Казахстанчууд он солигдсоны дараахан шингэрүүлсэн хийн түлшний үнэ нэмснийг эсэргүүцэж жагссан. Жагсаал нь үймээн болж олон хүн амиа алдаж, эмх замбараагүй явдлаар үргэлжиллээ.
Ерөнхийлөгч Токаев Засгийн газраа огцруулж, Назарбаевыг Үндэсний аюулгүй байдлын комиссын даргаас чөлөөлөв. Улмаар ХАБГБ-ын улсуудаас цэрэг дуудсанаар Орос тэргүүтэй улсын энхийг сахиулагчид Казахстанд очлоо. Ингэж гадны цэргийн хүчээр байдлыг намжаав. Үүний дараа ерөнхийлөгч Токаев “...Үндсэн хуулийн дэг журам эргэн сэргэлээ. Аюул заналхийллээс сэргийлж чадлаа. Бослого болгохыг завдсан этгээдүүдийг илрүүлэхээр ажиллаж байна. Одоогоор 8000 орчим иргэнийг цагдаагийн байгууллагад хүлээлгэн өглөө. Ойрын үед мөрдөн байцаалтыг дуусгаж, Казахстаны эсрэг түрэмгийлэлд бэлтгэж, зохион байгуулсан талаарх нэмэлт нотлох баримтыг олж, дэлхийн хамтын нийгэмлэгийн шүүхэд танилцуулна” гэж мэдэгдэв.
Ингээд Засгийн газраа шинээр байгууллаа. Казахстанд болсон энэ явдал нь зөвхөн тус улсын асуудал биш гэдгийг гадаад, дотоодын олон улсын тоймчид бичиж байна. Өрнөж буй үйл явдлуудаас ингэж дүгнэж буй бололтой.
Оросын ерөнхийлөгч Путин энэ сарын 11-нд болсон ХАБГБ-ын цахим хурлын үеэр “...Казахстаныг гаднын түрэмгийлэгчдээс хамгаалж чадлаа” гэв. Тэрбээр хөрш орнуудаа “өнгөт хувьсгал” гарахыг хүлээн зөвшөөрөхгүй гэсэн нь олон улсын анхаарлыг татаад байгаа юм.
Мөн өдөр Хятадын ГХЯ-наас мэдэгдэл хийхдээ “ Казахстанд энх тайвныг сэргээн тогтоох, эдийн засгийг хөгжүүлэх, иргэдийн аж амьдралыг дээшлүүлэхэд Хятад улс боломжоороо туслахад бэлэн байна. Хятад, Казахстан нөхөрсөг харилцаатай сайн хөршүүд, стратегийн түншүүд юм” гэжээ.
Бас Америкт төвтэй “Хүний эрхийн ажиглагч” байгууллагаас “..Казахстаны эрх баригчид жагсагчид руу ямар ч сануулгагүйгээр буудах тушаал өгсөн нь олон улсын өмнө хүлээсэн үүргээ ноцтой зөрчсөн хууль бус явдал. Тиймээс тушаалаа даруй хүчингүй болгох ёстой” гэсэн мэдэгдлийг гаргасан.
Ер нь бол, Казахстаны бослого тэмцэл, түүнийг намжаасан явдал, ерөнхийлөгч Токаевийн байр суурийн бодит үнэнийг одоогоор дүгнэх боломжгүй. Бас үүнээс хойшх тус улсын тусгаар тогтнол, аюулгүй байдлын талаар хэлэхэд эрт. Ямартай ч сүүлийн 30 жилд явж ирсэн Назарбаев төвтэй Казахстаны тогтолцоо нуран унасан нь үнэн бөгөөд тодорхой болоод байна.
Нөгөө талаас, ардчилсан дэглэмтэй, ерөнхийлөгчийн давуу эрх бүхий бүгд найрамдах засагтай Казахстан улс цаашид ямар хэлбэрээр оршин тогтнох вэ гэдгээрээ олон улсын анхааралд орлоо.
Казахстан бол Монгол Улстай байршлын хувьд ойрхон. Газар нутгийн хүртээмж, газрын доорх баялгийн өгөөжөөрөө төстэй гэж болно. Харин хөгжлийн тухайд өөр асуудал яригдана. Хамгийн гол нь тус улс дотоод асуудлаа гадны хүчээр зохицуулчихлаа. Чухам үүнийг л бид сургамж хэмээн харах хэрэгтэй юм.
Монгол ардчилсан дэглэм бүхий парламентын Бүгд найрамдах улс юм. “...Засгийн бүх эрх ард түмний мэдэлд байх бөгөөд сонгож байгуулсан төлөөллийн байгууллага болох УИХ уламжлан энэ эрхээ эдэлнэ” гэдгээ тунхагласан.
Гэхдээ энэ хэрэгждэг үү. Монголд парламент засаглаж чадаж байгаа юу. Өөрөөр хэлбэл, улсын хувь заяаг олуулаа шийддэг үү. Энэ их эргэлзээтэй. Учир нь 1992 онд Үндсэн хуулийг баталсан нь нийгмийн шилжилтийн үетэй давхацсан. Тиймээс хууль боловсруулагчид төрийг “атаман”-гүйгээр байгуулах бодлогыг баримталсан гэдэг. Үүгээрээ манай Үндсэн хуулийг аль нэг улсынхтай жиших, зэрэгцүүлэхэд хүндрэлтэй байдаг аж. Тухайн үед Үндсэн хуулийн зөвлөх ажлаар ирсэн герман эрдэмтэн “...Танай Үндсэн хуулийн дээр хөх тэнгэр л байна” гэсэн гэх яриа бий. Энэ үг өнөөдөр буруу “орчуулга”-аар хэрэглэгддэг болохоос угтаа “...Танай Үндсэн хуульд хэнийг ч “атаман” болгож товойлгоогүй байна” гэсэн үг юм билээ.
Тиймээс цаг өөрчлөгдөхийн хэрээр Үндсэн хуулийг өөрчлөх хэрэгцээ гарч ирсэн. Монгол Улс Үндсэн хуульдаа 2000 онд нэг удаа нэмэлт, өөрчлөлт оруулсан. Түүнээс хойш Үндсэн хуульд тодорхой асуудлаар нэмэлт, өөрчлөлт оруулах хуулийн төслийг УИХ-ын гишүүдээс 2011, 2012, 2015, 2019 онуудад өргөн мэдүүлж байв.
Эндээс үзэхээр, мөн өнгөрсөн хугацаанд гарсан “...Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулъя” гэсэн санал бүрээс “...Парламент тунхагласнаараа эрх мэдэл хэрэгжүүлж чаддаггүй”, “...Ерөнхийлөгч “сувинер” биш хүчтэй субьект болсон”, “...Засгийн газар улс төрийн сонирхлуудын дуртай цагтаа огцруулдаг тоглоом болсон” зэрэг гажуудал бий болсныг засах санаачилга үнэртдэг. Үүнийг 2019 оны нэмэлт өөрчлөлтөөр бага зэрэг зассан гэхэд болно. Гэхдээ гүйцэд биш.
Үе үеийн УИХ өөрчлөлт хийж зүрхэлдэггүй, хийсэн ч хамгийн гол өөрчлөлтийг орхигдуулж ирсэн нэг томоохон шаардлага байдаг. Тэр бол парламент гишүүдийн тоог нэмэх өөрчлөлт юм. Өнгөрсөн жилүүдэд улс төр судлаачид, хуульчид Үндсэн хуулийн тогтолцоо, улс төрийн үйл явц, хууль тогтоох байгууллагын үйл ажиллагаа, чадавхийн талаар олон арван судалгаа хийж, зөвлөмж гаргажээ. Тэндээс “...Парламентын гишүүдийн тоог нэмснээр хууль тогтоох байгууллагын чадавхи нэмэгдэнэ” гэсэн байр суурь байнга гардаг байгаа юм. Тодруулбал, гишүүдийн тоо нэмснээр нэг гишүүнд ногдох эрх мэдэл багасч, нөгөө талдаа парламентаас гүйцэтгэх засаглалыг байгуулах, хяналт тавих, бодлого боловсруулах, мэргэшсэн байх чадварууд бас нэмэгдэнэ гэж үздэг. Эдгээр нь манайд зайлшгүй хэрэгцээтэй байгаа хуваарилалт.
Тэгээд ч 1992 оны Үндсэн хуулийг батлах үед УИХ-ын 76 гишүүнийг тухайн үеийн сонгуулийн насны иргэдийн тоонд харьцуулж тогтоосон байдаг. Нэг гишүүн 15-20 мянган сонгогчийг төлөөлнө гэсэн зарчим барьжээ. 1992 онд 2.1 сая хүн амтай байсан бол өдгөө 3.3 сая хүн амтай болж, тэр хэрээр сонгогчдын тоо нэмэгдсэн. Мөн улсын эрх ашгийг худалдана гэж хардвал 76, эсвэл 100-аас дээш хүний ялгааг харахад амархан.
Тооны хувьд 99, бас 108 гишүүнтэй болъё гэсэн саналууд гарч ирдэг. Санаачлагчид 99 тэнгэр, аль эсвэл эрхиний бөөрний тоогоор 108 гэж “тогтоосон” байж болно. Тиймээс тооны хувьд заавал ийм байх ёсгүй гэсэн үг. 1992 оны тооцооллоор 130-аас дээш ч тогтоож болох юм. Тооны дараа парламентын гишүүд сонгогчдыг тэгш төлөөлж чадаж байна уу гэдгийг бас ярих ёстой. Улстөрч нь бяртай бол цөөхөн сонгогчтой, түүнээс 40-50 хувиар илүү олон сонгогчтой аймгуудын тойргийн тоо ижилхэн байдаг гажуудал бас байна.
Ер нь бол, энэ нь дам утгаараа тусгаар тогтнол, үндэсний аюулгүй байдлын баталгаа болохыг Казахстаны үйл явдлаас бидэнд тодорхой сургамжиллаа шүү дээ. Бодоцгооно биз.
Б.Дамдин-Очир
Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин
Сэтгэгдэл0
Lalyn ertontd bidnees tenger gazar shig yalgaatai Laluud l xuulee shuu dee
Монголын ард түмэн 76 авилгалчийг тэжээж дийлэхгүй байхад түүнээс олон болбол бүр сүйрнэ биз. Угаасаа энэ 76 юу ч хийж чадахгүй өөрсдийгөө л хөрөнгөжүүлж байгаа. УИХ-ыг харин ч цөөлж, 30 хүнтэй болгосон ч яадаг юм. Нэг аймгаас нэг хүн, хотоос үлдсэн нь. Олон гишүүнтэй боллоо гээд хөгждөг бол сүүлийн 30 жилд хөгжих нь яасан юм. Харин ч ядуурч, авилгалд живж, үнийн өсөлт, өвчин тахал, ажилгүйдэлд нэрвэгдлээ. Ер нь тэгээд парламент хэрэггүй, ганц ерөнхийлөгч удирдаад хөгжсөн улс орнууд ч байна. 76 гахайг тэжээснээс 1 гахайг тэжээсэн дээр.
Фүк Хү Сюй Жан,Данк Ой Юи Ден нар ард түмнээ Бээжингээс цэрэг дуудаж нухчин дарах гэрээг аль хэдийн хийчихсэн байгаа..
Гишүүд нэмээд асуудал шийдэгдэхгүй орос улсын жишээ байна думаараа нэг хүний гарт орчихсон. Мал хариулах хэмжээ яриад байгаа бол ерөнхийлөгчийн тогоо хшртэл нэмсэн дээр.
UIH-iin gishuudiin too hed bh ni chuhal bish hamgiin gol yum tend hen ochij, yamar huuli batlaj, ter ni herhen heregjij, uls ornii bolon ard irgediin amidrald ogoojoo yaaj ogch bgaagaas l bolno sh dee. Too ih baih tusam todii hemjeegeer ulsiin tosov zartsuulagdaj taarna. tegeheer uls ornii EZ saijirch, aj uildverjilt nemegdej, uul uurhain ogooj ard tumendee hursen ter tsagt l bodoltsoh heregtei bh.
хулгайчдын тоо нэмэх гээд байгаа юм уу? 100 үхэр тэжээнэ, 100 хулгайч луйварчин хардана,..... монголын ард түмэн барах уу?
УИХ - ын гишүүд аягачин шивэгчин юм уу. Нэг хүний хашгирахыг мянга ,мянган чих сонсоно. Түүний оронд давхар дээлийг нь тайл. Авилга авахад тусалдаг намын дээлийг нь тайл . Иргэдийн дээлийг нь эвтэйхэн өмсгөөд тавихад л болчихно .
Нэг гишүүн л нэмэхэд адаглаад нууц амрагийнхаа салтааг 200 саяар шагнаж.өндөр албан тушаалд тавиад бидний татварын мөнгийг идээд эхэлнэ шдээ.Юу хуцаад байгаа байгаа хулгайч вэ..
76 н гахай нохойг тэжээж чадахгүй байхад чинь ! Харин энэ хямралтай Хүнд үёд цөөлөх ёстой 56 байвал болно төсвөөс хооллож гударч байдаг бусад бүх салбарыг эрс цомтгож цөөлөх хэрэгтэй !!
чи хэний гар хол вэ 76 хулгайч ихдээд байхад юун нэмэх вэ
Нэмэх биш харин цөөлөх хэрэгтэй. юу ч хийхгүй мануухай шиг суудаг ийм олон гишүүнээр яах юмб ?
Ингээд Засгийн газраа шинээр байгууллаа. Казахстанд болсон энэ явдал нь зөвхөн тус улсын асуудал биш гэдгийг гадаад, дотоодын олон улсын тоймчид бичиж байна. - Яахаараа Казакстаны асуудал тэдний асуудал биш болдын? Манайд 76 ухна дээр нэмж дахиад хэдэн ухна тэжээнэ гэж байхгүй шүүү!!!!!!
Ингээд Засгийн газраа шинээр байгууллаа. Казахстанд болсон энэ явдал нь зөвхөн тус улсын асуудал биш гэдгийг гадаад, дотоодын олон улсын тоймчид бичиж байна. - Яахаараа Казакстаны асуудал тэдний асуудал биш болдын? Манайд 76 ухна дээр нэмж дахиад хэдэн ухна тэжээнэ гэж байхгүй шүүү!!!!!!
76-g olshruulah heregtei. Dor hayaj 180 bolgoh ni zuv gesen tootsoo garch bsan. Erh medliig ni hasah erhtei. Yun ter haldashgui darhan ehr merh. Zugeer l ajlaa hiij bgaa irgenees neg ch iluu erh uguh yosgui.
Монгол улс маань харин тэнгэр,бурхан харж парламентийн засаглалтай болсон нь аз юм.Гэхдээ парламентэдээ зөв шилдэг,сонгодог шудрага,болосролтой хүмүүсээ гаргаж ирж чаддаг уу л гэдэгт асуудал байгаа юм.Гишүүдийн тоо Монголдоо цөөдөөгүй,ийм жижигхэн,хүн ам цөөтэй оронд үүнээс олон хүний хэрэг байхгүй,хэрүүлийн нэмэр,нөгөө 76 тэрбум чинь хэд дахин өсөөд,дээр нь үржээд явна шүү дээ эргүү минь. Харин зөв хүнээ сонгоод энэ идэж уудаг мөнгийг нь хаах хэрэгтэй.
76 гишүүн олон сайд дарга нарынхаа идэш уушийг дийлэхгүй байж.
Улсаа ядууруулж, дампууруулж өөрсдөө тээр дээр тэнгэрт суугаа 76 новшийг яая гэж байхад юун хэмнэ гэж хуцаад байгаа юм бэ?
Bold oo зардлын дийлэхгуй. Не по карману это в Монголий. Ты же Умный человек! We can’t afford it!
АН-аас дэвшсэн Гишүүд сонгогдож чадахаа байчихаар тоог нь нэмээд хүчээр сонгуулах тактик баримтлах юм биз дээ!! АН тоог нь нэмээд хэдэн хулгайч сонгуулаад авах юм биз дээ!!??
Гишүүн нэмэх биш чанаржуулая гэж ярь! Гурван мулгуугийн хэлтлээгүйг нэг чадвартан өлхөөн хийнэ