Замын цагдаагийн газрын ОНХХ-ийн дарга асан С.Энхтөр авто замын ослын бууруулах талаар дараах саналыг дэвшүүлжээ.
Монгол улсад сүүлийн 15 жилийн байдлаар Зам тээврийн ослын улмаас 5041 хүний амь нас хохирч 11020 хүн насан туршийн тахир дутуу болсон бол сүүлийн 40 жилийн байдлаар 10706 хүн нас барсан гэсэн тоон үзүүлэлт байна. Энэ бол бага тоо биш гэдгийг харж байгаа байх. Манай улсад жилд 600 хүний амь нас зөвхөн авто зам дээр үгүй болдог. Зохих арга хэмжээ авахгүй бол 2020 он гэхэд зам тээврийн ослын улмаас нас барагсдын тоо 2 дахин өсөх аюул нүүрлээд байна.
Харин жил тутам манай гариг дээр 1.3 сая хүний амь насыг авч одож, 50 сая хүнээ эрэмдэг зэрэмдэг болгоход хүрч байгааг дэлхийн хэмжээнд “Зам тээврийн ослын тахал” гэж дэлхий нийтээрээ нэрлэж байна.Энэ "тахал" манай улсад эрчимтэй түгсээр, бид харсаар ярьсаар дорвитой арга хэмжээ авсангүй өдийг хүрлээ.
Бичээд байвал их юм байна. Товчхондоо:
Зам тээврийн осол гэмтлийн гол эрсдэлтэй хүчин зүйлд юу ордог вэ? Үүнээс урьдчилан сэргийлж чадвал бид зам дээрх үхлийг 50 хүртэл хувиар бууруулах боломжтой гэдгийг олон улс оронд хүлээн зөвшөөрч урьдчилан сэргийлэх үйл ажиллагааг аль хэдийнээ эрчимтэй явуулаад эхэлжээ. Энэ нь юу болох, бид юу хийх ёстойг анзааръя. Хэрэв бид энэ 4 зүйлд тулгуурлан эрчимтэй ажиллаж чадвал монголчуудынхаа амь насыг аймшигт тахлаас бага ч болов аварч чадах юм. Үүнд:
1. Согтуугаар автомашин жолоодох. Зөвхөн өнгөрсөн жил гэхэд 39949 жолооч согтуугаар автомашин жолоодсон тохиолдол бүртгэгдсэн байна.Энэ төрлийн зөрчил буурахгүй байгаагийн шалтгаан нь ерөөсөө л хуулиндаа хүлээлгэх хариуцлага хэтэрхий сул байгаатай шууд холбоотой юм. Ихэнх улс оронд эрх хасахаасаа илүү өндөр хэмжээний мөнгөн торгууль ноогдуулах нь илүү үр дүнтэй гэж үздэг.
Манайд торгуулийн арга хэмжээг маш өндөрөөр ноогдуулах хуулийг яаралтай гаргах хэрэгтэй. Хэрэв бид торгуулийг хэдэн саяар ноогдуулж чадвал хууль батлагдах анхны өдрөөс энэ асуудал мэдэгдэхүйц буурна гэж үзэж байна.
2. Хамгаалалтын малгай хэрэглэх. Хөдөө орон нутагт үйлдэгддэг үхэлтэй хэргийн гол шалтгаан бол хамгаалах малгай хэрэглэдэггүй мотоцикчид. Энэ асуудлыг шийдэх энгийн арга байна. Үүнийг зөвхөн замын цагдаа нарын хийх ёстой ажил мэтээр ойлгодог.
Нэгэнт цагдаа нар сум баг бүрт өдөр тутам хүрч ажиллах боломжгүй учир захиргааны хариуцлага хүлээлгэх эрх бүхий албан тушаалтны тоонд зүй ёсоор ордог сум багийн засаг даргад хариуцуулан өгч хяналт тавих, хариуцлагын болон хяналт шалгалтын тогтолцоог бий болгох нь зүйтэй.
3. Хамгаалалтын бүсийг тогтмол хэрэглэх. 2007 оны 10 сараас анх толгой дараалан торгосноор нас баралт, гэмтлийн тоо эрс буурч байсан. Энэ үйл ажиллагааг хэрэгжүүлж хамгаалах бүс хэрэглээгүй зөрчилд хүлээлгэх хариуцлагыг эрс чангатгах хэрэгтэй.
4. Хурд хэтрүүлэх. Хурд хэтрүүлсэн зөрчилийн 80% нь орон нутгийн зам дээр үйлдэгддэг. Дэлхий нийтээр хурд хэтрүүлэлтийг багасгаж чадахгүй байгаа ч хариуцлагыг чангатгаж, хяналт шалгалтыг илүү ихээр зохион байгуулах хэрэгтэй.
Миний дээр бичсэн зүйл бол зам дээрх үхэл, гэмтлийг бууруулах хамгийн нэгдүгээр зэрэгт анхаарвал зохих 4 зүйл юм. Үнэхээр үүнийг хэрэгжүүлж чадвал бид нас баралт, гэмтлийг эрс бууруулах бүрэн боломжтой гэдгийг хэлмээр байна.
С.Энхтөр
Сэтгэгдэл0
ub-iin zamd hodolgoond oroltsoj bgaa humuusiin 100 myangiinh ni erhiig huraah heregtei. tegj bj soyoltoi oroltsdog bolno. yer ni uher mongolchuud iim olon hunii ami nas ed erhteniig tolon bj mashin unah erhtei yu?
чи өөрөө үхэр монгол. эрхтэй. хамгийн гол нь хариуцлагын систем
jijig osol geltgui erhiiig n 1 sar. 14 honogoor hasch bolno shde
мотоциклыг малгай нь байгаа тохиолдолд асдаг болгож болно.
bitgii tenegt
согтолтынх нь хэмжээгээр торгох нь зөв. 1,2 бүхэлтэй гарвал 1200000 төгрөгөөр торгох гэх мэт...
эНХтөрөө согтууг нь тоолсноос эрүүлийг нь тоолбол амарш дээ Цөөхөн юм чинь Ажилдаа дадлагажилдаа
Энхтөрөө чи худлаа чухал хүн болж төрийн цагдаа болж жүжиглэхээ болиоч ээ. Юу ч чадахгүй байж хүн муриж хамаг ажилаа хийлгээд
Торгууль нь зөөлдөөд бн даа нөхөд минь. хэдэн согтууг насаар нь хашраагаад өгөх юм бол бусад нь сайн бодон доо
Kameriin hyanaltiin sistem chini uilchlehgui baigaa wmuu??? Sogtuu joloo barij baigaa joloochiig iim kameriin sistemgui baihdaa l zamiin tsagdaa nar andahgui meddeg mergejildee ASS bolchihson geed l baidaggui biluu.DARGAA.Kameriin sistemgui l bol bolohgui bna geseer zamd yavdag heden haltar joloochiin karmanaas tatvar avch hiilgeed odoo ur dungiih ni talaar yarih baital URID NI HEN CH yarij setgej baigaagui shini zuil sanaachilj baigaa meteer yarij niitelj yavahaasaa ichmeer wm da TA ENKHTUR GUAI.....
yapond bol sogtuu jolooch barij yavsan mashind suuj yavsan hun bur 2,000dollariin torguul tuldug.
Сайхан санал байна. Зөвхөн ярих биш замын хөдөлгөөний хуулиндаа зөв өөрчлөлтүүдийг оруулж өгөх хэрэгтэй. Автомашины осол улсын хэмжээнд гамшгийн хэмжээнд хүрчээд байгааг ойлгодог нөхдүүд хэд байдгийн бол доо. Хамгийн гол нь өнөөгийн нөххцөлд зэмлэл шийтгэл зөөлдөөд байна, үнэмлэхээ хураалгасан хүн хичнээн ч хамаагүй удаан жолоо бариад явж байгааг хэн мэдэж байгаа юм, яагаад мэдэхгүй байгаа юм бэ гээд хууль зохицуулалтанд оруулах өөрчлөлтүүд ар араасаа хөвөрнө. Мөн хамгийн гол хүчин зүйлүүдийг бууруулах талаар бид давын өмнө ямар арга хэмжээ авахын ингэснээр хөдөөгийн замд, хотын дотор осол зөрчил хир буурч байна гэх мэтээр амьд бодитой үр өгөөжтэй ажил дутагдаад байдагийм даа. Зам тээврийн осол зөрчил, түүний уршиг дагавар, урьдчилан сэргийлэх боломжуудын талаар судалгааны ажлууд сайн хийлгэж, үр дүнд тулгуурлан шийдвэр гаргаж ажлаа шинжлэх ухаантай холбох хэрэгтэй. Эхний ээлжинд ганц хоёр дипломын ажил удирдаж зүг чигийг нь гаргаж болох юм. Хэрэв хүсвэл aegiimaa@yahoo.com хаягаар холбогдоорой. Ирэх хавар төгсөх социологийн оюутнуудын судалгааг удирдаж болж байна.
Энхтөр өө!!!чи согтуу жролооч тоолоод үүгээр бахархаад суухаасаа илүүтэй энэн согтуугаар жолоодож буй хүмүүст хатуу арга хэмжээ авдаг ялангуяа маш өндөр мөнгөн төлөөс ногдуулдаг, хэрэв төлөхгүй бол албадан ажил хийлгэж төлүүлдэг, насаар нь жолооны эрхиийг хасдаг эрх зүйн орчин санаачилж ажиллаач. Чи үнэхээр олон жил дэмий сууж байна.Солгтуугаар машин жолоодох нь хутга бариад хүн алахаар дайоч байгаатйа агаар нэг шүүдээ лалар аа!!!
согтуу жолоочтой машинд сууж зорчсон хүнийг сая таграгаар торгодог, хэрэв хүнгүй бол согтуу жолоочийг шууд баривчилж хориод 10 сая төгрөгөөр торгож ажил хийлгэж мөнгийг нь төлүүлдэг, насаар нь жолоо барих эрхийг хасах, чихийг инь сэтэлж, эсхүл эрхий хурууны хумсыг нь хуулж хаяж тэмдэг тавьдаг болмоор байна.