Би Солонгосын олон ангит кинонуудыг үзэх дургүй. Гэхдээ түүхэн кинонуудыг нь үзэх дуртай.
Солонгос бол тун ч ядмагхан түүхтэй улс. Гэвч тэд бүтээсэн киногоороо өөрсдийгөө агуу хаад, жанжидтай, сүрхий улс мэтээр харуулж, сурталчилж чаддаг. Түүхийг гуйвуулж болохгүй гэдэг ч өвөг дээдсийнхээ дайчин алдар, байгуулсан гавьяаг хойч үеийнхэн нь түүхэн киногоор л дамжуулан мэдэрч, бахархан дээдэлдэг билээ.
Гэтэл монголчууд түүхэн киноны талаар тун ч бага туршлага хуримтлуулсан улс. Тэр ч бүү хэл, олон жилийн туршид түүхэн кино хийгээгүй. Харин өнгөрсөн оноос үүнийг ухамсарласан киночид түүхэн киногоор занималдаж эхэлсэн. Мэдээж, шүүмжлэх амархан. Хийх л хэцүү. Гэвч юм хийж байгааг нь үнэлээд дутагдлын хажуугаар дуугүй өнгөрч боломгүй санагдана.
Муучлагдсанаа өмгөөлж, сайшаагдсанаа доройтуулсан “Долоон бурхан харвадаггүй”
1951 оны хүйтэн өвөл эх нутагтаа эргэж ирэхгүйгээ мэдэвч явахаас өөр аргагүйд хүрэн шаналж, басхүү ганцаардсан Ардын намын анхны долоогийн сүүлч, өрлөг жанжин Х.Чойбалсангийн 31 жилийн өмнөх дурсамж буюу “Анхны долоо”-гийн цугларсан түүхээр кино эхэлнэ.
Киноны нээлт болохоос өмнө уран бүтээлчид нь “Ардын хувьсгалын анхны долоогийн амьдрал, тэмцлийг харуулах боловч энэ удаа зохиолч бидний мэдэхгүй үнэн түүхийг сөхөн гаргаж ирсэн” хэмээн рекламдаж байлаа.
Гэвч киноны нээлтийн үеэр “Монголчуудын уламжлалт баяруудаар ёс мэт гардаг “Өглөө”, “Тэмцэл”, “Сүхбаатар” гэх мэт кинонд тэр үеийн дэвшилтэт үзэлт Д.Бодоо, С.Данзан нарыг Ардын намын “дугаар нэг” хорлонтой дайсан, гадныхны гар хөл, тагнуул байсан мэтээр өгүүлдэг.
“Та түүхээ мэдэхгүй бол танд түүх зохиож өгөх хүн зөндөө олдоно” гэсэн хатуу боловч үнэн үг үүний бодит жишээ.
Энэхүү үзэл суртлын гажуудлыг зохиолч Ж.Мөнхбат залруулан зөвтгөж, орчин цагийн киноны хэлээр “Үнэн түүхээ сэргээн харуулах”-ыг зорьж, анхны шавыг нь тавьсан” хэмээн ярих зарим хүний өмнөөс ичиж суулаа. Учир нь, киног үзэж суухад “Яриад байсан шинэ түүх зохиогч нь “Долоон бурхан харвадаггүй” киноны зохиолч өөрөө юм биш үү” гэсэн бодол төрсөн юм.
Түүхийн золиос болон хэлмэгдсэн Д.Бодоо, С.Данзан нарын үнэн түүхийг өгүүлж, тэдний эрэмгий зориг, Монголоо гэсэн сэтгэлийг харуулсан нь сайн хэрэг. Тэднийг өөдгүй урвагч хэмээн боддог хойч үе маань энэ л киноны ачаар Д.Бодоо, С.Данзан нарыг хүндлэх сэтгэл, бахархах үгс цухалзуулж байна.
Гэвч Ардын хувьсгалыг эх орондоо авч ирсэн агуу удирдагч, үеийн үед магтагдан сайшаагдсаар ирсэн Д.Сүхбаатар, Х.Чойбалсан нарын эр зориг, нэр төрийг “нам даржээ”. Тэдний залуу халуун насны дүрийг бүтээсэн жүжигчид хэтэрхий муу жүжиглэснээс гадна зохиолч ч тэдний дүрийг тодотгон харуулах юу ч хийсэнгүй гэхэд дэгсдүүлсэн болохгүй л болов уу.
Мөн “Анхны долоо”-гийн хувь хүний шинж чанар, зан ааш, онцлогуудыг тодруулан харуулж чадсангүй. Тэдний амьдрал, тэмцлийн тухай өгүүлэх нь киноны гол зорилго. Гэтэл Анхны долоогийн “үнэн түүх”-ийг нээн илрүүлэх явцдаа тэдний зөрчил, монголчуудын дотоодын тэмцлийг ор мөргүй үгүй хийж, түүхийн тэрхүү алдааны бүх бурууг Орос ах нартаа бүрэн тохсон байна.
Тэр ч бүү хэл, тэдний үхлийн гол шалтгаан, хувьсгалын төлөөх тэмцэл, амьсгал хураах мөчийн талаар түүхийн үндэстэй харуулж чадсангүй. Тухайлбал, Д.Бодоог 1922 оны наймдугаар сарын 31-нд цаазлахаасаа өмнө хэд хэдэн удаа байцааж, өчиг мэдүүлэг авсан тухай түүхэнд тодорхой тэмдэглэн үлдээсэн.
Жанжин Д.Сүхбаатарыг өвчтэй байх үед Богд хааны оточ ирж, судсыг нь барьж үзээд, тан өгөхийг зөвлөсөн ч оросууд ямар ч эмчилгээ хийгээгүйн улмаас учир битүүлгээр бурхны оронд одсоныг монголчууд сайн мэднэ.
Гэтэл “Долоон бурхан харвадаггүй” кинонд хүмүүсийн мэдэх эдгээр түүхийг тодруулан тусгаж өгч чадаагүйн дээр түүхийг гуйвуулан, баллуурдсан байна.
Найруулагч нь кинондоо хэтэрхий олон алдаа гаргажээ. Гоминданы генерал Сүй Шүй Жан хорионд буй Богд хаантай ирж ярилцдаг хэсэг тун ойлгомжгүй. Сүй Шүй Жаныг хятадаар ярихад Богд хаан монголоор хариулж байх юм. Энэ явдал Барон Унгерн Богд хаантай болон Сундуй гүнтэй уулздаг хэсэгт мөн давтагдана.
Чойбалсанг Орост сурч байсныг тодотгохын тулд хамт сурч байсан орос бүсгүйг оруулж ирсэн байна. Гэвч энэ нь хэтэрхий хиймэл болжээ. Мөн Чойбалсан түүнтэй ойлгоход хэцүү аялгатай орос хэлээр ярьж байх юм.
Элбэгдорж Ренчино Д.Сүхбаатар жанжны туслах Гарамыг ойд явахад нь хэрхэн яаж олж очсон нь бас л ойлгомжгүй. Гарам, Сүх жанжны өгсөн бичгийг Д.Бодоод өгөхөөр олон хоног явдаг ба тэдний ажилладаг яам хоорондоо хэчнээн ч километр зайтай юм, бүү мэд.
Гарамын дүр уг нь Х.Чойбалсан, С.Данзан нарыг гамингуудаас аврахын зэрэгцээ гэр бүлийнхээ өс хонзонг авсан үйл явдлаар аль хэдийнэ үүргээ гүйцэтгээд дууссан. Гэтэл түүнийг дахин гаргаж ирж, хүчээр шахам үхүүлж байгаа нь хачирхалтай.
Энэ мэтээр олон алдааг дурдаж болно.
Сэтгэл, зүтгэлээр баян, эд материалаар ядуу “Богд хаан”
Өнгөрсөн оны сүүлчээр кинотеатруудад гарч эхэлсэн “Богд хаан” Улаанбаатар кино наадамд таван номинацад өрсөлдөж, Каннын фестивальд Монголоо төлөөлөн оролцоод ирсэн.
“Богд хаан” кино үзсэн хүн бүрийн сэтгэлийг хөдөлгөж чадсаныг үгүйсгэх аргагүй. Гэвч киноны үйл явдал, жүжигчдийн ур чадвараас шалтгаалсан хэрэг огтхон ч биш. Кинонд дүрслэгдсэн өмнийн их говь, шувууд жиргэж, цэцэгс алагласан ой, мал сүрэг багширсан хөдөө нутгийн сайхан зураглалууд ийнхүү үзэгчдийн сэтгэлийн нандин утсыг хөндсөн хэрэг.
Монголын онгон байгаль дэлхий нийтийг алмайруулдаг. Тиймээс Каннын кино наадамд эх орноо төлөөлөн оролцоход эдгээр гайхам зураглал ихээхэн үүрэг гүйцэтгэсэн болов уу.
VIII Богдыг ихэнх кинонд шашины үйлд хэтэрхий үнэнч зүтгэснээр номхон хүлцэнгүй, төрийн хэргийг удирдан залах чадваргүй болсон, бусдыг аялдан дагалдагч нэгэн байсан мэтээр үзүүлсээр ирсэн. Ийнхүү Монголын түүхэнд төдийлөн үнэтэй хувь нэмэр оруулаагүй мэтээр бичигдэж, яригдсаар ирсэн Богд хааны тухай энэхүү киног үзсэнээр “Богд хаан ийм сайхан хүн байсан юм гэж үү” гэж уулга алдах хүн ч цөөнгүй тааралдсан юм.
Уг киноны уран бүтээлчид “Богд хаан төвөд гаралтай ч Монголын төлөө хийсэн гавьяатай хүн” гэдгийг киногоороо дамжуулан харуулахыг зорьжээ. Тэд зорилгодоо хүрч чадсан. Богд хаан эрдэм боловсролтой, засаг ноёд төдийгүй ард түмэндээ хүндлэгдсэн, анагаах ухааны мэдлэгийг хүртэл эзэмшсэн, энгийн даруу нэгэн байжээ гэдгийг үзэгчид ойлгосон.
Богд хаан Оросын төлөөлөгч эхнэр, нөхөр хоёрыг гэртээ дайлж байхдаа Дондогдулам хатнаа “Хөгжим тоглож сонирхуулаач” хэмээн хүсдэг хэсэг кинонд бий. Дондогдулам хатан том цагаан төгөлдөр хуурын ард суун уянгалаг сайхан ая тоглоно. Киноны уран бүтээлчид үүгээр Богд хаан болоод түүний гэргий гаднын соёлыг мэддэг, боловсролтой хүмүүс байсан хэмээн харуулахыг хүссэн бололтой. Энэ нь үзэгчдийг “Тэр үед Монголд төгөлдөр хуур байсан гэж үү” хэмээх эргэлзэлд хүргэсэн.
Гэвч энэ бол уран сайхны энгийн нэгэн хэтрүүлэг биш. Учир нь, нэрт аялагч, эрдэмтэн П.К.Козлов нэгэн тэмдэглэлдээ “Хүрээнийхний яриагаар бол Богдын ордон европ маягаар тохижуулагдсан, бүр төгөлдөр хуур хүртэл байрлуулсан байдаг гэнэ. Тэнд үнэ цэнтэй бүхэн бий” хэмээн бичиж үлдээжээ.
“Богд хаан” киног өргөж өгсөн бас нэгэн зүйл нь ихэвчлэн мэргэжлийн жүжигчид тоглосон явдал юм. Олны хэсэг нь хүртэл найруулагч Ч.Найдандорж тэргүүтэй театрын жүжигчид. Түүнчлэн Богд хаан бол Монголын төрийн агуу зүтгэлтнүүдийн нэг хэмээн харуулахаас гадна хувь хүний онцлог, сэтгэл зүйг тодотгон харуулсан нь бас нэгэн ололттой тал байлаа.
Гэвч буу зэвсэг, хувцас хунар, эд хэрэглэлийн хувьд тун ч ядуу кино болсныг мэргэжлийн хүмүүс онцолж байна. Түүхэн киног сэтгэхүй, эд баялаг, материал хэрэгслийн хувьд ядуулаг хийснээр тухайн киноны үнэлгээг хэрхэн буулгаж болдгийг эндээс харж болох юм.
Тарчиг сэтгэлгээ, ядуу жүжиглэлттэй “Аравт”
Хоёр жилийн турш хүлээгдсэн “Аравт” кино уран бүтээл талаасаа үзэгчдийн сэтгэлд хүрч чадсангүй.
Сайн кино бүтээхийн үндэс нь зохиол байдаг. Гэтэл уг киноны зохиол үзэгчдийн төсөөлсөн шиг сайн байсангүй. Тун ч тарчигдуу санаатай, ядруу зохиол болжээ. Аравтыг бүрдүүлж буй арван хүний арван өөр зан ааш, ёс суртахуун, сэтгэл зүрхний асуудал хөндөгдөх болов уу гэж хүлээж байлаа.
Хүлээлт талаар өнгөрөв. Киног сонирхолтой болгож, үзэгчдийн харц, анхаарлыг дэлгэцнээс салгалгүй барьж байхад чухал үүрэг гүйцэтгэдэг хорон санаат, хорт “шулам”-ын дүр ч гарсангүй. Мөн тулаант хэсэг бараг байхгүйгээр үл барам арван аялагч дэлхийг тойрч яваа мэт аялсаар үйл явдлын 70 хувийг дуусгасан нь үзэгчдийг үнэхээр уйдаалаа. Аравтын тухай шинэ түүх зохиохыг зорьсон ч тэр нь сайн болж чадсангүй.
Аравтын дүрүүдээс үзэгчдийн сэтгэлд хамгийн их хүрсэн нь Хээхэр баатрын дүр. Орхигдсон хүүхдийг аварч, аавыгаа тулаанд ороход нь морийг нь эмээллэж өгч байгаа зэрэг үйлдэл нь монголчуудын сэтгэлийг үнэхээр хөдөлгөж чадсан юм. Жинхэнэ монгол ёс заншил, монгол хүний сэтгэлгээ байсанд л үүний нууц оршиж байгаа болов уу.
Начин баатрын дүр ч мөн үзэгчдэд таалагдсан. Энэ кинонд бусдаас ялгарч буй хоёрхон дүр байсан нь Хээхэр болон Начин баатар учир арга ч үгүй биз.
Киноны хөгжим сонссон хүн бүр огшмоор сайхан болжээ. Гэвч анх зарлиг хүлээж авахад хөгжим хэтэрхий нүсэрдсэн. Мөн гавьтай үйл явдал өрнөөгүй байхад цохилуур хөгжим чангаар нүргэлж байв. Хөгжим эрчтэй болмогц үзэгчид чухал эгзэгтэй үйл явдал болох нь ээ хэмээн хүлээнэ. Даанч тийм үйл явдал өрнөхгүй нь хачирхалтай.
Мэргэжлийнхэн “Хүмүүсийн мэдэхгүй мартагдсан соёлуудыг сайн сэргээж өгсөн” хэмээн дүгнэж байна. Басхүү гуйвуулгатай зүйлсийг ч их оруулжээ. Монголчууд байгаль дэлхий, ан амьтан, араатан жигүүртнүүдтэй шүтэлцээтэй амьдардаг онцлогтой ард түмэн. Ялангуяа чонын тухай сайн мэднэ. Энэ тэнгэрлэг амьтан үхсэн хүн байтугай, амьтны сэгэнд ч ойртдоггүйг монголчууд сайн мэддэг. Гэтэл Чонос овгийнхон үхэх нь тодорхой болсон амьд хүнийг чононд өргөдөг заншилтай байсан мэтээр уг кинонд өгүүлжээ.
Түүнчлэн овгийн нэрийг шууд утгаар нь ойлгосноос алдаа гаргасан нь ажиглагдсан. Тодруулбал, нас барагсдаа хөдөөлүүлэхдээ чоныг дуурайн ульж байх юм. Энэ нь, Өвөрмонгол, Ар Монгол хоёрын соёлын ялгаа, ёс заншлын зөрчлөөс үүдсэн алдаа ч байж магад.
Харваачдын хэрэглэл, бээлий, хурууны хамгаалалт зэрэг жижиг хэрэгслүүдийг сайн хийжээ. Харин хуягны тухайд хуяг гэхээсээ илүү том хар ачаа үүрчихсэн, түүндээ тээртсэн хүмүүс шиг харагдаж байв.
Чухал хэрэгтэй агшинд гэнэт таслах, эсвэл ямар ч хэрэггүй үзэгдлийг дэндүү удаан харуулах гэх мэт эвлүүлгийн алдаа нэлээд ажиглагдлаа.
Сүх шидэж байгаа эффектийг оруулсан атлаа сүх хэнийг онож байгааг харуулсангүй. Сум харвахад хоромхон зуурт тусах атал хэтэрхий удаан “нисэх” юм.
Урт хугацаа, их мөнгө зарцуулсан “Аравт”-ын энэ мэт алдаануудыг ажиглаваас хоёр жил биш хоёр сарын дотор яаран сандран хийсэн мэт дулимаг санагдсаныг нуух юун.
Эх сурвалж: "Өглөөний сонин"
Сэтгэгдэл0