Нэгэн зүйл. Улаанбаатар хотоос 54 км зайтай орших “Цонжин болдог”-т Монголын эзэнт гүрнийг үндэслэгч Их эзэн Богд Чингис хааны морьтой хөшөө сүндэрлэнэ. Домогт өгүүлэх нь, идэр Тэмүүжин өөрийн Бөртэг мэргидүүдэд хүчээр булаалгасны дараа эцгийн анд Хэрэйдийн Тоорил вангаас тусламж гуйгаад буцах замдаа “Цонжин болдог” хэмээх газраас ташуур олжээ. Тэмүүжин ташуур олсондоо урамшиж, дагуулж явсан дүү Хасар, Бэлгүтэй нартаа хандаж “Ирээдүйн аугаа үйлсийн эхлэл боллоо” гэж бэлгэшээж байжээ.
Агуу бэлгэдэл, утга агуулсан энэ газарт Чингис хаан ташуураа тулан морин дээрээс алсыг харах сүрлэг хөшөөт цогцолборыг бий болгохоор санаачилсан, зураг төслийг боловсруулсан, бүтээн байгуулсан, хөдөлмөр зүтгэлээ зориулсан бүх хүнд гүнээ талархаж байна.
Энэ бүтээн байгуулалт бол Монголчууд бидний хойч үедээ өвлүүлэн үлдээх түүх, соёлын бахархалт үйл хэрэг мөн. Дэлхийн хамгийн өндөрт тооцогдох морьтой хөшөө гэж онцлох тус цогцолбор нь манай оронд ирж байгаа гадаадын жуулчид, зочид төлөөлөгчид болон дотоодын аялагчдын заавал очиж үзэх газруудын нэг болон хэвшжээ. Хөшөөт цогцолбор 2008 онд нээлтээ хийсэн бөгөөд үзэх хүсэл сонирхлоо тээсээр 2009 онд гадаадаас ирмэгцээ анх гарч сонирхсон билээ. Тэр цагт хөшөөт цогцолборын эргэн тойрон алс үзэсгэлэнтэй, унаган байгалиараа байсансан. Харин саяхан гарч сонирхтол нэгэнт биш болж. Хөшөөн дээрээс хүмүүс өөрийгөө тэртээ 800 гаруй жилийн тэртээх Чингис хааны адилаар төсөөлж, эргэн тойронд алсыг бараалах торгон мэдрэмжийг үгүй хийжээ. Хөшөөн дээрээс алсад тал нутаг, байгалийн сайхан харагдахгүй, харин суурин иргэншил, өнгө үзэмж муутай шавар барилгууд, ногооны хүлэмж хүртэл үргэлжлэн харагдана.
Газар мундсан биш. Газар хамаагүй олгосон нутгийн захиргааны төлөвлөлт алсыг харж чадсангүй. Даанч харамсалтай. Гадаадууд Монгол орныг өргөн уудам тал нутгаар минь төсөөлдөг. Гэтэл хөшөөн дээрээс алс харагдахуйц газруудыг нэгдмэл төлөвлөлтгүй тарааж гүйцээжээ. Засаж чадахгүй алдаа. Харин битгий давтагдаасай.
Нөгөө зүйл: Чингис хаан олон улсын нисэх буудал Хөшгийн хөндийд баригдсан. Бүтээн байгуулалтын санаачилга, төрийн бодлого, төслийн баг хамт олон, санхүүжүүлж дэмжсэн Японы Засгийн газар, гэрээгээр гүйцэтгэсэн Солонгосын компаниудад талархаж байна. ОХУ, БНХАУ гэсэн супер гүрнүүдийн дунд орших, далайд гарцгүй, хөгжиж байгаа Монгол орны хувьд агаарын орон зай нийгэм, эдийн засаг, гадаад харилцаа, хамтын ажиллагаанд стратегийн нэн чухал ач холбогдолтой. Аялал жуулчлал эрчимтэй хөгжиж байгаа өнөө цагт гадаадын жуулчид Монгол орныг үзэж сонирхох үүд хаалга энэ олон улсын нисэх буудал билээ. Монгол орныг анх удаа зорьж ирсэн гадаадын аялагч, жуулчдын Монгол Улсын талаарх анхны сэтгэгдэл энэ онгоцны буудлаас эхэлж, Улаанбаатар хүртэлх хурдны замын туршид үргэлжилнэ. Дээр дурдсанчлан, гадаадууд Монгол орныг унаган байгаль, уудам тал нутгаар төсөөлдөг. Шинэ нисэх буудлаас Улаанбаатар хүртэлх хурдны замын хажуугаарх төлөвлөлтийг алсыг бодож хийгээсэй. Унаган байгалиар нь үлдээгээсэй. Монгол бол аргагүй тал нутгийн орон гэсэн имижийг үгүй битгий хийгээсэй. Чингис хаан олон улсын нисэх буудлаас Улаанбаатар хүртэлх хурдны замын хажуугаар нэлэнхүй байшин барилга, гэр хороолол битгий болгоосой. Шийдвэр гаргах эрх бүхий албан тушаалтнууд, төр, нутгийн захиргааны байгууллагууд анхааралдаа авахыг хүсье.
Б.БАТБААТАР
Сэтгэгдэл22
Ташуур олохыг муу гэдэг монгол хун сайнаар хулээж авдаггуй тэгээд ч тийм догог сонсоогуй Женко хав еерее зохиосон улгэр бн байраа олоогуй бас монгол биш царайтай хун бд Чингэс арай биш бхаа Абулхайр Ил хаант улсын суул уеийн хаан бхшиг харагдсан
Гадныхны тэр төсөөлөлийг эвдэх цаг болсон. Монголд юм хийе гээд хөрөнгө оруулалт хайгаад явахаар монголыг 13р зуунаар төсөөлдөг. Тог байгаа юу, хөргөгч байгаа юу гэж асуудаг. Энэ нийтлэлийг бичсэн хүн орон нутгийн автобусанд суугаад хаашаа ч хамаагүй нэг яваарай. Жишээ нь дархан. Тэр нүд алдам эзгүй газарт чинь рапсын шар цэцэгс нүд шарлам найгаж байгаа.
Толбот мориныхоо дал дээр. Ташуураан тулж унтаад нэгэн зүүд зүүдлэв. Чингис хаан сэрээд зургаан сайддаан зарлиг болруун: Би нэгэн зүүд зүүдлэв, Бор зүрхэн минь бол бол хийв Богино хавирга минь шир шир хийв
цаана хуба хаяа жимсгэнэ аж ахуй буй. хаясан гэвэл хуба хаяа л байна даа
Шаргал морины цулбуурыг Шихихутугт өгч “ Үзсэн зүүдний минь үнэн худлыг мэд” гэж явуулав. Шихихутуг шанхан шаргал морийг унаж Тал газар талбигуулж Тайга газар алхуулж Хөндий газар хатируулж Хөвч газар сажилуулж Шар дэвсэгт хүрээд Шалгаж сайтар харваас
зургаадай ►————➤ зэв
Тэмүүжин ташуур олсон гээсэн тухай Х||| зууны үеийн домог ямар ч эх сурвалжид байхгүй шүү ! Төвдийн гарз нохойн гөлөг Женкогийн зоргоор оо зохиосон "шаалтуурт" итгэх хүн байхгүй, хар ин доог тохуу болгон марзаганадаг л юм.
Эзний зарлигийг дагаж Зэлмэ, Чу мэргэн, Шихихутуг гурвуул нэг хэсэг, Боорчи, Борохул, Мухулай гурвуул нэг хэсэг, Сүлдэсний Сорхан шар, Бэсүдийн Зэв, Ойрадын Хар Хирүгэ гурав нэг хэсэг болж гэрт үлдэв.
маршал чөмөг ташихгүйгээр хаяж болохгүй гэсэн. 🦴дундартал… а а а
Үргэлж чингисээ ярьсан мангар оркууд.
наадах чинь цөм үлгэр шүү ЖАНГАР ГЭСЭР БОЛОН бусад орсын бага ястан ард түмнүүдийн үлгэртэй адил худал үлгэр Орчин үеийн яруу найргийн үгээр бичсэн үлгэр байна 12 -р зууны үлгэр өишээ худлаа юмыг үнэн болгох гэх юм
сэр сэр, нагацын дэргэд дал барих
ташуур алдам хүйтэн жавара аа
,Бид хөгжих боломж ирж байх шиг!!! Бидний тархи Балтийн 3 улсын хэмжээнд Сэтгэж чадахаас бүх зүйл хамаарна даа.
И сказал Александр: «О невежественные псковичи! Если забудете это до правнуков Александровых, то уподобитесь иудеям, которых питал Господь в пустыне манною небесною и перепелами печеными, но забыли все это они и Бога своего, избавившего их от плена египетского».
УМ БАЗАРСАДУ САМАЯА МАНУ БАЛАЯА БАЗАРСАДУ ДЭНОБА ДИСТА ДИДО МЭБАВА СУДО ХАЁО МЭБАВА СУБА ХАЁО МЭБАВА АНУРАГДО МЭБАВА САРВА СИДДИ МЭБРАЯ ЦА САРВА ГАРМА СУЗАМЭ ЗИДДАМ ШРИ ЯМ ГҮРҮ ХУМ ХА ХА ХА ХА ХО БАГАВАН САРВА ДАТАГАДА БАЗАР МАМЭ МУНЗА БАЗАР БАВА МАХА САМАЯА САДУ А ХУМ ПАД
И, окончив молитву, он встал, поклонился архиепископу. Архиепископ же был тогда Спиридон, он благословил его и отпустил. Князь же, выйдя из церкви, утер слезы и сказал, чтобы ободрить дружину свою: «Не в силе Бог, но в правде. Вспомним Песнотворца, который сказал: “Иные с оружием, а иные на конях, мы же имя Господа Бога нашего призываем; они повержены были и пали, мы же выстояли и стоим прямо”». Сказав это, пошел на врагов с малою дружиною, не дожидаясь своего большого войска, но уповая на Святую Троицу.
Решил князь Александр пойти к царю в Орду, и благословил его епископ Кирилл.
Обдумав и получив благословение епископа, Александр идет в Орду. Как ведет себя там князь, житие умалчивает, отмечая только удивление Батыя: «Истинну ми сказасте, яко несть подобна сему князя». Если Александру Батый воздает честь, то по отношению к его меньшому брату проявляет гнев. Причины гнева автор не указывает и лишь отмечает, что его проявлением было пленение Суздальской земли ордынским воеводой Неврюем. Это дает повод автору жития просла-вить Александра — идеального правителя, который «церкви въздвигну, грады испольни, люди распуженыа собра в домы своя».
Положено же было тело его в церкви Рождества святой Богородицы, в великой архимандритье, месяца ноября в 24 день, на память святого отца Амфилохия. Было же тогда чудо дивное и памяти достойное. Когда было положено святое тело его в гробницу, тогда Севастьян-эконом и Кирилл-митрополит хотели разжать его руку, чтобы вложить грамоту духовную. Он же, будто живой, простер руку свою и взял грамоту из руки митрополита. И смятение охватило их, и слегка отступили они от гробницы его. Об этом возвестили всем митрополит и эконом Севастьян. Кто не удивится тому чуду, ведь тело его душа покинула и везли его из дальних краев в зимнее время! И так прославил Бог угодника своего.
the prince and the pauper
хуяг дуулга