Болзоотын бор толгойд хонио хариулж яваа Болдоггүй бор өвгөн “Хув цагаан хониноос минь хундан цагаан хурга гараасай Хурмаст тэнгэрээ тайх юмсан гэж мөрөөддөг тухай үлгэрт гардаг. Тэгээд хурга ч гарч, өвгөн нь хургаа харамлаж тэнгэртэй тэрсэлдэж, газартай гацалдаад Хан Хурмаст тэнгэрт “дуудагдан” очиж ярилцдаг.
Ингэхэд “Хан” цолтой Хурмаст тэнгэр гэж хэнсэн билээ? Хурмаст тэнгэр бол барууны 55 тэнгэрийн тэргүүн юм. Гэсэрийг Хурмастын хүү гэдэг ч манай Буриадууд Гэсэрийг өөрийн дээд өвөг гэж бодоод тэнгэр угсаа горилсных байх...
Монголд олон аялгад Хормуста, Хормуста-тэнгэр, Хормуста-хан, Хурмаст, Буриадад бол Тюрмас, Хирмус, Хирмас, Хёрмос тэнгэp, Тувад Курбусту, Алтайд Уч Курбустан, Кубустан-аакай, Манжид Хормусда гэдэг. Манж Монголын соёлын нөлөөнд Чин гүрнийг хүртэл байсан улс. Бичгийг маань Эрдэнэ багш авахдаа хамт ирсэн Хурмастыг хүртэл авчихсан байдаг. Манж монгол бичиг бинт дуслын зөрүүтэй гэдэг. Хуучин мөргөл нь адил байсан юм биш биз?
Хан Хурмасттай уулзахын тулд МЭӨ V зуунд зөнч Заратуштрын лүндэн "Авеста" хэмээх их судрын хуудсыг эргүүлье! Зороастерийн шашин буюу гал тахилгын шашныг зөнч Заратуштра үндэслэсэн нь баруун өмнөд Азийн хамгийн эртний шашин агаад гол судар нь “Авеста” юм.
Судраас бид “Ахура Мазда” болон “Аримана” гэдэг бурхдын талаар унших болно. Энэ хоёр бол барууны 55 тэнгэрийн тэргүүн Хан хурмаст, зүүний 44 тэнгэрийн тэргүүн Ата хан тэнгэр нар болно. “Тунгалаг тамир”-ын Эрдэнээс эхлээд “Атаа таван тэнгэр минь...”, “Ата тэнгэр минь...” гэж залбирдаг асан, одоо ч “Оой май г-аад” л гэдэг болж дээ. Тэр “г-аад, г-оод” нь ч манай хэлэнд бий, Оросууд бидэнд “Боог” гэж таилцуулсан ч эртний тэнгэр Түүнийг дуудаж аврал эрэхдээ “Элээ халаг, элий минь...” гэдэг. “Элий...” гэдэг нь семит, арамей хэлээр өнөө цагийнханд ойлгомжтой нэрлэвэл “Ертөнцийн эзэн” гэсэн үг, одоо бол хэл хугалам, халаглам болхи сунжруу орчуулга болдог байх даа. Түүнээс хар шувууг ч зүхсэн юм биш, элийрч балайрсандаа ч тэгдэг байсан юм биш санжээ. Уншвал Б.Ринчин гуай “Эзэн тэнгэр” гэвэл зохилтой гэдэг байжээ, маниасаа хожуу эзэн тэнгэртэй танилцсан англичууд бурхнаа танилцуулахдаа ихэрхэж, “тэнгэрээс дээгүүр” гэж хачин нэр өгсөн хэрэг л дээ. Ганц англичууд ч биш Төвдүүд ч бас тэгж будлиулж байсан түүхтэй. Гагцхүү Элий тэнгэр аль дэсийнх, аль зүгийнх юм бол?
Энэ будлианаар дагаж “Авеаст” хөлгөн судраас Хан Хурмастаа эрье! Ахурама́здаг (ahura-mazdā. Авест) Гүрж (არმაზი) болон Персэд ahuramazdā, Арменид (Արամազդ) Арамазд, Орма́зд, Орму́зд гэнэ. Хурмастад улам л ойртоод байгаа биз?
Монголд хаа Арамейгаас (Сири) Согдоор дамжин, Уйгураар уламжлагдан ирсэн монгол бичигтэй хамт (h)ormazd буюу Хурмаст тэнгэр морилон иржээ. Цэцэн мэргэний туйл Хурмаст тэнгэр бол Заратуштрын шашны оройн дээд шүтээн, ертөнцийг бүтээн захирагч цорын ганц Дээд тэнгэр, үнэн юм. “Мазда” гэдэг цэвэр ариун, үнэнийг хэлж буй хэрэг бөгөөд “Авеста” нь “mazdayasna” буюу хиргүй үнэнийг номлогч судар ажгуу. Ахура нь хааччихав гэж үү? Харин энэ үг бидэнд өнөөдөр ч танилавтар, арай мартагдчихаагүй байгаа нь “Асур тэнгэр”, “Асар тэнгэр” нэрээр үлдчихжээ.
Ингээд нэг тэнгэрийн нэр хоёр ч тэнгэрийг төлөөлөхөөр барахгүй, тэр ч байтугай бүтэн тэнгэрийн аймгийн нэр бочихлоо. Ламаизмын гол маань “Ум ма ни бодь мэ хум” нь эх болсон зургаан зүйл буюу “тэнгэр, асур, хүн, амьтан, бирд, там”-ыг төлөөлж, энэ бүх амьтсын бучны тулд залбирч буй хэрэг гэж тайлбарладаг. Тэр “асур” тэнгэрүүд нь Хан хурмаст тэргүүтэй 33 тэнгэр агаад бурхад лугаа эрх булаалдан тэмцэлдэгч догшдын аймаг болжээ. Ямар боловч маань уншихдаа Хурмастаа ерөөж л байгаа юм байна. Энэ бол Энэтхэг буддизмаас их өөр Монгол буддизм бол бүр зороасьер хүртэл холилдсон гайхам хээтэй шашин ажээ гэж баясах мэт.
Заратустрагын номлолд сайн муу гэж ангилсан ертөнцөд хоёул мөнхөд оршин байсан агаад хоорондоо ямар ч төсгүй хэмээн гардаг. Энэ бол өдгөө ч ертөнц дахинаа мөрдөж буй “сайн ба муу”, “гал ба ус” (Израйлын сүлдний Давидын зургаан талт од буюу зөрсөн хоёр гурвалжин нь гал ба усыг бэлгэддэг), бонгийн буюу даогийн “инь янь”, за шинжлэх ухаанчаар бол “нэмэх ба хасах” цэнэг хүртэлх хоёрт туйлт системийн эхлэл бөлгөө. Заратуштрын шашныг манихейзм залгасан бөгөөд өрнө, дорнод асар их нөлөөгөө үзүүлжээ. Ахурамаздын домогт тэрээр Ардаширын хаан ширээнд суухаар эрмэлзэж буй талаар гардаг бөгөөд үүнийг Артасеркс гэдгээр нь мэддэг. Энэ хэн нэгнийг санагдуулахгүй байна уу? Энэ бол Гэсэр. Төвдүүд энэ орчмоос буддизм авахдаа бон ба манихейтэй тэмцэлдэх явцад Гэсэр домгийн баатар болж товойн гарсан бөгөөд Гэсэрийн тууж мөн Монгол, Буриад хувилбараар түгсэн нь Төвд эхтэй бус харин ч Кушан эхээс Төвд ба Монгол руу зэрэг тархсан байх магадлалтай байна. Дашрамд Кушаны хаант улсыг V зууны үеэс цагаан Хүннү нар буюу эфталитууд эвдэж унагасан байна. Энэ эцэс төгсгөлгүй орооцолдсон утсыг хөвөх нь энд бичих зорилго бус тул орхилоо.
Буддизм аль эрт умраас умард дэлгэрсэн тэр цагт одоогийн Афганы хойд, Тэнгэрийн уулын баруун этгээд бактричууд (тохар) буюу Кушаны хаант улс буддын шашныг авч уламжлан байх цагт Төвдүүд ч, Хятадууд ч мөн тэндээс буддизмыг авсан юм. Хятадад буддизмыг дэлгэрүүлэгч Тансан лам Хималай руу бус алс “Баруун этгээдэд аялсан тэмдэглэл”-ээ үлдээсэн нь чухам энэ орон бөлгөө. Үүнээс өмнө төвдүүд ба хятадын бон шашныхан эндээс соёлын асар их нөлөө авсан ба монголд агч нүүдэлчин гүрнүүд ч юугаараа хоцрох вэ? Гал тахилгын ёсыг уламжлан өнөөг хүргэжээ. Буддизмыг шохоорхсон Түрэгийн эзэнт гүрэн унахад Уйгурууд буддизмыг уламжилжээ. Тиймээс бидний шүтэж буй бурхны шашны эхийг Бодигаяагаас бус харин саяхан Талибуудын дэлбэлж орхисон Бамиан хавиас хайх учиртай юм. Их алсуур тойрч ирсэн байгаа юм.
Уйгурууд бурхантайгаа Монголын өндөрлөгөөс Ланжоу болон түүний баруунтайх баянбүрдүүд рүү хөөгдөхөд Енисейн Хиргисүүдийн улс ба монгол аймгуудын бөө мөргөлд Хурмаст тэнгэрийн (зороастерийн) гал тахих ёс үлдэж хоцорчээ. Товчлоод хэлэхэд буцаад XV зуунд Монголд ламаизм дэлгэрэхэд Хурмаст тэнгэр Асурын аймгийн нэрээр орж ирсэн бөгөөд он удаан жилд бурхан, тэнгэр хоёр эв зүйгээ олж хамтдаа орших болжээ. Ингээд бодоодүзвэл Төвдөөс буддизм авсан нь санамсаргүй ч хэрэг биш бөгөөд соёлын болоод эрт цагийн хэлхээ холбоо байсаар байсан хэрэг.
Өнөө бидний 99 тэнгэрийн ойлголт Буриадад хүчтэй хадгалагдаж үлдсэн байдаг. Өнөөдөр бид 99 тэнгэр л гэхээс зүүн, барууны магнайг нь ч мэддэггүй. Ингээд бид нэг бурхныг нэг бусаар нэрлэж тахисаар өнөөг хүрчээ. Бидний зарим бас бурхдын унаа хөлөглөдөг. Энэ бол “Мазда” хэмээх япон машин бөгөөд компанийг үндэслэгч өөрийн имиджээ цэвэр ариун ёс суртахууны илэрхийлэл болгож “Мазда” буюу Асур мазда, монголоор “Хурмаст” тэнгэрийн нэрээр компаиа нэрлэсэн гэж сонссон. Үүнийг та бүхэн тодруулаарай.
Заратустрагын номлолд сайн муу гэж ангилсан ертөнцөд хоёул мөнхөд оршин байсан агаад хоорондоо ямар ч төсгүй хэмээн өмнө хэлсэн. Энэ бол “муу зүгийн” харын 44 тэнгэрийн тэргүүн Атаа тэнгэрийн тухай домог юм. Буриадад Ата Улаан, Атай Улаан Тэнгэр, Галт Улаан, Атай Хан тэнгэр гэдэг.
Одоо бол манайхан бүр сайхан монголчлоод “Атаат” тэнгэр гэдэг болж. Эрчүүлийн атаа гэдэг энэ тэнгэрийн нэр байж болзошгүй. Хүүхнийхийг “житүгэ” буюу жөтөө гэдэг. Нарийн мэдэхгүй юм. Атаа тэнгэр Хурмаст лугаа мөчөөрхөж 99 тэнгэрийг захирах гээд чадаагүй тул 44 тэнгэрийн тэргүүнээр үлдсэн гэдэг домог бий.
Өнгөрсөн оны сүүлээр Азербайжанд очиж Атешгях (азарб. Atəşgah. “Аташча”) гэж дууддаг эхний үе нь “Ата” байгаа биз?) дахь “галын орон” буюу “гал хадгалагч” монголоор бол “Голомт”-ын эртний сүмд очиж эртний тэнгэрсийн голомтод бараалхаснаа өгүүлсэн тул, мөн тэнд масоны лут тахилчтай таарснаа үл нуршин товчлоод сайн зүгийн 55, саар зүгийн 44 тэнгэрийн ахлаачдын тухай товчлон өгүүлэхэд ийм буюу. Харин нэг зүйлийг мартаж болохгүй, монгол галын талаа дээдэлдэг, өөрөөр хэлбэл бөх барилдахад Зүүний магнай буюу Ата 44 тэнгэрийн ерөөлийг (бөхийн цол) эхэлж дууддаг. Буриад бөөгийн тамлагад Хан Хурмастыг дууддаггүй нэг бол хүндлэл, эсбөгөөс орхих ёсон байна уу? Санахад “бэхи” цолны талаар сонирхож байсан, энэ “бэхи ба бөх” нь нэг угшилтай нэр юм билээ. Энэ нь монгол бөхийн дэг жаягт энэ мэтээр хадгалагдан үлдсэн байна. Өөрөөр хэлбэл наадам бас тахилгын ёслол юм байна. Сонирхсон хүн нь судалбал ихээхэн сонирхолтой мөр мэт санагдана.
Төгсгөлд дурдахад Бид маргааш “Новруз” буюу шинэ өглөөтэй золгоно. Хурмаст тэнгэрийг тайх баярыг тэмдэглэжээ. Энэ баяр бол исламын баяр бус аа, “манайх” ч байж магдагүй гэж эрт хэлсэн бөлгөө. Бөлгөө, ажгуу мэтээр ойлгомж үгүй зүйл олныг бичсэн бол асуугаарай, хам хум бчисэн тул мадаг бий, мэдэхийн хэмжээнд хариулъя. Гэвч мэдлэг нимгэн тул зовох нь зүй...
А.Баатархуяг
Зурагт: Хурмаст тэнгэр (баруун талд), МЭ-ий III зуун, Иран.
Сэтгэгдэл0
www.buddhism.mn
би ч мэдэхгүй, манай хүрээний тэргүүн ч бас мэдчихсэн гэсэн үг биш. та нар мэдэхгүй байж гээд л загнаад байнлээ. мани Аръяабалын 6 үсэгт "бодь мэ" нь яаж яваад бад ма болчихсын ? дээх нь ма гэж бичиж байгаад сүүлд мэ болчихсон.
ер нь "ганжуурын" 108 ботийг шууд монгол бичигээрээ үзэж байвал. хэдэн пацаанууд кириллт буулгаал шал дэмий юм хийх юм. монгол бичигээр нь үзэх хэрэгтэй.
шинийн 15 байхгүй 14нд нисэхийн цогцолборт "мөнхийн шидийг олно" гээд л нэг юм айлдаад байнлээ, ккк, тэр арай тансан ламын ном биш байгаа?
49.0.214.105 кирил үсгээр буулгах ёстой тэгж байж утга санааг нь ойлгож авна
монгол бичгээр бичсэн нэг жишээ өгүүлбэр зургаан янзаар кириллд буух байна. арав хоногт бичгээ сэргээхэд юу нь хэцүү байнаа, за их удлаа гэхэд ганц сар л давтана.
Баатархуяг гүөө мөн сонин юмны мөрөөр мөшгөж үзсэн байх юм. Согд уйгараас бичиг үсэг авсан нь үнэн. Гэхдээ бичиг үсэг авахад хормуз тэнгэр бас цуг ирнэ гэж байхгүй. Харин эндээс тэд авсан юм. Бөө мөргөл нь анхдагч шүтлэг гэдгийг үүнээс бас мэдэж болно. Бөөгийн дуудлагад баруун 55 зүүн 44 тэнгэрүүдийн магнайгаа магтан дуудалгүй яахав. Баруун зүгээс бардаад ирдэг баатар цагаан тэнгэр минь, зүүн хойноос зүтгээд ирдэг зүрхэн нар тэнгэр минь ингээд тэгээд буугаад ир гээд л дуудсаар л байгаа шүү дэ.
Энэ Баатархуяг шиг солиорон чалчигч нар Монголд олширч бна даа.Одоо та Хурмаст тэнгэр наурызийн академаа байгуулаач.Монголын оюуныг хорлогч элийрсэн элийт чи элийр элийр.
үл мэдэгч нар - юу яриад байгаа юм бээ? гээл юу ч ойлгодоггүй, дуулаа ч үгүй байдаг. Солиотой гэж хэлээд сурчихсан.
Хурмаст гэхээс ганцхан бөө нар ярьдаг юм биш, шинжлэх ухаан ярьдаг юм. Чи мэдэж байж хуц. Хэрэв чи бөө бол бүр ч далд ор... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Нээрэ тэд нар манайхаас авчихсан юм бишүү?
th
mongol helnii "hur" gedeg undsees mash olon ug uusdeg. ene ugnees hurmast gedeg ugnii undes todroh shigee.
тэгээд цааш нь...
Бичсэн байдлыг харахул их яарч хийжээ. Магадлаагүй байна. Ер нь Баатархуяг өөрөө жаахан дуугүй байж, бодлоо цэгцлэхгүй бол улс төрч ч, урд хождын түүх ч бичих аль, аль нь танд тусгүй нь. Мэдэн будилж, төөрсөн зүйлс их байгаа тул мэдэхгүй хүмүүст бүү үлгэр дуурайл бологтун.
Та нар битгий санаагаараа хуцаж бай л даа. А.Баатархуяг нягтлаагүй юм бичиж байсан тохиолдлыг би л лав санахгүй байна. Харин чи "нягталсан" юмаа үзүүл л дээ. Чамд түй ч байхгүй. Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
дажгүй нийтлэл байнаа. Баатархуяг маань жаахан цэгцтэй бичмээр санагддаг. Шинжлэх ухаанлаг сэтгүүл зүй ч билүү...
Sain sudlaval olon zuil tuv azi Mongoloos garaltai shu
Хам хум, энд тэндхийн баахан Масда гэдэг үгийг нийлүүлээд овоолж байгаад хуцаж өгчээ! Солиорчиж!
Хөөе чи тэгээд мэддэг юм бол хурмастын нэрийг энд нэг сайхан тайлбарлаадахаач, юу ч мэдэхгүй хэвтэж дүлийдээ найдаж унгараг гэгч болох юм даа...
барууны 55 цагаан Хан хурмаст тэнгэр атаат 5 тэнгэр бас ертөнцийн зүгээр яг аль зүгт байдагийн бол буриад халхаараа өөр байдагийн боловуу хариулт өгөөч