
“Зууны мэдээ” сонин “Төрсөн нутаг мину” булангийнхаа анхны зочноор Завхан аймгийн Идэр сумын нутгийн зөвлөлийн дарга Д.Батсайханыг урьж, ярилцлаа.
-Идэр сумын нутгийн зөвлөлөөс энэ сарын 19-нд нэгэн сонирхолтой бөхийн барилдааныг зохион байгуулахаар болжээ. Улсын арслан Урт гарт Маамын Лхагва гэдэг бөхийн нэрэмжит барилдаан болох юм байна. Нутаг усандаа алдартай энэ бөхийн үүх түүхээс яриагаа эхэлье?
-Монгол Улсын арслан Маамын Лхагва 1907 онд Завхан аймгийн Идэр сумд төрсөн. Ер нь бол лам хүн л дээ. Тэрбээр 16 насандаа долоон хошууны даншиг наадамд түрүүлж байсан. Тэр үеийн даншиг наадам Бөхөн шарын нуруунд болж, долоон хошууны алдарт бөхчүүд цуглардаг том наадам болдог байжээ. Түүний дараа Лхагва гуай Улаанбаатар хотод ирсэн байдаг.
1931 оны Төрийн их баяр наадам, Ардын хувьсгалын 10 жилийн ойн баяр наадамд 24 настайдаа зодоглож ес даван үзүүрлэсэн байгаа юм. Уг нь бол тэр жилийн их баяр наадамд түрүүлсэн гэдэг.
Гэвч ардын хувьсгалын тэгш ой болж таарсан учраас лам хүн түрүүлэх нь зохимжгүй хэмээн үзүүрлэсэнд тооцож, улсын заан цол хүртсэн гэдэг. Ийм түүхэн баримт яриа бий. Түүний дараагийн жил буюу 1932 оны их баяр наадамд төрсөн ахтайгаа хамт барилдаж, шөвгийн дөрөвт хоёулаа үлдсэн байдаг юм. Тэр наадмаар төрсөн ах нь заан цол хүртэж, өөрөө заан цолоо баталж байсан түүхтэй.
-Ах нь хэн гэдэг бөх байсан юм бэ?
-Маамын Намбар гэж Улсын заан хүн байсан. Нутаг усандаа бөхийн удамтайгаараа гайхагдсан улс байлаа. Маамын Лхагва гуай 1933 оны улсын баяр наадамд ес даван түрүүлж, Монгол Улсын арслан цол хүртсэн. Ингэхдээ 1931 оноос хойш лам байхаа болж, хар болсон. Түүний амжилт дүүрэн, адармаатай ч гэмээр бөхийн замнал ингэж эхэлж өрнөсөн байдаг. Үүний дараа Л.Маам гуай 1939 оны наадамд бас л ес давж түрүүлсэн. Гэхдээ дайны жил байсан учраас шинэ цэрэг Б.Түвдэндоржийг түрүүлсэнд тооцож байжээ. Үндэсний бөхийн Их аварга Б.Түвдэндорж гуай шүү дээ. Дайны үед цэрэг хүн түрүүлэх нь зөв юм гэж үзсэн байгаа юм. Үүнээс болоод М.Лхагва гуай Маршал Х.Чойбалсанд хатуу үг хэлж, 10 жилийн хорих ял авсан. Долоон жил шоронд хоригдож, гарч ирээд үндэсний бөхөөрөө үргэлжлүүлэн барилдаж, төрийн наадамд таван удаа шөвгөрсөн. Нийтдээ төрийн наадамд нэг түрүүлж, хоёр үзүүрлэж, 12 шөвгөрсөн ийм түүхтэй бөх юм.
-Урт гарт гэдэг нь ямар учиртай тодотгол вэ. Тийм урт гартай бөх байсан юм уу?
-Анх Хамбын бор гэсэн хочтой барилдаж байсан. Завхан аймгийн Идэр сум бол Хамба гэгээн, ялгуусан гэгээн гээд хоёр гэгээний нутаг. М.Лхагва гуай Хамба гэгээний шавь, лам хүн байсан. Тийм учраас овооны наадамд түрүүлж байх үеэсээ эхлээд Хамбын бор гэдэг хочтойгоор барилдаж байсан. Дараа нь төрийн наадамд барилдаж эхлэх үед урт гарт гэж нэрлэж байсан. Биеийн пропорц нь сонин, онцлогтой хүн байж л дээ. Гараа унжуулаад зогсоход нь хоёр гар нь өвдгийг нь давдаг байсан гэдэг. Тийм учраас урт гарт Маамын Лхагва гэдэг ийм нэр алдрыг өгч байсан түүхтэй юм. М.Лхагва гуай ах дүү гурвуулаа. Том ах М.Намбар 1932 оны улсын наадамд зодоглож улсын заан болсон. Улсад дахиж барилдаагүй байдаг юм. Дараагийн ах нь М.Дэндэв гэж хүн байсан. Тэр хүн аймгийн заан цолтой. Тэгээд бага нь М.Лхагва гуай юм.
-Идэр сумын нутгийн зөвлөлөөс яагаад Урт гарт М.Лхагва гуайн нэрэмжит барилдааныг зохион байгуулахаар болов?
-Завхан аймгийн Идэр сумын нутгийн зөвлөл, Монголын Үндэсний бөхийн холбоо, “Эв монгол” клуб хамтраад Монгол Улсын арслан Маамын Лхагвын нэрэмжит 256 бөхийн барилдааныг энэ сарын 19-ний өдөр Монгол бөхийн өргөөнд зохион байгуулна. Энэ барилдааныг олон хүн дэмжиж байгаа. Завхан аймгийн Засаг даргын Тамгын газар, Идэр сумын ИТХ, ЗДТГ дэмжиж хамтран зохион байгуулж байна. Мөн бөхөд сэтгэлтэй олон түмэн минь дэмжиж тусалж хамтран ажиллаж байгаад баяртай байна.
Монгол Улсын аваргын энтэй арслангийн нэрэмжит барилдаан учраас 256 бөх барилдуулахаар шийдсэн. Бөхийн бай шагнал бас нэлээд өндөр байгаа. Монгол Улсын арслангийн нэрэмжит энэхүү барилдаанд бөхчүүд, бөх сонирхогчид, үзэгчид өргөнөөр ирж оролцох боломж, үүд хаалга нь нээлттэй байна.
Монгол Улсад аварга, арслан цолтой нийт 25 хүн байна. Эдгээр аварга арслангуудад бид албан ёсны урилга хүргэж байна. Мөн Завхан аймгаас төрсөн улсын цолтой бөхчүүдэд урилга хүргэж байгаа. Түүнчлэн энэ цаг мөчид Монгол бөхийн өнгийг тодорхойлж барилдаж байгаа шилдэг залуу улсын цолтнууд, аймгийн цолтнуудаа барилдаанд ирж барилдахыг урьж байна. Монгол бөхийн зүлэг ногоон дэвжээ ариун дагшин байгаасай, Монгол бөхийн түүхэнд хэлмэгдүүлэлт дахин битгий давтагдаасай гэсэн зорилготойгоор энэ барилдааныг зохион байгуулж байгаа.
- Бөх гэдэг чинь удамшдаг шүү дээ. М.Лхагва гуайн үр удмаас барилдаж байгаа хүн байна уу?
-М.Лхагва гуайн гурван зээ байна. Тэдний дунд барилддаг хүн байхгүй. Харин түүний төрсөн ах М.Намбар гуайн зээ нараас бол барилдаж байна. Аймгийн начин Баярбат гэдэг сайхан бөх бий.
-Таныг банкны салбарын хүн гэж мэдэхээс бөхийн хорхойтон гэж сайн мэддэггүй байлаа?
-Хүний эрхэлж байгаа ажил төрөл, итгэл үнэмшил дээр тулгуурласан хобби сонирхол их ялгаатай. Би монгол бөхийн үнэнч үзэгч, бас монгол бөхөө эрхэмлэн дээдэлдэг хүн. Тийм учраас нутгаас төрсөн энэ сайхан арслангийн үүх түүхийг нэлээд судалсан. Арслангийнхаа нэрэмжит барилдааныг монголын нийт үзэгчдийн хүртээл болгочих юм сан. Мөн энэ цаг мөчид хүч түрэн барилдаж байгаа олон сайхан бөхчүүд оролцсон, өрсөлдөөнтэй, шударга, сайхан барилдаан зохион байгуулах юм сан гэсэн чин хүсэлтэй байна.
Түрүүлсэн бөх 12 сая төгрөгийн бай шагналыг хүртэнэ. Үзүүрлэсэн бөх долоон сая төгрөг, шөвгийн 4-т шалгарсан бөхчүүд тус бүр гурван сая төгрөгийн бай шагнал хүртэнэ. Энэ цаг үед болж байгаа барилдаанууд дотроо нэлээд чансаа өндөрт тооцогдож байна.
Нөгөө талаасаа монголын үндэсний бөхийг үзэгч хөгжөөн дэмжигчгүйгээр төсөөлөхийн аргагүй. Үзэгчид маань бөхийнхөө барилдаанд орж, дэмжиж сэтгэл санааны сайхан таашаал авдаг онцлогтой шүү дээ. Тийм учраас бид үзэгч дундаас арслангийн хишиг хүртээж, азтай нэгэн үзэгчид автомашин гардуулахаар бэлдсэн байгаа.
-Завхан аймгийг хутагт, хувилгаадын өлгий нутаг гэж ярьдаг шүү дээ. М.Лхагва гуайн үүх түүхээс эхлээд мөн л бөхчүүдийн өлгий нутаг бололтой?
-Тийм шүү. Ер нь бөхийн өлгий нутаг шүү дээ. Олон сайхан бөхчүүд төрөн гарсан байдаг. Монгол Улсын аварга Шагж гэж сайхан бөх байлаа. Бас л хэлмэгдэж байсан түүхтэй хүн. 1929 оны Улсын баяр наадамд түрүүлэхэд нь улсын аварга цолны үнэмлэхийг нь өгчхөөд л маргааш нь буцааж хураагаад авсан ийм түүх байдаг. Монгол Улсын дархан аварга Шаравын Батсуурь Завхан аймгийн Алдархаан суманд төрсөн. Тэрбээр 1940 оныг хүртэл Завхан аймгийн Алдархаан сумын харьяат гэж цоллуулж явсан байдаг. Ер нь бөхийн түүхэн дэх олон сонин содон явдлууд, түүхүүд манай Завхан нутагтай, Завханы бөхчүүдтэй холбоотой байдаг. Олон сайхан улсын арслангууд бий. Аваргын энтэй арслан, арслангийн энтэй заанууд төрөн гарсан нутаг бол Завхан нутаг. Өнөө цаг үед ч гэсэн Монгол Улсын гарди цолтны тоогоор Завхан аймаг тэргүүлдэг юм шүү дээ.
-Та Монгол бөхийн түүхэнд хэлмэгдүүлэлт дахин битгий давтагдаасай гэсэн шүү дээ. Бид лам хуврагууд л хэлмэгдэж явсан гэхээс бөхчүүд хэлмэгдэж байсан түүхийг сайн мэдэхгүй юм. Ер нь бөхчүүдийг ямар учир шалтгаанаар хэлмэгдүүлж байсан юм бэ?
-Тухайн үед бөх байна уу, хар байна уу, цэрэг, дарга байна уу гэдгээс үл хамаараад бүхий л хүн хэлмэгдүүлэлтэд өртөж байсан. Улс төрийн нөхцөл байдал хүмүүсийн хандлагаас л хамаардаг байж.
Түүхийн шар хуудсанд хар бараанаар тэмдэглэгдэж үлдсэн тэр хэлмэгдүүлэлтэд бөхчүүд ч бас өртөж байсан. Үүний нэг тод жишээ нь урт гарт Маамын Лхагва гуай юм. Үнэндээ тэр бол монгол төрийн наадамд гурав түрүүлчихсэн хүн шүү дээ. Гэтэл шоронд долоон жил суусан.
Хэрэв тэр долоон жилийн хугацаанд зүлэг ногоон дэвжээндээ барилдаж байсан бол хэдэн наадмын түрүү авах байсныг хэн ч мэдэхгүй. Дараа нь М.Лхагва гуайг Монголын төр цагаатгасан, уучлалт гуйсан. Тэгэхдээ хувь хүнийхээ хувьд хэлмэгдэж, цагаадсан болохоос биш Монгол бөхийн хувьд хэлмэгдсэн тэр он жилүүд, бөхийн замналыг нь цагаатгаагүй юм. Тийм ч учраас энэ хүнд одоо ч аварга цолыг нь олгоогүй байна. М.Лхагва гуай 1977 онд онд 70 настайдаа нас барсан байдаг. Сүүлд Б.Түвдэндорж аварга “1939 оны наадамд би М.Лхагва гуайд өвдөг шороодсон юм. Цаг төрийн байдал амаргүй байсан учраас намайг давсанд тооцсон юм” гэж хэлсэн дурсамж нь бий. 1939 онд Монголын төр дайны цаг мөчид монгол цэргийнхээ сүр хүчин дор ялалтыг байгуулж байсан түүхтэй. Тийм учраас тухайн жилийн наадамд монгол цэргийн сүр хүчийг илэрхийлдэг нэг зүйл болох Монгол бөхийн барилдаанд шинэ цэрэг хүн түрүүлэх нь бас чухал байсан юм болов уу даа.
-Монгол бөхтэй холбоотой хууч ярианууд үлгэр домог мэт яригддаг шүү дээ. Маамын Лхагва гуайн тухай таны сонсож байсан хамгийн сонин содон, сэтгэлд тань үлдсэн зүйл юу байна вэ?
-Маш олон бий. Энд би нэг л түүхийг нь яръя. Архангай аймгийн Хотонт сумын харьяат, Монгол Улсын заан Адьяа гэж хүн байсан. Би Завхан руу явж байгаад Хотонтод машин эвдрээд тэр айлд хонож байлаа. Адьяа гуайтай бөхийн хууч хөөрч хоносон. Тэгэхэд Адьяа гуай Лхагва арслантай холбоотой нэгэн түүх ярьсан юм. Адьяа заан өөрөө тээврийн тэрэгний жолооч байж л дээ. Тэгээд 1939 оны намар Лхагва гуай шоронд орчхоод Сэлэнгийн Түнхэлийн модны үйлдвэрт ажиллаж байсан юм байна лээ. Адьяа гуай тэндээс мод ачдаг. Тэгээд Лхагва гуай шоронд очсоныхоо дараахан шөнө ерөөсөө унтдаггүй. Модон дээр буруу харж суучхаад “Та унтаач ээ” гэхээр “Үгүй ээ нойр хүрэхгүй байна” гэдэг.
“Яагаад байгаа юм” гэхээр “Б.Түвдэндоржтой л барилдаж байж миний нойр хүрнэ. Тэрнээс наана би унтахгүй байна” гэдэг. Тэр хорихын дарга нь бас бөхийн хоббитой. Бөхөд элэгтэй хүн байсан байна.
Тэгээд М.Лхагваа гуайг дуудаад “За. Та сайхан унт. Амар. Б.Түвдэндорж гуайг ойрын үед нэг томоохон барилдаанд барилдана гэдэг зар явах юм бол би танд мэдэгдье. Таныг би нэг барилдуулъя” гэж хэлээд тайвшруулаад байсан. Удалгүй Сэлэнгэд Түвдэндорж аварга ирж барилдана гэдэг зар гарсан. Тэгээд хорихын дарга Лхагва гуайг дуудаад хэлсэн юм байна лээ. “Түвдэндорж гуайтай би таныг барилдуулъя. Гэхдээ та нэгийн даваанд Түвдэндорж гуайтай залуу бөхөөр, өөр нэрээр барилдана. Хаясан ч, унасан ч та хоёрын даваанд барилдахгүй шүү” гэж тохироод очсон юм билээ. Тэгээд хөлийн цэц дээр нь очоод хорихын дарга нь “Манай ажилтан байгаа юм. Энэ хүнийг нэгийн даваанд барилдуулчхаад би явах гээд байна.
Хамгийн том цолтой бөхөд нь тавиад өгөөч” гэж гуйгаад Түвдэндорж аваргын аманд гаргасан юм байна лээ. Тэгээд Б.Түвдэндорж гуайтай нэг цаг гаруй барилдаад Түвдэндорж гуайг хаясан байдаг.
Б.Түвдэндорж гуай босож ирээд элэг бүсээ тайлахад нь элэг бүсийнх уяаг нь уяж, өөрийнхөө элэг бүсний уяаг тайлаад “За чи маршалтай хүн хоёрын даваанд барилдчих байлгүй дээ. Би хоригдол хүн явлаа” гэж хэлээд тахимаа өгсөн юм. Ингээд хорихын дарга гүйж очоод гараас нь хөтлөөд л шууд машинд суулгаад аваад явчихсан юм байна лээ. Тэрнээс хойш Лхагваа гуай их сайхан унтаж амарсан гэдэг. Мөн Түвдэндорж аварга барилдаан болсноос хойш долоо хоногийн дараа М.Лхагваа гуайг эргэж ирээд “1939 оны наадамд Лхагваа түрүүлсэн юм. Би унасан. Тэр үеийн нөхцөл байдал ийм байсан. Лхагваагаа ингээд явж байхад нь эргэж ирээгүй нь миний алдаа байжээ, Уучлаарай” гээд эргэж ирж байсан гэдэг. Энэ домог түүхийг улсын заан Адьяа гэж хүн надад ярьж байсан даа.
-Та маршалд хатуу үг хэлээд шоронд орж байсан гэсэн шүү дээ. Тэр нь юу гэсэн үг байсан юм бол?
-“Маршалын мэлмий муудаж дээ. Урдах нь ул ардах нь зул болж” гэж хэлсэн юм гэдэг. Ер нь санаа нь төрийн наадамд гурав дахь удаагаа түрүүллээ. Хоёр дахь удаагаа хэлмэгдүүлчихлээ л гэсэн санаагаар хэлсэн шиг байгаа юм. Тэгээд хувьсгалын эсэргүү гэдэг хэргээр шоронд явж байжээ.
Төмөрбаатарын БАТСАЙХАН
Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин
Сэтгэгдэл52
Түүх гуйвуулдгаа болиоч .нэг хэсэг түвдэн аваргын толгой түрүүлж хүрсэн гэж ярьдаг байсан тэр наадмын барилдааны бичлэг байдаг шүү дээ давсан бичлэг нь байхад аварга би унасан гэж ярихгүй байлгүй дээ
Түвдэн унасан нь үнээн
Лхавга арслангийн халимаг үс гэж ярьдаг юмаа Юүн толгой
Ingej tuihiig guiwuulj hudlaa yarihaa bolij vz. Baahan hudal yarichihaad ard deer ni vlger gomog ch geh shig
Chi teneg golog mini tiim l medlegtein bol sonsiildoo buh bolgon yridgiin
Дайны жил бсан учир Чойбалсан маршал цэргийн хүү түрүүлэх ёстой гээд толгой нь түрүүлж хүрсэн Түвдэндорж аваргыг түрүүлүүлж бсан түүхтэй. Лхагва арслан лам бсан нь бас нөлөөлсөн юм.
Тэр үед "Маршал бол төр" байжээ ! Тэр "төр"-ийн өмнө Лхагва гэдэг хүн 3 "нүгэл" хийжээ. 1-рт лам явсан, 2-рт эсэргүү Дэмидийн нэрийн өмнөөс босч бар илдаж бсан, 3-рт Маршалын нутгийн бөхчүүдийг амлаж хая сан; Ийм 3 том нүгэл үйлдсэний учир даваагаа хасуу лж, мөн шийдвэрийг сонсоод Маршалд хатуу үг хэлж 4 дэх "нүглээ" хийгээд 7 жил шоронд сууж ээ ! Энэ бол Монгол бөхийг аймшигтайгаар хэлмэгдүүлсэн гутамшигт үзэгдэл !!! Өнөөдөр Монгол Улс АРДЧИЛСАН төртэй, энэ төр тэр ёс бус хэлмэгдүүлэлтийг арилгаж цагаатгах ёстой !!! Маамын Лхагва бөхөд АВАРГА цолыг нэхэн олгох хэрэгтэй !!! 86 жилийн дараа ч атугай шударга ёс ялах ёстой !!!
Тийм шүү олгож шудрага ёс тогоох хэрэгтэй
Түвдэндорж давж байгаа бичлэг гэж сонсооч үгүй хараа ч үгүй юм байна. Энд түүх гуйвуулсан юм ер алга. Тэвдэн аварга ч унаснаа хүлээн зөвшөөрсөн баримтууд байдаг. Түвдэн аваргыг тонгорч давахдаа урт халимаг үснийх нь үзүүр газар шүргэснийг унасанд тооцсон юм гэдэг. Түвдэн аварга ташаан дээр нь сарвалзаж байгаад унасан тухай нүдээр үзсэн хүмүүсийн дурсамж олон байдаг шүү. Шоронд өнгөрөөсөн 7 жилээ наадамд барилдсан бол Түвдэндорж аварга тэгж олон түрүүлэх байсан гэж бодохгүй байна. Шоронгоос гарч ирээд гуйж байгаад амлуулж барилдаад мөн л тонгорч давж байсан гэдэг. Яах аргагүй Аварга бөхөө
тийм Налайхд болсон наадам лээр амлуулж байгаад их сүрхий хаясан байдаг. Түвдэндорж аварга их жудагтай хүн 1939 онд би унасан гэдгээ хэлдэг байсан гэдэг шүү.
Хөөрхий.
Өмхий халхууд. Түвдэндорж бол найрааны начин. М.Лхагва 3 түрүүлсэн. Цаашлаад өлхөн 10 түрүүлэх боломжтой байсан даанч барилдуулаагүй
Өмхий халхууд гэж юу нь өмхий юм. Үүнийгээ нотлохгүй бол халх хүнийг гүтгэсэн доромжилсон хэргээр чамайг шоронд хорино шүү.
тэр Халхууд чинь дотроо ярьж байна. Чам мэт нь өртчихгүй хэн мэнд байхаа л бод.
Ойрдууд хутгаж байна. Тэрнээс биш Завханыхан тэр чигээрээ Халх байтлаа юу гэж ингэж бичих вэ! Халхчууд сэрэмжлэгтүн!
Сайхан түүх хүүрнэн сонсогсонд та нарт баярлалаа Дэндэв гуайг л муухан мэднэ Аавтай минь хууч их ярьдаг сайхан хүн байсан юм . Нутгийн зөвлөл болон бусад зохион байгуулагч санаачлагч нарт талархал илэрхийлье. Монгол бөхийн ногоон зүлэг, дэвжээ ариун дагшин сайхан байх болтугай .
...184 , 29 - д " бичлэг " - ээ л яаж ийгээд олон түмэнд үзүүлчих , үнэн тайлагдаг . Монголчууд Түвдэндорж аварга даа ч хайртай , ҮНЭН - д ч хайртай . ҮНЭ үнэн бол Маамын Лхагваа гуайд " аварга " цолыг нөхөөд өгчихөд ард түмэн ч баярлана , нутаг нугынхны ч элэг тэвтэнэ . Сонин сонин мэдээ дэлгэцгээж . Адьяа зааныг сайн мэдэх юм , больчимгүй зүйл ярихааргүй сайхан хүн байсан даа , уулзаагүй удаж , одоо ч амьд сэрүүн байхаарсан ... Түвдэндорж гуайг ч уулзаж яриа хөөрөөг нь сонсож л явсан , үнэн болсон явдлаа бол ойр дотно нөхөддөө яричихаар л гудиггүй сайхан хүн санагдаж байсан даа ... " Халиг үс нь газар шүргэсэн " ч гэх шиг солиорцгоохоо боливол яасан юм , цэрэг ба ламын хэн нь халимагтай байсан бичлэгийг тавичихаад хулгайгаа ярьцгаа - өнөөгийн хулгайчид минь ...
Лхагва арслан хар болчихсон халимагтай байсан үе гээд хэлээд байна. Чойбалсан гэдэг мулгуу хүн монголын 30 мянга хол давсан идэр эрчүүдийг хүйс тэмтэрснийг худлаа гэхүү. Лхагва арслан амьд үлдсэн нь их юм.
Лхагва арслан аль хэзээ хар болоод бүр цэргийн сургуульд явж ирээд Дэмид жанжны нэр дээрээс босдог бөх байсан гэдэг юмаа. Хэлмэгдэл бол Гэндэн Дэмидийн хэрэг гэдэгтэй холбоотой зүйл байсан болтой юм билээ. Бөх бол зүгээр л өнгөн тал нь. Лхагваа арслан өөрөө энэ тухай юм ярьдаггүй байсан харин ч Түвдэн аваргыг маш их хүндэлдэг байсан гэж ярьдаг юм
...184 , 29 - д " бичлэг " - ээ л яаж ийгээд олон түмэнд үзүүлчих , үнэн тайлагдаг . Монголчууд Түвдэндорж аварга даа ч хайртай , ҮНЭН - д ч хайртай . ҮНЭ үнэн бол Маамын Лхагваа гуайд " аварга " цолыг нөхөөд өгчихөд ард түмэн ч баярлана , нутаг нугынхны ч элэг тэвтэнэ . Сонин сонин мэдээ дэлгэцгээж . Адьяа зааныг сайн мэдэх юм , больчимгүй зүйл ярихааргүй сайхан хүн байсан даа , уулзаагүй удаж , одоо ч амьд сэрүүн байхаарсан ... Түвдэндорж гуайг ч уулзаж яриа хөөрөөг нь сонсож л явсан , үнэн болсон явдлаа бол ойр дотно нөхөддөө яричихаар л гудиггүй сайхан хүн санагдаж байсан даа ... " Халиг үс нь газар шүргэсэн " ч гэх шиг солиорцгоохоо боливол яасан юм , цэрэг ба ламын хэн нь халимагтай байсан бичлэгийг тавичихаад хулгайгаа ярьцгаа - өнөөгийн хулгайчид минь ...
Сайхан ярилцлага болжээ.Лхагва арслан ер нь элбэгхэн 5,6 түрүүлэх бж дээ.
Сайхан ярилцлага болжээ.Лхагва арслан ер нь элбэгхэн 5,6 түрүүлэх бж дээ.
Энэ Завханы улсын заан Лхавгагэрэл чинь бас урт гартай хүн шүү ! Энэ барилдаанд түрүүлэх байх да !
Чойбалсан гуай тухайн уедээ кофе уугаад тусгай элчин сайд томилж туухэн алсын хараатай шийдвэр гаргасан байна !!!!
1996 оны хавар Тосонцэнгэлд ажлаар явж байгаад Завханы Их-Уул сумын харьяат Гомбо начинтай хууч хөөрч хонох том завшаан тохиож билээ. нутгийн сон ин содон түүх намтартай домог болсон хүмүүс, хөгжилтэй алиа марзан хүмүүсийн тухай сайхан ярьдаг хүн байсан. Тэр хууч дундаа Лхагва арслангаа ч багтааж бахархах нь мэдээж. Гомбо начин яг үнэндээ бол Лхагва арслан бол яах ч аргагүй 3 удаа түрүүлсэн хүн юм билээ. За яахав урд 2-г нь түмний нүдэн дээр элэг бүсийг тайлуулчихдаг юм байж. Түвдэндорж аваргыг хаяхад Лхагва арслан давлаа гэдгийг бас л түмэн олон харлаа унасан хаясан 2 өөрсдөө хэн хаяж хэн нь шороодсоноо мэдэж байдаг гэтэл цэргийн Түвдэндорж давсан гээд зарлуулчихдаг бас л хэцүүеэ дээ. Ийм л юм болсон юм билээ аварга нь аварга л бөх л дөө тэгээд одоо ч аваргыг нь ч өгөхгүй нь шивдээ. Лхагва арсланд аваргыг нь өглөө гэдгийг сонсоод үхэхиймсан гэж хэлээд инээж суусансан.
Завханы Ахмад бөхчүүд Аварга Шагж, Арслан Лхагва,Заан Дэндэв Намбар Гомбо начин Батбаяр гэхчилэн Идэрийн гол дагаж олон сайхан бөх төрсөн дөө гэж хуучлахыг сонсож л байсаан. Лхагва арсланд аварга цолыг нь өгөх байлгүй дээ.
Буудуулчихаагүй нь их юм. Их үйлсийн төлөө бөх мөх юу ч биш шүү дээ. Сайхантүүхтэй арслан л байж. Дайны жилд цэрэг түрүүлүүлж дайчидынхаа сэтгэл санааг өргөхгүй болболохгүй шар хувалз түрүүллүүлж өүүр боолохгүй ш дээ угаасаа..
Чи ер нь ДоЯ-ны ногоон малгайтны сүнс бна. Толгой тархи, ухамсар боловсрол чинь 1939 оны үеийнх хэвээрээ үлдсэн лүд үү дээ !
Чи ер нь ДоЯ-ны ногоон малгайтны сүнс бна. Толгой тархи, ухамсар боловсрол чинь 1939 оны үеийнх хэвээрээ үлдсэн лүд үү дээ !
Ийм булай худал юм ярьж нэрэмжит барилдаан зохиовол арслан Лхагвагийн нэр төрийг булшилна гэсэн үг шүү Завканчууд аа.
Түүх нь үнэн үнэн
Би Завханы хүн биш, гэхдээ энэ М.Лхагва арсланг хэлмэгдэж, дахар давхар хохирсон хүн гэж учир мэдэх ахмад хүмүүсээс олонтоо сонсож байсан.Дэмид жанжины бөх гэж гардаг байснаас зориудаар дарж нэг түрүүг нь луйвардаад зогсохгүй, маршалын эсрэг үг дуугарлаа гээд шоронд хийчихсэн гэдэг юм билээ. Х.Чойбалсан Чиний халимаг чинь газар хүрсэн гэж дайраад, тэрний өөдөөс хэн үг хэлж чадах билээ. Тэгээд л Батсайхан түүх гуйвуулаагүй байхаа. Харин тэр наадмын бичлэг байдаг гэж худлаа залахаа болиорой.
Батсайхан түүхэн хүнийг ашиглаж нутаг усныхандаа улс төрч гэж харагдах гэсэн ядарсан оролдлого байна.
Батсайхан гэж хүн улс төрөөс холдож мартагдсан хүн. Гэтэл улс төрд албан тушаал горьдоод бөхийн түүхээр нийтийн анхааралд орох алхам болов уу. Лхагва арслан гэж түүхэн хүнийг монголчууд мэднэ.
ene chin harin ovoo uleedeg garuu gui yu siigtel shaaj baih chin
Тэр үед нь хамт амьдарч байсан юм сайхан туух юм энэ далдгар.
Тэр үед нь хамт амьдарч байсан юм сайхан туух юм энэ далдгар.
Тэр үед нь хамт амьдарч байсан юм сайхан туух юм энэ далдгар.
Хачиртай бас давстай. Энэ бол Батсайхан гээчийн натур юм. Түүх түүхээрээ байх, түүхийг өөрөөр тайлбарлаваас алдаа болой.
Одоогоор бол Шинэ цэргийн хүүг улсын арслан цолтой хүнтэй үзүүрт барилдуулсантай адил юм болж!!! Түвдэндорж гэдэг аварга чинь төрчихсөн бөх байсан юм бишүү!!! Шинэ цэрэг шууд үзүүрт хүрсэн бөх бөхийн түүхэнд байдаг юм болвуу!!! 1939- оноос хойш Түвдэндорж гэдэг хүний сэнжнээс хүн атгах аргагүй үе байж!!! Шинэ цэрэг гэж байна шүү дээ!!! Харин шоронд эргэж очоод , бас бууж өгөөд уучлалт гуйсан гэдэг мөнч эр хүн байжээ!
2 лаа хүний дээд. Сэтгэл хөдлөм.
Жаахан логиктой маргацгаа. Тэр барилдаж байсан огноог нь хар. Энэ бол хувьсгалт түүхээр бол эсэргүү бослого гэдэг, шинэ үеийн түүхээр бол үндэсний эрх чөлөөний хөдөлгөөн гэж нэрлэгдэх болсон 1932 оны бослого хөдөлгөөний үе. Бослого яг үнэндээ 1931 оноос эхэлсэн. Тухайн үе бол лам, том толгой хар шар феодал нарын нэр хүнд газар доогуур ортлоо унасан байсан үе. Ийм үед хувьсгалт засаг лам явсан, зүгээр ч үгүй мяндаг тушаалтай байсан ламд төрийн наадмын түрүүг өгөх үү? Энэ үүднээсээ Лхагвад ямар ч шаанс байгаагүй. Түүнд цэрэгт орох цор ганц л зам байв. Тэр лавтайяа 6 удаа төрийн наадмын их шөвөгт гарч ирсэн нь баримтаар тогтоогддог. Үүнээс 2 удаад нь хүчээр буулгуулсан. 2 удаад нь тохироогоор буусан байдаг. 1 удаагийнх нь тэр Түвдэндоржтой хийсэн маргаан. Тэр тохирч бууж өгөөд Орос руу цэргийн сургуульд явсан. Энэ бол яг хилмэгдүүлэлтийн хайч үе учир Лхагва арслан аварга цол авах байтугай амьд үлдсэн нь зол болсон юм. Дэмидийн нөлөө байсан байх. Урт гарт гэдэг нь түүний уян налархай, үетэ
й, чацтай өвөрмөц биеийн онцлог бас барилдаанчаас болсон гэж ахмад бөхчүүд дурссан байдаг. Адилхан өрж зогсох мөртөө, гүйлгүйгээр учраа бөхийнхөө тахимаар суйлж хөл авдаг, тэр чигтээ харцагадаж дайрдаг, тонгордог, ачдаг хүн байсан гэнэлээ. Нэг зүйлийг сануулъя. Хэдийгээр хилмэгдүүлэлтийн хайчинд Лхагва гуай өртсөн ч гэлээ энд Чойбалсан гуайг харлуулмааргүй байна. Яагаад гэвэл бид Халхчууд. Монгол бол Халх үндэстний нэгдмэл улс. Бид бөхөөс болж ингэж хөлөө жийлцэхэд Ойрдууд, Оросууд л баярлана. Юм учиртай. Сая Чой гуайн ойгоор Завханы бөхчүүд түрүүллээ. Зүгээр л ингэж таарлаа. Энэ бол ерөөл, бэлгэдлийн тэмдэг. Сайны ёр, дохио. Халхчууд өөдлөж, Ойрдын хулгай нар жийгдэж Халх түмэн улс орондоо эзэн суух цаг ирж байх шиг. Бөх мэтээс болж ард түмэн минь, Халхчууд минь, битгий хоорондоо талцагтун! Том эрх ашгийн төлөө жижиг золиосыг тэвчигтүн! Лхагва гуайн ой амжилттай сайхан болж өнгөрөх болтугай!
Nutagiin mini mundag buh
Nutagiin mini mundag buh
Undesnii buhiig Turuus holduulahgui bol hugjihguee
Лхагваа арсланг хэлмэгдсэн хүн, аварга цолтой байх байсан гэж бүүр социализмын үед улс даяараа л ярьдаг байсан. Би Завханы хүн биш л дээ. Энэ хүнд аварга өгөх өдөр ирэх байхаа
Аварга хүнд цолыг Олгох нь зүйтэй
Энд нэг түүхийг өгүүлье. Үндэсний эрх чөлөөний хөдөлгөөн Халхын гол төв нутагт гарсан байдаг. Энэ бол Сайн ноён хан аймгийн Далайчойнхор вангийн хошуу. Завханы Тосонцэнгэл, Их-Уул, Наран, Идэр, Хөвсгөлийн Галт, Шинэ-Идэр, Жаргалант, Архангайн Тариат, Цахир Хангай, Баянхонгорын Гурван булгийн хойд хэсэг орно. Далайчойнхор вангийн хошууг анх Халхаас 50 тайжийг албат өрхийн хамт нүүлгэн Отгонтэнгэр хайрханыг тойруулан, Идэр голын эхэнд, Хангайн гол зоо нурууг дагуулан суурьшуулжээ. Ойрдтой дайнтай учир Ойрдууд цөмрөн орж ирэхээс сэргийлж Улиастайд суулгасан цэргийн найдвартай ар тал, бодлогыг тодорхойлж, чигийг тогтоож байх зорилгоор дан ганц Халхчуудаас бүтсэн тус хошууг үүсгэн өрнийг тохинуулагч хошуу болгон эмхэлжээ. Энэ хошууны ноёд тайж нар 1930-аад оныг хүртэл Халхын шашин төрийн бодлогыг тодорхойлж байсан. Энэ хавиас маш олон хутагт төрсөн нь тийм учиртай. Угтаа бол төрүүлж байгаа юм. Тэгэхээр хувьсгалт засгийн эрх ашгийн үүднээс ярьвал эсэргүү бослогыг үүсгэн зохион байгуулсан энэ
орон нутгийнханд маш хатуу хандаж энэ хавьд төрсөн болон төрөх байсан алдартан, нийгмийн зүтгэлтнүүдийг хүчээр дарах бодлогыг соц эринийг дуустал явуулж байсан. Нийгмийн сэтгэлгээг нь доройтуулан хүн ардад нь язгуурын бахархал, үндэсний үнэт зүйлийг сэргээн сануулах аливаа оролдлого, боломжуудыг тас хааж байсан хэрэг. Үүний л нэг илрэл нь эндэхийн бөхчүүдийг нь хилмэгдүүлэх дарах, алдар гавьяатнуудыг хааж боох, хүн амын дунд Халх бус хүмүүсийг хүчээр суурьшуулах гэх мэт юм. Лхагва арслан, Шагж аварга нараас гадна өөр бусад хилмэгдсэн дарагдаж өнгөрсөн Завханы гаралтай бөхчүүд нэлээн бий. Санжсүрэн гэж том цолтой лам явсан бөхийг улаан цайм түрүүлээд байхад хүчээр даваа ухрааж харин золоор арслан цолыг өгсөн байх жишээтэй. Гогор Дорлиг гэж арслан байх ёстой бөхийг бас л хавчин давааг нь луйвардсан. Хожим тодорсон сайн сайн бөхчүүдийг ахлах цолтой бөхчүүд нь дотроо хуйвалдан начин, зааны даваанаас дээш ахиулдаггүй байсан гэх мэт. Тиймээс Завханаас нэг хэсэгтээ бөх тасарсан байдаг.
Анхнаасаа худлаа яриад эхэллээ Олноо өргөгдсөн Богд хааны үед 7 хошуу даншиг наадам болоогүй Бөхөн шард гэвэл хошууны наадам болсон байх Түүх түүхээрээ үлдэнэ Ам мэх ам яриа хууч яриаг үнэн гэхэд хэцүү дэгсдүүлээд амны зоргоороо ярина шүү дээ
Анхнаасаа худлаа яриад эхэллээ Олноо өргөгдсөн Богд хааны үед 7 хошуу даншиг наадам болоогүй Бөхөн шард гэвэл хошууны наадам болсон байх Түүх түүхээрээ үлдэнэ Ам мэх ам яриа хууч яриаг үнэн гэхэд хэцүү дэгсдүүлээд амны зоргоороо ярина шүү дээ