Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулах төслийг УИХ-д өргөн бариад байгаа. Энэ удаад УИХ-ын гишүүн М.Батчимэгтэй хуульд эн тэргүүнд орж болох хэд хэдэн өөрчлөлтийн талаар онцолж ярилцлаа.
-Манайд нүүрлээд буй эдийн засаг, санхүүгийн хямралын нэг гол шалтгаан нь төрийн гурван институц, тэр дундаа хууль тогтоох болоод гүйцэтгэх байгууллагуудын эрх мэдлийн хуваарилалт оновчтой биш байгаагаас болж байна гэдэг дээр өнөөгийн улс төрийн хүчнүүд санал нэгтэй байгаа. Энэ талаар таны байр суурь?
-Өнөөдөр манайд тулгарч байгаа олон бэрхшээл, тэр дундаа эдийн засгийн хүндрэлүүд нь засаглалын хямралаас үүдэлтэй. Улс төрийн хямрал нь эдийн засагтаа буугаад эцэстээ нийгмээ хямруулдаг. Тогтолцооны ийм хямралыг засах хоёр арга зам бий. Эхнийх нь Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулах. Харин нөгөөх нь гудамжны хувьсгал руу явах.
Бид хоёр дахь замаар явахгүйн тулд цаг алдах ёсгүй. Олон нийт, улс төрийн эрмэлзэл, тохироо бүрдсэн энэ цаг хугацааг ашиглаж чадахгүй бол Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулах асуудал зарим гишүүний хэлж байгаа шиг дахиад найм, есөн жилээр хойшлох эсэхийг бид хэлж мэдэхгүй. Энэ удаагийн Үндсэн хуулийн өөрчлөлтөөр эн тэргүүнд шийдэх зүйл бол УИХ-д байгаа Засгийн газрын эрх мэдлийг Засгийн газарт нь шилжүүлэх хэрэгтэй гэдэгтэй миний хувьд санал нэг байгаа. Ерөнхий сайдад танхимынхаа сайд нарыг томилох, чөлөөлөх болон төсвийн эрх мэдлийг юун түрүүнд шилжүүлэх ёстой.
-Эрх мэдлийн зөв хуваарилалтын үр дүн нь юу байх бол?
-УИХ-аас энэ эрх мэдлийг Засгийн газарт нь шилжүүлснээр өнөөдөр олон нийтэд сайд нарыг томилж чөлөөлдөг, мөнгө хуваадаг 76 дарга гэж харагдаад байгаа хүмүүс чинь энэ эрх мэдлээсээ салах юм. Өөрөөр хэлбэл, хууль бодлого хэлэлцэж батлах, ард иргэдийн төлөөлөл болж ажиллах гэсэн хууль ёсны үүргээ гүйцэтгэх боломжтой болно. Ингэснээр, хууль хэлэлцэх, иргэдийнхээ төлөө ажиллах сонирхолтой хүн л биш бол УИХ руу хошуурч улайраад байх сонирхол нь буурах болов уу. Харин энэ нөхцөлд УИХ Засгийн газартай харьцангуй тэнцвэртэй ажиллаж, хяналт тавих чадавхтай байхын тулд УИХ-ын гишүүдийн тоог нэмэхийг дэмжиж байгаа. Өнөөдөр УИХ-ын 76 гишүүн гурван сая хүнтэй Монгол Улсад аль ч утгаараа багадаж байна гэдэг бодит амьдрал дээр мэдрэгдэж байна. Олон улсын жишгээр манайх шиг гурван сая хүн амтай орны парламент дунджаар 130-150 гишүүнтэй байдаг. Энэ талаар эрдэмтдийн хийсэн судалгаа ч бий.
-Та Ерөнхий сайд нь танхимын сайд нараа өөрөө томилж, чөлөөлдөг байх тогтолцоог дэмждэгээ хэлдэг. Гэтэл Засгийн газарт энэ эрхийг өгснөөр эргээд УИХ-ын хяналтаас гарах вий гэсэн болгоомжлол бий. Үүнээс сэргийлэх хууль зүйн зохицуулалт, баталгаа бий юү?
-Дээр хэлсэн өөрчлөлтүүд дэлхийн парламентын засаглалтай орнуудад бүгдэд нь байдаг. УИХ, Засгийн газрын холилдсон эрх үүргийг ингэж салгах нь жам ёсны урт хугацааны түүхээр туршигдаж, үр дүн нь мэдэгдсэн зүйл шүү дээ. Харин үр дүнтэй ажиллахын тулд УИХ хяналт тавих чадавхаа сайжруулах ёстой. Түүнээс эрх үүргийг нь салгахаар Засгийн газар нь дийлдэхээ байна гэдэг яриа бол шаардлагатай өөрчлөлтийг хийхгүй байх шалтаг төдий.
Эрх мэдэл нь салахаар аяндаа үүрэг, хариуцлага нь сална. Бие биеэсээ нэхэх хариуцлага ч сайжирна. Өнөөдөр хүнээ томилоод, мөнгөө хуваарилчихаж байгаа УИХ хэнээс хариуцлага нэхэх юм. Өөрийнх нь томилсон хүмүүс, өөрийнх нь хуваарилсан мөнгө шүү дээ. Тэгэхээр гүйцэтгэх бодит эрх мэдлээсээ салсан парламент Засгийн газрыг харин ч илүү хянана гэж бодож байна.
-Тэгвэл хуваарилалтыг хийснээр ямар өөрчлөлт гарна гэж?
-Өнөөдөр хэн нь хэнийгээ хянаж, хэн нь ямар ажил хариуцаж байгааг хэлэхэд маш төвөгтэй. УИХ-ын гишүүд нь Засгийн газрын гишүүний албан тушаалыг давхар хашдаг. Засгийн газар улс орны эдийн засаг, аж ахуйг авч явна гэдэг суурь зарчмыг Үндсэн хуульд тусгасан. Гэхдээ яаж хийхийг нь заагаагүй учраас Засгийн газарт байх ёстой сайдын томилгоо, төсөв мөнгөний эрх мэдлийг УИХ эдэлж байна.
Нэг талаас гүйцэтгэх эрх мэдэл хэрэгжүүлээд байгаа, нөгөө талаас хууль тогтоогоод, хянах гээд байгаа УИХ өөрийнхөө гаргасан шийдвэрийг өөрөө хянаж чадах уу. Улс төрийн тогтворгүй байдалд хамгийн ихээр нөлөөлж, хүмүүсийг хүсээгүй байхад байнга хооронд нь тэмцэлдүүлж байгаа, эдийн засгийн чухал шийдвэрүүд нь гарч чадахгүй, улс орны хөгжлөөс хойш татаж байгаа гол хүчин зүйл энэ мөн. Мэдээж энэ асуудлыг нэг удаагийн хуулийн өөрчлөлтөөр өргөс авсан юм шиг шийдэж чадахгүй. Нийгмийн хөгжлийн өөрийнх нь зүй тогтол гэж бий.
Яагаад энэ өөрчлөлт дээр УИХ, Засгийн газрын харилцаа хамгийн их анхаарал татаад байна вэ гэхээр хүмүүст хамгийн ихээр мэдрэгдэж, засах хэрэгцээ шаардлага нь тулгамдсан учраас тэр. Цаашид засаглалаа улам боловсронгуй болгох өөрчлөлтүүд цаг нь ирэхэд, нийгмийн шаардлага, хүмүүсийн ойлгож мэдэрснээр хийгдээд явах болно. Үндсэн хууль гэдэг онолоор тодорхойлогддоггүй, тэнгэрээс бууж ирдэггүй. Тухайн улсын хөрсөн дээр бодитой бууж байж ард иргэдийн амьдралыг зохицуулах чухал хууль юм.
-Энэ удаагийн Үндсэн хуулийн өөрчлөлтийн нэг гол асуудал нь УИХ 99 гишүүнтэй болох тухай байгаа. Энэ УИХ чадамжгүй байна, тиймээс тарах хэрэгтэй гэдгийг та хэлдэг. Гэтэл 99 гишүүнтэй болсноор байдал дээрдэх найдлага байна гэж үү?
-Өнөөдөр бид 76-хан гишүүнтэй ажилласнаар юу алдаж байгаа юм бэ. Нэгдүгээрт, УИХ нөлөөнд автамхай байна. УИХ-аар хэлэлцэж буй асуудлуудыг шийдэхэд байнгын хорооны хуралдаан хамгийн чухал. УИХ-ын нэгдсэн чуулганаар ихэвчлэн байнгын хорооноос гаргасан шийдвэрийг баталгаажуулдаг.
Гэтэл байнгын хороо 19 гишүүнтэй, 10 хүнээр ирц бүрддэг. Зургаан хүн санал өгөхөд, ямар ч чухал шийдвэрийг батлах боломжтой гэсэн үг. Тиймээс өнөөдөр УИХ нөлөөнд автамхай байна гэдгийг үнэхээр үгүйсгэх аргагүй. Олуулаа ярьж хэлэлцэх тусмаа олон талын эрх ашгийг төлөөлж, нөлөөнд бага автсан шийдвэр гаргах магадлалтай. Хоёрдугаарт, тоо чанарын шууд хамаарал харагдаж байна. Өнөөдөр нэг гишүүн 2-3 байнгын хороонд харьяалагддаг.
Гэтэл бусад дийлэнх оронд нэг гишүүн нэг л байнгын хороонд харъяалагдаж, тэр асуудалдаа төвлөрч мэргэшдэг байх жишигтэй. Манай парламент жижиг байх ёстой гээд бүхэл бүтэн улсын аль нэг салбарыг хаяж, байнгын хороогоо татан буулгах боломжгүй. Тухайлбал, хөдөө аж ахуйн эсвэл нийгмийн бодлогын байнгын хороогүй байж болохгүй шүү дээ.
-Тэгэхээр гишүүдийн тоо олон байх тусам энэ байдал үгүй болно гэж үү?
-Далан зургаан гишүүн байнгын хороодод хүрч хуваарилагдахын тулд 2-3 байнгын хороонд заавал ордог. Ингээд ажлын ачааллаас болоод бодит амьдрал дээр тэр бүр хуулиа нарийвчилж унших цаг зав гардаггүй.
Тэр бүү хэл байнгын хороодын хурал давхцах үед хоёр танхимын хооронд гүйдэг. Ийм нөхцөлд чанартай судалж бодож боловсруулсан, мэргэжлийн байнгын хороогоор нухацтай хэлэлцэгдсэн хууль гарахад маш хэцүү. Тиймээс УИХ төсөв мөнгөний эрх, сайд нараа томилох, огцруулах эрх мэдлийг байх ёстой газарт нь буюу Засгийн газарт өгөөд, өөрөө хуулиа сайн хийж, хүчтэй Засгийн газраа хянаад явах ёстой.
Харин ийм чадавхтай байхын тулд гишүүдийн тоог нэмэх шаардлага байна гэдэг харагдаж байгаа юм. Мэдээж энэ өөрчлөлттэй холбоотой хүмүүсийн болгоомжлолыг сайн ойлгож байгаа. Би ч гэсэн өнөөдөр яриад байгаа энэ хоёр эрх мэдлийг Засгийн газарт шилжүүлээгүй нөхцөлд УИХ-ын гишүүдийн тоог нэмнэ гэвэл эсэргүүцнэ. 76 хүн эрх мэдэл дээр зодолдож байхад дахиад 99 болвол бүр хэцүү шүү дээ. Тэгэхээр эрх мэдлийг нь шилжүүлээд, олон улсын жишгээр үндсэн ажлаа хийдэг парламентын гишүүнээ нэмэх ёстой гэж бодож байна.
-Харин олон жил яригдаж байгаа УИХ-ын гишүүн Засгийн газрын гишүүнийг давхар хашиж байгаа асуудалд ямар хязгаарлалт тавихаар тусгасан бэ?
-Засгийн газрын гишүүдийн гуравны нэгээс илүүгүй нь УИХ-ын гишүүн байж болно гэж тусгасан. Мөн төсөлд есөн яамтай байхаар орж ирсэн. Магадгүй энэ тоог хэлэлцүүлгийн явцад ганц, хоёроор нэмэгдүүлэх шаардлага гарч болох юм. Төр ажлаа хийж чаддаг байх нь чухал болохоос биш яамдын тоо чухал биш. Үүрэг, зорилгодоо нийцэж явах ёстой. Тухайлбал, есөн яамаар бодвол гурван сайд нь УИХ-ын гишүүн байхад Засгийн газрын үйл ажиллагаа болоод УИХ-д Засгийн газар шууд үзүүлэх нөлөөлөл харьцангуй багасна. Тодорхой хэмжээнд үндсэн чиг үүргийн яамдын сайд нар Их хуралд байх нь УИХ, Засгийн газрын уялдаа холбоог сайн хангаж өгдөг гэсэн судалгаа, дүгнэлт бий.
-Өөр нэг анхаарал татаж буй өөрчлөлт бол Ерөнхийлөгчийг УИХ-аас зургаан жилээр томилдог байх тухай. Үндсэн хуульд Ерөнхийлөгч нь ард түмний элч байна. Түүнчлэн иргэд нийтээрээ, чөлөөтэй, шууд сонгох эрхтэй гэж заасан нь энэ хуулийн төсөлтэй зөрчилдөхгүй юу?
-Нэгэнт Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулах асуудлыг хөндсөн учраас энэ зүйлийг ярьж байгаа. Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулахгүйгээр Ерөнхийлөгчийн эрх мэдлийн тухай ярих боломжгүй. Төсөлд УИХ болон аймгийн ИТХ-ын төлөөлөгч нийлээд Ерөнхийлөгчийг сонгоно гэсэн заалт орж байгаа. Цаг хугацаа бага байгаа учир бид асуудлыг ач холбогдлоор нь эрэмбэлж харах нь чухал. Бага хугацаанд бүх асуудлыг шийдэж чадахгүй ч байж магад.
Тиймээс юуны түрүүнд Засгийн газарт эрх мэдлийг өгөх асуудал байна. Дараа нь УИХ-ыг чадавхжуулахын тулд гишүүдийн тоог нэмэх асуудал бий. Гуравдугаарт, маш тодорхой бөгөөд олон хүн дэмжиж байгаа асуудал нь Дархан, Эрдэнэтийн хотын статусыг шийдэх тухай юм. Энэ нь зөвхөн Дархан, Эрдэнэтийн иргэдийн асуудал биш Монгол Улсын хувьд ч чухал ач холбогдолтой.
Улаанбаатараас гадна улс орныхоо эдийн засаг, шинжлэх ухаан, боловсролын нэг төв болоод явах том хотууд байх нь Монгол орны эрх ашигт нийцнэ. Мөн Ерөнхийлөгчийг сонгох асуудал. Үнэхээр парламентын сонгодог засаглал руу шилжинэ гэдэг ойлголцолд олон нийт, улс төрийн намууд хүрч чадвал энэ бол эрт орой хэзээ нэгэн цагт хийх л зүйл. Харин энэ удаа цаг давчуу байхад ийм ойлголцолд хүрч чадах эсэхийг сайн мэдэхгүй байна.
-Өнөөгийн хуульд заасан шүүх эрх мэдлийг цаашид ямар байдлаар тусгах нь зүйтэй гэж харж байна вэ?
-Өөрчлөлтийн гол зорилго нь засаглал, эрх мэдлийн хуваарилалтыг илүү боловсронгуй болгох. Хүний эрх зөрчигдөхгүй, цаашид дарангуйлал тогтохгүй байх том баталгаа бол төрийн үндсэн гурван том эрх мэдэл салангид бөгөөд харилцан биенээ хянах чадвартай байх явдал. Тэнцвэртэй бөгөөд хянах чадвартай гэсэн үг шүү дээ. Өнөөдөр шүүх эрх мэдэл улс төрөөс ихээхэн хамааралтай байна.
Төдийлөн яригдахгүй байгаа ч цаашид бид шүүх эрх мэдлийн тэнцвэрийн асуудлыг ярилцах л ёстой. Гэхдээ яг өнөөгийн байдлаар хүмүүсийн хувьд хамгийн их тулгамдаж, анхаарал татаж байгаа асуудал бол хууль тогтоох, гүйцэтгэх эрх мэдлийн хуваарилалтын асуудал байгаа юм.
Д.Гэрэлцэцэг
Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин
Сэтгэгдэл0
Жагсаалтаар орж ирсэн тайваний тагнуул ҮХ өөрчлөх юм уу?
Энэ АВГАЙ Элбэгдоржийн төлөө БҮХ Л ЗҮЙЛЭЭ зориулна. ЛУЙВАРЧИД ТОНУУЛЧИД 25 жил Монголыг ТОНОЖ идээд одоо болохоо байхаар нь бүх БУРУУГАА ТОГТОЛЦОО руу чихэж байна. Энэ Хулгайчууд ахиад 25 жил Монголыг зайдагнах боломжоо хайж буй хэрэг. ТОНУУЛЧИД байсан цагт ямар ч тогтолцоо, ямар ч засаглалын хэлбэр байгаад хэрэггүй!!!! Бүх юм ХУЛГАЙЧУУДЫН хүссэнээр л явна. Энэ Батчимэг гэгч авгай бол ТОНУУЛЧИДЫН утсан күүкэлдэй!!! Засаглал, тогтолцоо өөрчлөөд юу ч өөрчлөгдөхгүй. ТОНУУЛЧИД байсаар, тэд төрийг удирдсаар байгаа цагт Монгол дээрэм, тонуулд өртсөн газар хэвээр байна!!! Төрд буй ЛУЙВАРЧИД, ТОНУУЛЧИД Элбэгдорж, Сайханбилэг, Дорлигжав, Баярцогт, Баяр, Энхбөлдүүд, Бадамжунай гээд бүгд өөрсдөө зайлж байж л Монголд байдал дээрдэнэ!!!
ene emegtei unen ium iarij baina. Zoos avch songuulid oroltsoj hulgaichiig songodog munharsan zombi chi ooriigoo oorchil
92.105.183.158 Маск ай пи хаягны ард нуугдсан тайваний тагнуул байна.
Хар залуугаараа авгай төрхөндөө орчихсон энэ чавганц худлаа мэдэмхийрч юм ярих нь яах вэ, тэр туслах муслах нь гадаадын тагнуулын үйл ажиллагаа явуулаад баригдсан байхад Улсын мундаг стратеги, аюулгүй байдал ярьж суудаг энэ хүн ямар ч хариуцлага хүлээхгүй ширэн царайлаад байж байх нь зүйд нийцэхгүй мэт.
ENE MUU LALAR AVGAI L DAA
Ene sait deer buu um humee tavia. Uyanga gegch jinhen teneg avgaigiin zohion baiguulalttai uuriiguu magtuulj busdiig doromjluuldag hulsnii kommentchidiin sait. Haa hamaagui Uyanga geed l magtaad bichuuleed bsan baih um.eleg hushluu. Batchimeg uyangatai haritsuulaliin arrgagui bolovsroltoi Hun.ichmeer umaa ene sait
тогтолцооны өөрчлөлтийг 12 -онд уянга хийё гээд бсан. тагнуулч гуай та чимээгүй бсан. тэр үёд хийхгүй яагаав?
tiim surhii ium bol chi ter uiangataigaa hiih chini iav
Уянга гишүүнд эх ороноо гэсэн сэтгэл ямар ч байсан байдаг юм шүү
tiim shuu, ene tagnuul abgaig hudalaa mederhiich baigaa ni tenegee..
Ene bol ih hurald dahin songogdoj chadahaa baisan hunii sanaa,ih huralaar haynuulahgyi,orohgyi gej haa baidgiin,haa ch parliamentaaraa haynuuldgiin durak aa...
УИХ-д заавал салбар бүрийг хариуцсан олон байнгын хороо байх шаардлагагүй. Ж нь: Эдийн засгийн хөгжлийн байнгын хороо гэж байгуулаад энэ нь үйлдвэр, ХАА, эдийн засаг, байгаль орчны асуудлаа, төр, эрх зүйн байнгын хороонд: төрийн байгуулалт, хууль зүй, гадаад харилцаа, батлан хамгаалах аюулгүй байдлыг, нийгмийн чиглэлийн асуудлыг нэг байнгын хороонд хамруулахад боломжтой. Нэг байнгын хороонд нэг гишүүн байгаад ажиллах боломжтой. Олон байнгын хороо байгуулж, өөрсдөө ээлжлэн дарга болж машин унасан эрх мэдэлтэн болох сонирхол их хурлын гишүүдэд байгаа болохоор энэ гарцыг олж харахгүй байгаа юм. УИХ-ын гишүүдийн тоог нэмэх шаардлагагүй. Ерөнхий сайдаас бусад сайд нар УИХ-ын гишүүн байх шаардлагагүй. Үндсэн чиг үүргийн яамны сайд их хурлын гишүүн байх тухай санал буруу. Бас л чуулгандаа ч суудаггүй, сайдын ажлаа ч хийдэггүй тэнэмэл гишүүдтэй байна гэсэн үг.
ene neg baliar abgai dandaa bolj bytexgyi yumand xoshuu dyrj yabax novsh yum aa..nuguu uigarjin bichig geed soliordog maanag abgai chin ene shyy dee...iimerxyy maanaguud xurdan nydnees dald orj or suraggyi alga boloosoi za udaxgyi dee 7 sariin daraa ene teneg abgaig axin xaraxgyi bx aa...
Тайваний төр шиг төрийн бодлого Монгол улсын дүр эсгэсэн хуурамч ардчилсан төрийн хуулинд яаж тусгалаа олохыг харж дээ.
Ih medemhii garuud gene gene garch ireh um aa.
oort chin es zui es surthuun gej baina uu iim yum yarij baihiin orond es surthuunii hariutslaga huleegeed UIX gishuuneesee sain duraaraa tatgalzaachee ichih bulchirhaigui tsagaandaa gartsgaah yumaa iim yum yarih erh oort chin baihgui
Сонгууль болохоос өмнө 6 сар хүрэхгүй хугацаа, Наадам, Цагаан сар, Шинэ жил болон Хүмүүсийн анхаарал сарнисан үеийг тааруулан хуулийн төсөл албаар хэлэлцүүлж батлуулах гэж зүтгэдэг улс төрчдийн үнэн нүүр царайг ард түмэн нэгэнт мэддэг болсоон... Танд дараагийн сонгуульд нэрээ дэвшүүлж ард түмээсээ согогдсон гүшүүн гишүүн болонгуудаа л энэ асуудлаа ярьж үздээ...
Монголын Үндсэн хуулийг өөрчил гэсэн даалгавар хятад-тайваний тусгай албадаас аваа ву?
Оросын коммунистууд боож үхэхнэ ээ. Ийм юм бич гж Путинээс даалгавар аваа биз хэхээ
tegeed naad abgai chini tagnuul hiisen vnen sh dee
Teneg avgaid ene hereg hamaagui er ni batchimeg ta guai mongolchuudiin asuudald hoshuu durelgui holhon bgaarai cham shig balai avgai bidend zaah boloogui uy ch boloogui um shig medemhiirch ireed yarij gene uynga gishuunii haana ch hurehgui teneg balai abgai tagnuul
Тайваны Тайпей хотоос авсан даалгаьар уу
taivanii tagnuuliig chi tegeed taivand ni barij avaachaad parlamented ni tushaagaach. chamaig haria. cham shig hunii sug chadahgui. chi hunii shaar uchir chinii amidardag mongol bas shaar. delhiin adag bolood or shirendee barigdaad hun ard ni guilgachin bolood iavj baina. delhiigeer hesch guilga guisan heden hulgaich
92.105.183.158 chi buh hunii oodoos hutsaad nemergui de ezen chini odoo hend hereggui bogsnii alchuur chi dagaad uy ch olj doloohgui mongolchuud yasan ch naadhiig chini ood ni nar haruulahgui yagaad gevel urvagch yas mahnaasaa durgui adgiin uhleer horoodog ulamjlaltai
ZOV
MUU TAIVANII TAGNUUL UDAHGUI BARIGDAH BAILGUI
TAGNUULCH BOL TAGNUULCH
Энэ 1 балай авгай ярилцлагандаа төлөвшсөн намын тухай яриад байсан Гэтэл Алтанхуягийг огцоруулсан хуйвалдаанд оролцож 20 гаруй жил арай чарай төлөвшиж байсан АН ыг ганцхан өдрийн дотор сөнөөж байгаам даа
ardchilsan namiin tolovshih gej iu baih ve. heden hulgaich luivarchdiin suljee. ich baga idsendee ataarhaj hordson hulgaich nariin tsugluulga. neg hunees bolj salj saenisan bol hohoi chini. iim namiig nam geh uu. omhii uher chi archaagui amidarch baigaagaa oros hiatadaas bolloo gej hutsdag. ter chini iag heveer.
Эрдэнэчимэг гишүүн өмнө өдөр зурагтаар би Е.Сайдын эсрэг товчлуур дарахгүй гэснээ, маргааш нь яг эсрэг үйлдэл хийдэг новнуудаа.
Eremdeg Elbegdorjiin gudas, Taiwanii tagnuul ene emiig Mongol ulsiin undsen huulias hol bailga.
Энэ АВГАЙ Элбэгдоржийн төлөө БҮХ Л ЗҮЙЛЭЭ зориулна. ЛУЙВАРЧИД ТОНУУЛЧИД 25 жил Монголыг ТОНОЖ идээд одоо болохоо байхаар нь бүх БУРУУГАА ТОГТОЛЦОО руу чихэж байна. Энэ Хулгайчууд ахиад 25 жил Монголыг зайдагнах боломжоо хайж буй хэрэг. ТОНУУЛЧИД байсан цагт ямар ч тогтолцоо, ямар ч засаглалын хэлбэр байгаад хэрэггүй!!!! Бүх юм ХУЛГАЙЧУУДЫН хүссэнээр л явна. Энэ Батчимэг гэгч авгай бол ТОНУУЛЧИДЫН утсан күүкэлдэй!!! Засаглал, тогтолцоо өөрчлөөд юу ч өөрчлөгдөхгүй. ТОНУУЛЧИД байсаар, тэд төрийг удирдсаар байгаа цагт Монгол дээрэм, тонуулд өртсөн газар хэвээр байна!!! Төрд буй ЛУЙВАРЧИД, ТОНУУЛЧИД Элбэгдорж, Сайханбилэг, Дорлигжав, Баярцогт, Баяр, Энхбөлдүүд, Бадамжунай гээд бүгд өөрсдөө зайлж байж л Монголд байдал дээрдэнэ!!!
tagnuul teneg avgai duugai zailahgu uhsene hiiged hor hutgaad yavaad bgaan beeee
Бусад юмыг нь мэдэхгүй. Харин энэ авгай монголчуудыг бичиг үсэггүй альч биш болгож сүүлийн 100 жилийн бодит байдлыг нь арчих оролдлогыг их хүч чармайлт гаргаж эх оронч дүр эсгэж гаргасныг мартахгүй.
uhruuded ugaasaa ooriin geh ium baina uu. bichig useggui aluurchdiin tsugluulga shuu dee. heden zuunii tursh 1 negiigee Uzen iadaj alaltsaj, orool uls gurniig alj talj busdiin bichig usgiig duuraij onoog hurtel ooriin iumgui iavj baina. maluudad gadnii ium buhen saihan. maluudiin tarhiig sohor dulii omhii unertei tovduud bazna. ichihgui krill usgiig ezdees ni ch zovshoorol avaagui hereglesen.
Bid uher bol chi ot za
би лав дэмжиж бн. ҮХ чинь төрийн гацфаанд оруулдаг эд болсныг би сайн ойлгож бн
hayatad yanhnuud mongoliin toroor orolddog muu eriin zag boljee erliiz hurliiz tagnuul avgai huzalgui duugui bai
Манай парламент жижиг байх ёстой гээд бүхэл бүтэн улсын аль нэг салбарыг хаяж, байнгын хороогоо татан буулгах боломжгүй. Тухайлбал, хөдөө аж ахуйн эсвэл нийгмийн бодлогын байнгын хороогүй байж болохгүй шүү дээ...энэ маш зөв дүгнэлт. төрийн албыг цомхон байлгах гэж ярьдаг хүмүүс яг л ийм нөхцлийг үүсгэдэг. тэр нь тахир дутуу төртэй болгож байна. тарваган хүн гээд толгойгүй, гаргүй байдаггүйтэй яг адил
Yanhan tagnuulch gichii mini yamarch suuri medleggui baij bitgii medemhiirch bai.chi mongold amidtah erhgui. Taivandaa hujaagiin uvur heseed umnuh shigee amidar. Yanhan tagnuulch chi dald or.
Tagnuulch yanhan. Hen chamd ene sonind uguh mungiig uguv. Erguu yanhan zail.
Chi meddeggui zuilee ahij bitgii yari. Chi Undsen huuli yaridag amitan bish. Or derendee sain baij mungu oloh argaa l bod.
Yanhan gichii tagnuulch bas yu sedeed bainaa
ELBEGDORJIIN TEJEEVER EM HAVA UNDSEN HUUL YARIDAG MEDLEG BAINA UU IH HURALD ORHOOROO HULGAICH TAGNUUL ERLIIZUUD UNDSEN HUUL OORCHLOH GEJ DAIRDAG BOLLOO TAMIN EE AYUL???????????????
ҮХ-иа 1000 өөрчлөөд хуулиа дээдлэхгүй, хууль сахих гэдгийг огтоос сонсоогүй, хуулийг хэрэгжүүлэх тал дээр анархизмийг баримталж албан тушаалтан бүр хуулийг өөрийнхөө үзэмж, тархиныхаа багтаамжаар тайлбарлаад байгаа цагт эцэг хуулийг оролдоод хэрэггүй. Ёгт үлгэрийн баатрууд болох хун, хавч, загас 3 шиг зүтгэж байгаа энэ цагт улсад маань хөгжих хөг харагдахгүй л байна даа. энэ хүүхэн гэж овоолсон бааснаас долоон дор юм
Элбэгдоржийн "гудас" ҮХ-нд гар хүр дүрж болж байгаа юм уу?
Chi huulich bish hujaa sudlaach gedgee medderrui bololtoi. Medehgui baival chamd medruulnee. Ahij mongolyn Undsen huuliar hutsaad baival chamaig Taivanruu chini tsuluud gudas bolgono shu. Chi Mongolyn ard tumniig teneg gej ahij doromjlohgui shu.
Ene gudas er ni bainga haduurah boljee. Ih medemhii yum geech. Mongol emegtei naryn tolgoi deer gishgeh bodoltoi bololtoi. Hariu ni udahgui...
Үнэхээр төрт ёс зүй гэж байдаг бол Монгол улс ноцтой алдаа гаргасан ийм хүнээр төрийн ажлаа заалгаж зааварлуулах, санал аааавах ч ёсгүй юм.
Тайвань руугаа тонил. Монголын хууль чамд хамаа юун.
Би Батчимэгийг хундэтгэдэг блаа. Хумуус хятадын тагнуул энээ тэрээ гэхэд хуртэл санаа зовдог байсан. Гэтэл ундсэн хуульд оорчлолт оруулах гол хун болоод байгаад харамсаж бна. Ундсэн хуулийг ийм ахархан хугацаанд яаж оорчлоно гэж бодож чадаж бнаа, ядахад иргэд чинь юуг ямар заалт оорчлохийг ч мэдэхгуй бна. Яагаад чоно борооноор гэдгээр луйвраар ундсэн хууль оорчлох гээд бгаам бэ? Та чинь ес зуйгуй улс торч гэж их ярьдаг шуу дээ монголын доройтлын гол буруутан ес суртахуунгуй шуналтай луйварчин хэдэн олигархуудаас болсныг мэддэг баймаар.
Монгол улс жинхэн утгаар парламентын засаглалтай улс байна гэж байгаа бол бага хурал, Их хурал гэсэн 2 танхимтай байх ёстой. Бага хурал нь цөөхөн хүнтэй авсаархан жихэнэ хуульч, улс төрчдөөс бүтэх бөгөөд үүрэг нь зөвхөн хууль тогтоох байгуулага байх юм. Их хурал нь аймаг бүрээс гурваас тавд багтааж сонгох бөгөөд эдгээр нь улс эх орон,ард тмэн, орон нутгийн эрх ашгийг хамгаалах үүрэгтэй чухал хууль тогтоомжийг батлах, ерөнхийлөгчийг сонгох, төсөв батлах, улс оронд тулгарсан тулгамдсан асуудлыг хэлэлцэж шийдвэр гаргахад бага хуралтай хамтарч их хуралдай хийж шийддэг байх нь чухал. Ер нь манайх нэгэнт ардчилалын зарчмаар хөгжих гэж байгаа бол 200 гаруй жил ардчилалын замаар хөгжсөн парламентын засаглалтай улс орны туршлагыг сайн судлаад түүнийг улс орныхоо нөхцөл тохируулах болохоос социализм байгуулах нөхцөл шалтгаан бүрдээгүй байхад социализм байгуулна гэж зүтгэдэгтэй адил ардчилалын "шинэ замаар" явах гээгүй бол ардчилалын замаар туулсан агуу туршлагыг авах хэрэгтэй. Парламентын засаглалтай хэрнээ ганц танхимтай улс орон манайхаас өөр алга байна. Сайййн бод.
Батчимэгийн байгуулсан Улаанбаатар стратек судалгааны хүрэнлэн чинь хаанахын санхүүжилтээр хэниызахиалгаар юу судалдаг юм бэ?
Улс төрчид өөрсдийнхөө төлөө бүхнийг хийж ирсэн. Тэд УИХ гишүүн атлаа Засгийн Газрын гишүүн болж мөнгө зарцуулах, захирах эрхийг хамтад нь эдлэнэ гэж үндсэН хуульд өөрчлөлт оруулж үндсэн хуулийг дордуулсан. Үр дүнд нь тэд мөнгийг дураараа зарцуулж, дураараа шийдвэрлэдэг болсон. Хэн ч үг хэлж чадах аа больсон. Зарим нь УИХ гишүүний бүрэн эрхийн хүрээнд цагдаа прокурор шүүхээс зугтаж засгийн мөнгийг дураараа зарцуулах болсон. Тэгээд ард түмэн за яахав та нарыг сонгуулиар авч хаяна даа гэсэн чинь новшнууд намын жагсаалт гэх зүйлийг санаачилж намдаа авилгал өгөөд жагсаалтаар гишүүн болдог болсон. Ингээд ард түмэн шийтгэж чадах аа больсон. Сонгуулиас сонгуульд намын жагсаалтад нуугдаж, сонгуулиас сонгуульд төрийн мөнгийн давхар дээлийнхээ тусламжаар идэх болсон. Энэ новшнууд одоо 76-гаа 99 болгож. Намын жагсаалт, давхар дээлийнхээ эрх ашгийг бүр нэмэх гэж байна. Давхар дээл, намын жагсаалт хоёрыг үгүй хийгээгүй цагт ҮНДСЭН ХУУЛЬ ӨӨРЧИЛНӨ ГЭЖ БҮҮ САНА. ХИЙСЭН БУЗРАА ЭХЛЭЭД ЦЭВЭРЛЭ. ТА НАРТ ОЛГОСОН ЭРХ МЭДЭЛ ХЭЗЭЭ Ч БАГАДАЖ БАЙГААГҮЙ. ТА НАРТ ОЛГОСОН ЭРХ МЭДЭЛ АРД ТҮМНИЙ СӨХРҮҮЛЖ УЛС ЭХ ОРНОО ДАМПУУРУУЛАХАД ХҮРГЭСЭНИЙГ БОДОХОД ХАРИН Ч ИХДЭЖ ГЭЖ ИРГЭН БИ БОДОЖ БАЙНА. НАМЫН ЖАГСААЛТ, ДАВХАР ДЭЭЛЭЭ АВЧ ХАЯЖ ХИЙСЭН БУЗАРАА ЭХЛЭЭД ЦЭВЭРЛЭ.
Арчаагүй монголчууд Дундад Иргэн Улсдаа эргэн нэгдэхээс өөр зам үлдээгүй бололтой.Очиж очиж БНМАУ-н тусгаар тогтнолыг эсэргүүцэгч гамин намын тэргүүн Чан Кай Ши генераллисимусын байгуулсаан улс болох Тайваний тагнуул Монгол улсын Үндэсний аюулгүй байдлын үзэл баримтлалыг боловсруулаад байх даа яах вэ дээ.ТЕГ гэдэг төсвийн мөнгө үрж суудаг газар салаавчны хэрэгтэй Шинэбаяртай зууралдаж байхаар ийм тагнуулуудтай тэмцмээр юм.Эмгэнэлтэй байна.Монголчуудын мөхлийн муу ёр оржээ.
ZOV
ТОТЬ хуулбарлаж дуугарахыг монголчууд хэлдэг тайванаар юу гэдэг вэ? Хавчуургаа оймсны шуу бас шивэртэй
TIIM SHUUDEE
Дээр нь ядаж ямар ч Тайваан царайтай юм бэ дээ
HAHA,,,, AMIA HORLOJ UHEESEI
тайваний тагнуулын хэрэг нь элбэгдоржийг унасны дараа босож ирнэ.
OILGOMJTOI
BATCHIMEG MINI INGEJ BAIHIIN OROND AMIA HOROO,,,EGUUTGEECHEE
OLIGTOIHON ULSTOR BOL AMIA HORLONO
Хөөрхий энэ гишүүн туслах олж чадсануу? Арай Тайвань туслахтай болоогүй биздээ? Юуны өмнө туслахтай болох нь чухал боловуу.
HAHA DAHIAD UU,,,,,,,BATCHIMEG ,,CHI,,,,,,,ALAA SAIN UGAAH HEREGTEI
BATCHIMEG,,,AL
Тайваны тагнуул хүн шүү дээ.
BATCHIMEG UH CHI
Ene hund iim um yarih erh bgaa um u eszui ggeree ch ter