1937 оны 12 дугаар сарын 27-нд МАХН-ын Төв хорооны Тэргүүлэгчдийн хурлаас тогтоол гаргаж, Монголын бүх хүрээ хийдүүдийн сүүлч болох Гандантэгчинлэн хийд, Голын цагаан сүм, Дэчин галбын дацан, Очирдарийн сүмийн үйл ажиллагааг бүрмөсөн хориглон зогсоож, Гандангийн барилга, эд хөрөнгийг улсын санд хурааж, зарим дуган, сүмийг ЗХУ-ын улаан цэргийн хэвлэлийн газарт үнэ өртөггүй шилжүүлэн өгсөн аж.
80 тохой өндөр Мэгжид Жанрайсиг шүтээнийг анх 1911-1913 онд Олноо Өргөгдсөн Богд хаант Монгол Улсын тусгаар тогтнолын билэг тэмдэг болгож нийт Монголын ард түмний сэтгэл, зүтгэлээр бүтээн туурвисан гэдэг. Олноо Өргөгдсөний хоёрдугаар онд Их Мэгжид Жанрайсиг бурхан ба сүмийн хэрэглэлд зөвхөн Сайн ноён хан аймгаас их хэмжээний хөрөнгө, мөнгө цуглуулж гаргаж өгсөн юм байна.
Тухайлбал, "... Их бурханы шүншигт өргөх арц 600 тэрэг болохоос тус аймаг 120 тэргийг бэлтгэсний үнэд 600 лан мөнгийг харьяат аймгийн жасаанаас өгч, сүмийн гадуур хатган , барих хашааны мод 1250-аас тус аймагт ноогдох мод 250-ийн үнэ 125 лан, шүншигт өргөх Ганжуур нэгийн үнэ 302 лан 1 цэн, 5 фун, судар ном 80 , ботийн үнэ 266 лан 6 цэн, 5 фун, судар ном барлах, цаас, бэхийн хүмүүсийн ажлын хөлс зэрэгт биеэр цагаан мөнгө 3555 лан мөнгийг удаа дараа өгсөн гэх зэрэг нэлээд баримт байдаг.
Их Мэгжид Жанрайсиг бурхан нь Монгол түмний харамгүй сэтгэл, хамаг олноос цуглуулсан алт, үнэт эрдэнэсийн дээжээр бүтсэн их шүтээн, эрдэнэсийн их сан байсан төдийгүй төр шашины ёс, урлаг, соёл, уран барилга, уран дархны нэн гайхамшигтай, дэлхийд хосгүй нэн үнэт бүтээл байсан нь эндээс харагдана.
Гэтэл 1937 онд энэхүү их шүтээнийг Оросын армийн цэрэг, техникийн хүчээр буулган нурааж, улмаар хойш зөөвөрлөн авч оджээ. Туурга тусгаар Монгол Улсын бахархах нандин шүтээн, улс үндэстний билэгдэл Их Мэгжид Жанрайсэг бурханыг оросуудад алдсан нь Монголын эдийн ба оюуны соёлд учирсан асар том гамшиг байсан юм.
/Энэтхэг/
Чингээд Монгол төдийгүй Дорно дахины уран барилгын үнэт дурсгалд зүй ёсоор тооцогдох өндөр сүмийн барилга доторх цогт эрдэнэ, шүтээнгүй болж, өндөр сүм хоосрон үлдэж, арчилгаа, тордлого ч үгүй болсноор эзэнгүйдэхэд хүрчээ. Иймээс уран барилгын үнэт дурсгал болох өндөр сүмийн барилгыг авран хамгаалах ажлыг түүх соёлоо гэсэн үзэлтэй зарим сэхээтний санаачилга, идэвхтэй оролцоотойгоор хийх эхэлсэн аж.
Тодруулбал, 1939 оны хавар Шинжлэх Ухааны Хүрээлэнгийн дарга Л.Дэндэв, орлогч дарга Б.Наваан нар учир байдлыг нягтлан үзээд өндөр Жанрайсэгийн сүмийг цэвэрлэн засварлаж, өөд нь татах ажлыг удирдан зохион байгуулж, соёлын өвийн үлдэгдлийг хамгаалахад ихээхэн буянтай ажил хийсэн гэдэг. Энэ тухай 1939 оны хоёрдугаар сарын 13-нд гаргасан Шинжлэх Ухааны Хүрээлэнгийн даргын 12 тоот тушаалд:
"...Гандан дахь Өндөр сүмийг хэрхэн хүлээн авах ба түүнийг сэлбэн засах хийгээд арчилан хамгаалах нь чухал" хэмээн онцлон тэмдэглээд уг сүмийн барилга нь энэ хэр Улаан цэргийн байрны дотор оролцон буй тул түүнийг мөн цэргийн дарга эрх баригчидтай харилцан уул сүмийг хүлээн авахыг Б.Наваанд даалгажээ.
Тэрбээр уул тушаалын хэрэгжилтийг биечлэн хариуцаж цэргийнхний эзэмшлээс Жанрайсэгийн сүмийг буцаан аваад, түүнийг тойруулан битүү хашаа барьж, ар талд нь хаалга гарган, сүмийн эвдэрхий хаалга зэргийг засч сэлбэн хамгаалалттай болгох багагүй ажлыг үр дүнтэй зохион байгуулсан аж.
Шинжлэх Ухааны Хүрээлэнгийн дарга Л.Дэндэв, орлогч дарга Б.Наваан нарын хамтран гаргасан энэхүү шийдвэр ёсоор Гандан дахь түүх, соёлын үнэт өвийг хадгалж, хамгаалах ажил хийгдсэн бөгөөд үүний хамт тус сүмийн доторх үлэмжхэн цаасны зүйлсийг цэвэрлэж "...элдэв аюулаас хамгаалж хэрэглэгдэх зүйлийг ялган түүвэрлэж авах" зэрэг чухал ажлыг "музей ба архив, номын сангийн бүх ажилчдыг субботникийн журмаар ажиллуулан" архивын сан хөмрөгийг анх эмхлэн цэгцэлж бүрдүүлэх нүсэр ажлыг давхар гүйцэтгэжээ.
/Түвд/
Энэ ажлын үр дүнд Монгол Улсын Үндэсний Төв архивыг байгуулах урьдчилсан нөхцөл, бололцоо бий болгосон төдийгүй уг архив 1940-1960-аад он хүртэл тэнд байрлаж, өнөөгийн хөгжлийн түвшинд хүрэхэд том гараа болсон байна. Улмаар өгүүлэн буй өндөр сүмийг хадгалан хамгаалж, өнөө болтол өвлөн уламжилж чадсны үр шимээр 1990-ээд оноос Монголчууд Их Мэгжид Жанрайсиг бурханаа 1991-1996 оны хооронд дахин бүтээж, уг сүмд хоёр дахиа залсан нь монголчууд бидний нэгэн их бахархал болсон билээ.
Сонирхуулахад, бодьсадва гэдэг нь бодь сэтгэлтэн буюу гэгээрэх хүслийг хөгжүүлсэн бодьгал, өөрөөр хэлбэл Будда шиг бурхан болоход хоёр гурван хуруу л дутуу гэсэн үг аж. Бодьсадва нар бүгд эрт орой хэзээ нэгэн цагт нирваан дүрээ олж бүрэн гэгээрэх боловч зөвхөн нэг бодьсадва хэзээ ч бурхан болохгүй.
Энэ бол Авалокитешвара буюу энэрэл сэтгэлийн билэгдэл Мэгжид Жанрайсэг бурхан ажээ. Домогт өгүүлэхдээ, эрт урьдын цагт нэгэн залуу бодь сэтгэлээ хөгжүүлж бодьсадва болжээ. Тэрээр зовон шаналж буй хамаг амьтанг авран тусалж байсан боловч зовлонгийн далай даанч дундаршгүй.
Зовлон ноёлох энэ ертөнцөд түүний үзүүлэх тус далайд дусал мэт болохыг мэдээд машид гаслан цочирдсоноос түүний толгой мянган хэсэг задран бутарчээ. Азаар ойр хавьд Амитаба (төвдөөр Одбагмид, монголоор Цаглашгүй гэрэлт) бурхан нисэн өнгөрч байсан тул толгойг нь түүж цуглуулан, арван толгой хийж өгөөд, хүмүүст туслахдаа миний ухааныг ашигла гээд хамгийн дээр нь өөрийнхөө толгойг тавьсан гэнэ.
Мөн аль болох олон хүнд туслаарай хэмээн мянган гар өгчээ. Мянган гарын алга болгон нүдтэй байх нь амьтан хүний зовлонг алдалгүй харж туслахын тулд гэнэ. Гэхдээ Амитабагийн ачаар амилсан Мэгжид Жанрайсэг орчлонд зовж буй амьтан байгаа цагт нирваанд.орохгүй гэж амлажээ.
/Япон/
Тиймээс лам, мэргэд машид удаан маргасан байна. Орчлон ертөнц зах хязгааргүй, эцэс төгсгөлгүй энд тоолж баршгүй олон амьтад оршино. Тиймээс ийнхүү амласан Мэгжид Жанрайсэг мөнхийн бодьсадва, үүрд нирваан дүрээ олохгүй гэсэн үг үү гэхчлэн... Гэвч бурхан багш "эндүүрээд байна, та нар минь эндүүрээд байна, Мэгжид Жанрайсэг аль хэдийнэ нирваанд байна, амьтан хүнийг аварч туслах нь түүний нирваан" хэмээн айлдаж маргааныг тасалжээ.
Мэгжид Жанрайсагийн догшив дүр нь Чонжин (Махакала) бурхан бөгөөд догшин дүр нь гэгээрэхэд садаа болох уур, омог зэрэг муу хүслийг дардаг болой. Эргэн сануулахад ерээд оны эхээр Монгол түмний буян заяаг ашид гийгүүлэх Мэгжид Жанрайсэг бурханыг сэргээн босгож залах тухай Монгол Улсын ууган Ерөнхийлөгчийн зарлиг гарч, хандив өргөлийн ажил улс орон даяар өрнөсөн билээ.
1993 оны хоёрдугаар сарын 24-ний өдөр тусгайлан барьсан гэрийн хойморт ардын зураач Н.Жамбаагийн бүтээсэн Мэгжид Жанрайсэг бурханы 70 см өндөр гипсэн дүрийг залж, сүсэгтэн олноо толилуулан 50 сая төгрөг санд төвлөрүүлснийг тухайн үеийн Соёлын сангийн тэргүүн Г.Мэнд-Ооёо өгүүлсэн байдаг.
Тэр өдрийн орой уран барималч маань, бурханаа аваад харъя даа гэхэд сангийн тэргүүн, эндээ байж байг гээд өгсөнгүй. Харин маргааш нь ирэхэд урд шөнө хулгайд алдчихлаа гэсэн гэдэг. Цуглуулсан мөнгөө хуу хамчихсан хэрнээ цуутай бурханаа орхиод явчихсаныг нь бодоход харамсмаар.
Уг нь өвгөн барималч Н.Жамбаа Мэгжид Жанрайсэг бурханы дүрийг анх 1975 онд 70x40 см-ийн хэмжээтэй аравчин дээр бүтээсэн юм гэдэг. Тэгэхийн тулд бүр 1969 онд ардын зураач Н.Цүлтэм гуайн захиалгын дагуу хамтдаа бурхан байсан дуганд орж, суурь тойрмынх нь хэмжээ дамжааг шашин шүтэх хатуу хориотой цагт машид нууцлан авчээ.
1978 онд нам, төрийн тэргүүн Ю.Цэдэнбал даргын тушаалаар Мэгжид Жанрайсэг бурханы дуганыг музей болгохоор шийдвэрлэснээс хойш хоёр жилийн дараа МАХН-ын Төв Хорооны нарийн бичгийн дарга Д.Майдар ирж үзээд, аравчийг нь аваад тэр чигээр нь баримлаар хийхийг даалгасан аж.
Ингээд 1980 оны хоёрдугаар сарын эхээр жолоочоо явуулж, тавдугаар сард Намын Төв хороо, Сайд нарын зөвлөлийн хурлаар оруулахад бэлэн болго хэмээн хэлүүлжээ. 70 см өндөртэй бүтээсэн баримал бурханы талаар Ю.Цэдэнбал даргын зүгээс тоймтой хариу ирээгүй ч 1987 онд зургийг нь сонинд тавьж, Мэгжид Жанрайсэг бурханыг дахин сэргээх тухай бичсэн байж.
Гэвч аль 1937 онд Коминтерний орос сургагч нарын заавраар эвдэж сүйтгэсэн зэс хөөмөл бурханы эд хэсгүүдийг Эрмитаж, Оросын буриад нутгаас эрж хайгаад ч олоогүй юм билээ. Тиймээс 30-аад оны дундуур сахил санваараа хадгалж явсан Н.Жамбаагийн нүдээр харснаа сэтгэлдээ сэргээж, оюун ухаандаа ургуулж он удаан жил бодсоны эцэст бурханы тэгийн дагуу донжийг нь тааруулж урласан бүтээлээс өөр гарт баригдаж, нүдэнд үзэгдэх юм байгаагүй хэрэг.
Ц.Энхжин
Эх сурвалж: "Улаанбаатар таймс"
Сэтгэгдэл0
орсын улаантнууд Монголыг нээрээ 70 жил хүчиндсэн шүү. Монгол одоо хир тэрнээс сэхэж чадахгүй хэвтэрийн байдалд бна ш тэ хэхээ Хөл дээрээ босож чадах юм бол уу.
ГАНЦ ОРОС БИШ МАХН БУЮУ ОДООГИЙН ЭНЭ ХОЁР САЛБАДАЙ НАР ХАМТРАН ХҮЧИНДСЭН. ХАМСААТАНУУД ШҮҮ ДЭЭ. ДАРАА НЬ ТЭД 2008 ОНД АРДЧИЛСАН НАМЫГ 18 НАСТАЙ ОНГОН БАЙХАД НЬ БАС ХҮЧИНДЭЖ, ДЭР НЭГТГЭН ӨВӨРТӨӨ ОРУУЛСАН ЮМ. ТҮҮХЭЭ САНАЖ ЯВААРАЙ. 18 ТАЙ ОХИН 2008 ОНЫ СОНГУУЛИЙН ДАРАА Л 87 ТАЙ ӨВГӨНИЙ ӨВӨРТ ОРСОН ЮМ. ӨВӨӨ Ч 4 ЖИЛ НУХАЖ НУХАЖ ЖИГШЭЭЧИСЭН. ОХИН ХҮЙСЭЭ СОЛИУЛЖ 22 ТОЙ ИД ЗАЛУУХАН ХАРХҮҮ БОЛЖ ХАРИУГАА 2012 ОНЫ ЗУН АВСАН ГЭДЭГ. НАМАР НЬ БАС ОРОН НУТГИЙН СОНГУУЛИАР ӨВГӨНИЙГ ЧАДСАН ГЭДЭГ.
Yugaa meddeg durak ve.1980 on mongoliin buh hun am 10 jiliin bolovsroltoi baisan yum.Odoo kapitalizm geed deerdsen saihan amidral chin haana bainaa
1942 онд хийсэн Сүхбаатар кинон дээр наад өндөр бурхан чинь гардаг биш билүү. Тэгсэн чинь 1937 онд орос цэргүүд буулгасан гэх юм. Бас өндөр бурхныг бичлэг зураг байдаг ш дээ, түүнээс харж хэмжиж байгаад одоогийнхыг босгосон болохоос Н.Жамбаа ч гэнэ үү нэг өвгөн 50 гаран жилийн өмнө харсан юмаа удаан бодож байж дүрийг нь сэргээсэн гэж сэрүүн авах юмаа. Түүхийг гуйвуулахгүй шүү,
иш хүн минь тэр кинон дээр гардаг чинь суугаа майдарх байхгүй юү. сайхн эд бсан бгаа биз? бас л орсууд ачаад явсан гэдг. 20 зууны монголын түүх өрөвдөлтэй шүү
MUU NERTEI ENHBAYR L GARDAN HIISEN SHUUDEE ENE HUNII HIISEN OLON GABYANUUDIIN ZOBHON NEG NI L ENE TUUH TUUHEEREEL ULDDEG
burxangyi xymyyjyylsen MAXH-daa bayarlaj yav malnuudaa..xerev ene burxandaa shyteed tenegtej yabsan bol tusgaar togtnol ch ygyi xir baas ynertyylsen xaltaisan tybdyyd shig noxoin amidarlaar amidrax blaa...odoo burxan shashinaa shyteed uudulsun yum xaana bna butsaad l zabaan ene tend xadag yasan xir ynertyylsen tenegyyd l bna
bas Maidar burhan oros tsergiin ih buuny hongio bolood duussan biz?
Ер нь бурхан бурхан гэж баахан бурчихаад цаана нь ямар ч бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэдгүй хэдэн лам нэртэй идэж хандаггүй хэдэн хүнийг тэжээж ирсэн нь бидний буруу. Тэр бурхны орон гээд байгаа түүхийнхээ ихэнх үеийг мөргөл, номонд зориулсан Түвдүүд өнөөдөр ямаршуухан байгааг дэлхий нийтээрээ харж л байгаа. Тэр их далай лам нь хүртэл орох орон очих газаргүй тэмий тэнэсэн амьтан. Өндөр гэгээн гээд байгаа Занабазар яалаа. Хар амиа бодоод хамгийн түрүүнд Манжид урвасан хулгайч шүү дээ. Баруун Монголтойгоо нэгдээд явсан бол өдийд манай улс юун Америк, Япон. Дэлхийн түүхийг шал өөрөөр бичүүлж явах байсан юм.Тэнгэр шүтээнээ болиод шарын шашинг дагаад уруудан доройтох замдаа орсон биз дээ. Үнэн гэвэл энэ байна даа. Гашуун ч гэсэн туйлын үнэн.
ene xuntee sanal niilsh bna, ta yag minii boddog jumiig bishcen bna. Töbd bol delxiin xaraand bdag gej door setgegdel bishcen xun buruu oilgood bna, yagaad be gexeer tibet orond xunii erx mash ixeer zörshigdöj bna, tiimel saixan oron jum bol yagaad ezeg exshuud n ur xuuxdee enetxeg ruu orguulaad baigaa jum be? Ingej orgoj yabax n ami nasand n mash ajultai mash xund zamiig tuulsh baish oshdog, zarim xumuus n zamdaa amia alddag, xujaa nar lam nar shig xubzaslaad gadaadiin xumuus irexeer show toglodog sh tee, gadniixan xaraad tibet-uud erx shölöötöö jum bna gej boddog gesen, gazar nutag n abax jum baixgui atom xor bulaastai. Manai lam nar gej bas saixan jargasan xumuus baix jum daa niigemd xiish buteesen jum gej alga, shabaraar Burxan xiine gej xaa baixab dee, unexeer muxar suseg... tegeed ter shabar shin sonsoxgui, xaraxgui kkkk..
Энэтхэгийн Дарамсалаад халуун зун нэхий дээлтэйгээ ирчээд амьдрал байхгүй Төвд рүүгээ буцдаг л гэж байнлээ шд. Дарамсалаад ямар малаа маллах биш, тариагаа тарих биш, юу ч хийхгүй маани мэгзэм хэлж гөлийхөөс өөр юм байхгүй шд.
Бусдыг ингэж элдвээр муучлан доромжлон хүний сүсэг бишрэлийг үл хүндлэхгүй байгаа байдлыг та бүгдийн бичсэнээс уншиж үзэхэд 70 жилийн Бурхангүй үзэлтнүүд маани мэгзим уншдаг хүмүүсээс долоон дор болсоноо эргэн нэг хараарай. Хэрвээ та бүхэн тийм л их Бурхангүй үзэлтэй юм бол биднээс дээр соёлтой бусдыг хүндэтгэсэн элдэв хараалын үг хэрэглэхгүйгээр үзэл бодлоо баримт нотолгоотой илэрхийлж учирлах ёстой бус уу. Тиймээс түүх соёлоо, шашин шүтлэгээ өнгөц бус нухацтай судлаж үзвэл таны сэтгэл зөөлөрч өөрийн сэтгэл рүүгээ илүүтэй харж ухааны тань билгүүн гийх нь лавтай. Муушаал гэдэг хамгийн сайн зүйл. Та бүхэнд амжилт хүсье. Хүний хөгжил гаднаа бус дотор сэтгэлд байдаг гэж Бурхан сургажээ. Сэтгэлийн амгаланд хүрч Билгүүний гэгээд хүрэх болтугай.
Төвд сайхан л бгаа штээ. яахав хитадын захиргаанд одоохондо бна. гэхдээ дэлхийн харааны төвд шүү дээ. дэлхий дээр Төвдийн шашин соёлыг маш сонирхож шүтэж бна. харин түүх соёлоо устгуулсан Монголыг зөвхөн түүхий эдийн газар гэж харж бна. шашин номоо устгаад комунизмын замд гарсан монгол тэр 70 жилд юм үйлдвэрлэж сурсан уу? дэлхийн иргэншилд нэмэрлчих юм хийснүү? Юү ч хийгээгүй. үндэсний бичгээ ядаж хэргэлж чадахгүй яваа адгийн улс болоод бна шүү дэ. тиймээс Монголыг дэлхийн төвшинд гаргах нэг тулгуур баган бол монголын бурханы шашин мөн. өндөр гэгээн яахав ах дүү манжтай холбоо байгуулж 200 жил хамтдаа хитадыг жаахан мөлжсөн биз. ар өвөр баруун хөх нуурын монголчууд манжийн төрд сохор зоос ч татварт төлдөггүй бсныг санууштай. сонин сонсогдож магд гэхдээ энэ бол түүхийн хөдлөшгүй баримт. тиймээс монголд манжид дарлагдсан гэж хэлэх учир дутагдалтай
манж одоо ч байхгүй мэт харагдаж байгаа нь үнэн. 220 жил сүнс шиг л байж дээ хөөрхий.
МАНЖИЙН ДАРЛАЛЫН ҮЕД ХҮЧЭЭ УЛАМ АВЧ, АРД ТҮМНИЙГ ШУЛАН МӨЛЖИЖ БАЙСАН ЛАМ НАР ОДОО Ч ДҮРЭЭ БАГА ЗЭРЭГ ХУВИРГАН ЗОВСОН НЭГНЭЭР ТОГЛОЖ БАЙНА ДАА. ТА ЯГ ЛАМ НАРЫГ ХАМАГ АМЬТНЫХАА ТУСЫН ТУЛД ЭХ БОЛСОН 6 ЗҮЙЛЭЭ ЯГШТАЛ БАРЬДАГ ГЭЖ БОДОЖ БАЙНА. ТЭД АЖЛЫН ЦАГТАЙ, ТАРААД Л ХҮН БИШ БОЛНО. ХҮҮХЭН НУХНА. ХИЙХГҮЙ ЗҮЙЛ ГЭЖ АЛГА. САЙН ХҮН ГАНЦ ХОЁР БИЙ БАЙХ.
ТЭНЭГ ДҮЛИЙ, СОХОР, ХЭЛГҮЙ ШАВАРДСАН АЛТТАЙ ГЭХ БУРХАНААР БИД ЮУГАА ХИЙХЭВ. ХАРИН ТЭР ИХ МӨНГӨӨР ХҮҮХДИЙН ЭМНЭЛЭГ, ЦЭЦЭРЛЭГ, СУРГУУЛЬ БАРЬЖ, ТЭНД НААД МААНИА ЗААЛГҮЙ, ХҮНИЙ ЁСОН ХИЧЭЭЛ ЗААГААД СУУЖ БАЙВАЛ ЗҮГЭЭРСЭН ДЭЭ.
Жанрайсаг бол цэвэр монгол урчууд уран барималчдын оюуны ураар бүтсэн монлолын урлагын түүхэнд том мөр үлдээж чадсан урланын бүтээл юм. монголын урлагийг дэлхий дахинд Занабазарын бүтээлээр харж нууцийг нь үл тайлж чадах битүү цутгуурын аргыг гайхан бишэрч монгол хүний оюун ухааныг магтан дуулж байхад бид тэрүүгээр юу хийх юм гээд сууж байх нь үнхээр гутармаар.
Жанрайсаг бол цэвэр монгол урчууд уран барималчдын оюуны ураар бүтсэн монлолын урлагын түүхэнд том мөр үлдээж чадсан урланын бүтээл юм. монголын урлагийг дэлхий дахинд Занабазарын бүтээлээр харж нууцийг нь үл тайлж чадах битүү цутгуурын аргыг гайхан бишэрч монгол хүний оюун ухааныг магтан дуулж байхад бид тэрүүгээр юу хийх юм гээд сууж байх нь үнхээр гутармаар.
Хөөе 80 тохой. Чамайг бүтээхэд гол хувь нэмэр оруулж зүтгэсэн Энхбаярыг хилс хэргээр хорьчихож, . Чи тийм их ид шидтэй юм бол гаргаач. Хөөе лам нараа та нарын төлөө энэ Энхбаяр мөн чих зүтгэсэндээ. Та нар тийм их ид шидтэй юм бол одоо нөгөө номоо уншаад гаргаад авчихааж. Жинхэнэ худалчид гэдэг чинь бүрэн нотлогдлоо шүү дээ. Эсвэл мөс чанараа гээчихсэн "ШАр хувалз"-нууд гэдгээ баталаад байна уу?? Хариулаач??? Одоо Энэ Элбэгдоржоор бас нэг Сайдар бүтээлгэнэ гэж баахан хөрөнгө мөнгөний зардал гаргуулж, хүүхдэд өгөх мөнгөнөөс хумсаллаа. Элбгдорж Энхбаярын замаар орвол бас л юу ч хийхгүй. Хойноос нь ус цацаад л та нар суух болно. Та нар Энхбаярт буян санахын оронд Хамба чинь матаж гүйгээд, Элбэгдоржийн доодохыг долоох чинь халаг яваа биздээ. Муусайн шар хувалзнууд, тангадын хар санааг нэвтрүүлэгчид, Чингис богд "Тангад улс мөхөөгүйг өглөө болгон сануулж бай" гэснийг ёс болгон та нарт санууллаа. Хүн болгон үүнийг өглөө болгон сануулж байвал таарна.
ZAILAAAAAAAA ZAIL,Мэгжид ЖанрайсигAA OCHIJ HOSHNOGOD MALAAA,ALAAR NI ELBEGIIN TOLGOI ZUHUIJ,BUGSUURNI ARD TUMEN GOIJIJ BNA PZDAANUUDAA
ЖДҮ-Н БИЗНЕС ТӨСӨЛ МЭРГЭЖЛИЙН ТҮВШИНД БОЛОВСРУУЛНА. ТА ЯМАРЧ ТӨРЛИЙН ТӨСӨЛ БИЧҮҮЛЖ БОЛОХООС ГАДНА , ТӨСӨЛӨӨ МЭРГЭЖЛИЙН ТҮВШИНД БИЧИЖ СУРМААР БАЙВАЛ МАНАЙ ЦОГЦ СУРГАЛТАНД ХАМРАГДААРАЙ. НЭМЭЛТ МЭДЭЭЛЛИЙГ УТАС: 70114140, 99084140
Манжууд монголыг 200 жил колоничилсон гэдэг нь үнэн ч хятадаас аварсан юм шүү. Түүх мэддэг бол уншаад үзээрэй. Хятад хүнийг монголд орж ирэхэд хязгаар тавьсан, хятад хүнийг монгол хүнтэй суухыг хориглосон, хятад хүн монгол хүнийг албал шууд цаазалдаг байсан гээд олон л юм байдаг юм билээ.
МАНЖИЙН ДАРЛАЛД БАЙСНАА ИХ ЗОЛ ГЭЖ БОДОХ ХҮМҮҮС УЛАМ ОЛШИРОХ ХАНДЛАГАТАЙ.ХАРИЙН ДАРЛАЛД200 жил байснаа зовлон биш золмон гэлтэй гэж хэлэх хүн ӨЛЗИЙБААТАР ХЭМЭЭГЧ "ТҮҮХЧ" -ИЙН АДИЛ нэмэгдсээр. АЮУЛ
МАНЖИЙН ДАРЛАЛД БАЙСНАА ИХ ЗОЛ ГЭЖ БОДОХ ХҮМҮҮС УЛАМ ОЛШИРОХ ХАНДЛАГАТАЙ.ХАРИЙН ДАРЛАЛД200 жил байснаа зовлон биш золмон гэлтэй гэж хэлэх хүн ӨЛЗИЙБААТАР ХЭМЭЭГЧ "ТҮҮХЧ" -ИЙН АДИЛ нэмэгдсээр. АЮУЛ