Улиг болсон Гашуунсухайт-Ганцмодны хил холболт ажил хэрэг болж магадгүй талаар сүүлийн үед үе үе сүрхий яригдаж байна. Уг нь 14 жилийн өмнө эхлээд аль эрт холбочих байсан боомт л доо. Хятадын тал ч төмөр замаа хил дээр авчирсан. Гэвч манай төмөр зам гацчихсан. Өргөн, нарийн цариг дээр маргасаар олон жилийг авсан. Тэгж тэгж үүнд ихээхэн анхаардаг этгээдийн хүсэл болсон цариг бүхий төмөр зам тавьсан. Тэр төмөр замын зардал зарцуулалт гэж бөөн будилаан болоод үлдсэн. Энэ яахав, хэзээ нэг өдөр шийдэгдэнэ. Хэдий хэмжээний өртөг хөрөнгийг хэрхэн яаж зарцуулсныг нь Монголын хууль хяналтынхан тогтоох өдөр ирнэ.
Угтаа ингэж гацаасаар, тодруулбал, тухайн үеийн Зам, тээврийн сайд Х.Баттулга “…Өргөн цариг байх ёстой. Тэгэхгүй бол хятадууд танк ачаад ороод ирнэ” гэсээр энэ төмөр замын бүтээн байгуулалт, хил холболт саатсан байдаг. Ингэж хэлээд олон нийтэд нөлөөлсөн нь бас л хачирхалтай байдаг юм.
Ямар сайндаа Монгол Улсын зөвлөх инженер Д.Дамба ердөө өнгөрсөн жил “…Тавантолгой-Гашуунсухайт хүртэлх төмөр замын царигийг тухайн үеийн Засгийн газар шийдээд УИХ-аар хэлэлцүүлээд болно гэсэн хоёрдмол утгатай заалт байсан. Гэвч энэ заалт хэрэгжихгүй явсаар 2012 онд УИХ-ын тогтоол гарсан. Тэр тогтоол дээр Таван толгой-Гашуунсухайт чиглэлийн төмөр замын шинэ шугамыг 1435 мм-ийн царигтай барих ажлыг зохион байгуулж хэрэгжүүлэхийг Засгийн газарт даалгасан. Тухайн үед Н.Алтанхуягийн Засгийн газар байлаа. Гэвч Н.Алтанхуяг хэрэгжүүлж чадаагүй. Ямар нэгэн байдлаар эсэргүүцэгч нар нөлөөлсөөр байгаад саяхныг хүргэсэн. УИХ-ын 2012 оны тогтоолыг бүр 2020 оны тавдугаар сард хүчингүй болгуулсан. Түүнийг хэн ч бараг мэддэггүй. Тэгээд нарийн царигаар бариагүйгээс Монгол Улс эдийн засгийн маш их боломжийг алдсан.
Одоо ч алдаж байгаа. Тэр үед Зам тээврийн сайд байсан Х.Баттулга “…Өргөн цариг байх ёстой. Тэгэхгүй бол хятадууд танк ачаад ороод ирнэ” гэж ярьж байсан. Монголчууд яагаад түүнд итгэснийг би ойлгохгүй байгаа” гэж ярьж байх вэ дээ.
Энэ нь Монголд алдагдсан боломж болсноос гадна Хятадын тал ч алдсан талаар манай төр засгийн удирдлагуудыг очих тоолонд хэлдэг. Үндсэндээ өртөг зардал гаргаж, төмөр замаа хил дээр авчирчихаад 10 гаруй жил болж байгаа юм. Хятадын талаас Гашуунсухайт-Ганцмодны хил холболтыг “Чайна энержи” компани нь хариуцдаг. “Эрдэнэс Тавантолгой” ХК-ийн захирал Б.Ганхуяг энэ компанийн талаар “… “Чайна энержи” бол дэлхийд нэгдүгээрт бичигдэх эрчим хүч үйлдвэрлэгч компани. Энэ компанийн өөрийнх нь төмөр зам нь хүртэл Гашуунсухайт-Ганц мод орчимд ирчихсэн. Энэ компани бид нарт бодитой санал тавиад хамтарч ажиллах хүсэлтээ илэрхийлсэн. Гэхдээ санамж бичиг төдий биш гэрээний түвшинд ажиллах бизнесийн ашигтай саналаа хоёр талаасаа хэлэлцээд явж байна. Энэ компанийн хөрөнгө оруулалт бидэнд ус агаар шиг хэрэгтэй. Гол нь Монголын талд ашигтай, хэт нэг талдаа давуу байдал олгоогүй хэлэлцээр хийх ёстой. Хийх цаг нь ч болчихсон. Үүний ард Хятадын төр засгийн дэмжлэг бий. Манай ард ч Монголын төр засаг бий. Тэгэхээр хамтарч ажиллах боломжтой.
Бид Оюутолгой шиг муу гэрээ хийж асуудал дагуулахгүйн тулд анхнаасаа гадны зөвлөхүүдийг ажиллуулж байна. Хэрэв нэг зөв замдаа орчихвол энэ төсөл цаашдаа 200-300 жил монголчуудыг тэжээж тэтгээд явчихна" гэж 2019 онд ярьж байв.
Үнэхээр ч тэдний зүгээс манайд албан ёсоор олон удаа хэд хэдэн санал тавьж, судалгаа шинжилгээ хийж явсан ч бүтэлтэй болоогүй байдаг. Тэр байтугай ТЭЗҮ хийсэн ажлууд нь ч гацаад нурсан. “…Монголын Засгийн газар, төрийн удирдлагууд байн байн солигддог. Шинээр сонгогдсон, томилогдсон дарга нар нь өмнөхийг үргэлжлүүлэхийг хүсдэггүй, огт өөр хувилбар санал болгодог. Ийм нөхцөлд хамтарсан төсөл урагшлах боломжгүй” гэж хэлж байсан удаатай.
Тэгвэл Хятадын “Чайна энержи” компаниас манайд саяхан албан захидал илгээжээ.
Түүндээ хэд хэдэн чухал “санал” дайжээ.
1.“Эрдэнэс Тавантолгой” ХК-д хувь эзэмших саналаасаа татгалзаж байна.
2.Заавал нарийн царигаар холбох ёстой гэдэг шаардлагаа татаж авлаа.
3.Тухайн үед хоёр улсын Ерөнхийлөгч нар тохирч, манай улс хөрөнгө оруулалт хийсэн ч олон жилийн туршид алдагдал хүлээсэн.
4.Монголын тал дангаараа шийдэж, үр дүнд нь манай улс алдагдал хүлээж, хохирол амссан асуудлаар хоёр улсын холбогдох байгууллагууд хэлцэл хийх нь зүйтэй байна.
5.Тэрхүү хэлцлээр тохирсон зүйлийг танай УИХ зөвшөөрсөн тохиолдолд бид алдагдлаа нэхэмжлэхгүй, төслийг үргэлжлүүлэн дуусгаж хилийг холбох шийдэлд хүрээд байна.
Ийм утга агуулга бүхий захидал манай улсад илгээж, Засгийн газар хүлээн авчээ. Эндээс харахад, одоо манайх дотроо учир зүйгээ олоод, Хятадын талтай тохирчихвол Гашуунсухайт-Ганцмодны хил холболт бэлэн болсон бололтой. Нөгөөтэйгүүр, Хятадын тал “танк”-наас болж хүлээсэн алдагдлаа “тэг”-лэх саналыг манайд тавьсан байна. Харин манай улс дор хаяж 14 жилийн турш алдагдсан боломжоо хэнтэй, хэрхэн тооцох вэ?!
Б.ГАРЬД
Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин
Сэтгэгдэл65
Тэглээ ч асуудал шийдэгдэхгүй
Хятад тайваны эзэлж авахаар бэлдэж байгаа. Түүний дараа монголыг гэнэт дайрч мэдэх тул төмөр замыг өргөн хийсэнд баярлаж байна.
Гашуун Сухайтын боомтын асуудлыг гацаасан этгээд бол Х.Баттулга биш мэнгэт Нимка юм л даа. Х.Баттулгыг занаад байгаа хүзүүгүй тарвага Эби салтаа Баярын MCS-МАНАН мафийн гар хөлнүүдийн троллдоод байгаа юм бол Гашуун Сухайт боомт биш харин Таван Толгойн 8 тэрбум тонн нөөцтэй орд газрыг 100 жилээр Хятадад өгүүлсэнгүй гэдэгт байгаа юм!!!
Женко МАН-ынхны нүүрсний хулгайг л багасгаж хаасан хэрэг.Үүнд МАН-ын бүдүүн данжаадууд маш их өсөрхөж байгаа..МАН нүүрсний хулгайч нараа яаж ч чадахгүй байгаа биз дээ.
Хил хязгаар гэж байх ёстой ХБаттулга мундаг хүн Улсын хар хайрцагны бодлого гэж байх ёстой МУ ын далбааг хятадын далбаатай холбоод бна уу Үндэсний эрх ашгаа бодож бай Урвагч Дүлзэнгүүд
МАН өөрийн гахай толгойтой,пинтүү халимагтай нүүрсний хулгайч хятадын эрлийз бүдүүн данжаадууддаа хэзээ арга хэмжээ авч хариуцлага тооцох вэ..
ТАНК ОРЖ ИРЭХ НЬ ГАРЦААГҮЙ Л ДЭЭ.
тэрбум доллараар маш их нүүрс хяналтгүй урсаж алга болох байсныг хаасан л байх. одоо давраад толгой дээр гараад суучнаа
Алдагдсан боломж гэм хорын хохиролыг “танк “Жонхуугаасаа нэхэж ав оюунэрдэнэ дуракаа !!!
Женко МАН-ынхны нүүрсний хулгайг л багасгаж хаасан хэрэг.Үүнд МАН-ын бүдүүн данжаадууд маш их өсөрхөж байгаа..МАН нүүрсний хулгайч нараа яаж ч чадахгүй байгаа биз дээ.
МАН өөрийн гахай толгойтой,пинтүү халимагтай нүүрсний хулгайч хятадын эрлийз бүдүүн данжаадууддаа хэзээ арга хэмжээ авч хариуцлага тооцох вэ
хяналттай болчихвол орос л ганцаар өргөн болж үлдэх шив дээ. европтой зүүнээс баруунш нарийнаар уу үгүй юу
Tegeed hiih ni yaasan um Battulgig l buruutgah geed iim zuil yariad bga biz dee er ni 90 onoos hoish oligtoi saiduud shat shatandaa ajillasan umu shuuh gej bga bol tor zasgiin ondorloguud bugd l buruutai bh shu 1 huniig buu chileed bai Ebi mon burutai biz dee ter ued er logch gej bsan luivarchin yarival olon hun bga odoo hyatadin ugend orolgui oorsdoo naad asuudalig shiideh estoi bno
Жонхуу чинь хийлгэхгүй байгаа биздээ цаана нь Путин ах чинь бас байгаа тээ
Женко МАН-ынхны нүүрсний хулгайг л багасгаж хаасан хэрэг.Үүнд МАН-ын бүдүүн данжаадууд маш их өсөрхөж байгаа..МАН нүүрсний хулгайч нараа яаж ч чадахгүй байгаа биз дээ.
Зссссс аль аль нь л гацаасан байх шүү
Холбож болохгүй шүү. Төмөр замдаа асуудал нь биш. Тухайн үед "Таван Толгой" -г Хятадуудад өгөх гэж байсан хэдэн шуналтай монголын намыханаас ордроо хамгаалж үлдсэн юм шүү
Үнэхээр чимээгүй Эзэгнэлээс хамгаалсан.Түүнд саад бологчид Женко мэт эх орончид руу дайраах бай болсондоо.
Tegeed hiih ni yaasan um Battulgig l buruutgah geed iim zuil yariad bga biz dee er ni 90 onoos hoish oligtoi saiduud shat shatandaa ajillasan umu shuuh gej bga bol tor zasgiin ondorloguud bugd l buruutai bh shu 1 huniig buu chileed bai Ebi mon burutai biz dee ter ued er logch gej bsan luivarchin yarival olon hun bga odoo hyatadin ugend orolgui oorsdoo naad asuudalig shiideh estoi bno
Эргүү мал яах даа чамайг нядлаад хүнсэнд хийчих юмсан. Өтгөн шингэнээ ингээд толгой дээрээ цацуулаад гуйлгачилаад Жонхуугаа өмөөрөөд сууж байхдаа таарсан гуйлгачин юмаа. Хар цагааныг ялгадаг үхэр
МАН өөрийн гахай толгойтой,пинтүү халимагтай нүүрсний хулгайч хятадын эрлийз бүдүүн данжаадууддаа хэзээ арга хэмжээ авч хариуцлага тооцох вэ
Зсссс ганц Баттулга ч биш аль аль нь л гацаасан шүү дээ
Зсссс ганц Баттулга ч биш аль аль нь л гацаасан шүү дээ
женког дэмжиж шиидвэр гаргаж байсан нь ман-н олонхи,тэд улс орны биш хувиинхаа толоо хэнтэй ч ниилж урвахаас буцахгуй! женкогын тз-н бодлого улсад хохиролтой гээд шуумжлэнгууд л дайраад доромжлоод эхэлдэг байсан сэтгуулч авгай уихг болчихсон,тз-н талаар огт сонсоогуй аятай сууж байна
Засс өнөөх л танкны үлгэрийг ямар уянгалдаг юм бэ одоо болношд ээ гятадын диаспорууд аа
Женкогоос нэхэмжлэх ёстой.Хөөрхийг орос ах нар нь дарамтлаад зохиосон үлгэрт нь итгээд хувиа бодох үзэл нь улс орондоо алдагдал үүрүүлэх ёстой болсон доо.
Тэгээд хариуцлага тооцоож наад нөхөртөө
Хоёр хөрш ямар ч байсан танк оруулж ирэхгүй байхаа энэ төслийг гацаасан эрх мэдэл бүхий хүмүүсдээ арга хэмжээ авч офшортонгуудаас хөрөнгийг нь хурааж хохироолоо барагдуулчих хоншоортой аавын хүү гарах байлгүйдээ
Тайваныг эзэлж авахаар хятад дайнд бэлдэж байна. Монголд гэнэт дайн зарлаж танк оруулах нь тодорхой учраас өргөн төмөр зам барьсан юм. Сайн байна шүү, өргөн төмөр замтай байх нь зөв.
Таван толгойн нөөц ойролцоогоор 7,4тэрбум тонн нөөц. Монгол улс жилд 70сая тонн нүүр гаргах гэрээ хийж байсан. 14жилийн төнкнаас болж гацаж зогссон. 14*70сая тонн = 980,000,000 тонн нүүрс Баттулга Монгол ингэж л заналттай хорлож байсан шүү. Эцэст орост том орд уурхай нээгдсэн монгол ингэж л ялсандаа. Бидний улсын алдагдсан энэ боломжийг хэн хариуцлага хүлээх бэ Жонхуучдаа
МАН эхлээд өөрийн нүүрсний хулгайч нартаа арга хэмжээ авчихаад дараа нь улин хуцах нь нь зөв юм.
Жонхуугаа барьж хориочээ
Магад 5 толгойг хятад бүрэн мэдэлдээ авсан учир одоо төмөр замаа ганц хоёр үе нь өнгөрчихсөн буултуудаар манайхны сэтгэлийг хөдөлгөн барин холбох гэж буй биз ээ. Өнөөдөр 5 толгойгоос ганц хятад л нүүрс авч байна. Тэд угаагаад ,баяжуулаад бусад оронруу made from china гээд дэлхий дээр байхгүй коксжсон нүүрс гаргаж байна. Уг нь Монгол энэ экспортыг гардан хийж байх ёстой. Мөн л урвагчдын хар гайгаар ийм боллоо. Худлаа гэвэл хаана байна Прибоди?хаана байн а японы компаниуд? МАН энэ 12 жилд 5 толгойн дайнд яллаа. Баяр хүргэе! Гэввч цаг цагаараа байдаггүй цахилдаг хөхөөрөө байдаггүй гэж үг бий! Бас баттулга бүү баярлаарай . Магадгүй "танк" санаа хамтарсан ажиллагаа ч байж болох талтай шүү. Хулгайч гэж хашгирсан анхны хүн ямагт хулгайч байдаг.
Танай гэрт хүн гуталтайгаа орж ирээд тонгочоод байвал бас хэцүү шаардалага өндөр нь зөв хүлээцтэй байвал манжууд толгойн дээр сууна
Ер нь тэр үеийн Засгийн газрын гишүүд, мөн УИХ-ын гишүүд бүгдээрээ буруутай юм биш үү?. Ганц сайдын үгээр өргөн цариг батлах байсан бол ЗГ ч УИХ ч хэрэгггүй байсан юм биш үү. Тэр үеийн бүх хүмүүстэй монголын ард түмэнд учируулсан 80 их наядын хохиролыг барагдуулахаар хөрөнгийг нь хураах хэрэгтэй юм биш үү?
Ер нь тэр үеийн Засгийн газрын гишүүд, мөн УИХ-ын гишүүд бүгдээрээ буруутай юм биш үү?. Ганц сайдын үгээр өргөн цариг батлах байсан бол ЗГ ч УИХ ч хэрэгггүй байсан юм биш үү. Тэр үеийн бүх хүмүүстэй монголын ард түмэнд учируулсан 80 их наядын хохиролыг барагдуулахаар хөрөнгийг нь хураах хэрэгтэй юм биш үү?
Хятад манай улсын ЗГ-т явуулсан бичгийнхээ нэг хувийг энэ сэтгүүлч-д явуулсан хэрэг үү. Төмөр замын ажлыг гацаагаад зогсоогоод байсан нь тухайн үед шинэ гарсан ЗГ- ба мэнгэт сайд байсан санагдана. Шороон овоолго хийчихлээ гээд л бүх хэвлэлд байж байна. Ажлаа өгчихсөн сайд таг гацаасан гэдэгт та итгэж байна уу.
Юмны учир мэдэхгүй хирнээ худлаа солиорцгоохоо боль, малуудаа. Энэ төмөр замыг тавихдаа хятадууд манайхнаас асуулгүй, хил дээр огтлолцох цэгээ тохиролгүй, хийийнхээ цаана өөр газар төмөр замаа тавьчихаад монголчуудыг дээрэлхэж наашаа энэ цэг рүү замаа тавь гээд гэдийчихсэн юм. Монголчууд наанаас нь тавьж байсан замынхаа хамаг зураг төсөл, инженерийн зураглал, хүн хүч, техник гээд бөөн асуудалтай тулгараад гацсан шүү.
Жэнко гэж пиа... Монголчуудад яасан ч их өштэй хүүр вэ?! Луйвардаж хангахгүй, цусалж ханахгүй, гай болж ханахгүй үхэж далд орм ор... Хөрөнгийг нь хурааж хохирлоо барагдуулахад нэмэр болгох хэрэгтэй... хариуцлага нэхэж ялыг нь шоронд эдлүүл...
Женко Баттулгатай хатуу хариуцлага тооцох нь зөв
орсын талын хулгайч байсан ч хамаагүй хятадыг монгол байтугай ёвроп дийлэхгүй
Нээрээ танк ороод ирэх байж ! Төмөр замаа тавиагүйгээс болоод одоо болтол танк орж ирэхгүй байна ! Аргагүй алсын үнэн бөгөөд алсын хараатай юм да Баттулга маань !!
Хогийн хулгиан пизда. Эх орондоо хүртэл хохиролтой шүү. Тэнэг хөлдүүнүүд нь эх оронч гэж хараад байдаг. Түвд гаралтай гэдэг нь үнэн бх оо. Эхнэр нь хүртэл гадаад. Гадаадад аваачаад нуучихсан.
Усан тэнэг хүмүүсийг сонгож, улсаа "удирдуулах" ямар гортой байдгийг ойлгомоор л юм даа. Одоо ч бас УИХ-д сонгочихоод, сонгогдсон Баттулга нь хуалд оролцохгүй, хуйвалдаан зохион байгуулаад л явж байна. Манай сонгогчид гэж малаас дор амьтад байна.
Алдагдал гэдэг үг маш эвгүй сонсогдож бна. Энэ байдлаараа манай нүүрсний экспортыг зогсоовол эх орны эдийн засаг мөн ч их хүндрэнэ дээ. Хэцүү л юманд тулж ирээд бна. Арга нь олдох байгаа.
Батлага Монголд их балаг тарьж байгаа хүн сүгдээ!!!
Гятадын шунал барагдахгүй. Төмөр зам өргөн барьсанд баярлаж байна.
Гээндээ ч гоондоо ч гэдэг шиг ганц Баттулгад байгаа юм биш. Хятдууд цаанаасаа холбох цэгээ өөрсдийнхөөрөө дур мэдэн зааж гэдийсэн. МАН-н хулгайчуудын гахай нохой мэт идэж уух сонирхол дийлсэн гээд янз бүрийн ашиг сонирхол бий. Сайн маажвал идээ бээр, цус нулимс юм юм бий...
тахианы санах ойтой мал ард түмэн жонхуу MCS ийн төмөр замыг булааж аваад улс барья гэсэн мөнгөгүй яах вэ гэсэн чинь гадны хөрөнгө оруулагчид мөнгөө бариад оочирлож байна гэсэн тэгээл гацсан яагаад гацав гэсэн чинь улс мөнгө өгөлгүй гацаачлаа гээд хээв нэг сууж байнадаа
хятадын төмөр зам түрүүлээд хил дээр ирсэн байна гэдэг чинь холбох цэг тодорхой боллоо гэсэн үг. Манайхан өөрснөө тэр холбох цэг дээр шууд очиж чадалгүй далийгаад явчихсан юм билээ. Тэгээд орхичихсон. Тэр цариг бол улс төр уулзах цэг дээрээ очиж чадаагүй нь тавьсан бидний байж байгаа царай. Хятад төмөр замаа тавиад хүлээж байсан. УУлзах цэг маш тодорхой болсон байсан шүү. Ард олны тархи угаах троллууд их идэвжиж гахай толгойт гээд өмнөх Их даргаа хэлээд
30 метр өндөр намын зөрүү гарсан тэрийг очиж харалгүй нүдээ аниад барисан болтой одоо тэр зөрүүг нь арилгахын тулд тэрбум долларын гүүр барих шаардлагатай дор хаяж 10 жилийн ажил байнадаа
Жэнко лалраас нэхээч
ЭЛС ЦООЛЖ ТАНК ЯРИХИЙГ ОРОС ХБАТТУЛГАД ЗААЖ ӨГӨӨД ТЭР ХООРОНД ОРОС НАРИЙН ЦАРИГ ХЯТАДРУУ ТАВИАД НҮҮРСНИЙ ЭКСПОРТОО 20 ДАХИН ӨСГӨСӨН НЬ САНАМСАРГҮЙ ЗҮЙЛ БИШ ХБАТТУЛГА МЭТ НЬ ОРОСОД БҮЛДЭГДҮҮЛСЭН НЬ ТОДОРХОЙ ТУЛ УЛС ТӨРӨӨС УГААР НЬ АРЧИХ ХЭРЭГТЭЙ БҮХ ХӨРӨНГИЙГ ХУРААХ ХЭРЭГТЭЙ
Жээнко гэж хорлогч
Женко нохойн гелег Монголыг хорлож дуусахгуй юмаа шоронд явах гэж байсан хунийг еренхий болгосон одоо хэзээ шоронд нь явуулах юм бэ Оросуудаас айгаад байдгымуу ийм байхад улс орон цэгцэрнэ гэж гонж бизээ
Хохирол гээд суйд болоод байх юмгуй ээ Монголын нийт нуурсниий ххурхайнуудын 70 хувийг дотоод гадаадын хувийнхантэзэмштж байгаа Тэд л илуу нуурсс зоогоогуй гээд харамсаад байгаа юм Иргэн би тоох ч юм алга Илуу нуурс зоосон гээд цалин тэтгэвэр нэмэгдэх байсан уу Угуй л байхгуй юу Ядуурал ямагт л 30 шахам хувь хэвээрээ л байгаа Олох ашгаас илуу шударга хувиарлалт чухал
Хөвсгөл Булганы Буриадуудын сонгосон Орос авгайтай Женкогийн хужаа танкны үлгэрийн Монголд учруулсан хохирол 45 их наяд.
Comment bichdeg galzuu soliotoi heseg har mass, sureg bainaa
Чам шиг,,,
Хятад дайрна гэвэл танк ч хэрэггүй.Шороон түмэн хятад хүн алхаад ороод ирэхэд бөмбөг тавиад ч хэрэггүй шоргоолж штг нөмрөөд авна.Тийиээс аль болох эвтэй амьдар
Хятад хүнийг ёстой монголын эрэлхэг баатрууд оруулахгүй. Танк бол харин хэцүү юм. Хятад хүний олон бол огт хамаагүй байхаа. Олоноос олон, цөөнөөс цөөн хохирол байдаг.
Hohirloo Battulgaaraa tuluuleechee
хятад ч бай галт уулын орой джжр суусан англи америк япон орсыг дийлэхгүй америкч бай елеоустуны гал уулын далаг км амсар дээр сууж байгаа цөмийн бөмбөгөөр идэвхжүүлээд провакаацлаад мотивировалаад өх үү
Алдагдалаа "танкчид"-аас л авна даа.
Алдагдалаа "Оросын танкчид"-аас л авна даа.