг манай эрдэмтэн зохиолчдоос гадна Бүгд Найрамдах Казахстан Улсын нэрт жүжгийн зохиолчид А.Ашимов, Н.Досхан нарын найруулагчид уг бүтээлээрээ дэлхийн нүүдэлчин түмний цөмийг бүрдүүлдэг. Монгол, Казах түмний эртний улбаатай нандин холбоог бодит үнэнээр хэлж бичиж хойч үеийнхэнд дэлгэцийн урлагаар мөнхжүүлэхээр тохирсныг энэ ялдамд дурдья.
-Уг хамтын бүтээл хөгжимт драмын жүжиг учир хөгжмийн зохиолч ба найруулагчийн талаар товч ярихгүй юу?
-Хөгжмийг зохиосон хүн нь Монгол, Казахстан Улсын хөгжмийн зохиолчдын холбооны гишүүн эдүгээ нас сүүдэр нь 80 хүрэвч уг жүжгийн хөгжмийн удирдагчаар ажиллаж буй Х.Мусайф юм. Бүтээлийг анх тайзнаа тавьсан хүн бол МУИС-д 1950-иад онд ганц удаа элсэлт авч хаасан манай улсын анхны кино драмын ангийг төгсөгч Ардын жүжигчин Л.Цогзолмаатай хамт төгссөн авьяаслаг найруулагч Х.Халидалда гуай байв. Түүний баталгаа болгож уг жүжгийн 1981 оны анхны тоглолтын гэрэл зурагт үлдсэн энэ зургийг танд үзүүлье.
-Монголын ард түмэн Түрэг-Монгол судлаач түүхч, нэрт нийтлэлч, зохиолч, орчуулагч, анхны ажлын гарааг Монголын оюун ухааны өлгий гэгддэг “Үнэн” сониноос ажлаа эхэлсэн түүний тухай сайн мэднэ. Харин кино драмын жүжгийн зохиолч гэдгийг тэр болгон мэдэхгүй бололтой. Энэ талаар яривал сонин байх болов уу?
-Энэ хүн Монголын Казахуудын олон юмны анхдагч Монголын Төр Засгийн төв хэвлэлд ажилласан анхны казах хүн төдийгүй жүжиг нь Монголын театруудын тайзнаа тавигдсан анхны жүжгийн зохиолч юм. Түүний бичсэн “Гулжан”, “Өнөр бүл” зэрэг хөгжимт драмын жүжиг нь Ховд аймгийн хөгжимт драмын театрын тайзнаа тавигдаж Монгол Улсын 18 аймаг хотод аялан тоглож олон ястан үндэстний нөхөрлөлийг бодит байдлаар үзүүлснээр Соёлын яамны тухайн үеийн шилдэг уран бүтээлээр шалгарч байжээ. Уг хөгжимт драмын жүжгийн хөгжмийг У.Яасай, К.Бадам гуай бичиж найруулагчаар ажилласан. Д.Гомбосүрэн гуай ажиллаж энэ хоёр эрхэм эхлээд гавьяат, дараа нь ардын жүжигчний алдрыг хүртэхдээ олон үндэстэн ястны амьдралыг тайз дэлгэцэнд үзүүлсний ач гавьяа байсны дээр уг жүжгийг Соёлын Яамны Кино жүжгийн хэлтсийн дарга нэрт жүжгийн зохиолч Чойжилын Чимэдийн шүүлтээр шалгаруулж байсныг У.Яасай гуай хожим дурсан бичжээ.
-Дэлхийн 28 үндэстэн угсаатан 230 сая ард түмний 2200 жилийн түүхийг шинжлэх ухааны үүднээс туурвисан монголоор “Тураны Ертөнц" казахаар “Туран Элеми” оросоор “Мир турана” номоор “Дэлхийн түүхч” гэж алдаршиж түүнийг кино дэлгэцэнд мөнхөлсөн “Хүн төрөлхтөнд хүлэг морь бэлэгсэд” баримтат дэлгэцийн туульсын зохиол нь Монгол, Казахстан Улсын телевизийн дэлгэцээр гарч Шинжлэх ухааны гавьяат цол хүртсэн түүнийг үзэгч түмэн андахгүй. Монголын телевизүүдэд “Монгол тулгатны 100 эрхэм” нэвтрүүлэгтэй төстэй үүнээс таван жилийн өмнөх “Казах түмний бахархал 10 эрхэмд” Ж.Хайрулла эмч Х.Ислам эрдэмтнийг оруулсан байна билээ. Казахстан Улс нийт Казахуудын бахархал алдар цуутай эрхмүүдэд мөн манайхаас энэ хүнийг оруулсан гэсэн.
-Үүнээс дөрвөн жилийн өмнө түүний “Еки елди улыктатан елу жыл” монголоор “Хоёр улсыг холбосон хагас зууны дурдатгал” номын нээлт нь Баян-Өлгий болон Казахстан Улсын Астана хотод болж Монгол Улсын Ардын жүжигчин Ж.Монголханы хүү М.Елтайн найруулсан “Гулжан’’-ыг дахин сэргээн тавьж түүний уран бүтээлийн талаар Казахстан Улсын үндэсний телевизүүдэд “Тулга-Казах түмний бахархал” цуврал нэвтрүүлгээр үзүүлж байв. Тэгэхээр түүний авьяасыг нээсэн Казахстан Улсаас манай аймагт урилгаар ирж ажилласан Казах-хэл утга зохиолын багшаар ажилласан.
А.Пирамханов болон 1967 онд Монгол Улсад айлчилж ирсэн Казахстаны утга зохиолыг үндэслэгч академич Сабит Муханов байсан бол Монголоос номч-мэргэн их эрдэмтэн Б.Ренчин зохиолч С.Удвал гуай юмсанжээ. Тэр Өлгий хотын нэгдүгээр 10 жилийн тавдугаар ангид сурч байхдаа дотуур байранд хагас өнчин хүү байсан. Жаалхүү хагас жилийн амралтаар алс холын Булган суманд байгаа ар гэрт очихгүй дотуур байранд ганцаараа ном дэрэлж хэвтээд ном тэвэрч босдог бяцхан хүүг ажигласан А.Пирмаханов багш “Өркендеү-Хөгжил” сонины сурвалжпагч алдарт найрагч Б.Ахтан гуайд дуулгажээ. Түүний бичсэн шүлгийг тэр аймгийн сонинд нийтэлж хожим Баян-Өлгийд Чехийн Монголч эрдэмтэн Поухэтэй хамт ирэхэд Б.Ренчин гуайд танилцуулснаар тэр дараа нь 10 дугаар ангиа төгсөөд Москвад Ломоносовын нэрэмжит их сургуулийн сэтгүүлчийн ангид сурахаар нийслэл хотод ирэхэд Казахууд орос казах хэлээр дутахгүй, харин чи монгол хэлийг сайн эзэмшихийн тулд УИС-д Сэтгүүлчийн анги нээсэн учир тэнд орж суралцаарай" гэж хөтлөн аваачиж УИС-д оруулж хожим “Монголын нууц товчоо”-г “Түрэг товчоонуудтай” харьцуулан судалсны үндсэн дээр туурвисан “Керейд аймгийн түүх шастирын увидас” хэмээх бүтээлд удирдтгал бичиж хэвлүүлсэн байдаг. Монголын их эрдэмтэн Б.Ринчен, Ц.Дамдинсүрэн нарын ач гавьяагаар туурвисан энэ бүтээл нь Казахстан Улсын эрдэмтэн мэргэдийн анхаарал татаж уг бүтээл Казахстанд хэвлэгдсэнээр түрэг монгол судлалд үнэт хувь нэмэр оруулж “Нууц Товчооны нууцнаас” бүтээл нь урьдын нь урьдын цагт нүүдзлч түмний түүхийг гадаадын эрдэмтэн мэргэд бичиж туурвиж байсан бол үүнээс хойш өөрийн унаган хүү бичиж туурвиснаар түүнийг Казахстан Улсын нийслэл Алматад аспирантурт, Москвад доктрантурт сурч нэрт Түрэг-Монгол судлаач болох үүд хаалгыг нээжээ. Тиймээс ч түүний бүх бүтээл Монголоос гадна Казахстан Улсад хэвлэгддэг болж Казах түмний дэлхийд алдартай Абай Хунанбай Муктар Ауезов, Иляс Есенберлин Гибит Мусреповын сонгодог зохиол бүтээлийг монгол хэлээр орчуулснаар тэр Монгол Казах хэлээр зэрэг бичиж, туурвиж хоёуланг унаган хэл мэт эзэмшсэн Казах түмний анхны сэхээтэн байв. Энэ хүн Монголын сэргэн мандлын үеийн сэхээтний хувьд Монгол Казахстан Улсад алдаршиж Казахстан Улсын Ерөнхийлөгч Н.Назарбаев түүнийг Монгол Казахуудын хоорондын “Алтан гуүр” хэмээн үнэлж эрдэмтэн Х.Ислам, Монголын анхны Ерөнхийлөгч П.Очирбат хоёрт Казахын анхны озон медалиа гардуулж байсан нь санамсаргүй хэрэг биш бизээ.
-Та Монголын Казахуудын соёл урлагийн сэргэн мандлын үе 1960-аад оноос эхтэй гэж хэлэх гээд байна уу?
-Урлагийн салбарт насаа элээсэн хүн учир би аливаа улсын соёл урлаг нь нэг нэгийгээ баяжуулж өв соёл нь арвиждаг гэж боддог. Баян-Өлгий аймгийн ХДТ-ын тайзнаа олон сонгодог бүтээл тавигдсанаас Д.Нацагдоржийн “Учиртай гурван толгой” жүжгийг зохиолч М.Хурмаанхан орчуулж Х.Ислам гуай хянаж толилуулж тавих үеэр хөгжмийг зохиосон Билэгийн Дамдинсүрэн тэргүүтэй Монголын хөгжмийн нэр цуутай одууд ирж үзээд тэр тайзнаа гарч “Казахын домбор хөгжмийн оркестр ямар их агуу гайхамшигт эгшигтэй вэ. “Учиртай гурван толгой” хөгжимт драмын жүжгийн хөгжмийг улам сүрлэг болгож уянгалуулж казах хэлээр орчуулсан шад шүлэг нь ямар ч зөрүүгүй тохирчээ гэж тэр нүднээс нулимс унаган тайзнаа гарч хэлж байсан үг, аймгийн Казах хэлний радиогийн сан хөмрегт хадгалагдан үлджээ. Гэхдээ түүнийг анхлан казах хэл дээр орчуулахдаа “Сойханды үш бас”, “Хэрцгий гурван толгой” гэж орчуулснаас үүдэн маргаан дэгдэж “Учиртай гурван толгой”, “Үш-Хашых зары” буюу “Дурлалт гурвын дуулал” гэж Казахаар орчуулахыг хянан тохиолдуулсан Х.Ислам гуай оросоор /Средный печалных горох/-ыг монголоор “Гунигтай уулсын хооронд" гэж орчуулах нь гурван хүний толгой хэлж байгаа биш казахаар гурван оргилын * дуулал буюу казахаар “Жүмбах тобелер" гэж орчуулбал яасан бэ Д.Нацагдорж гурван хүний толгойг хэлж байгаа биш “Гурван оргилын дуулал” гэсэн санааг дэвшүүлсэн нь Б.Дамдинсүрэн гуайн гайхлыг төрүүлж энэ зохиол казахаар энэ нэрээр мөнхөрчээ. Уг сонгодог зохиол халх монгол хэлээс гадна Өвөрмонгол, Буриад, Хапимаг Монгол хэлээр тайзнаа огт тавигдаагүй мөртлөө казах хэлээр ингэж мөнхөрсөн бүтээл болов гэж тухайн үед үнэлэгдэж байсан нь санамсаргүй хэрэг бишээ. Монгол Казах түмний соёл урлаг ийнхүү нэг нэгнийгээ баяжуулж байсны ганц гэрч энэ юм.
-Би ч гэсэн Монголын Үндэсний чөлөөт зохиолчдын холбооны шагналт зохиолч сэтгүүлчийн хувьд уран зохиолын долоон ном, түүхийн гурван ном хэвлүүлсэн хүн. “Учиртай гурван толгой” гэдгийг учир холбогдолтой гурван дүртэй холбож ойлгодог. Тэгвэл оросоор казахаар хөрвүүлэхдээ гурван хүний ч мөн гурван оргилын тухай санаа нь их сонин санагдаж байна.
-Монголчууд бид 1980-иад он хүртэл сонсдог нь Монголын радио, уншиж цэнхэрдэг нь “Үнэн” сонин байсан шүү дээ. Монголын дөрвөн зүг найман зохист Монголын радиогоор хүсэлтийн хариугаар олны хүсэлтээр “Ардын жүжигчин Ж.Хибатдолда дуулж домбордоно” гэж уянгалуулдаад “Казах вальс”, “Ахтамах”, “Хонгор минь хотод бий”, “Ээжийн минь дуулал” хэмээх алдарт дуугаа монголын урлагийн одууд театр соёлын ордны тайзанд дуулвал казахтүмэн Нансапмаа, Юндэний дуу болон “Үлэмжийн чанар “Арван тавны сар”, “Ганган хул”, “Зандан шоо”, “Монгол бүсгүйн үзэсгэлэн" зэрэг дууг казахын радиогоор казах хэлээр дуулж олныг гайхуулж байсан цаг саяхан. Монголын төр засаг Казахын соёл урлагт онцгой анхаарч Ховд, Дорнод аймагт зевхөн драмын театр бусад аймаг хотод соёлын ордон чуулгатай байвал Казах аймагт “Хөгжимт драмын театр" байгуулж 1961 онд анх удаа соёл урлагийн 10 хоног Улаанбаатарт зохиогдож анхны Ардын жүжигчин цолоор Ж.Хибатдолда гавьяат жүжигчин цолоор дөрвөн хүн, урлагийн гавьяат зүтгэлтэн цолоор Б.Ахтан тэргүүтэй хоёр хүнд олгосноос казах эмэгтэйчүүдээс анхны гавьяат жүжигчин цол хүртсэн Б.Хайжамал гуай 55 жилийн дараа Ардын жүжигчин цол хүртэж 90 настайдаа 2014 онд Х.Исламын “Гүлжаны” жүжигт гол дүрд сэргэн тоглож үзэгч түмнийг алмайруулсан юм. Авьяас хөгширдөггүй гэдгийг нас чацуутан Б.Цогзолмаа, Б.Хайжамал гуай үлгэр дууриалал болж байна. Ардын жүжигчин А.Монголханы найруулсан Х.Исламын бичсэн энэ жүжиг тус театрын алтан сан хөмрөгг мөнхрөв.и Би үүгээрээ юу хэлэх гээд байна гэвэл Монголын Казахуудын хэл соёл, ёс заншил соёл урлаг нь дэлхийн казахуудад үлгэр дууриалал болсон гэж Ерөнхийлөгч Н.Назербаев 1992 онд “Дэлхийн казахуудын анхдугаар хуралд” түмэн олонд зарласан нь ийнхүү учиртай байсан юм.
-Монголын Казахуудын дундаас тодорсон Монгол Казахстан төдийгүй дэлхийд танигдсан түүний “Нууц товчооны нууцаас” Эзэн богд Чингис хааны ээдрээтэй намтар түүх” 1994 онд бичсэн ШУ-ны академийн нэрэмжит шагнал хүртсэн “Монголчууд азтай ард түмэн” нийтлэл “Түрэг Монголчуудын түүхэн гарвал нэг” бүтээл нь олон хэлээр хэвлэгдсэнийг бид мэднэ. Тиймээс түүний тухай магтах муулах илүүц биз ээ. Харин Монголчууд ардчиллын давалгаагаар 1990 онд бужигнаж, урлаг соёл нь хямарч эрдэмтэн зохиолчид амаа үдүүлсэн үед ч доктор Х.Ислам гуай “Монголчуудаа Ерөнхийлөгчийн засаглалд шилжье” Маршал Ю.Цэдэнбалыг элдвээр харааж зүхэж муулсан үед “Тэр аавын хүү болж төрөөд ард түмний хүү болон тэнгэрт халив” Өөрийнхөө өвөг дээдсийн түүхийг мартвал ой дотор төөрсөн сармагчин лугаа адил” Монголчууд сэргэн мандлаас уруудан доройтохын ангалд” Өнгөрсөн жил маршал Ю.Цэдэнбалын 100 жилийн ойгоор “Түмэн жилд үл мартагдах түүхийн гавьяаг түүхчийн нүдээр” зэрэг нийтлэлийг Монголын элит сэхээтнүүд өндөр үнэлсэн юм. Зохиолч Л.Түдэв “мал, хил, хэл” гурвын төлөө цогтой тэмцэгч Зундуйн Доржийг “Ганц дайчин ганцаардахгүй” гэж үнэлбэл З.Дорж гуай эрдэмтэн зохиолч Х.Исламыг “Хилийн дээс ирээд Казахыг хамгаалдаг бидний дундаас төрсөн “Үнэнээс гаждаггүй үнэний төлөө тэмцэгч гэж үнэлбэл” доктор Х.Ислам гуай л Түдэвийг Монголын оюуны ухааны тархи толгой, Ш.Сүрэнжавыг ам нээвэл үг биш шүлэг урсдаг Д.Нацагдоржийн хойд дүр, Б.Лхагвасүрэн, Д.Урианхай хоёрыг их эрдэмтэн Б.Ренчины хойд дүрийн хуулбар, Чойжилын Чимэдийг Монголын тэнгэрт эрт харвасан гэрэлт од гэвэл зохиолч С.Удвалыг монголчуудаар хязгаарлагдахгүй Төв Азиас тодорсон “Уран ухаант хатан ээж” гэж үнэлээд “Чингис хааныг Казах уу Монгол уу” гэж маргалдаж Чингис Айтматов, Мухтар Шаханов нар нөгөө талд хэдэн жилийн турш цэц булаалдан маргалдахад доктор Х.Ислам “Чингис хааныг Монгол хүн гэдэгт эргэлзэж маргах нь солиорол, харин Чингис хааныг найман зууны турш хүндлэн дээдэлж түүний алтан ургаас Хаан Султанаа сонгож байсан Казахуудыг Монголчууд талархахаас атаархах нь тэнэглэл гэж уг маргааны эцсийн цэгийг тавьсанд Монголын сэхээтнүүд талархаж байсныг би мэднэ.
-Уг драмын жүжиг эхнээс төгстөл драмын шинжтэй үйл явдлын өрнөл оргилын гол дүрүүдэд Асылбек, Асхар Монгол түмний төлөөлөл Аюурын хүү Сайнсанаа түүний эмэгтэй дүү Булган нарын хооронд өрнөдөг. Жүжгийн гол дүр болох Кобешийн хүү Асылбек, хүргэн Асхар ард түмнээ зовоож амь зуулгахаас салгахаар өөрсдийгөө золиослон Асылбек хүү нь толгойгоо авахуулжээ. Би 1981 онд энэхүү эрэлхэг хүү Асхарын дүрд тоглож анхны төрсөн хүүгийнхээ нэрийг Асхар шиг ард түмний төлөө тэмцэгч болоорой гэж нэр өгсөн юм. Одоо 36 настай өнөр өтгөн гэр бүлтэй аж төрж байна. Манай театр 1981 онд уг жүжгээр нийслэл хотод ирж тайлагнавал Ардчиллын он жилүүдэд 2000 онд аймгийн 60 жилийн ойгоор уг жүжгээр задгай театрт агт мориор үзүүлэх тоглолт хийвэл 2016 онд театрын 60 жилийн ойгоор Өлгий хотод мөн нийслэл Улаанбаатарт уг жүжгийг хэсэгчлэн тоглох үеэр олон түмнээс дэлгэцийн урлагт мөнхлөх санал гарсан юм. Тиймээс ч бид энэ зунжингаа бэлтгэлээ базааж хөрөнгө мөнгийг нь БСШУЯ-ны яаж шийдэж өгснөөр энэ оны арваннэгдүгээр сарын эхээр казах монгол хэл дээр тайзнаа тавихаар бэлтгэсэн нь Улсыг тунхагласны баяр, Монгол бахархлын өдөртэй давхцжээ.
-Та өөрийн уран бүтээлэз бага ярих юм.
-Би урлагийн тайзнаа насаа элээсний хувьд Б.Эрдэнэбулганы Чингис хааны киноны Хэрэйдийн Тоорил хааны дүрд Казахстаны нэрт зохиолч Габит Мусреповын “Козы Корпеж Баян сулу” монголоор “Дурлалын тухай дуулал”-ын Ходарын дүр зэрэг 20 гаруй кинонд 40 гаруй жүжгийн дүрд тоглосон Театрын найруулагч, туслах найруулагчаар ажиллахдаа хамтран зүтгэгчид Х.Халидолда Х.Мусайф циркийн нэрт алиалагч Б.Латиф нар гавьяатын цол аваагүйд харамсдагаа нуух юун.
-Үүнээс 150 жилийн тэртээ Алтайн цаад талаас наад энгэрт монгол түмэнтэй хаяа нийлэн айлсан суух гэсэн өвөг дээдсүүд Манжийн эзэрхэгтөр Шинжан дахь Казахын баяд ноёдын хүчтэй эсэргүүцэлд тулгарч 1880-иад оны хавар Шеруши овгийн ноён Жылхышьд таван хоногийн дотор 1000 бор морь, 10000 улаан халзан ирэг, Жантекей овгийн баатар эр Кобейшт 1000 цагаан агт морь 10000 хундан цагаан эргийг таван хоногийн дотор Манжийн хааны албанд тушаа эсвэл толгойгоо тушаа гэж маш хэрцгий тулгалт хийжээ. Шеруши овог цуг байсан учир таван хоногт шаардлагыг нь биелүүлбэл Жантекей овог тархай бутархай хаваржиж байсан учир 10000 хундан цагаан эрэг 1000 цагаан агг морио өгч чадахгүй мухардаж баатар Кобешийн нас сүүдэр 80 хүрсэн учир түүний хүү Асылбек толгойгоо авахуулж цаазлуулдаг.
-Жүжгийн гол дүр болох Елеш Ахсахал жүжгийн төгсгөлийн монологт, “Өмнө зүгт шоргоолж мэт олон Манж, хойд зүгт харгис хэрцгий Хаант Оросууд биднийг хуваан захирч эрийг боол, эмийг шивэгчин болгох гэж улайрч байна. Бид эсгий туургатай модон ханатай нүүдэлчин монголчуудтай хувь заяа хувь тавилан нэг алтайн уулсын ар өвөрт хаяа багтсан газар бууж хазаар багтсан бэлчээрт малаа идүүлж явсан монголчуудтай хөрш зэргэлдээ өсөж үржсэн үр сад билээ. “Шавар гэртэй шаазгай хэлтэй” Манжийн харьяалалд ноён болохоос өөртэйгээ адил уужуу ухаантай монголчуудтай хамт зовлон жаргалаа хуваалцсан хоёр ард түмэн билээ. Буурал алтайн уулсын энгэрт зуд тохиовол “Мал үлдэнэ, дайн дэгдвэл амь үлдэнэ”. Монголчуудтай гал усны гашуун зовлонг хуваалцах буянт нутагт бид хаан болъё гэж ирээгүй ээ. Хань нөхөр халамжит ах дүүс болъё гэж ирлээ хойч үе маань үр угсаагаа залгамжлах гэж эрэлхэг хүүгийнхээ амь насаар дэнчин тавьж Манж гүрнээс салж уужим ухаантай Монгол түмэнтэй хаяа нийлүүлэн буулаа. Үеийн үед хойч үе маань үүнийг бүү мартаарай” гэж жүжиг төгсдөг.
-Чин сэтгэлээс хөөрөлдсөн танд баярлалаа.
Сэтгэгдэл0
The Y-chromosome C3* star-cluster attributed to Genghis Khan's descendants is present at high frequency in the Kerey clan from Kazakhstan Serikbai Abilev et al. In order to verify the possibility that the Y-chromosome C3* star-cluster attributed to Genghis Khan and his patrilineal descendants is relatively frequent in the Kereys, who are the dominant clan in Kazakhstan and in Central Asia as a whole, polymorphism of the Y-chromosome was studied in Kazakhs, represented mostly by members of the Kerey clan. The Kereys showed the highest frequency (76.5%) of individuals carrying the Y-chromosome variant known as C3* star-cluster ascribed to the descendants of Genghis Khan. C3* star-cluster haplotypes were found in two sub-clans, Abakh-Kereys and Ashmaily-Kereys, diverged about 20-22 generations ago according to the historical data. Median network of the Kerey star-cluster haplotypes at 17 STR loci displays a bipartite structure, with two subclusters defined by the only difference at DYS448 locus. It is noteworthy that there is a strong correspondence of these subclusters with the Kerey sub-clans affiliation. The data obtained suggest that the Kerey clan appears to be the largest known clan in the world descending from a common Y-chromosome ancestor. Possible ways of Genghis Khan‟s relation to the Kereys are discussed. ---------------http://dienekes.blogspot.com/2012/03/three-quarters-of-kerey-clan-men-belong.html
ALLAHU AKBAR PZDA GICHII AL
Баян-Өлгийн керей омгийн хасагуудын днк Чингисхааны днк-тай адилхан байгааг юу гэж ойлгох вэ? Керей омгийнхон нирун угсаатнууд мөн үү?
Тиймээ Ислам гуай мен онож хэлжээ. Казах Монголчууд бид гарал угсаа шашин еерч гал усны гашуун зовлон дайн тулаанд хамтдаа орж бие биеэндээ ханьсаж ееделж егсеж ирсэн нь унэн дээ.
Манжийн Нурхац днк-раа бас Монголын нирун угсаатан Чингисийн ойр төрөл болж тодроод байгаа.
яагаад 150 болчив? мөн дөрвөд баядууд суурьшсаны 250 жилийг ёслол төгөлдөр хийх хэрэгтэй
Хэхэ гое хэлэв
Монгол улсад манж хятад хүмүүс суурьшсаны баярыг бас тэмдэглэх хэрэгтэй.М.Энхболд,Ц.Элбэгдорж,Баабар С. Баярцогт,Да.Ганболд нараас эхлэн санаачлага гаргах ёстой шүү.
мgld amidrah gj bish hoishoo kazakuudtaigaa niileh gj yavaad zamdaa mgld uldtsen bish biluu
bishee shinjaanaas ospani deeremchided huis temteruulsen medrel nutgaa hayaad mongoloos nuguu mal tuvd bogdoos orgonol hussen tureg muslimuud baihguyudaa...
Ene humuus manai nutagt suurishaad 150 jil bolj za yahaw teriig Mongol tor zowshoorch ene humuus Mongold odoo amid bgaanuud ni yu hjbuterj bna kazak hoolnii gazar gar urlal haana bna kazak aild nauriizaar ni ochij dailuulsan hun bnuu bugd l neg tiim nuutslag bgaad bdag bas kazak businesmen sain saihan humuunlegiin ajil hj baisan gej sonsowuu ta bugd. Kazakuud min bayan ulgiid halh bolon busad Mongol ugsaatan ochihoor yanz bur bolood bdag gej ih duulddag tegj bolohgui shu
Мэдээллээс хол хүний үг байна.
erunkhiilugch bolood darga nariig l bayraaraa daildag bh. harin tsagan saraar bol orj ireel dairchdagshdee
CHINII HAIRTAI DURTAI BOGD HAANI CHINI HIISEN GAVIYAADAA HUURHII
JInhene mal bainaa ene nuhur, haana yavaa heden ony skelet vee ene amitan. Hoorhii dooo, chaavaas aaa
Mongoloos nuusenii 30 jiliin oi ch bolj bgaa um bn
BALIAR TURKUUDIN UR SAD BURUU NOMTON TUREG UGSAANII ARABUUDDAA TOLGOIGOO TASDUULJ BAIHDAA TAARSAN MEDREL SHAARNUUD
TSEVERCH MUNDAG HUMUUS
50 ЖИЛ НЭМЭЭД БАЙГААРАЙ. ХЭЗЭЭ МАНЖИЙН ЭСРЭГ ХАМТ БАЙЛАА? ТА НАР ЧИНЬ ШАЛ ӨӨР ТҮҮХТЭЙ ҮНДЭСТЭН. МОНГОЛЫН ТҮҮХТЭЙ 1917 ОНООС ЭХЛЭЭД ХОЛБОГДСОН. ОСПАНЫ ТАТВАРААС БУЛТАЖ, ЭХ НУТГАА ХАЯН, БУСДЫН ГАЗАР ДЭЭР ЭЗЭН СУУХ ГЭЖ АНХ 1917 ОНД БОГД ХААНД ОРОГНОХ ЗӨВШӨӨРӨЛ ХҮСЭХЭД ХААНТАН ЗӨВШӨӨРЧ ХОВДЫН ХЯЗГААРТ НУТАГ ЗААЖ ӨГЧЭЭ. ХЭНТИЙН САЛБАР УУЛСЫН ХОЙД НУТГААР НУТАГТАЙ ЭРТНИЙ МОНГОЛ АЙМГУУДЫН НЭГ УРИАНХАЙЧУУДЫГ ЧИНГИС ХААН ОНЦГОЙ ЭРХ ӨГЧ БАРУУН ХЯЗГААРЫГ МАНАХ АЛТАЙН ХАРУУЛ БОЛГОН ТОМИЛЖ ХЭДЭН МЯНГАН АЙЛ ӨРХИЙГ БАРУУН ХЯЗГААРТ ИЛГЭЭВ. ТЭД ХЭДЭН ЗУУН ЖИЛИЙН ТУРШ ҮНЭНЧ БАЙЖ ХИЛЭЭ МАНАСААР ИРЭВ. ОЛОН АРВАН БААТАР Ч ТӨРӨН ГАРАВ. ХОВДЫН ХЯЗГААРЫГ 1940 ОНЫ 8 САРД БНМАУ-ЫН БАГА ХУРЛААС ТОГТООЛ ГАРГАЖ ХОВД АЙМГИЙГ ДУНДУУР ХУВААЖ БАЯН-ӨЛГИЙ АЙМГИЙГ ТӨВХНҮҮЛЖ ЭХЛЭВ. 1950-ИАД ОНООС КАЗАХУУДЫГ МОНГОЛ ХЭЛ МЭДЭХГҮЙ, ХИЧНЭЭН БИЧИГ ҮСЭГ ТАЙЛАГДААГҮЙ Ч ГЭСЭН ХАРЖ ҮЗЭХ, ДЭЭД АЛБАН ТУШААЛД ТОМИЛОХ, МАШ ОЛНООР НЬ ТӨВ АЙМАГТ СУУРЬШУУЛАН ЯЛАНГУЯА НАЛАЙХЫН НҮҮСРНИЙ УУРХАЙН АЖИЛД ТАТАН ОРОЛЦУУЛЖ МАШ ӨНДӨР ЦАЛИН ӨГДӨГ БАЙЖЭЭ. НӨГӨӨ ОРЖ ИРСЭН ХАСГУУД 1970 ОНЫ СҮҮЛЧ ХҮРТЭЛ НАМ ЖИМ БАЙЖ БАЙСНАА ГЭНЭТ МУУХАЙ ЗАН ГАРГАЖ, ЯЛАНГУЯА НУТГИЙН ИРГЭД БОЛОХ УРИАНХАЙ ХАЛХЧУУДЫГ ХАВЧИН ГАДУУРХАЖ, ТЭДНИЙ МАЛЫГ ХУЛГАЙЛЖ, ЭМС ОХИДЫГ НЬ ЧАНГААЖ, НУТАГ БЭЛЧЭЭРЭЭС НЬ ХӨӨХ ЗЭРГЭЭР МАШ ИХЭЭР ЗОВООВ. ХӨӨРХИЙ ХАВЧИГДСАН ӨРХ АЙЛУУД ЭРГЭЭД ХЭНТИЙ АЙМАГ РУУГАА АСАР ОЛНООРОО НҮҮСНЭЭР БАЯН-ӨЛГИЙН 96 ХУВИЙГ ХАСГУУД ЭЗЛЭХ БОЛЖЭЭ. 90 ОНЫ ХУВЬСГАЛЫГ ДАЛИМДУУЛЖ ТУСГААР БАЙХ ГЭЖ Ч ҮЗЭВ. 30 000 АЙЛ ӨРХ КАЗАХСТАН РУУ НҮҮЖ ОЧСОН ТЭНД МОНГОЛЫН КАЗАХУУД ХАМГИЙН ОЛИГГҮЙ НЬ ГЭДЭГ ЯРИА ГАЗАР АВЧ БУЦААЖ ХӨӨВ. ЭРГЭЭД МОНГОЛ УЛСЫН ИРГЭН БОЛГОХ ГЭЖ БӨӨН АСУУДАЛ ҮҮСГЭСЭН Ч ХҮЛЭЭН АВАВ. ОДОО БАЯН-ӨЛГИЙН АЙМГИЙН ДАЛБАА ГЭЖ ТУСДАА. ЦЭНХЭР-НОГООН-ЦЭНХЭР. ГОЛЫН НОГООН ДЭЭР ХАВИРГАН САР БАЙРЛАДАГ. БҮХ АРД ТҮМНИЙГ ИСЛАМД НЭГДЭЭРЭЙ ГЭСЭН УТГАТАЙ. ТЭД МОНГОЛ ХЭЛ ҮЗЭХ ДУРГҮЙ. БҮР ҮЗЭХЭЭ Ч БАЙСАН. ЯМАР Ч ДЭЛГҮҮРТ ОРСОН КАЗАХААР ЯРЬ ГЭНЭ. ГАДААДАД ТЭД ӨӨРСДИЙГӨӨ МОНГОЛЫН ЦӨӨНХ ГЭНЭ. МАШ ИХ ХАВЧИН ГАДУУРХАГДДАГ ГЭЖ БАЙГААД ОЛОН ЗАЛЬТАЙ ЗАЛУУС НЬ АНУ Д НОГООН КАРТ АВЧИХСАН. БАЯН-ӨЛГИЙГ ТАСАЛЖ АВНА ГЭВЭЛ ГОНЖ. АСГАТЫН МӨНГӨ ДЭЛХИЙД 10-Т ОРДОГ. ХАСГУУД БАРУУН АЙМГИЙН ҮНЭГ ХЯРС ТАРВАГЫГ ХЯДСАН. ОДОО ХИЙМЭЛ АРЬСААР БҮРГЭДЭЭ ЗУГААЦУУЛАХ АЖЭЭ. ТЭД ОРЧИН ЦАГТ ГАХАЙН МАХ ГУСАЖ, АРХИЙГ ЦӨЛДӨГ БОЛЖЭЭ. ТАРВАГА Ч САЙН ГУСНА.
MEDEEJSHD SHINJAANI HUJAA TURKUUDIN UR SAD ONIISON TUREG GUILGACHINGUUD YUM CHINI
ан гөрөө нь дуусаад бүргэд тавьж явуулдаг болсон.
Ub havviin hasguud zunduu l naiz nuhud bn sain ch bn muu ch bn. Saihan l ulsuud. Harin bayanulgiid bgaa yum uzeegui haltaruud l asuudal ih gargadag bh
Хасаг хүн хүн биш...
Hujaa hun l orig hun baij taarch bn uu? Ehleed naad hujaa naraa zihitsuulahguy yasiin be tenegee. Ta nar hezee oligtoyhan hun bolj tolgoigoo ajillulj uls ornoo avch yavah vee? Hotsrogdson uheruudee...
Mongolyin ayul bol kazakuud
KAZAH MUU TURKUUDIN HAYAAD YAVSAN UNDESNII HOG SHAAR TUREG HUJAANUUDIN SHINJAN SHEESNUUD
Hezee negen tsagt ayul bolood baigaa naad kazakuud chin hetsuu tsagt hajuud chin oldono, hairtay dotno hujaa naiz nar chin mongolyg ezelne. Sanauj yav
УЛСЫН ИХ БАГА ХУРЛЫН ОРЛОГЧ ДАРГА БАЙСАН ЗАРДЫХАНЫ НУЛИМСТ ОН ЖИЛУУД ГЭДЭГ НОМЫГ Л УНШЧИХДАА ТЭГЭЭД ОЙЛГОГДОНО ДОО
Тэр муу Казах Монголд байхдаа уйлж байсан юм аа даа. Болж болж.
Ene nohduud chn shinjaand tariachin hytaduudaar tsusaa selbeed buur ch ayultai humuus shu de
Odoo hangalttai tejeelee. Butsaagaad hoogood yavuul. Olon jil gai bolloo.
Mal min, chamtay chamguygeer tsag ni irheer ni yavaad ugnu, hujaa nartay evtey nairtay baigaaray, 10 jiliin dotor tsever hujaa bolood l uldene 3 saya hun yu yum bee.
Teneglel
Энэ Казахууд чинь сүүлийн үед дэндүү даварч байгаа шүү.Цаад санаа нь Монголын баруун хэсгийн үзэсгэлэнт газар нутгийг Монголоос салгах гэж л хэлж байгаагийн цухас илрэл гэдгийг Монгол түмэн минь ойлгоорой.Тэнд амьдарч байсан Монголчууд төв рүүгээ нүүсээр байгаад нутгаа эзгүйрүүлсэний гай гор гарч байгаа нь энэ шүү дээ.
энэ казакууд дөрвөдүүдийг хөөгөөд наш нь ирүүлчихлээ. Төд төвийг бас улсыг мөн түүвээж бна даа.
Чингисийн эзэнт гүрэн задарсан иргэний дайны нөлөө Монгол нь Төвджиж Казах нь Араб Иранжсан шашны нөлөө Оросын хуваа захир Хятадын уусах бохир бодлогоос болж Монгол Казах хоёр өөр улс хуурамч ойлголтой болжээ Орос школтой Казахстаны зарим хүмүүс 13р зуунд Монгол гэж байгаагүй Чингис хаан Казах хүн бсан Монгол бол Манж шиг 16 зуунд Манжуураас ирсэн улс гэнэ Оросын школтой Монголчууд Казах бол Турк гэж итгэсэн Казахууд бүүр ч Турк итгэсэн Гэтэл Казахууд Турк шиг Кавказ биш Монголойд царайтай Яг үнэндээ Монгол Казах хоёр Монголын эзэнт гүрний байгуулсан Чингис хааны хөвгүүдийн үр удам юм .........Сонирхолтой ирээдүйн таамаглалыг сонссоноо бичье Жижиг улс алсын хараатай баймаар бна Ирээдүйн дэлхий дандаа сайн сайханы үе биш Их мөнгөнөөс улбаатай байгаль орчны бохирдол,цэвэр усны хомсдол Терриозмын аюул Шашны зөрчил Исламын туйлшралын аюул Их гүрнүүдийн өдөөсөн гибрид дайн Газар хөдлөлт Цагаачидийн урсгалд жижиг орнуудад хүнд тусах өдөр ирнэ Түүх соёл цус ойролцоо жижиг орнууд холбооны улсын аргаар түр нэгдэж ирэх аюулыг багасгах гэсэн олон холбооны үүсэх болно Үүнд Монгол Казахстан Киргизстан гэнэт нэгдэж Төв Азид холбооны том улс гарч ирэх таамаглал байж болно Казах хэлэнд 35 хувь нь Монгол үг байдаг гэвэл төрт улсыг Исламын туйлшрал мөхөөнө гэдгийг Казахстан Киргизстанд олон хүн санал нэгддэг гэвэл ирээдүйн энэ таамаглалд орос хятад турк орнуудыг айлгана шүү
Казакууд 2янз.Нэг хэсэг нь турк царайтай. Оросд бга нь яг монгол. буриад дугуй царайтнууд бдг.Туркууд БӨ-р дамжин монголд зөндөө блсн. Бидэнд дургуй.
Монголд Ардчилалын үзэл баримтлалын дагуу яс үндсээр хүмүүсийг үзэн ядах үзлийг өдөөн турхирсан тарааж сурталчилсан хүн,хэвлэл мэдээллийн байгууллагуудад оноох хариуцлагыг чангатгах хэрэгтэй.Энэ хүнд зүйл ангиар нэг хүн шийтгэгдэх битгий хэл,бүүр ил нацист ксенофоб үзлийг сурталчилж уриалан өдөөн турхирдаг хүн Ерөнхийлөгч болж байгаа бол хуулинд заавал өөрчлөлт оруулах цаг болсныг хэлээд л байгаа.Удахгүй оройтно.Монголчууд одоо Дэлхийг мэддэг болж байгаа.Орос Москвагаас бусад хаана ч биднийг Женко шиг "Өмхий Монгол та нарыг ална хядна яв зайл"гэж доромжилж дээрэлхдэггүй.Бүх бурууг бусдад тохчихоод араар нь шүлсээ гоожуулан худал хулгай луйвар бүгдийг хийгчид Үндэстэнд хамгийн аюултай.Нацизм Чөтгөрүүдийн хорогдох сүүлчийн ичээ!
Hasaguud hujaagiin daraa oroh muu humuus manjtai huivaldan niilj baruun mongoliin huis temtersen muu adgiin shaarnuud mongoliin Tor auch setgel gargan jeden boostei kazak avsan ni odoo buur suulee seveen deeree tavisan nohoinuud bolood baina uhsen muu omhii kazakuud aa bayan olgii bol mongoliin nutag gedgiig buu martaarai lalaruud min mongol darlaj gaduurhah yum bol uheheesee omno ter irsen gazar luugaa zailaarai
Одоо буур цаашлаад жилээ нэмээд байгаагийн учир юу вэ даварсан нохдуудийг Назар ах руу нь явуул одоо хичээл дээр суровело дээр алчуур бучишь боосон эмэгтэйчууд олшроод бна энэ хумуус хаанахий н ямар улсууд вэ
Энэ хасагууд монгол нутагт хилийн дээрэм хийж орж ирсэн дээрэмчид шүү дээ.энэ дээрэмчид газар нутаггүй мал хөрөнгөгүй манай нутагт орж ирээд монгол айлын аарц шүүсэн шар усыг амаа олохгүй ууж бсаныг миний аав ярьж түүх болон бодит байдал юм.монгол айлд ирэхдээ мод баричихсан авгай хүүхэдээ дагуулсан ядарсан хэл ам нь мэдэгдэхгүй гэр оронгүй тэнүүлчин хүмүүс бсан гэж ярьдаг.энэ нь анх удаа монголд 20иод оны эхээр орж ирсэн юмбна.монголд 150 жил болсон гэж хасагууд түүхээ гуйвуулж бгаа нь буруу.харин монгол айл хүмүүс малаа маллуулж мал аж ахуй эрхлүүлж мал хөрөнгө өгч газар нутагтаа суулгаж өдий зэрэгтэй явуулсан юм шүү дээ.хасагууд чинь шинжаан уйгарт бгаа казакуудаас өөр оросын казакстаны казакаас өөр овог аймаг гарал үүсэл нь мэдэгдэхгүй юм билээ.шинжаан оросын казакууд хасагуудыг тоодогүй юм.аргагүй ёс заншил гарал үүсэл мэдэгдэхгүй болохоор тэр шүү.хил хязгаар хавиар дээрэм хийж тэнүүлчид юм даа.орос хятад монгол 3н улсын хил орчим газар нутаг бхгүй дээрэмчид . чойбалсан монголын нутаг дэвсгэр рүү оруулж ирсэн түүхтэй .монголын газар нутаг дээр амьдарч бгаа гэдэгээ өдөр болгон санаж яв гэж хэлэх бна.
Чойбалсанг оросууд шахсан юм.
150 жил болсон гэж л хоосон тоо түүхэнд бичүүлэх санаатай л ийм юм ярьж явдаг, Ислам буюу Селам гэж хүний "маш муу" найруулгатай бичлэг байна. асуулт асуусан зүйл үгүй, өөрсдөө уянга яруу бичих гээд Монгол хэл мэдэхгүй гэдэгээ нотолжээ... аймгийн 60 жилийн ой албан ёсоор тэмдэглээд удаагүй байхад, юун 150 жил вээ? Энэ бол зүгээр л өдөөн хатгалга, эрээ цээргүй доромжлол шүү!
Монгол, казах,киргиз...бүгд нүүдэлчин үндэстэнгүүд гэдгээрээ нэг авч угсаа гарвал өөр юм. Казах,киргизүүд түрэг угсааны хүмүүс бүлгээ. Монголоос бусад нүүдэлчин үндэстэн угсаа,түүх судраа /Нууц товчоо/ хойч үедээ үлдээгээгүй тухай эрдэмтэд тэмдэглэсэн байдаг. Одоо тэгээд түүхээ бичих гэж элдэв дэмийрэл,фантаз туурвиж зовж байгаа тухай сонсох юм. Чингис хаан цэнхэр нүдтэй, шар өндөр хүн байсан, түрэг хүн гээд орос,казах,,, булаацалдах болжээ. Назарбаев Чингисийн угсааны хүн болох нь батлагдлаа гэх мэт, Казахуудыг ойлгож байна, түүхээ бичих тулгуурлах эх сурвалж тэдэнд Монголын нууц товчооноос өөр зүйл алга. Рашид ад дин бүтээл нууц товчооноос даруй 3,4 үеийн дараа Хүлэгү угсааны лалын шашинд дагаар орсон монгол угсааны хаад захилгаар бичсэн судар учир тэр үеийн коньенктурын нөлөө, савлалттай нь тодорхой. Монголоороо, эзэн Богдоороо,Нууц Товчоогоороо бахархах нь бидний бахархал мөнөөс мөн.
tui
Ed nar chine dongoj 1947 ond ireegui biluu ?
1758 онд зүүнгарын хаант улс унаж, хядлагад өртөж хүнгүй болсон ойрдын нутгийг Хятадад нэгтгэж шинэ хязгаар нэртэй болгосноос хойш хасаг малчид ойрдуудын хоосорсон нутаг бэлчээрийг эзэмшин аажим аажмаар зүүн тийш түрсээр 1850-иад он гэхэд одоогийн монголын баруун хилд тулж ирсэн юм аа.Дараа нь Хасаг овогууд ураанхай ноёдоос газар түрээслэж амьдарч эхэлснээс хойш 150 гаруй жил болоход хасагууд хүн амын олонхи, уугуул ойрдууд нь цөөнх болжээ.Хувт заяаны эрхээр бид нэг улсад амьдарч сайн муугаа хуваалцаж ирсэн билээ.Би лав хувьдаа сайхан сэтгэлээр ханддаг. Наан тань цөөнх болж үлдсэн урайнхай, дөрвөд, мончоого зэрэг ах дүү нарыг маань асарч хамгаалан, сайн сайхан хандаж яваарай.
Байгал нуурт оросууд орж ирэхэд Чхундорж хамгаалхаар цэрэглэж очсон тул оросууд Галданбошгот-д мөнгө зэвсэг өгч халх руу дайтуулсан юм. Ингээд Зүүн гар 50 гаруу жил эзэнгүй зэлүүд болсон ба цаанаас узбекүүд нүүж ирсэн.
Энэ бол Исламын өөрийгөө рекламдах гэсэн зориуд зохион байгуулсан хуурамч ярилцлага байна оо. Эхнээсээ, дуустал тодорхой харагдаж байна. Бодвол шагнал горьдож байгаа юм байлгүй. Ислам ёстой яршиг л байна. Түүнийг хэн бэ? гэдгийг түмэн олон мэдэх байлгүй.
Женко Назартаи уулзаад энэ хасгуудииг хоож явуул.Назар олигтои хасаг хэлээ мэдэхгуи орос хэлээр хоолоо олж идэж баигаа зоносон хасаг
Davarsan hasgiig darj ustgana Ehen chingisiin uees mongolchuudad bol bolj baisan hadaguud zagtaa manjtai huivaldan mongoliin esreg baisan muu buzariin laliin shashintai lalar joldosnuud bayanolgiid mongol hin daramtalj zovoovol bugdiig China Allah ruu China ilgeene shuu muu omhii kazahuud aa ta nar mongoliin targan honinii mag ideed Zuge er suuj chadahgui bol irsen zugtee tonilooroi
Muu teneg kszakuudiig davraachihaamaa Ter teneg nazarbayavtaan zailaad tonildogui yum baihdaa
Байгаль нуурт Чахуун дорж нэг их сүрхийдээ очоогүй юм.Манжийн хааны зараалаар оросуудын бэхлэлт рүү дайрч байсан болохоос биш нэг их буриадын нутгийг хамгаалах гэж явж байгаагүй билээ. Нэг тэнэг хулгайч иймэрхүү домог зохиочихоод үсчиээдб айдаг юм.Наад тэнэг үлгэрт чинь хэн ч итгэхгүй
Харин хожим ойрдын хядлага хийхэд халхууд цахарууд ханцуй шамлан дайрсан. Эрэдэнзуугийн өс хонзонгоо ч авсан.Халхууд муудаа тийм юм хийгээгүй.Ерөөсөө нүүдэлчид гэдэг бол бүгд л тийм араншинтай улсууд байсан.
Sanal asuulga yavuulaad tusgaar togtnoson ch bolno shuu
Тэгж байгаад алуулав
Хасгууд бүхэл түүхийн турш монголчуудаас урваж байсан.одоо казакстандаа очиж амар сайхандаа жаргавал таарна.хамгийн итгэж болохгүй хүмүүс
11 ond bogd haant mongol ulsad kazakuud anh durwej irsen! tuunees omno kazak irsen tuuh baihgui! yamar uchirtai bodlogotoigoor 150 jil gej hutsaad bn?
bogd haant mongol ulsad kazakuud anh durwej irsen! tuunees omno kazak irsen tuuh baihgui! yamar uchirtai bodlogotoigoor 150 jil gej hutsaad bn?
Ямар юмных нь 150 жил байдаг юм бэ. Хасагуудын дийлэнх олонхи нь 1948 онд Оспаныг дарагдсаны дараа орогнол хvcч орж ирсэн бодит тvvxийг яах гээд байна ?
Shal hudalaa yrij bna. Shinjin uigard 1860 70 onii ved musilman shashint hui hui hyataduud bosolgo gargaj zarim ni bvr ulistai hvrtel mongold irj deerem hiij baisan.ted nariig mongolchuud hoton huihui deeremchin gedeg orosuud dungan gedeg de. Kazakuud ter ved altaid mash tsoonhon baisan da. 1896 onoos gants hoer ail altaig dabj orj irsen gedeg.svvld 1900 onii ved shirvvch abai kerein 12 obog bas tsoon obog irj bogd haanaas gazar guij 9 tsagaanii beleg barisan da. Kazakuud 1850 60 ond bosolgo gargaj baisaniig tvvh medehgui shuu.ingej burj bolohgui ee.