Модун бол Түмэн шаньюйн ууган хүү байв. Түмэн шаньюй өөр яньчжи /Хятадын сурвалж бичгүүдэд "Хүннү нар хатныг яньчжи гэдэг" хэмээн тэмдэглэсэн байдаг/ авсан байна. Тэр яньчжи удалгүй төрөхөөр болж Түмэнд хандан "Би үхэж магадгүй. Хэрвээ надаас хүү төрвөл Та заавал шаньюй болгоно гэж амлана уу" гэсэнд Түмэн шаньюй түүнд хайртай байсан тул зөвшөөрчээ.
Ингээд хүү төрж, яньчжи ч өөд болжээ. Түмэн шаньюй нэгэнт тангарагласан тул түүнийгээ биелүүлэхээс өөр аргагүй болов. Түмэн шаньюйн үед Хүннү нар хүнд байдалд ороод байлаа. Өмнөд талаас нь Цинь Улс довтолж, Ордосыг булааж авсан байв. Баруун талаас Юэчжи нар довтолж, Хүннү нараас тэднийг довтлохгүй байхын баталгаа болгож, өөрийн залгамжлагчаа барьцаанд өгөхийг Түмэн шаньюйгаас шаарджээ.
Зүүн талаас нь дорнод Ху нар /Дүнь Ху/ довтолж, Хүннү нараас албан татвар авч байлаа. Түмэн шаньюй Модуныг зайлуулахын тулд түүнийг Юэчжи нарт барьцаанд өгсөн гэж эрдэмтэд үздэг. Харин Модун барьцаанаас оргож, Хүннүд эргэж иржээ. Улмаар Модун төрийн эрхийг булаан авч, МЭӨ 209 онд шаньюйн суудалд суусан байна.
Модун хэрхэн шаньюйн суудалд суусан тухай эртний Хань Улсын түүхч түшмэл Сыма Цяны бичсэн "Ши цзи" зохиолын "Хүннүгийн шастир" хэмээх 110 дугаар бүлэгт "Түмэн шаньюй Модун гэдэг ширээ залгамжлах хүүтэй байтал хайртай яньчжигаас нь отгон хүү төрөхөд Модуныг зайлуулахын тул Юэчжи нарт барьцаанд өгсөн. Модуныг очмогц Түмэн тэднийг довтлоход Юэчжи нар барьцаанд байгаа хүүг нь алахаар завдсан билээ.
Харин Модун сайн морийг хулгайлан буцаж ирэхэд Түмэн түүний эрэлхэг зоригтойг таашаан түмтийн дарга болгов. Модун дуут сум хийн морьт цэргүүдээ морин дээрээс нум харвахад сургаж, "Дуут сумыг харвасан зүг рүү цөм харвагтун. Харваагүй хүний толгойг авна" гэж тушаажээ. Модун ан агнахаар явахдаа дуут сум харвасан зүг сумаа тавиагүй хүний толгойг авсан аж.
Удалгүй Модун сайн морь уруугаа дуут сумаа тавихад бараа бологчдын зарим нь харваж, зарим нь харваагүй гэдэг. Ингэхэд мөн л харваагүй хүний толгойг авсан байна. Үүний дараагаар тэрбээр хайрт гэргий уруугаа дуут сумаа харвахад бараа бологчдын зарим нь зүрхэлсэнгүй. Модун бас л тэдний толгойг авчээ.
Дахиад анд явж байхдаа шаньюйн сайн морь уруу дуут сумаа Модун харвахад бараа бологчид нь цөм харваж Модун бараа бологчдоо ашиглах цаг ирснийг мэдсэн байна. Хожим нь Модун эцэг Түмэн шаньюй уруу дуут сумаа харвахад бараа бологчид нь цөм түүн рүү харвасан аж. Чингээд тэрбээр хойд эх, дүү, өөрт нь захирагдах дургүй түшмэдийг цөмийг алаад шаньюй болжээ" хэмээн тэмдэглэсэн байдаг.
Тэрбээр Хүннү Улсын засаг захиргаа, цэрэг, аж ахуйд томоохон өөрчлөлт хийсэн юм. Хүннү Улсын засаг захиргаа, цэргийн байгуулалтын тухай "Ши цзи" зохиолд "Модунаас эхлэн Хүннү хүчирхэг том болж, умар зүгийн харь угсаатныг цөмийг захирч, өмнө зүг Хятадтай мөр зэрэгцэх болсон бөгөөд түүний үе улиран залгамжилдаг төрийн тушаалтны цолыг тэмдэглэн дурдаж болно.
Баруун, зүүн цэцэн ван, баруун, зүүн гули ван, баруун, зүүн их жанжин, баруун, зүүн дүвэй, баруун, зүүн данху, баруун, зүүн гудухоу тушаалтныг тавьсан. Хүннүгээр цэцэн гэхийг туци гэнэ. Иймд хааны ор залгамжлах хүү зүүн цэцэн ван болох нь олонтаа. Зүүн, баруун цэцэн вангаас данху хүртэлх тушаалтны хамгийн том нь түмэн морьт /цэрэг/, бага нь мянган морьт /цэрэг/ захирна. Эдгээр 24 даргыг түмтийн дарга гэнэ.
Том түшмэд цөм үе залгамжилна. Киян, Лань, хожим буй болсон Сюйбу гурав нь сурвалжит овог мөн. Зүүн гарын бүх ван, жанжин нь Шангу тойргийн өөдөөс харан дорно зүгт Хуйхэ, Чосонтой /Солонгосын нутагт байсан эртний улс/ хиллэн зүүн гарт байна. Бүх баруун гарын түшмэл, жанжин нь Шаньцзюнь тойргийн өөдөөс харан, өрнө зүгт Юэчжи, Ди, Цян нартай хиллэн баруун гарт нутаглана.
Шаньюйн өргөө нь Дай, Юньчжун тойргийн өөдөөс харсан нутагт буудаг. Тэд тус бүр өвс, ус даган нүүх хувь газартай. Гэхдээ баруун, зүүн цэцэн ван, баруун, зүүн гули ван хамгийн том хувь газартай. Баруун, зүүн гудухоу төр жолоодоход тусална. 24 түмтийн дарга тус бүр мянгат, зуут, аравтын дарга, жижиг ван, гол туслагч, дүвэй, данху, цецзюй нарыг томилно" хэмээжээ.
Мөн уг зохиолд Хүннүгийн том түшмэдийн тухай "Хүннүгийн том түшмэд гэвэл дээд нь зүүн цэцэн ван, зүүн гули ван, баруун цэцэн ван, баруун гули ван. Эдгээрийг дөрвөн эвэртэн гэнэ. Дараа нь зүүн, баруун жичжу ван, зүүн, баруун вэньюйти ван, зүүн, баруун цзяньцзян ван. Эдгээрийг арван эвэртэн ван гэнэ" хэмээн өгүүлжээ.
Т.Билэг
Эх сурвалж:
Сэтгэгдэл0
Цус шингэлэх, холестрин бууруулах, судасны нарийсал хатуурлыг эрүүлжүүлэх бүтээгдэхүүн борлуулж байна. Тус бүтээгдэхүүнийг хэрэглэснээр судасны хатуурлаас дараах эмгэгүүдээс эрүүлжих боломжтой - Тархи - Зүрх - Хуян – Даралт - Бөөрийг тэжээх судасны хатуурал - хөлийн судас өргөсөх. Мөн эрүүл мэндийн зөвлөгөө мэдээллийг үнэ төлбөргүйгээр биечлэн өгч байна. 88138393, 98607352
Цус шингэлэх, холестрин бууруулах, судасны нарийсал хатуурлыг эрүүлжүүлэх бүтээгдэхүүн борлуулж байна. Тус бүтээгдэхүүнийг хэрэглэснээр судасны хатуурлаас дараах эмгэгүүдээс эрүүлжих боломжтой - Тархи - Зүрх - Хуян – Даралт - Бөөрийг тэжээх судасны хатуурал - хөлийн судас өргөсөх. Мөн эрүүл мэндийн зөвлөгөө мэдээллийг үнэ төлбөргүйгээр биечлэн өгч байна. 88138393, 98607352
бталгаагүй шүү хулхидуулаваа
Er ni Mongoliin nuuts tovch bolon Chingis haanii zuragand hyataduud garaa durj uursdiin ner ovog zuragiig shingeesniig udii boltol Mongoliin erdemted nyatsaaj chadahgui baigaa ni medleg dutuu dulimag baigaagiin ilrel nuguuteiguur Togoon Tumur haanii ued Mongoliin nuuts tovchoo ni eh origiig hyataduudad bulaalgaj bas neg hesegiig ni galdan shataalguulsanaa martaj bolohgui Modun shaniun gej neg ch Mongol hun baigaagui hyataduud uursdiin neriig hucheer Mongoliin nuuts tovchoond suulgaj ugusun Mongoliin gazar nutagaas 2-zugt hun turluhtun nuudeellen yavsan Neg ni hoishoo Sibir,bolon Yakuutaar damjij Mexik bolon Amerik tiv ruu Nuguu neg heseg Dornod zug odoogiin Solongos,Japan bolon umnu zug ruu odoogiin hyatad,Tuvdeer damjin Enetheg hurtel
yaahaaraa Sologosoor damjij Enetheg hurdeg bilee?yamar geechiin logic ve?Bid ene hajuud baigaa Kazakhuudiig orhigduulaad baidag.Ed chin ertnii Mongolchuudtai ih l oiriin hamaatai ulsuud daa ug n.Getel suuliin ued zuun aziin eldev shashnii hudal surtal uhuulgiig demjdeg humuus olshirood baih yum.Mongolchuudiig bodlogoor Solongos Hyatadjuulah geed baina uu yaah geed baina ve
Mongoliin nuuts tovchoon deer bol buh yum esergeeree odoogiin Mongolchuud urd hyatadiin nutagaas nuuj irsen met hudalaa tarhi ugaalt hiisen baidag hun turluhtunii ulgii nutag Altain nuruunaas tal tal tiishee yavsan ni gartsaagui on jiliin nur ih sudalgaa shinjilgeegeer ulam batjin notlogdoj bna.Uuniig tsaash ni lavshuruulan sudlah ni zui eosnii hereg mun bolno.
Ene hudlaa domog bizdee!
Сайн байцгаана уу? За та нартаа аашлуулах хэрэг ч мандлаадаа. Би ер нь мангардуу бодьгал юмуудаа хэмээн санагдаад байдаг. МНТ-г өөрсдийгөө мэдэх санаатай уншаад сайтао мэдэж авсан зүйл хомс, яагаадыг мэдэхгүй ээ, мэдэх юм алга, бүүр нэг л хол хөндий санагдахыг яана. Энэ "Модун шаньюй гэдэг хаан" байхгүй ээ, бүүр тас хаа хамаагүй хол харь санагдана гээч, бас л учрыг нь мэдэх юм алга, тэгж л санагдаад байх. Бид Монголчууд гээд энэ хорвоод биет байгаад буй болохоор, өвөг дээдэс маань яахын ч аргагүй түүх шасдир, туульс, домогт, амь амьдрал, ахуй төрөө хэрхэн хөтөлж авч явах талаар тэдний минь өгүүлж захисан бүрий нь маьдын дээдээр амь бөхтэй амнаас аманд хэлэгдэн амьд ном болоод хүрч ирснийг санаж сэрэхээр хаа нэгтээ бидний тухай жинхэнэ биет үнэн байгаа л байж таарнадаа. Ул үндэс нь гээд амьд биет бидний хэдэн бодьгалууд байгаад байдаг. Мэдэх ч юм алга.
Ogor oiradiin uldegdel .bashir argaar tuuh guivuuldag
"сайтао"-сайтар, "маьдын"-амьдын.
Hun-NU hyatdaar Hun- Bool gesen ug l dee Hun-Guren gevel zohiltoi. Henguudees ihet ain Tsagaan Heremiig heden zuunaar umnu zugiinhen barij,baiguulsan.Bidnii ovog,deedes Aguu tuuhiig buteesen,baiguulsan.barisan yum shuu....
STORY,
Mongolchuud baisan tuuhee bichij uldeesen ni tuiliin homs. Busad suurin guren shig bichig suraad, bicheed, hun amitnaas suraglaad baih bolomj homs baisan. Uuniigee bid oilgoh heregtei. Deerees ni Nuuts Tovchoo maani shuud mongol bichigleleeree baihgui tul bid bas l jaahan zoruutei tuuhiig unshij baigaa. Iimerhuu balarhai tuuhiig sergeej sudlah, tuund zuv dugnelt hiih gej mongoliin tuuhchid tom ajil hiij baigaa. Hajuugaar ni bas demiirsen ulsuud orj iren ihed busnuilj baigaa. Mongoliin tur barih suu uhaan, tengerteigee haritssan ene ter gesen eldev demiirlees tuuhee salgahgui bol mongoliin tuuh buur holion bantan bolchihson baigaa. Mongolchuud tuuhiin tuhain uyed garch irsen tom bolomjiig boditoigoor ashiglasan ulsuud. Teriig eldev id shid, hen negen tenger ene tergui uursduu hiisen. Hunnu nar uursdiin tuuhiig bichij uldeesen ni baihgui uchir bid bagahan domog mayagiin zuileer l tedniig tusuuldug. Am damjsan tuuhiig unen gehed hetsuu.Ug damjuulah geed hajuu huniihee chihend ug shivegnedeg togloom baidagdaa. Arvan hun zeregtseed suuhad ehnii bolood suuliin hun hoyoriin ug yamar ikheer zurdug bilee. Am damjsan tuuh gedeg bol olon zuu, myangan jiliin daraa yaj hachirlagdah ni oilgomjtoi. Mongolchuud huchirheg baisan ni unen. Tuuhchid ni tuuhee eruul uhaanaar hiig. Zavsriin medemhiiregchdiig ul tooyo. Tuuhee tsegtslehgui bol bidnii tuuh hudalch hund barag Lord of the Rings mayagiin yum boloh geed baina shuu.
Өнөө бидний амьдарч суугаа энэ нутагт Монгол улсыг буй болгосон ЧИНГИС хаан гэгч хүний үүсэл гарвал удам угсааг тодруулж ,төрсөн газар, он сар өдрийг нь тогтоон гэрчилгээжүүлэх , хийж бүтээсэн ажил үйлсийг нь алдаршуулж, хойч үедээ өвлүүлж үлдээсэн өмч хөрөнгө гээд их л зүйлийг ярьцгаах болж дээ. Энэ ажлыг хийхийн тулд Монгол улсын холбогдолтой бичигдэж үлдсэн түүхэн тэмдэглэлүүдийг олж уншиж олон талаас нь баталгаажуулаж шүүн тунгаах хэрэгтэй болно. Гэтэл хэдэн онд хэн гэгч хүн бичиж тэмдэглэсэн болох нь тодорхойгүй Хятад орноос олдсон “Нууц товчоо” болон тэр зохиолын үйл явдалыг өөр өөрсдийнхөө үзэл санаагаар тайлбарлах маягаар 1245-1634 оны үед бичигдсэн Францын Плано Карпини Рубрук , Персийн Ала-ад-дин Ата-Малик Жувэйни, Италийн Марко Поло, Монголын Лувсанданзан гүүшийн “Алтан товч” зэрэг тэмдэглэлүүд нь Чингис хаан ба түүний урьдах үеийн түүхэн тэмдэглэл болж чадахгүй юмаа. Тэхээр өөрт үлдсэн олдсон тодорхой баримт үгүй учир нутгийн дээс залгаа орших хоёр хөрш улсын түүхнээс шүүрдэн үзэх хэрэгтэй болно. Тэхэд Цзянь, Боцзянь,Чень шү, Сунь юэ нарын зэрэг 6 эрдэмтэдийн эмхэтгэж 1958 онд Бээжин хотын Чжунхуа хэвлэлийн газарт 2144 хуудастай 3 дэвтэрээр гаргасан ЛИДАЙ буюу Хятадын “Төрийн түүх”-ийн 5-р бүлэгт хойд хил залгаа орших Хүннү,Сүмбэ, Нирун, Түрэг,Уйгар аймгуудын тухай товч тэмдэглэгджээ. Уг түүх нь МЭӨ-145 оны үеэс МЭ-ий 1125 оныг хамарсан 1270 орчим жилийн түүх юм. Чингис хааныг 1162 оны өвлийн тэргүүн сарын шинийн 1 нд төрсөн гэж үзвэл түүний эцэг Есүхэйгээс эхлээд нууц товчоонд дурьдагдсан Бөртэ чинаг хүртлэх 23 өвөг дээдсийх нь тухай ямарч зүйл алгаа. Монгол хүний хүүхэд төрүүлэх хамгийн их магадлалтай насыг 20-25 нас юм гэж бодож тооцоолоход Бөртө чина,Го марал нарын гадаад далайг гатлаж Онон мөрний эхэн Бурхан халдунд ирж нутагласан нь 1162 оноос 460- 575 жилийн өмнө буюу Нирун улсын мөхөл Түрэг улсын мандалын МЭ-ий 580-700 аад оны үе байхаар юм. Гэтэл одоо бидэнд байгаа ямарч түүхэнд тэр дээд өвөг болох 23 хүний тухай юу ч олдоогүй л байна. МЭӨ 209 оны үед хүчирхэг байсан Маодунь хаант Хүннү гүрний мөхлийн Эргүнэ-кунгийн домгийн Никуз\нохос\,Хиан \хүннү\ овогийн хоёр хүнийг Го марал,Бөртө чинатай холбож ойлговол Хүннү улсын мөхөл Сүмбэ улсын мандалын үе буюу МЭ-ний 300-400 аад оны үе байхаар юм. Чингис хааны 11 дахь дээд өвөг нь гэгдэх Добу мэргэний гэргий Алунгоогийн эцэггүй төрүүлсэн 3 хөвүүн нь Сүмбэ улсыг үндэслэгч болох эцэггүй төрсөн Таньшихуайн домогтой адил бичигдсэн нь аль нэгнээ хуулбарласан байх магадлалтай. 1260-1368 оны үед Хятад улсын нутагт оршин тогтож байсан Юан гүрний түүхийг 210 бүлэг болгон Мин улсын түүхч Сун Лянь бичихдээ Юан гүрнийг үндэслэгч Хувлай цэцэн хааны түүхийг гаргахын тулд Чингис хаанаас эхлээд Тогоонтөмөр хааныг хүртлэх 13 хааны түүхийг оруулжээ.Ийнхүү ЮАН гүрний түүхийг бичхийн тулд “Нууц товчоо” гэдэг уран зохиол гаргасан нь бидний нотлох баримтгүй түүх болчихоод байгаа учир түүхээ сайтар нягталж үзүүштэй нь тун ч хэрэгтэй юм. 1926 онд Дорнот аймгийн Хөлөнбуйр хушууны иргэн Дарьиаас судар бичгийн хүрээлэнгийн захирагч Онхудын Жамьяаны олж авсан Гүүш Лувсанданзан гэгчийн 1634 оны үед бичиглэсэн “Алтан товч”-д Есүхэй баатарыг Онон мөрний Дэлүүн болдогт байхад Амгай хааны захисан өшөөг авахаар Хотула хаан,Хадаган тайш Хорибуха,Жилибуха баатруудынхаа хамт өстөн Татаруудтай 13 удаа хатгалдан байлдаж дийлээд Татарын Тэмүүжин тэргүүтнийг буулган авч дагуулан ирсэн хар морин жилийн зуны тэргүүн сарын 16 ны улаан тэргэл өдрийн дөл цагт Тэмүүжин баруун гартаа шагайн төдий хар нөж атган төрөв. гэж тэмдэглэгджээ. Бидэнд олдсон ганц монгол эрдэмтэн хүний бичиж үлдээсэн тэмдэглэл ийм байхад Чингис хаанаа 1162 оны өвлийн эхэн сарын шинийн 1-нд төрснөөр бүх нийтийн баярын өдөр болгон тэмдэглэхээр шийдвэр гаргаж байгааг санаатай хийж буй тархи угаалт гэх үү? санамсаргүй гаргасан алдаа эндэгдэл гэх үү?
Дорнот аймгийн Хөлөнбуйр хушууны иргэн Дарьиаас судар бичгийн хүрээлэнгийн захирагч Онхудын Жамьяаны олж авсан Гүүш Лувсанданзан гэгчийн 1634 оны үед бичиглэсэн “Алтан товч”-д Есүхэй баатарыг Онон мөрний Дэлүүн болдогт байхад Амгай хааны захисан өшөөг авахаар Хотула хаан,Хадаган тайш Хорибуха,Жилибуха баатруудынхаа хамт өстөн Татаруудтай 13 удаа хатгалдан байлдаж дийлээд Татарын Тэмүүжин тэргүүтнийг буулган авч дагуулан ирсэн хар морин жилийн зуны тэргүүн сарын 16 ны улаан тэргэл өдрийн дөл цагт Тэмүүжин баруун гартаа шагайн төдий хар нөж атган төрөв. гэж тэмдэглэгджээ. Бидэнд олдсон ганц монгол эрдэмтэн хүний бичиж үлдээсэн тэмдэглэл ийм байхад Чингис хаанаа 1162 оны өвлийн эхэн сарын шинийн 1-нд төрснөөр бүх нийтийн баярын өдөр болгон тэмдэглэхээр шийдвэр гаргаж байгааг санаатай хийж буй тархи угаалт гэх үү? санамсаргүй гаргасан алдаа эндэгдэл гэх үү? ТҮҮХ НИЙГЭМ УЛС ТӨР СУДЛААЧ, 2012-12-07 14:12:50, 202.179.15.38
Татарын Тэмүүжин тэргүүтнийг буулган авч дагуулан ирсэн хар морин жилийн зуны тэргүүн сарын 16 ны улаан тэргэл өдрийн дөл цагт Тэмүүжин баруун гартаа шагайн төдий хар нөж атган төрөв. гэж тэмдэглэгджээ. Бидэнд олдсон ганц монгол эрдэмтэн хүний бичиж үлдээсэн тэмдэглэл ийм байхад
Бидэнд олдсон ганц монгол эрдэмтэн хүний бичиж үлдээсэн тэмдэглэл ийм байхад
maw ih bairlala
goi baina bairlla
UNEHEER GOY TYYH BAINA
Tenet mal
minii medehguui zuik ih b.a ih ym medej awlaa
ih ym medej awlaa
HVNNV TUREGSHDE
ene buhen unen
Cyglax
Modun shaniunii talaar bichsend bayrlalaa
manai uls ter dundaa tor zasgaas hvnnvgin tvvh soyld anhaarmaar ym shig
hvnnvgees omno tort uls mongol nutagt bsn gx erdemted arhelogchdin taamaglal , sanal , dvgneltvvd bdg ym bnlee mongol nutagt hvnnvgiin bulsh bunhang uhan gargaj , hurdan soyliin ow bolgoh , kino ene ter hiimeer ym shig tegehgvi bol hvnnv gvrnii tvvhee aldaj magadgvi bolchigood bna
Hunnu gurnii ololt amjilt
oor tuuh zaaval taviarai
Hunnu guren ih huchirheg baisan ym bn sh de
Nznx
nice
Дорнот аймгийн Хөлөнбуйр хушууны иргэн Дарьиаас судар бичгийн хүрээлэнгийн захирагч Онхудын Жамьяаны олж авсан Гүүш Лувсанданзан гэгчийн 1634 оны үед бичиглэсэн “Алтан товч”-д Есүхэй баатарыг Онон мөрний Дэлүүн болдогт байхад Амгай хааны захисан өшөөг авахаар Хотула хаан,Хадаган тайш Хорибуха,Жилибуха баатруудынхаа хамт өстөн Татаруудтай 13 удаа хатгалдан байлдаж дийлээд Татарын Тэмүүжин тэргүүтнийг буулган авч дагуулан ирсэн хар морин жилийн зуны тэргүүн сарын 16 ны улаан тэргэл өдрийн дөл цагт Тэмүүжин баруун гартаа шагайн төдий хар нөж атган төрөв. гэж тэмдэглэгджээ. Бидэнд олдсон ганц монгол эрдэмтэн хүний бичиж үлдээсэн тэмдэглэл ийм байхад Чингис хаанаа 1162 оны өвлийн эхэн сарын шинийн 1-нд төрснөөр бүх нийтийн баярын өдөр болгон тэмдэглэхээр шийдвэр гаргаж байгааг санаатай хийж буй тархи угаалт гэх үү? санамсаргүй гаргасан алдаа эндэгдэл гэх үү? ТҮҮХ НИЙГЭМ УЛС ТӨР СУДЛААЧ, 2012-12-07 14:12:50, 202.179.15.38
Ene zurgiig zrgiig zurah gesiin
lalar
boojgoi