Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн зарлигаар Монгол Улсын Хөдөлмөрийн баатар цол хүртсэн “Тавантолгой төмөр зам” ХХК-ийн Гүйцэтгэх захирал Норовсамбуугийн Удаанжаргалтай ярилцлаа.
-Юуны өмнө танд Монгол Улсын Хөдөлмөрийн баатар цолоор шагнагдсанд баяр хүргэе. Таныг гавьяат цол хүртэж байгаа гэсэн хүлээлттэй байлаа?
-Тийм ээ. Гэнэтийн үйл явдал боллоо. Маш өндөр сэтгэгдэлтэй, хэлэх үг олдохгүй байна. Юутай ч намайг өдий зэрэгт хүргэсэн аав, ээждээ баярлалаа.
-Төмөр замын томоохон бүтээн байгуулалтын төслүүд дээр таны удирдсан “Тавантолгой төмөр зам” ХХК амжилттай ажиллаж байгааг үнэлж, энэ шагналыг өгсөн байх?
-Тэгэлгүй яах вэ. Ер нь монголчууд яагаад чаддаггүй юм бэ гэсэн асуулт байсан. Гурван жилийн өмнө надад төр засаг маш том үүрэг даалгавар өгч, Засгийн газрын тогтоол хүлээлгэн өгсөн. 10 жил гацсан төслийг явуулах боломж байна уу, чи л чадах юм байна гээд. Одоо манай хамт олон 380 инженер, техникийн ажилтантай. Тавантолгой-Зүүнбаян чиглэлийн 416.1 км төмөр замын төслийн инженерийн хяналтыг амжилттай хийж дуусгаад, Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн 267 км төмөр замын төсөл дээр захиалагчийн хяналтаа хийгээд ажиллаж байна. Одоо манай төслийн талбай дээр 2,300 хүн ажиллаж байна. Хөдөлмөрийн баатар гэдэг эрхэм хүндтэй цолыг надад биш, манай хамт олонд, монгол инженерүүдэд өглөө гэж ойлгож байна.
-“Монгол Улс түүхэндээ анх удаа төмөр замын том бүтээн байгуулалтыг бие даан гүйцэтгэлээ” гэж Монгол Улсын Ерөнхийлөгч баяр хүргэж үг хэлэхдээ онцолж байсан. Энэ хоёр төсөл бол монголчуудын өөрсдийн хүчин чадлаар барьсан анхны томоохон бүтээн байгуулалт гэж хэлж болох уу?
-Бололгүй яах вэ. “Улаанбаатар төмөр зам” ХНН хамгийн сүүлд 1955 онд төмөр замаа Замын-Үүд хүртэл барьж, өргөн царигийн төмөр замыг БНХАУ-ын хилд хүргэсэн. 1994 онд нарийн царигийн төмөр зам орж ирснээр хоёр талын технологийн паркууд байгуулагдаж байсан. Яг үүн шигээр, энэ гол замаас Тавантолгой-Зүүнбаян чиглэлийн 416.1 км, Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн 267 км төмөр зам, үндсэндээ 700 км орчим төмөр зам салаад, улсын хил дээр Гашуунсухайт гэдэг өртөөг бий болгож байна. Одоо Гашуунсухайт, Ганцмод өртөөдийн царигийн паркийг байгуулах асуудал яригдаж байгаа. Монгол Улсын Ерөнхий сайдын БНХАУ-д хийх айлчлал, түүний өмнө Гадаад харилцааны сайдын тус улсад хийх айлчлалын үеэр энэ асуудал яригдана.
УИХ-аас 2010 онд баталсан Төрөөс төмөр замын тээврийн талаар баримтлах бодлогын баримт бичигт 6,000 гаруй км урттай төмөр замыг барихаар тусгасан байдаг. Ямар ч байсан эхний ээлжинд инженеринг компанийг нь бий боллоо. Инженеринг компани бий болно гэдэг нь техник, эдийн засгийн үндэслэлээ өөрсдөө хийнэ гэсэн үг. Бүх шатны технологийн хяналтаа өөрсдөө хийж байна. Төслийн удирдлагын баг, барилга угсралтын багтай.
Түүнчлэн Тавантолгой-Зүүнбаян төслийг “Эрдэнэс-Тавантолгой” ХК-ийн цэвэр ашгаас санхүүжүүлсэн бол Тавантолгой-Гашуунсухайт төсөл дээр улсын төсөв, төрөөс нэг ч төгрөг гаргалгүйгээр санхүүгийн тусгай схем боловсруулж хэрэгжүүлсэн. Газар доорх байгалийн баялгаас буюу төмөр замын ашиглалтын явцад төлбөрөө төлж барагдуулна. Энэ төслийн хөрөнгө болох 1 тэрбум ам.долларыг босгосон онцлогтой. Монгол Улс асар их байгалийн баялагтай. Энэ байгалийн баялгийн өгөөжийг дэд бүтэц, бүтээн байгуулалт руу оруулж байгаа анхны том тохиолдол болж байгаа юм.
–Үндсэндээ Төрөөс төмөр замын тээврийн талаар баримтлах бодлогод туссан 6,000 км төмөр замыг монголчууд өөрсдөө барьж чадахаар боллоо шүү дээ?
-Бид хангалттай чадна. Монгол Улсад метро болон цахилгаанжсан галт тэргийн түвшинд гадны тусламж, зөвлөгөө хэрэгтэй. Гэхдээ бид суралцаж болно гэж бодож байна. Төмөр замыг аваад үзвэл, бид нэг, гуравдугаар зэрэглэлийн төмөр замыг барьчихлаа. Төмөр замын гүүрэн байгууламж, дэд бүтцийг бид өөрсдөө барьж байгуулж чадахаар боллоо. Иймээс 6,000 км төмөр замаа өөрсдөө барьж чадна гэж үзэж байна.
Одоо Засгийн газар дээр Богд хан төмөр замын төсөл яригдаж байна. Энэ төмөр зам 12-13 км туннельтэй зам байх юм. Монголчууд анх удаа уул нүхэлж туннель барих ажил руу орно. “Тавантолгой төмөр зам” ХХК энэ төсөл дээр инженерингийн зөвлөгөө өгч оролцох бүрэн боломжтойгоо илэрхийлсэн.
Мөн манай компани Зүүн Азийн эдийн засгийн коридор гэж ярьдаг зүүн бүсийн босоо тэнхлэгийн төмөр зам, тухайлбал, Бичигт-Эрээнцав чиглэлийн судалгааны ажил руу энэ долдугаар сараас орж байна. Цаашлаад баруун бүсийн 1,200 гаруй км төмөр замын бүтээн байгуулалтын инженер, технологийн асуудлыг бүрэн шийдээд явах боломжтой 100 хувь төрийн өмчит компани болж байна.
Тавантолгой-Зүүнбаян, Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн төмөр замын бүтээн байгуулалтын төслүүдийг хэрэгжүүлснээр Монгол Улс инженерингийн компани, барилга-инженерийн цэргийн анги, Зэвсэгт хүчний бүтээн байгуулалтын газартай боллоо. Сүүлийн 30 гаруй жилд зөвхөн авто зам дээр ажиллаж байсан олон зуун компани энэ бүтээн байгуулалтын төсөлд оролцож, инженерингийн хяналтын доор төмөр замыг яаж барих ёстой талаар мэдлэг, туршлага хуримтлууллаа. Тэгэхээр Монгол Улс цаашдаа төмөр замын энэ хэмжээний томоохон бүтээн байгуулалтыг гадны тусламж аваад байхааргүйгээр барих боломжтой болсон гэдгийг л онцолж хэлмээр байна.
-Танд баярлалаа.
Сэтгэгдэл0
Надад биш манай хамт олонд өгч байгаа юм гэчихээд л ганцаараа зүүгээд гүйгээд эхэлдэг биз дээ. Нөгөө талаар надад биш манай хамт олонд өгч байгаа юм гэснээрээ би ганцаараа хариуцлага хүлээхгүй ээ, унавал хамт унана гэсэн хариуцлагаас бултах санаагаа бултайлгаж байна.
Ulig bolson hamgiin nohoi ug manai hamt olniig shagnlaa barilaa gedeg bol, hutsalgui l avna biz iyndaa ingej jujiglej bdg bnaa. Boon iym bolj hootsoldoj mongo tsaas tolon bj olj avchihiiaad ene neg tomornii helterhiig.
Естой Ногоо Монголчууд "Хошного улаалгана" гэж ярьдаг, тэр л Энэ нохрийн Ходолморийн баатар цол боллоо, Баттулга ч яахав Ногоо 230 сая доллорын овоолсон Шороооны хэргээ цайруулахад нэмэр болгосон нь ойлгомжтойг Энэ нохор мэдэхийн дээдээр мэдэж байж Ядаж гардаж зам бариулсан Бригадын дарга ч юмуу эсвэл техникч Даамал нарт огуулчихгуй, Бузрын юм
ээ хөөрхий, энэ л хөдөлмөрийн баатар болохоор энэ одон тэмдэг утгаа алдаж байгаан байна
Эрдэнээг бн гэж харлаа.
Баатар, гавъяатыг зарж ерөнхийлөгч маань хөрөнгөө зузаатгаж байна гэх яриа сонссон, худал байх болтугай.
Ардчилсан намын дарга эрдэнэтэй их адилхан хүн байна.
с.Эрдэнэ гэдгээс ард түмэн цээрэлдэг юм. Хүний баас л баглийгаад өмхий нь ххамар сэтэлчих гээд байдгийн.
за арай л бишээ.Жанжин өршөөг.
Mash zov Mongolchuud oorsdoo 461 km TZ barilaa shuudee gaihaltai tom amjilt itgel setgel zutgel bid hiij chadlaa bid mundag!
Прадхан үндэсний эмнэлгийн ачаар Прадхан эмч миний бөөрийг 2.223.746.107.44 төгрөгөөр (780.000 доллар) худалдаж авсны дараа би Хятадад байрладаг Монгол улсаас Есүйген Есү байна. Хэрэв та бөөрөө зарахыг хүсвэл тэдэнтэй шууд холбоо бариарай DR.PRADHAN.UROLOGIST.LT.COL@GMAIL.COM +91424323800802. Одоо хэрэгжүүлэх. Бид олон нийтэд мэдээлэхийг хүсч байна; Та бөөрийг худалдахыг хүсч байна уу? Та санхүүгийн хямралын улмаас бөөрийг зарж борлуулах боломжийг эрэлхийлж байна уу, юу хийхээ мэдэхгүй байна уу? Дараа нь бидэнтэй холбоо бариад DR.PRADHAN.UROLOGIST.LT.COL@GMAIL.COM хаягаар бид танд бөөрнийх нь хэмжээгээр санал болгох болно. Яагаад гэвэл манай эмнэлэгт бөөрний дутагдалд орж, +91424323800802.имэйл: DR.PRADHAN.UROLOGIST.LT.COL@GMAIL.COMYнэ: $780, 000 (Долоон зуун, Наян мянган доллар) WhatsApp: 157444437443
Прадхан үндэсний эмнэлгийн ачаар Прадхан эмч миний бөөрийг 2.223.746.107.44 төгрөгөөр (780.000 доллар) худалдаж авсны дараа би Хятадад байрладаг Монгол улсаас Есүйген Есү байна. Хэрэв та бөөрөө зарахыг хүсвэл тэдэнтэй шууд холбоо бариарай DR.PRADHAN.UROLOGIST.LT.COL@GMAIL.COM +91424323800802. Одоо хэрэгжүүлэх. Бид олон нийтэд мэдээлэхийг хүсч байна; Та бөөрийг худалдахыг хүсч байна уу? Та санхүүгийн хямралын улмаас бөөрийг зарж борлуулах боломжийг эрэлхийлж байна уу, юу хийхээ мэдэхгүй байна уу? Дараа нь бидэнтэй холбоо бариад DR.PRADHAN.UROLOGIST.LT.COL@GMAIL.COM хаягаар бид танд бөөрнийх нь хэмжээгээр санал болгох болно. Яагаад гэвэл манай эмнэлэгт бөөрний дутагдалд орж, +91424323800802.имэйл: DR.PRADHAN.UROLOGIST.LT.COL@GMAIL.COMYнэ: $780, 000 (Долоон зуун, Наян мянган доллар) WhatsApp: 157444437443
10 жил гацсан төмөр замыг хөдөлгөлөө гэчихжээ. Жэнко эзэн чинь гацаагаа биз дээ, одоо тэгээд хэнд ч хэрэггүй төмөр зам ТТ-н хувьцааны ноогдлоор барьсан болж баахан мөнгө шаачаад, хэдэн цүнхчин банди нартаа тултал шагнал өгч байгаа юм биз дээ. Ганц жил төрийн байгууллагын дарга хийгээд Хөдөлмөрийн Баатар болчихдог, амар зүгээр...Дарга, цэрэггүй шалгуулнаа та нар, удахгүй. Хөдөлмөрлөөд авчихсан юм шиг галзуурч л бай!
Улс эх орондоо насаараа хөдөлмөрлөсөн, 70, 80 гарсан эмээ, өвөө, үйлдвэрийн ажилчид, барилгачид, багш, эмч нар алтан гадас одон чүгүй хорвоог орхиж байна. тэгэхээр 70, 80-аад оны залуучууд үнэхээр ичиж амьдраасай. лс төр, одон медаль гэхээр эх эцэг, эх орноо ч хамаагүй худалдахад бэлэн болжээ энэ залуучууд. Шагналыг ард түмэн хүлээн зөвшөөрч байна уу гэдэгт утга нь байгаа байх. Тиймээс энэ олон шагнал өгөх гээд байгаа бол улсад ажилласан жилээр нь өгдөг хуультай болмоор. Тэрнээс хэн нэгэн танилтайн_ эсвэл мөнгөөр авахаар утгаа алдаж байна. уг нь гавьяат цолыг дор хаяж 60 на хүрэхээр өгдөг байх. Одоо 30 гараад 40 хүрэхээр баахан гавьяат төрж байна. Ядаж залуучууд үүнээс татгалзах хэрэгтэй. Миний ард түмэн ухаантай учраас дээр байгаа ЕТГ-ын ажилтан, Ерөнхийлөгч, УИХ энэ тухай хууль боловсруулах хэрэгтэй.
Баатар, гавьяат чинь бизнес болж ард нь авилгал, ашиг сонирхлын зөрчил явагдаад байгаа юм биш биз. Нэг л сонин байна шүү. АТГ анхаарна байгаа.
Яаанаа, магтаал, эрээн төмөр хоёрт монголчууд нугасгүй юм аа, хэзээ энэ өөрчлөгдөх юм бол оо??
Энэ хүнийг маш сайн шалгах хэрэгтэй мөнгөний муухай үнэр ханхлаад байгаа юм даа. Төмөр зам барьж байгаа туслан гүйцэтгэгч компаниудыг сайн шалгавал энэ хүний оролцоотой, ашиг сонирхол нэгтэй компинаар хамгийн их мөнгөтэй хэсгийг өгч мөнгө угааж байгаа нь харагдах бол уу.
гэнэтийн гэдгээ больдоо дандаа хойноос нь хөөцөлддөг байж инээдтэй юм аа
bat-uul shig baatruud ikhsej bndoo
2 жил ажиллаад л баатар болчлоо гэжүү.
Улсын хөрөнгөөр ямар ирээдүйгүй төмөр за тависаны төлөө баатар болов.
Хөдөлмөрийн баатар арай.жаргалсайханд бүр хэрэггүй.
За хөдөлмөрийн баатар гэж сайхан цол ингээд гавьяат цол шигээ энгэрийн тэмдэг болж эхэллээ дээ
Яг нэрнийхээ эсрэг ажиллах юм да. Оросууд төмөр замаа нарийнаар тавиад бхад.Удаанжаргал-Хурданзовлон
арай биш
орсын кызылд ойрхон абакан ч юм уу красноярск новосибирскийн дундаас ч юмуу кызыл рүү татаж яваа орсын өргөн төмөр элегэт нүүрсний уурхаЙ хандгайт боршоо улаангом ховд баян өлгий алтай гээд таван толгой орно вагон улаангомоор боршоогоор крым хар тэнгэс хоёр хоноод орно влади восток мөн төдий хэмжээнд хонож хүрнэ улаангом новосибарск москва хоёр хонож хүрнэ улаангом новорсибарск красноярск орсын төв цэг дээр байна монгол цөөн хүн амтай хятадын нарийн царигаар хятад цэрэг орж ирэхгүй гэх үндэс байхгүй цаг шаардвал ирнэ орос хятад руу гарах гарц адилхан тоотой байх хэрэгтэй баланс----------
Хулгай хийх гэж улсаасаа урвасан нуух гэж барьсан төмөр зам Үр ашиг бол 0000 Хулгайд хамтарсан улсуудаа баахан төмөр өгч эргэж шалгахад арыг даалгах гэж ийм юм хийж байгаа
ene hyn byteen baigyylaltad orolzson tyrslaga syysan bas ch ygyi dahiad 6000 km ergen temer zamaar Mongol oron maani hoorondoo holbogdbol ard tymend heregtei saihan ajil bolno doo!!ene hynii hedelmeriin baatar yahab?abah l hyn ni baina!chaasa temer zam maani hedelmeriin baatariin daitai hegjiheer baina syy dee!!!Bodood yz dee!!dandaa byheniig ygyisgeeed yahab dee!!!zaluus aa!!!