БНХАУ-ын Гадаад хэргийн сайд Ван И-гийн айлчлалын үр дүн болон уул уурхайн салбарын нөхцөл байдлын талаар УУХҮ-ийн дэд сайд О.Батнайрамдалын байр суурийг хүргэе.
-Гашуунсухайт-Ганц мод боомтыг төмөр замаар холбож, БНХАУ-д урт хугацаанд нүүрс нийлүүлэх гэрээ байгуулсан. Үүнийг хэрхэн дүгнэж байна вэ?
-Сүүлийн үед болсон хоёр өндөр хэмжээний айлчлал дээр чухал асуудлууд хөндөгдлөө. Бид өндөр түвшинд тогтвортой хугацаанд нүүрс нийлүүлэх гэрээ байгуулах асуудлыг олон жил тавьж байсан. Бидний хүсч байсан зүйлийн эхлэл тавигдаж, Ерөнхий сайдын түвшинд хэрэгжүүлэхээр болсон нь чухал ач холбогдолтой. Энэ гэрээг байгуулснаар Монгол Улсаас Хятадын зах зээлд нүүрсээ тогтвортой нийлүүлэх боломж нь нээгдэж байгаа юм. Нүүрсний гарцыг харвал сүүлийн нэг сарын хугацаанд долоо хоногт 700-900 нүүрс тээврийн автомашин хилээр гарч байгаа нь сайн үзүүлэлт. Өөрөөр хэлбэл, өнгөрсөн жилийн мөн үетэй харьцуулахад гурав дахин өссөн байгаа. Энэ нь гадаад худалдааны тэнцэл өсөхөд чухал нөлөө үзүүлсэн.
-Замын-Үүд-Эрээн боомтын галт тэрэгний солилцоог нэмэгдүүлснээр манай улсад ямар нөлөө үзүүлэх вэ?
-Нүүрсний экспортоо хэрхэн нэмэгдүүлэх вэ гэсэн асуулт гарч байна. Нүүрс экспортлох суваг нэмэгдэж буйг зарчмын хувьд дэмжиж байгаа. Гашуунсухайт-Шивээхүрэн боомтоор нийт нүүрснй 90-95 хувь нь гардаг. Энэ боомт дээр баригдсан терминал болон мөн LGV буюу автомат зөөлтөөр нүүрс гаргаад эхэлсэн. Энэ нь дөнгөж эхлэл боловч эрчимжээд явбал олон сувгаар тээвэрлэлт хийх гарц нээгдэх суурийг цар тахлын хоёр жилд нээчихлээ гэсэн үг. Цаашдаа задгай тээврээр биш, Хятадын талаас чингэлэг тээврээр хоргодол багатай авахыг хүсч байгаа. Тиймээс дэд бүтэц нь эхлээд үүсэх ёстой. Тэр дэд бүтцийг аж ахуйн нэгжүүдтэй хамтарч богино хугацаанд болон дараагийн 10 жилд ач тусаа өгсөөр байх боломжтой.
-Намрын улиралд нүүрсний экспорт нэмэгддэг нь улирлын чанартай юу. Өөр асуудал байна уу?
-Барууны орнууд нүүрснээс татгалзсаны улмаас хэсэг хугацаанд хөрөнгө, санхүүжилт нь багассан. Гэхдээ буцаад өссөн нь страктурын өөрчлөлт явагдаж байгааг илтгэж байна. Энэ нь өөрөө цаг хугацаа шаарддаг буюу 10-20 жил зарцуулна. Тухайн хугацаанд нүүрсний хэрэглээ огцом буурах боломжгүй. Тухайн орон зайг бид маш оновчтой ашиглах шаардлагатай. Тэр үед төмөр зам ашиглалтад орж байгаа нь манай улсад давуу талыг үүсгэж байна. Тэгэхээр төмөр замын асуудал дээр улс төржиж болохгүй, таван жилийн хугацаанд 10 тэрбумын боломж алдсаныг ойлголоо. Эрчим хүчний хэрэглээ байгаа цагт бид нийлүүлэхээс өөр гарцгүй. Альтернатив нь бэлэн биш учраас үнэ өсөх эсвэл буцаад олборлолт руугаа шилжинэ.
-Энэ жил геологийн хайгуулыг эрчимжүүлэн, тусгай зөвшөөрлийг сонгон шалгаруулж цахимаар олгох ажил яригдаад байгаа. Явц нь ямар байна вэ?
-Хайгуулын лиценз гэдэг нь зөвхөн Монголд биш дэлхий нийтэд авлига, хүнд сурталд хамгийн их өртөмтгий салбар. Үүнийг 100 хувь цахимжуулж, нээлттэй болгохоор маш том реформ эхлүүлсэн нь олон төрлийн эсэргүүцэлтэй тулгарсан. ТББ-уудаар дамжуулаад эсвэл Сүхбаатарын талбай дээр зохион байгуулалттай жагсаж байна. Тэр бүү хэл, УУХҮ-ийн сайд Г.Ёндон Засгийн газрын хуралдаанаар оруулахад буцаж л байсан. Гэхдээ энэ мэт бэрхшээлийг давж, лиценз олголтын журмыг нээлттэй, цахим хэлбэрт шилжүүлэхийн төлөө ажиллана. Цахимжуулалтын журамтай танилцвал маш том өөрчлөлт гэдэг нь харагдана. Нэг лиценз олгохын тулд 100 гаруй хүний гарын үсэг цуглуулах шаардлагатай. www.tender.gov.mn сайт хөгжөөд 10 гаруй жил өнгөрч төрийн үйлчилгээний 99 хувь нь явагддаг. Үүний адилаар лиценз олголт ч тухайн сайтаар явагдах боломж бий.
Б.Дарьсүрэн
Эх сурвалж: "Зууны мэдээ" сонин
Сэтгэгдэл0
Дэд сайд сэргээгдэх болон ногоон эрчим хүч гэдэг нь үлгэр байгалийн эрхшээлээс хэт хамааралтай гэдгийг ойлгож байгаа бол сайн байна. Элбэгдэрж мэтийн нүүрс шороо болно гэж барууныхнаар толгойгоо угаалгуулсан хорлон сүйтгэгчдээс болгомжлох хэрэгтэйй
Нүүрс үнс болно гэсэн хүн чинь Баабар бхаа. Гээд наадуул чинь бүгд нэг баг барууны эдийн засгийн алуурчдын гар хөл, тэднээс санхүүждэг бүлэглэл. Барууны л бол юу ч гэсэн дэмжинэ, улсаа шатаачихаа ч сийхгүй гарууд гэдэг нь бараг харагдаад эхэлсэн. 30 жил болж байж зэс нь цухуйдаг юм бна.
АН-ын суурь мэдлэггүй улс төрчдөөс ХОЛ ЯВААРАЙ... ЮУ Ч ГЭЖ ЯРЬЖ, МУ-даа хорлон сүйтгэх ажиллагаа явуулахдаа сийхгүй ХҮМҮҮС ШҮҮ...
Улсаа ухаж хулгайлах дээрээ тулбал эд ялгаагүй байх шүү. МАНАН гэж тэднийг хэлээд бгаа юм. ОТ гэж саран дээрх ордыг ухаж байгаа юм шиг гэрээ хийчихсэн газар бна. Бараг л монгол саран дээрх ордод хамтарсан компани болсон нь их юм гээд ухуулаад бх юм. Монголын говь бол түй ч хамаагүй ийм гэрээ хийсэн.
Бла бла гэсэн эргүү ац вэ чи
Нүүрсээ боловсруулж экспортлох талаар ярих байсын.
Тавантолгойгоос МАН-ын дарга нарын хятадын хил гаалийн түшмэлүүдтэй хуйвалдан хулгайлсан 2 сая тонн нүүрсний хулгайн гэмт хэргийг Хятад улс яах вэ? Хулгайч дээрэмчдийн толгойг Хятад улс өмгөөлөн хамгаалдаг болсон уу?
Сайхан мэдээ, шинэ он гарлаа, та санхүүгийн түвшингээ өөрчлөх боломжийг хайж байна уу, сайхан амьдрахын тулд мөнгө хэрэгтэй юу, нэг бөөрөө 760 000 доллараар зарж, эрүүл хэвээр байх боломжтой, fortis-тэй холбоо бариарай. эмнэлэг @ fortis.hospital.in@gmail.com Тэд танд хамгийн сайн анхаарал халамж тавьж, таныг ирэхээс өмнө мөнгөнийхөө талыг төлж, хагалгааны дараа бид танд төлөх үлдэгдлийг төлж, өнөөдөр тэдэнтэй холбоо барьж, ядуурлаас үүрд ангижрах болно fortis.hospital.in @gmail.com
Тбб ч тархи угаадаг
Монгол оор ч сайн ярьдгүй шаалтуур сда
Дан нүүрсээр экспорт хийгээд амьдраад байна гэж бодох чинь бас л өөрөө бодох асуудал шүү . Энэ маань нөхөн сэргээгддэггүй баялаг шүү дээ. Нөхөн сэргээгддэг гэдэг нь мал аж ахуй, газар тариалан, ой, хүний оюуны бүтээгч чадвар гээд гайхамшигтай баялаг байна. Гадаадад гаргаад байгаа нефтийн бүтээгдэхүүнээ одоо болих хэрэгтэй. Нефтийн үйлдвэр бариад байгаа гээд хашгираад байх нэг хэрэг. Түүхий эд нь хаана явнаа гэдгээ ер нь бодсон болов уу ? Үсрээд хаана буухаа мэддэггүй дэвхрэгэ шиг л юм хийцгээх юм даа. Хамаа алга нуфтийн түүхий эдээ гадаадаас авч бас болно шүү дээ. Тэрнээ ил тод зарлаад явах хэрэгтэй
Нүүрсний борлуулалтаар л хэдэн валют олж, улс орны эдийн засгаа авч яваа биз дээ! Тэр нь Хятад улсаас хараат! Өөр улсад нүүрсээ зарах бололцоо бараг байдаггүй бололтой! Өмнөт хилийн хэдэн боомтоо төмөр зам, авто зам, хурдны замаар холбочихвол илүү ашиг гарна гэдэг нь үнэн бололтой! Уг нь аль эрт хийчих боломжтой байв. Хувийн ашиг хонжоо, шуналын бузраас болж, олон жил алдсан бололтой юм билээ! Гэхдээ нүүрс дахин бий болж,нөхөн үйлдвэрлэл явагддаггүй бүтээгдэхүүн гэдэг үнэн! Химийн үйлдвэрээ аль эрт байгуулж, үр ашигтай ажиллуулан,экспортын бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэх ёстой байсан байх! Гэвч одоо цаг алдахгүй, яаралтай тэр үйлдвэрээ бий болгох нь зөв болов уу? гэж хүмүүс ярьдаг юм билээ! Иймэрхүү зүйл ярьж бичихээр “Энэ цэгц” гэх мэтээр дургүйцдэг хүн байдаг. Бид “Цэгц”биш, саналаа л нэмэрлэгчид юм шүү!