Монголчуудыг дэлхийн сор болсон, шинжлэх ухааны сонгодог бүтээлүүдтэй танилцуулах гэсэн эрмэлзэл маань ер бусын их эсэргүүцэлтэй тулгарч байна. Монголчуудыг харанхуй мунхаг байлгахыг хүсэгчид миний санаснаас олон аж. Тэд “мэргэн цэцэн” шүүмжлэл өрнүүлж, зөвхөн “онол” хийгээд түүний “тухай” л ярьж байна. Би “тухай” биш, сонгодог эх зохиол ярьж байна. Тэд “нууц” нэрийн цаанаас комментын хэрүүл дэгдээх аргаар надад саад болох гэсэн хэзээ ч бүтэхгүй, мунхаг тэнэг оролдлого тасралтгүй, зохион байгуулалттай хийж байна. Харин би тэдэнд бодит ажлаараа хариу өгч байна. Үүгээрээ би хүний бүтээл туурвил бол материаллаг бөгөөд бодитой байдаг гэдгийг, надад саад болох ямар ч боломжгүй гэдгийг ахин нотолж байна. Ингээд суут Фейербахын “Шашны мөн чанар”-ын 12-22 дугаар буюу удаах 11 тезис энэ байна. Харин энэ агуу бүтээлд нийт 55 тезис байгаа гэдгийг мартаж болохгүй шүү дээ…
12.
Байгалийг бүтээгч бурхныг бид байгалиас ялгаатай амьтан байдлаар төсөөлдөг, гэхдээ энэ амьтны хамарч, илэрхийлж буй тэр зүйл, түүний бодит агуулга нь зөвхөн байгал юм. “Үр жимсээр нь тэднийг мэдэж болно” гэж бид Библиэс уншдаг; түүнчлэн Павел ахуй болон бурханлаг амьтанд хүрэн мэдвэл зохих бүтээл бол ертөнц гэдгийг илэрхий зааж өгдөг, учир нь хэн нэгнээр бүтээгдсэн зүйл түүнийхээ мөн чанарыг агуулж байдаг ба бидэнд хэн болох, юу чадахаа харуулж өгдөг.
Ийм учраас байгаль дахь бидэнд байгаа тэр зүйл бүтээгч байдлаар буюу байгалийн шалтгаан гэсэн утгаар авсан бидний бурханд ч гэсэн байгаа, улмаар энэ нь ёс суртахууны биш, оюун санааны биш, харин зөвхөн жам ёсны, биет амьтан юм.
Байгалийн жинхэнэ культ нь зөвхөн байгалийг бүтээгч бурханд тулгуурласан, энэ нь хүнээс шавхан авсан ямар ч тодорхойлолттой холбоогүй, үүнийхээ зэрэгцээ түүнийг улс төрийн буюу ёс суртахууны байдлаар төсөөлөөгүй, өөрөөр хэлбэл хүний хууль тогтоогч гэж төсөөлөөгүй тийм культ байхсан билээ.
Бид байгалийг бүтээгчид оюун ухаан, хүсэл зориг нялзаадаг нь үнэн юм; энэхүү хүсэл зоригийн хүсэж буй, энэхүү оюун ухааны сэтгэж буй тэр зүйл бол чухамхүү хүсэл зоригт ч, оюун ухаанд ч хэрэггүй тийм зүйл юм, түүнд ердийн механик, физик, хими, ургамал хийгээд амьтны хүчнүүд хийгээд лугшилтуудад л хангалттай.
13.
Эхийн хэвлийд хүүхэд бүрэлдэх, зүрх цохилох, хоол боловсруулах хийгээд бусад органик функцууд бол оюун ухаан, хүсэл зоригийн үйлдэл биш юм, үүн лүгээ адил байгал ерөөсөө оюун санааны мөн чанарын үйлдэл биш, өөрөөр хэлбэл түүнд хүсэл зориг, бодол сэтгэлгээ өгөгдөөгүй.
Хэрэв байгал бүр анхнаасаа сүнсний бүтээгдэхүүн юм бол улмаар сүнсний үйлдэл, сүнсний үзэгдлүүд болох сүнсний илрэл байгалийн бэлэн үзэгдэлд ч гэсэн байна. А гэж хэлсэн хүн Б гэж хэлэх ёстой; хэт жам ёсны эхлэл хэт жам ёсны үргэлжлэлийг гарцаагүй шаардана.
Зөвхөн хүсэл зориг, ухаан бодлоосоо дор орсон үйлдэл оюун ухааныг ноёлон байдаг тэр газарт, бүх юмыг зөвхөн өөрөөсөө, өөрийн сэдлээс гарган тайлбарлаж байдаг тэр газарт, юу ч ойлгохгүй ба жам ёсны шалтгааны мэдэхгүй байгаа тэр газарт л хүн байгалийн шалтгааныг хүсэл зориг, оюун ухаанаараа тооцож байдаг, ийм учраас тэр энэ газар байгалийн тусгай тусгай бэлэн үзэгдлийн шалтгааныг жишээлбэл, ойлгомжгүй оддын хөдөлгөөнийг тайлбарлаж, бурхнаас буюу түүнд захирагдсан сүнснээс гарган авч байдаг.
Гэхдээ хэрэв одоо газар дэлхий хийгээд од гаригийн хөдөлгөөний тулгуур бурхны бүхнийг чадагч үгэнд нийцэхгүй, түүний эх сурвалж сүнсний буюу сахиусан тэнгэрийн бус, харин механик байх аваас энэ хөдөлгөөний шалтгаан ч гэсэн зайлшгүй, чухамхүү энэ хөдөлгөөний анхдагч шалтгаан нь механик буюу ерөөсөө жам ёсны зүйл байсан аж. Байгалийг хүсэл зориг, ухаанаас, ерөөс сүнснээс гаргах нь бүх зүйлийг холино гэсэн хэрэг, энэ нь юу ч мэдэхгүй эрд зөвхөн ариун сүнснээс аврагч төрүүл гэж эм хүнийг өгсөн хэрэг, энэ нь усыг дарс болгон хувиргах гэсэн хэрэг, энэ нь үгээр шуурга өдөөх гэсэн хэрэг, энэ нь уулыг үгээр хөдөлгөх гэсэн хэрэг, энэ нь үгээр сохор хүнийг хараатай болгох гэсэн хэрэг юм. Захирагдмал, хоёрдогч шалтгаануудыг шалихгүй үгүйсгэн, мухар сүсэг болох ид шид, чөтгөр шулам, сүнсийг жам ёсны үзэгдлийн шалтгааныг тайлбарлах суурь шалтгаан болгон аваад аливаа мухар сүсгийн анхдагч шалтгааныг хөндөлгүй үлдээж байгаа нь ямар өрөвдөлтэй гээч.
14.
Бурхны хүүхдүүд хүсэл зоригийн үйлдэл биш, гэхдээ жам ёсны бүтээгдэхүүн нь хүсэл зоригийн үйлдлийн өмнөтгөл болж, бурхны уг мөн чанар болдог гэж сүм хийдийн олон эцгүүд баталж ирсэн, ийм учраас төрөх үйл явц бол хүсэл зоригийн үйлдэл болох бүтээлийн үйлдлээс түрүүлж байдаг мөн чанарын буюу жам ёсны үйлдэл юм.
Хэдийгээр энэ нь бурхны мөн чанар болон хүсэл зоригтой асар их зөрчилтэй байдаг хэдий ч бурхны жам ёсноос хэтийдсэн хязгаар дотор ч гэсэн байгал үнэний эрхээ ингэж мэдэгдсэн юм. Төрөх үйлдэл хүсэл зоригийн үйлдлээс түрүүлдэг, байгалийн үйл ажиллагаа ухамсар, хүсэл зоригийн үйл ажиллагаанаас илүү анхдагч байдаг. Энэ бол төгс үнэн. Байгалиас ялгаатай зүйлс бий болж, өөрийгөө хүсдэг буюу сэтгэдэг зүйл байдлаар байгальд сөргүүлэн тавихаас өмнө эхлээд байгал байсан байх ёстой.
Бодол сэтгэлгээ (мысль-Орч-Х.Д.Г.) байхгүйгээс ухаанд (ум-Орч-Х.Д.Г.) хүрэх зам бол амьдралын мэргэн цэцний зам мөн, харин ухаанаас ухаан байхгүй руу явна гэдэг бол теологийн галзуугийн байр луу очих шулуун зам мөн. Байгальд сүнсний тулгуур өгөлгүй, үүний урвуугаар байгальтай сүнсийг нийлүүлэх нь толгойг хөлөөр нь, хөлийг толгойгоор нь тавьсан хэрэг мөн. Дээр байгаа нь доодохоо шаардана, дээр байгаа нь дээр байхын тулд дороо ямар нэг юмтай байх ёстой нь сүүлчийн биш ч, анхдагч энгүүн шалтгаан мөн. Логикийн хувьд доодох нь дээдэхээ шаардана, гэхдээ энэ нь хэзээ ч бодит-генетик байж чадахгүй. Гэхдээ амьтан хэчнээн дээшээ байх тутам төчнээн ач холбогдолтой байх бөгөөд төчнөөн их нөхцөл шаардана.
Ийм учраас анхны биш, гэхдээ бүр хожмын, сүүлчийн, хамгийн хамааралт, хамгийн хэрэгтэй, хамгийн нарийн нийлмэл амьтан бол хамгийн агуу их тэр амьтан юм, дэлхийн түүхэнд хамгийн хүнд бөгөөд нягт нь нэн эртний анхны хөрс, хүлэр болон бал чулуу биш, харин бүр хожмын, шинэ базальт, нягт лаав яг ийм байсан юм. Өөртөө юу ч байхгүй нэрийг (честь-Орч.Х.Д.Г.) нялзааж чадахгүй байгаа тэр амьтан мөн л хоосон нэртэй байна. Гэхдээ христианчууд юу ч байхгүйгээс ямар нэг юм хийдэг урлаг эзэмшсэнийг хүлээн зөвшөөрөх хэрэгтэй.
15.
Бүх юмс бурхнаас гарч, хамаардаг, гэгээн итгэлийнхээ дагуу христчүүд ингэж ярьдаг, гэхдээ тэр дороо өөрийн бурханлаг бус ухааныхаа дагуу энэ нь зөвхөн тойруу замаар болдог хэмээн нэмж хэлдэг: бурхан бол ердөө л анхдагч шалтгаан, түүний дараа бол шалтгааныг зуучлагч бөөн олон зүйл, тоо томшгүй үймсэн олон захирагдмал бурхад тайзан дээр гарч ирдэг.
Гэхдээ зуучлагч гэж нэрлэгдсэн шалтгаанууд бол цорын ганц бодит хийгээд үйлчилж буй, цорын ганц зүйлт (предметный-Орч.Х.Д.Г.) бөгөөд хүртэж болох шалтгаанууд мөн. Хүмүүсийг Аполлоны сумаар ахин харваагүй, Юпитерийн аянга цахилгаанаар сэтгэл ахин түгшүүлээгүй, солир болон бусад галан үзэгдлээр үгширсэн нүгэлтнүүдийг тамд унагааж ахин гэсгээгээгүй, агуу дээд “бүхнийг чадагч” гараараа төмрийг соронзонд татаагүй, далайн таталт түрлэг өдөөгөөгүй, мөн шинэ үерээр ямагт заналхийлэгч дур зоргийн уснаас хуурай газрыг хамгаалаагүй тэр бурхан, өөрөөр хэлбэл зуучлагч шалтгааны хаанчлалаас хөөгдсөн тэр бурхан бол зөвхөн нэрээрээ л шалтгаан бөгөөд гэм хоргүй, маш даруу, сэтгэгч амьтан юм, энэ бол байгалийн анхдагч үүслийг буюу чухамдаа органик амьдралыг тайлбарлах онолын бэрхшээлийг шийдэх энгийн таамаглал юм.
Үнэн хэрэг дээрээ байгалийг тайлбарлахын тулд түүнээс ялгаатай амьтныг бий болгосон нь наад зах нь хамгийн сүүлчийн оролдлого бөгөөд энэ нь зөвхөн органик зүйл, ялангуяа байгалиас хүний амьдрал үүссэнийг тайлбарлаж болохгүйд байгаа юм, дашрамд энэхүү тайлбарлаж болохгүй байгаа нь харьцангуй бөгөөд субъектив шинжтэй; энэ үед теист хүн өөрийнхөө амьдралыг байгалиас гарган тайлбарлаж чадахгүй байгаагаа байгаль өөрөөсөө амьдралыг төрүүлэх чадваргүй болгон хувиргадаг; ийм маягаар тэр өөрийн оюун ухааны хил заагийг байгалийн хязгаар болгон хувиргадаг.
16.
Бүтээл хийгээд түүнийг хамгаалах хоёр бие биетэйгээ салшгүй холбоотой. Ийм учраас биднийг бүтээгч нь байгалиас ялгаатай амьтан бурхан юм бол тэрээр мөн л бидний хамгаалагч байна; ийм маягаар биднийг агаар, дулаан, ус, талхны хүч биш, харин бурханлаг хүч хамгаалж байна. “Бид түүн дотор амьдарч, хөдөлж, хооллож байдаг.” Лютер: “Бүх юмыг бурхан бүтээж хадгалж байдагтай адил талх биш, харин бурхны үг л жинхнээсээ бидний биеийг тэжээж байдаг” (“Еврей нарт 1″) “Иймээс талх оршин байдаг, тэр (бурхан) талхаар дамжуулан биднийг тэжээж, энэ талхны хийж байгааг бидэнд харуулдаггүй, бодуулдаггүй болгодог; харин талх байхгүй газарт тэр бусад тохиолдолд үүнийг талх байдлаар хийдэг шигээ талхгүйгээр зөвхөн үгээр тэжээж байдаг”.
“Ингээд бүх адгуусууд-бурхны хуурамч царай, багуудад тэрээр өөртэйгөө хамт үйлдэх боломж олгож, чингэхдээ хийж чадах юмаа хийхэд нь тусалдаг, мөн тэдний туслалцаагүйгээр хийдэг.” Хэрэв биднийг хамгаалагч байгаль биш, харин бурхан юм бол байгал зүгээр л бурханлаг байдлын нуугдах тоглоом болно, улмаар илүүдэл, хуурамч мөн чанар болно, үүний урвуугаар бид байгалиар хамгаалуулж байгаа бол бурхан нь илүүдэл, хуурамч амьтан болно.
Гэхдээ бид жам ёсны амьтны онцгой үйлдэл, чанар, хүчээр өөрийгөө хадгалж байгаа гэдэг нь илт бөгөөд маргаангүй юм; ийм учраас эцсийн эцэст бид өөрийн оршихуйгаар зөвхөн байгалд л өртэй гэж дүгнэх эрхтэй төдийгүй, үүнийг хүлээн зөвшөөрөх ёстой юм. Бид байгалийн дунд амьдардаг, иймээс бидний эхлэл, гарал үүсэл байгалийн гадна оршдог гэж үү ? Бид байгалийн дотор, байгалтай хамт, байгалийн ачаар амьдардаг, бид түүнээс гарсан биш гэж үү ? Ямар зөрчил байна !
17.
Газар дэлхий өнөөдөр байсан шигээ үргэлж ийм байгаагүй юм; тэрээр өнөөгийн төлөв байдалдаа хөгжил, хэд хэдэн хувьсгалын үр дүнд хүрсэн бололтой. Өнөөдөр бид геологийн ачаар хөгжлийн янз бүрийн шатанд одоо нэгэнт байхгүй буюу өмнөх үеийн аль нэгэнд оршихоо больсон ургамал, амьтад байсан гэдгийг мэдэж байна.
Дашрамд органик амьдрал хатуу дэс дарааллаар явагдсан мэт үзэл бодлыг би зөвшөөрдөггүй, тодорхой үед зөвхөн эмгэн хумс, нялцгай хорхой болон бусад доод хэлбэрүүд, зөвхөн загас, зөвхөн хуягт амьтан оршин байсан. Энэ үзэл бодлыг зөвхөн чулуун нүүрсний формацийн үеийн хуурай газрын сүүн тэжээлтний яс хийгээд шүд нээснээр л баталж болох саарал-вакковын үед хамааруулж болно. Одоо бол трилобит ч, энкрипит ч, аммонит ч, птеродактиль ч, ихтиозавр болон плезиозавр ч, мегатери болон динотери ч байхгүй юм. Яагаад ? Яагаад гэвэл тэдний орших зохих нөхцөл байхгүй болсон нь ойлгомжтой юм. Хэрэв зайлшгүй нөхцөл алга болоход амьдрал дуусч байгаа юм бол энэ амьдралын эхлэл нь эдгээр нөхцөл үүсэхтэй давхцана.
Одоо ч гэсэн амьтан, ургамал ямар ч тохиолдолд зөвхөн органик төрөлтийн замаар л дээд болон үүсдэг нь эргэлзээгүй юм, тэдний амьдралын онцгой нөхцөл гайхалтай, хараахан тайлбарлагдахгүй замаар өгөгдөж, аажмаар хязгааргүй тоо хэмжээгээр эдгээр амьтан, ургамал бий болж байгааг л бид харж байдаг.
Ийм учраас, органик амьдралыг тусгай тусгай үзэгдэл (акт-Орч.Х.Д.Г.), амьдралд зайлшгүй удаах нөхцлийг бий болгох дараагийн үйлдэл гэж төсөөлж болохгүй нь мэдээж, энэ бол юуны өмнө температур, агаар, ус, ер нь угаасаа газар дэлхий зохих чанарыг олж, хүчил төрөгч, ус төрөгч нүүрс төрөгч, азот зэрэг нь органик амьдралын оршихуйг өдөөгч болж нэгдсэн тэр агшинд болсон тэрхүү үйлдэл мөн; энэ агшин бол үүний хамт дээд дурдсан бодисууд органик биес болон нэгдсэн тэр агшин болно. Ийм учраас цаг хугацааны явцад байгалийн өөрийн хүчээр газар дэлхийд хүний зүйл (вид-Орч.Х.Д.Г.) гэж хэлж болох хөгжил, соёлын тэр түвшинд хүрчээ, өөрөөр хэлбэл тэр нь хүний оршихуйтай нийцэх, хүний оршихуйтай харгалзах төрөл, өөрийн хүчээр хүн бий болохыг өдөөх чадвартай байжээ.
18.
Бурханлаг бүхнийг чадагч хүчин чадал, өөрөөр хэлбэл хүний дүрслэх хүчнээс ялгаатай нь байгалийн хүчин чадал гарцаагүй хязгаарлагдмал юм; тэрээр дурын цаг хугацаанд, дурын нөхцөл байдалд бүхэнд хүрэх чадваргүй; түүний ололт, түүний үйлдэл тодорхой нөхцөлтэй холбоотой байдаг. Ийм учраас эдүгээ байгал өөрийн аясаар төрж чадахгүй, организм төрүүлж чадахгүй байгаа, эндээс байгал өмнө нь ч ийм чадваргүй байсан гэж дүгнэж болохгүй.
Одоо бол газар дэлхийн төлөв байдал тогтвортой байгаа; хувьсгалын үе өнгөрч, тэрээр тайван болжээ. Зөвхөн галт уулс л тусгай тусгай тайван биш газар болж байна; гэхдээ тэд массаараа нөлөөгүй, ийм учраас хэвшин тогтсон дэг журмыг эвдэж чадахгүй юм. Мексикийн Хорульо галт уул шиг хүн төрөлхтний ой дурдатгалд байгаа галт уулын гайхамшигт үзэгдэл хүртэл зөвхөн орон нутгийн шинжтэй доргион юм.
Гэхдээ хүн ер бусын хүчээ зөвхөн ер бусын үед л, зөвхөн өөрийн шууд үл хүчрэх нөхцлөөс гадуур төлөв байдлын үед л гаргаж, дээд хүчдэл, хөдөлгөөн хийж чаддаг; үүнчлэн ургамал ч гэсэн зөвхөн өсөлт, цэцэглэлт, тоос хүртэлтийн тодорхой үедээ дулаан үүсгэж, нүүрс төрөгч, ус төрөгч шатааж, улмаар амьдралын функци гаргаж (Дюмагийн үгээр өөрийгөө амьтан болгон хувиргаж), ердийн ургамлын гаргадгаас шууд эсрэг үйлдэл хийдэг; үүнчлэн газар дэлхий өөрийн зоологийн болон бүтээлч хүчээ зөвхөн геологийн хувьсгалын эрин үеүдэд гаргаж, түүний бүхий л хүчин чадал, түүний бүхий л бодисууд агуу их исэлт, долгилолт, хүчдэлд автдаг.
Бид байгалийг зөвхөн түүний өнөөгийн төлөв байдалд нь мэддэг; одоо байгальд байхгүй зүйл ерөөсөө хэзээ ч болж байгаагүй, тэр ч байтугай өөр цаг үед огт өөр нөхцөл, төлөв байдалд болж байгаагүй гэж хэлэх бид ямар ч эрхгүй юм. Энэ цөөн үгээр органик амьдралын үүслийн агуу их асуудлыг шийдчихсэн гэж тооцож болно гэж би бодоогүй нь хар аяндаа ойлгомжтой, гэхдээ дээр дурдсан зүйлс миний зорилтод хангалттай; үнэн хэрэг дээрээ би амьдралд байгалиас гадуур өөр эх сурвалж байж болохгүй гэдгийг л дам баталсан юм.
Шууд байгалийн шинжлэх ухааны баталгааны хувьд гэвэл үнэндээ бид зорилгоосоо ихээхэн хол байгаа, гэхдээ шинэ үед баталсан органик хийгээд органик бус үзэгдлийн адил байгалийн нээлтийн ачаар өмнөх үетэй харьцуулахад хангалттай их ахисан; хэдийгээр амьдралын үүслийн арга бидэнд тодорхойгүй, магадгүй үүрд тодорхой бус үлдэж болох ч ямар ч тохиолдолд бид амьдрал байгалийн үүсэлтэй гэдэгт өөртөө итгэлтэй байж болохоор ахиц гаргасан чадсан.
19.
Христчүүд онгод шүтэгчдийг жам ёсоор үүссэн амьтныг бурханлаг хэмээн шүтлээ гэж гайхаж чадахгүй байсан; ингэхийн оронд үүнийх нь төлөө магтах нь зүйтэй байсан, учир нь энэ шүтлэгийн үндэс нь байгалийг үзэх маш зөв үзэл байсан юм. Үүсэх гэдэг бол өөрийн хувь чанартай байна (индивидуаль) гэсэн хэрэг; хувь чанартай амьтад л үүсдэг; ингэхлээр нийтлэг, хувь чанараа алдсан, байгалийн үндсэн бодис, үндсэн элементүүд хэзээ ч үүсч байгаагүй; матери хэзээ ч үүсдэггүй. Гэхдээ хувь чанартай амьтан уг чанараараа хувь чанараа алдсан амьтантай харьцуулахад илүү дээд, илүү ариун амьтан болно. Төрөх бол ямар нэг ичгүүртэй зүйл, үхэх бол зовлонтой нь ойлгомжтой; гэхдээ хэн эхлэл төгсгөлтэй байхыг хүсэхгүй, хэн амьд амьтан гэж хэлүүлэхээс татгалзах ёстой юм.
Мөнх байдал амьдрах байдлыг (жизненность) үгүйсгэдэг, амьдрах байдал мөнх байдлыг үгүйсгэдэг. Хүн өөр төрүүлэгч амьтныг хайдаг нь мэдээж, гэхдээ энэхүү төрүүлэгч амьтан нь түүний дээр биш, харин төрөгч амьтны дор байдаг. Төрүүлэгч амьтан ахуйн шалтгаан мөн нь мэдээж, учир нь тэрбээр анхдагч амьтан юм, гэхдээ түүнийг бас өөр амьтны ахуйн үндэс хийгээд захирагдмал амьтан учраас энгийн хэрэгсэл, бодис гэж үзэж болно.
Хүүхэд эхээрээ тэжээгдэж, түүний хүч, шим шүүсийг өөртөө авч, түүний цусаар хацраа улаан болгодог. Хүүхэд эхийнхээ бахархал болж, эх хүүхдээ өөрөөсөө дээгүүр тавьж, өөрийн оршихуй, өөрийн сайн сайхныг хүүхдийн оршихуйн сайн сайханд захируулдаг: тэр ч байтугай эм араатан үр зулзгынхаа төлөө амиа золиослодог.
Аливаа амьтны дээд басамжлал нь (унижение-Орч. Х.Д.Г.) үхэл юм, гэхдээ үхлийн эх сурвалж нь төрөх үйлдэлд суурилж байдаг. Төрнө гэдэг бол өөрийгөө басамжилна гэсэн хэрэг, цаг хугацаанд автана, масст уусна, өөрийн хувь чанарыг, өөрийн бусад амьтнаас ялгаатай гэдгийг золиослоно гэсэн хэрэг юм. Байгалийн амьтан эрхэм дээд, нэн төгс, оюун ухаант амьтнаас төрсөн гэх бодол санаа шиг зөрчилтэй, ой гутам, утгагүй зүйл байхгүй. Энэ үйл явцаар бүтээл бол бүтээгчийн дүр учраас хүмүүн төрөлтний хүүхдүүд эхийн биеийн доод хэсэгт байх эрхтэн – умайгаас биш, харин дээд хэсэгт байх толгойноос гарсан байж таарах нь.
20.
Эртний грекүүд бүх булаг, худаг, гол, нуур, тэнгисийг далайд, дэлхийн урсгал буюу дэлхий далайд нийлүүлэн ойлгож байв, эртний персүүд дэлхийн бүх уулс Альборди уулнаас үүссэн гэж үзэж байв.
Энэ нь бүх амьтнаас нэг л төгс амьтныг ялган гаргаж байгаа тэр л явдал бус уу ? Ингэж ялгах нь сэтгэлгээний тэр л явцаар тодорхойлогдоно.
Альборди бол түүнээс үүсэн гарсан бүх уулсын адил тийм л уул юм, мөн уламжлагдан гарсан амьтдын анхдагч сурвалж, уг гарлаараа тэднээс үл ялгагдах сүүлчийн амьтан юм; Альборди уул нь
бусдаасаа өндөр зэргийн чанартай эзэмшдгээрээ ялгардаг, өөрөөр хэлбэл тэнгэр хүртэл, нар, сар хийгээд оддоос дээгүүр цэгт хүртэл уран сэтгэмжийн зэрэгт хүрсэн юм; ийм маягаар бурханлаг анхдагч амьтад хамгийн дээд, хязгааргүй, төгсгөлгүй бүх чанаруудыг эзэмдсэн байдгаараа бусад бүх амьтдаас ялгагддаг.
Гэхдээ усны анхдагч урсгал усны олон янзийн эх булаг биш, анхдагч уул бол бусад янз бүрийн уулсыг тодорхойлохгүй, үүнчлэн анхдагч амьтан бусад янз бүрийн олон амьтны эх булаг биш юм.
Энд нэгдэл бол үр нөлөөгүй, зөвхөн дуализм, зөрчил, ялгаа л үр нөлөөтэй. Уулыг бүтээж байгаа тэр зүйл бол зөвхөн уулнаас ялгаатай төдийгүй, өөрөө өөртөө ямар нэг дээд зэргийн зүйл юм; ийм маягаар усыг бүрдүүлж байгаа тэр зүйл бол зөвхөн уснаас ялгаатай бодисын нийлбэр бус, харин өөр хоорондоо ялгаатай, тэр ч байтугай зөрчилтэй зүйлсийн нийлбэр юм.
Хурц ухаан, шог, хурц хэллэг, эрэгцүүлэл зэрэг нь эсрэг тэсрэгийн тусламжтайгаар, зөрчлийн үр дүнд л хэрэгждэг, амьдрал ч гэсэн янз бүрийн зөрчил, тэр ч байтугай эсрэг тэсрэг бодис, хүч, мөн чанарын зөрчлийн ачаар л үүсэн бий болдог.
21.
“Чих бүтээсэн хүн сонсдоггүй гэж үү ? Нүд бүтээсэн хүн хардаггүй гэж үү ?” Энэ бол хардаг, сонсдог амьтнаас библийн болон теист байдлаар гарган авсан хардаг, сонсдог амьтан бөгөөд манай орчин үеийн философийн хэлээр төс бүхий сүнст, субъектив амьтнаас оюун ухаант, субъектив амьтныг аливаа усан масс бүхий үүлнээс дээгүүрх огторгуйн хуримтлалаас бороо гарган авдаг библийн тайлбартай яг адил, бусад бүх уулыг төрүүлдэг анхны Альборди уулын тухай персүүдийн үзэл бодолтой яг адил, бүх булаг, гол ус ганц далайгаас гардаг гэх грекүүдийн тайлбартай яг адил гарган авсан юм.
Уснаас ус, гэхдээ энэ ус нь дуусашгүй баялаг, бүхнийг хамарсан, уулнаас уул, гэхдээ энэ уул нь хэмжээлшгүй, бүхнийг хамарсан байдаг. Үүнтэй яг адил: сүнснээс сүнс, амьдралаас амьдрал, нүднээс нүд, гэхдээ төгсгөлгүй, бүхнийг хамарсан нүд, амьдрал, сүнс гардаг.
22.
Хүүхэд хаанаас төрдөг вэ гэсэн асуултад бид тэднийг тэжээгч хүүхдүүд загас лугаа хөвж байгаа худгаас гарган авдаг мэт “тайлбарыг” хүүхдүүддээ өгдөг. Органик, ерөөс жам ёсны амьтдын үүслийн теологийн тайлбар яг ийм юм. Бурхан бол уран сэтгэмжийн гүн гүнзгий буюу сайхан худаг бөгөөд түүнд бүх бодит байдал, бүр төгс байдал байдаг ба улмаар тэнд бүх юмс загас лугаа бэлэн байдлаар хөвөн явж байдаг; теологи бол эдгээр бүх юмсыг энэ худгаас гарган авдаг тэжээгч мөн, гэхдээ гол дүр нь энэ тайлбарт ерөөсөө анхааралд өртдөггүй, өөрөө хэзээ нэгэн цагт хүүхэд байсан, одоо хүүхдэд дуртай болсон, арван сарын турш өөрийн зүрхээр түүнийг тээж, хүүхдээ зовон байж төрүүлсэн эх хүн, байгаль мөн. Ямар ч тохиолдолд энэ тайлбар харанхуйгаас гэрэл рүү тоо томшгүй олон саад бэрхшээлийг дамжин зөвхөн дэс дараатай явж ирсэн жам ёсны тайлбарыг бодвол бурхны хүүхдүүдэд илүү сайхан, тааламжтай, хөнгөн, ойлгоход амар, үнэмшилтэй байгаа юм.
Манай сайхан санаат лам эцгүүд мөндөр, мал сүрэг хорогдох, ган, аянга зэргийг ид шидтэн, увьдистан, шулмасын үйлдлээр тайлбарладаг тэрхүү арга нь боловсролгүй хүмүүст бол одоо ч гэсэн эдгээр үзэгдлийн жам ёсны тайлбарлалаас хамаагүй илүү “уран сайхны”, амархан, үнэмшилтэй байдаг юм.
Орчуулсан: Судлаач Х.Д.Ганхуяг
Эх сурвалж: ganaa.mn блог
Эрхэм та судлаач Д.Ганхуягийн бусад нийтлэлийг түүний албан ёсны блог ganaa.mn- ээс уншина уу?
Сэтгэгдэл0
Байгаль түүн дээр орших юмс үзэгдэл бол Христүүдын хэлдгээр "Бурхан"-ы бүтээл биш энэ нь байгал өөрийнх нь бүтээл бөгөөд түүн дээр байгаа юмс үзэгдэл нь түүний шалтгаан нөхцөл бүрдээд цаг нь болохоор үүссэн гэдгийг хэлсэн бөгөөд энэ нь ертөнцийн үүсэл ,хөгжил, үхэл доройтлын талаарх Буддын гүн ухааны сургаальтай таарч байна. Гэхдээ үүнийг сүсэг бишрэл дээр биш шинжлэх ухааны үүднээс тайлбарлах оролдлогыг Христын шашин ноёлсон цаг үед барууны орны эрдэмтэн Материалист Фейрбах хийсэнд түүний гавъяа оршиж байна гэж үзэж байна.Энэ бүтээл тухайн үедээ нууцлагдмал байсан байх. Хэрэв ил гарсан бол христүүд түүнийг Исус шиг цовдлох байсан биз.
Католик деноменац ноёрхож байсан vе л дээ!? Буддистууд "Secular evolution" - гэгч vзлийг зевшеердег гэх гээд байнаа даа?! "...хэдэн миллиард жилийн тэртээд орчлон яагаад ч юм аяандаа vvсэв..., яагаад ч юм тохиолдлоор амьдрал бас vvcэв...олон сая жилийн турш...енеех бvдvvлэг амьтан маань нэг зvйлээс негее зvйл болон хувьсан еерчлегдеж, еереер хэлбэл ...загас... мэлхий... матар... гvрвэл...cармагчин...мич болон хувирч, енеех гайхал мич ажил хеделмер хийсээр хvн болов оо" гэж?!
Пост-Модерн эрин шүү дээ. Бурхан үхсэн.
"Христ Амьд! Ницше Yхсэн! " гэдэг байх аа?
postmoderniin uyed amidartsgaaj bgaagaa ukhamsarlakh heregtei shuu neeree
bur postmoderniin khyamralyn uye
Das Wesen des Christentums - Сущность Христианства - The Essence of Christianity - ийг "Христ шvтлэгийн мен чанар" гэмээр? Тейст итгэл vнэшил нь атейст философчийн нvдээр... Тухайн vедээ Германд ийм "бэрхшээл" тулгарч байжээ...
...vнэмшил...
Буддизм гэдэг солиорол оор галзуурахнээ маанаг чинь
Ганхуягт баярлалаа
Ganhuyg hristed itegdeg ym bna
Гэтэл "Сущность Религий - The Essence of Religion - Шvтлэгийн мен чанар" нь болохлоор атейзм, анимизм ...-н хольмог маягтай?!
Tarhai bazuulaad bna.baruunii evrien ulgert bur yaltachgui bazuultzan garuud ih bna.tsaaduul ni ch sain bazah yum.zombi boltson minii uzel zuv geed hun alahad siihgui boltson bna
Еврейчvvд ухаантай ч, cуу зальтай ч, гvргэр xvмvvс ш дээ!? Сайн муугаараа ёстой "King of kings" !?
Haadiin haad ch geh shig haa hol baisan gaig end avchraad.joohon hool uguud numrug bairaad uguud tarhiig ugaaj bna gulug shig.umnuua hutsaj baigaa ni tednii mundagiih bish endhiin teneg guluguudiin hohi.tes bol zugeer hun
AMIDRAL BOL ZUGEEREL TOHIOLDOL(accident,lucky),gehdee az jargalin az bish zurdin az,zol az gesen utgatai.
"... амьдрал бол зvгээр л тохиолдол... " гэж буй эрхмvvд еерсдийгее "нэлээн гайгvй хегжсен адгуус" юм аа гээд байна уу?! Нээрээ "адгуусд " ..."мораль, шударга ёс... " нь ямар хамаа байв гэж?!
YUG SHUDRAGA YOS GEDEG YUM BOL,TAILBARLAJ GAI BOLOVDOO.SHUDRAGA YOS GEDEG NI HYNEER TULUULUULVEL BIYE SETGELEE ZOLIOSLOH GEJ TAILBARLAJ BOLNO.
AMIDRAL BOL ZUVHUN TOHIOLDOLOOR YAVAGDDAG,UURUUR HELBEL ZURDIIN UZEGDELIIN URGELJILEL GESEN UG,
Харамсалтай нь "...бvдvvлэг амьтан...загас... ...мэлхий... матар... сармагчин... мич... хvн... " гэсэн санаа нь ш/у-наар ч нотлогдсонгvй ээ!?
Ш/Ухаан юуг нотолж байна вэ гэхлээр: Зvйл зvйлээрээ, зvйлийн вариац. Енеех "missing link" -нээс vзvvлчих ширхэгч юм vгvйг л нотлох!?
ZUURDIIN TOHIOLDOLUUD BUYU ZUVHUN AZ TOHIOLDOLUUDIIN URGELJILEL
Танд баярлалаа. Таны бичсэн зүйлсийг, комментуудтай нь сонирхон уншдаг. Зориг гээчийн комментыг би хувьдаа, өшөөрхөл болон хорсолдоо гарзуурчихсан хүний оюуны унгадас гэж боддог. Харин ТА???
Дуутай тэнгэр хургүй цуутай хүүхэн хуримгүй гэх зүйрлэл бий. Мэдээж дуутай тэнгэр бүхэн хургүй биш, цуутай хүүхэн бүр хуримгүй биш. Хэтрүүлэг болох нь илт. Боломж, бололцоо бол гарт баригдах биегүй, нүдэнд торолзох амьгүй зүйл. Гэхдээ үүнийг биетэй, амьд зүйлээр үлгэрлэн амилуулж болно. Ухаандаа дуутай тэнгэр хургүй эсвэл цуутай хүүхэн хуримгүй байх магадлал өндөр. Өөрийгөө хэт дөвийлгөснөөс болж өмнө байгаа боломжийг олж харалгүй, тоохгүй хажуугаар нь зөрж өнгөрөөд хожим хойно харамсах вий гэсэн сэрэмжлүүлэг байна шүү дээ. Голч ноён нуруутай байхыг чухалчилжээ. Архи дарс хэтрүүлэн хэрэглэсэн хүний толгой нь эргэж, хөл дээрээ цэх зогсож чадахгүй гуйвж дайвж явдаг. Юун гүйж харайх манатай, харин ч газар шургалж унана. Унасан хойно ч зүгээр байхгүй, газар тэнгэр хөрвөх мэт санагдаж ходоод гэдэс холилдох мэт мэдрэмж төрж бөөлжис хүрнэ. Замбараагаа алдаж байна шүү дээ. Энэ мэт замбараагүйтсэн этгээдийг сээтэгнүүр, далчигнуур гэхчилэн нэрлэнэ. Хоосон сүржигнэхээс хэтрэхгүй ажилгүй этгээдийг бардам ам, шалдан гуя гэж тавалдаг. Засмал замаар давхилаа гэж төсөөлье. Хаа сайгүй энхэл донхол таарвал яахав? Осол эндэгдэл гарна. Үүнийг дан ганц жолоочийн буруу гэж үзэх үү? Энэ замаар давхисан бүх жолооч унаа тэргээ сэвтүүлэхээс авахуулаад ямар нэгэн байдлаар элдэв гэмтэл согогт зайлшгүй өртөнө. Тиймээс эрсдэл багатай өөр зам сонгоно. Тоос шороо дэгдээж үе үехэн донсолгох хэдий ч шороон зам арай дээр байх ч юмуу. Муу нөхцлийг сайн нөхцлөөр сольж байна шүү дээ. Осол эндэгдэл гарах эх үүсвэрийг нь сөнөөн дарж устгалаа гэсэн санаа. Нөгөө талаас засмал зам чанаргүй, хэрэгцээ шаардлага хангахгүй бол хариуцсан эзэнд нь шаардлага тавина. Хэн ч байсан уурлаж бухимдана биз дээ? Аливаа зүйлийг их бага, том жижиг, сайн муу, зөв буруу гэж алагчлан үзэх нь оновчтой биш хэмээн Фейербах " Шашны мөн чанар" бүтээлдээ онцолжээ. Учир нь аливаа юм үзэгдэл ямагт бие биенээсээ урган гарч байдаг. Ухаандаа хүн нас барлаа, өөрөөр хэлбэл нэгэн насыг хороож дуусгалаа гэхэд бие нь хумхын тоос болон задарч газарт шингэнэ. Энэ тоос нь буцаад дараагийн шинэ хүн, шинэ амьтан эсвэл шинэ ургамлын бие болон зэрэг дэвшинэ. Төрөл арилжина гэхүүдээ. Ийм маягаар хорвоогийн амьдрал тасралтгүй мөнхөд үргэлжинэ. Амьдралын хүрд эргэж байгаа хэрэг. "Механик" гэх үг нь "хүрд лүгээ" буюу "хүрдэн" гэсэн утгатай грек үг. Тиймээс аливаа зүйлийг туйлшруулах бус харин алтан дундаж буюу голчийг нь олж сурах хэрэгтэй хэмээн Фейербах сургажээ. Ноён буюу гол нуруу гэдэг нь эсрэг тэсрэгийн төв цэг биш, харин жин дарж ноёлох байрь суурьтай тэр зүг руу үл ялиг хазайна гэсэн үг. Ялимгүй доголох маягтай. Тун нь хэтэрвэл доголдол болж хувирна. Ирийг нь тааруулж хурцлах ёстой байна шүү дээ. Яг энэ санааг Фейербах гаргажээ. Гэтэл энэ санааг Ганхуягийн орчуулгаас олж харах уу? Хүмүүсийн сэтгэгдлээс ажихад ийм санаа огт үнэртэхгүй байна. Тийм болохоор Фейербах яг юун тухай ярив, яг ямар санаа илэрхийлэв гэдгийг би энд зориуд тодотгов. Ингэснээрээ би Ганхуягийг үгүйсгэсэн, эсвэл орчуулга хийхэд нь садаа болсон юм биш, харин ч эсрэгээрээ дэм үзүүлж байна. Орчуулга хийнэ гэдэг бол үг хөрвүүлэх тухай асуудал биш, харин утга санаа хөрвүүлэх асуудал. Эхлээд утга санааг нь зөв ойлгоно, дараа нь тохирох үгийг олж тавина. Тохирох монгол үг олдохгүй байна гэж гомдоллодог. Аргагүй шүү дээ. Утга санааг нь ойлгоогүй юм чинь. Утга санаа бол үг гэдэгтэй адилхан "амьд биет" болохыг ойлгууштай. Хазна, хайрна, тонгочино, өшиглөнө гэх мэт. Номхотгох хэрэгтэй. Эс бөгөөс хадуурна. Хүүхэд нохойн доог тохуу болно. Ийм ичгэвтэр байдалд оруулахгүйн тулд амихандаа бяцхан зөвлөгөө өгөөд байгаа ухаантай юм шүү дээ. Шалтгаан, нөхцлийг нь тонилгох гэсэн хэрэг. Шулуун дардан замаар салхи татуулан давхихыг хэн хүнгүй хүсмой. http://www.youtube.com/watch?v=NJsa6-y4sDs
Философийн сонгодог бүтээл орчуулахад БИ Монголд хэнээс ч зөвлөгөө авахгүй ирсэн ба цаашид ч авахгүй. Тэр тусмаа чам шиг усан тэнэг малаас авна гэвэл ёстой горьд. Би чамаас зөвлөгөө автлаа оюуны хомсдолд орчихсон хүн биш... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
фейербах, гегель, кант өөр хэн байна, германы агуу суут философчдын бүтээлүүдийг 10 жилдээ хальтхан үзэж уншиж байснаа саналаа. нийгмийн ухааныг орос багш нар бас л мундаг заадаг байсан шүү, хэдий коммунизм социализм гэж муулж хараадаг ч...
бурхан гж монголчууд Бүддаг л хэлдэг юм. харин таний яриад бгаа Год бол монголоор тэнгэр эзэн эсвэл Ертөнцийн эзэн
Бурхан бол Бурхан! (бурхад гэж бий) Будда бол будда! (Зарим нь "бурхан багш " гэх)
amidral bol minii boov
Сээтэгнэнэ гэдэг нь хараа булаана гэсэн үг. Бусдын анхаарлыг зориудаар өөр дээрээ татаж байна шүү дээ. Ингэхдээ ердийн бус, харин ер бусын этгээд чамин үйлдлээр даллана. Энэ нь оньсого таавар лугаа учир битүүлэг учраас өөрийн эрхгүй шохоорхон дуудсан зүг рүү соронзон мэт татагдана. Ухаанаа ч алдана, хүсэл зоригоо ч гээнэ. Тэгэхлээр гоо сайхан гэдэг нь мэдлэг ч биш, хүсэл тэмүүлэл ч биш, энэ бол мэдрэмж ажээ. Уран байгаль бол хараа булааж илбэдэхийн шилдэг дархан. Харин шашин бол үгээр илбэдэхийн уран дархан. Яруу найраг маягтай. Тэгэхлээр сүсэг бишрэл нь урлагтай нягт холбоотой ойлголт байна. "Творить" гэдэг нь урлах, дархлах, туурвих, чимэглэх, чамирхах гэхчилэн олон салаа утгатай. "Творчество" нь мөн л урлал, туурвил, чимэглэл, чамирхал гэхчилэн олон утгатай. Фейербахын "Шашны мөн чанар" хүүрнэлийн 12 дугаар хэсгээс 22 дугаар хэсэг бүхэлдээ урлаг, гоо зүйн сэдэвтэй байна. Төрөл бүрийн жишээ авсан байна шүү дээ. Орчуулагч хүн үүнийг маш тодорхой, ойлгомжтой гаргах ёстой. Уншигчийн толгойд урлаг, гоо сайхны төсөөлөл шууд буух учиртай. Гэтэл уншигчид ингэж ойлгохгүй байна. Санал сэтгэгдлүүдээс харж байхад шал өөр зүйлийн тухай яриад байна. Тэгэхлээр орчуулагч маш муу байна гэсэн үг. Буруу замаар будаа тээвэл буцахдаа шороо тээнэ гэдэг. Ямар ч тодорхой утга санаа байхгүй бөөн хэрэгцээгүй үгсийн овоолго болсон байна. Согтуу хүн гуйвж дайвахын адил хэл ам нь ээдэрсэн, эмх замбараа муутай мансуурсан бодол санаанууд гэлтэй. Жинхэнэ хадуурч өгчээ. Ийм сайхан цэгцтэй, ойлгомжтой яруу тансаг бүтээлийг ингэж муухай сэглэн зэрэмдэглэж хэрхэвч болохгүй. Эхлээд гоо зүйн мэдрэмжтэй болох хэрэгтэй. Дараа нь хөрвүүлнэ. Үгийн өргөлтөө мэдрэх хэрэгтэй. Жишээ нь "творить" гэдэг нь заримдаа "бүтээх", заримдаа "урлах" санаа илэрхийлнэ. Хэдийд аль утгаар хөрвүүлэх вэ гэдэг бол асуудал. Онолын мэдлэг үүн дээр л тодорч ялгарч харагдана. http://www.youtube.com/watch?v=--vJvGeXDzw
Би чамаас чи яг хэн бэ гэж асуусан байхаа... Нэр чинь сонин биш гэдгийг чи мэдэж байгаа.. Чамайг хаана ямар мөр үлдээж явсаныг чинь бол мэдэж байна. Хүн чинь харин хүн болоогүй... .103 ийн хэлсэнээр чиний worldview чинь ердөө л тэр...
Чи муу баас чаддаг юм бол философиор бичсэн ганц ширхэг бүтээл, мөн түүгээр хийсэн орчуулгын ганц ширхэг бүтээлээ хүнд үзүүлчихээд олон юм хуцаж бай. Чи хоншоор чинь хүрвэл ил гараад надтай тэр онолоо монолоо яриач. Тэгвэл гарцаагүй үхнэ гэдгээ чи сайн мэддэг болоод ингэж үхтлээ нуугддаг, арчаагүй шаар... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Судлаач гуай бол энэ тал дээр үнэхээр амжихгүй.. Хичнээн бичээд ч хиймэл шүтээн болон хэлгүй дүлий баримлууд чинь хиймлээрээ л байх болно. --------------------- http://sonin.mn/news/politics-economy/25285 ------------- энэ дээр та арчуулсан шүү дээ...
Хачин тэнэг комментоор философи бүтээлийг "няцаах" бол усан тэнэг Та нарын л хийх ажил мөн. Наад тэнэг юмыг чинь ахин уншдаг хүн ганц ч байхгүй. Харин миний орчуулгыг монгол залуус мянга мянгаараа уншина... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Таны наад ёрын муугийн урхи хичнээн хүнд саад болохыг мэдэж байна уу. Рилтрап болох жинхэнэ урхи тавигч болохдоо хэний нөлөөнд орж байгаагаа та үнэхээр өрөвдөлтэй... Хугацаа байна түүнийг ашигла..
Энэ чинь дэлхийн сонгодог философи. Чи муу шашны фанат бага шиг солиороод бай. Чаддаг юм бол энэ хүнээс дээш гарч тэр шашныхаа суртлыг хий... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Фанат, та бид 2ын хэн нь шашны фанат гэдгийг Монгол ахан дүүс ялгахтайгаа болсонд харин талархая. Би тань шиг хүний гараар бүтдэг хэлгүй амгүй хиймэл зүраг хөрөг, утга учиргүй зүйлд мөргөддөггүй бас сөгддөггүй. Би таныг бусад шиг янз бүрээр яагаад дууддаггүй гээч.. Яагаад гэвэл таны наад буртаглагдаад хатчихсан үрчийчихсэн зүрхэнд чинь өчүүхэн ч гэсэн гэрэл тусаасай гэж үнэхээр хүсдэгийн учраас.. Тиймээ би Итгэдэг. Орчлон Ертөнцийг бүтээсэн цорын ганц Агуу БҮТЭЭГЧ, ТҮҮНД итгэдэг. Би итгэлтэй хүн. Фейрбах үхсэн. ЭЗЭН Амьд!!!
Чиний итгэл, шашин шүтлэг надад ёстой патлийгүй. Чиний шашин дэлхийн сонгодог философийг Монголд орчуулахыг хориглож чадахгүй. Тийм хууль Монголд байхгүй... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Тань мэтийн хуурамч шүтээнд мөргөгч ленинист ламын коллойдыг хаа явсан газар чинь бут ниргэх болно. Учир нь үйлдэж байгаагийн чинь цаана үргэлж мунхруулалт сүйрүүлэлт явдаг учраас. ------- http://www.sonin.mn/news/politics-economy/32088 ----------------Таны гоо зүйн талаар хэр ойлголттой гэдэг талаар би биш уншигчид дүн тавина. Таны түүх, шүтээн алга болсон тухай бол, миний түүх дэлхий үүсэл хөгжлөөс эхлэх болно. Та уншсанаа гаргаж ирвэл би ойлгож мэдсэнээ тавьна. Та орчуулах гэж зовж байхад, би харин зохионо. Яагаад танаас илүү байна гээч. нууцлагдсан зүйлс миний өмнө өөрөө нээгдэх учгийг баттай атгасан болохоор тэр... Энэ нь та бидний хүчний тэнцвэрт байгаа юм биш, та шүтээнд мөргөдөг, би үнэнийг хайдагт байгаагийнх юм.
Хаана байгаам, чиний тэр зохиосон юм юм чинь ?! Үхсэн баас, түй ч байхгүй байж. Хэдэн баас шиг комментыг чинь тэгээд зохиол бүтээл гэх болж байна уу ?! Муусайн оюун санааны бөөснүүд Та нар ёстой юм хийж харагдаач... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Бүтээл гэдэг тань шиг хүний юм хэсэгчилж наахыг үл хэлнэ. Тийм байсансан бол ноолийн цаасны үйлдвэр байхын хэрэгч байхгүй.. Иймл байна.
Чи худал чалчиж байхаар тэр нойлийн цаасаа хийж байвал хамаагүй дээр. Харин энэ бол оюуны хөдөлмөр, чам шиг усан тэнэгт огт хамаа байхгүй... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Оюуны хөдөлмөр гэчихжээ... Та наад захын ч зүйл ойлгохгүй байна шүү дээ... Хөдөлмөрийг нь түр хасчихъя. Оюун дээр нь бодлыг нэмээд "Бодол оюун" болгоод дэлгээд харъя. Энэ бодол оюун буюу цаашлаад үзэгдэл үйл явцыг яг буулгахын өмнөх процесс болох тархин дахь боловсруулалтыг харвал хаанаас энэхүү зүйлс нь гарч ирэв гэдэг нь ч синетик чанартай. "Гэмт" хүний сэтгэлгээнд бодогдсон гажуудал уу.. энэ гажуудлаар дамжин ажиллаж байгаа бузар нэгэн үү... Энэ угаасаа Ариун нэгэнээс биш гэдэг нь үнэхээр тодорхой байсаар атал, түүнийгээ буулгаад, бас нэг өвчтэй дутуу тархи нь түүнийг таашаан орчуулаад баахан төөрөлдсөн тархинуудад хорон муугийн цацсан процесс юм биз дээ... Энэ бүхний ард тэгээд та хэнд үйлчилж байна?
Миний ард шинжлэх ухаан байна. Би Монголын ард түмэнд үйлчилж байна... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Таны ард байгаа шинжлэх ухаан яаж ажилдагийг танаар сэглэгдсэн Макс Веберийн "The Protestant ethic and the Spirit of Capitalism" бүтээлээс харсан. Шинжлэх ухааны нэрийг ингэж унагаж болохгүй... Сониноос таны нөгөө "когнитив" юу болсон бэ?
Чи М.Веберийг мянга яриад Монгол хэлэнд орчуулж чадахгүй. Хоншоор чинь дутна. Чадахгүй, юу ч хийгээгүй байж ажил хийсэн хүнийг шүүмжлэх утгагүй байдаг... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Макс Беберийг орчуулахад танд юу дутаад байгааг би танд ёстой "жаахан хүүхэд" ч ойлгохоор хэлсэн дээ.. тэр түүхийн урлаа шаглаа хэрэггүй.. Зүгээр л нэг оршихуйгаар хөглөгдөх тухай хэлсэн.. Энэ чинь сүнс нь байхгүй юу даа... егзөр Ганаа ах минь ээ...
Надад ш/у-ны онгод байдаг юм. Тэгээд бусдын зөвлөгөө хэрэггүй. Чинийх бол ёстой түй ч хэрэггүй... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
----- http://sonin.mn/news/politics-economy/33562 ------------------------------------------------------------- Судлаач та яаж ч тойруулсан та мухардалд л орно. Энэ чинь таны толгой биш сүүл байгаагийн учир нь тэр. Яагаад гээч, таны анхнаасаа барьж авсан аттейст Ленинизм чинь ламын шашны коллойдод орж, одоо энэ нь төгсгөлийн үеийнхээ мутац хэлбэрт бүрэн шилжсэн байгаагаас болж та ерөөс эрүүл сэтгэж байтугай, нэг үгийг ч зөв хэлж чадахгүй болж. Юмыг зөвөөр хийх, анхнаасаа зөв зүйл хийх 2 ийн дунд тооцоолоход хэцүү том гап ангал бий. Та одоо наад улаан материалист, нүүрээ яаж ч коллойд байдлаар далдалсан таны тогтворгүй, үсчсэн одоо хүртэл зөв чиглэл барьж аваагүй синетик байдалыг чинь наад захын юм ойлгох хүн харсан хараагүй ойлгоно. Үнэхээр та бичсэн шигээ зүйлийг хүсдэг л юм бол, Та бусдын хийсэн зүйлийн хэсэгхэнийг бусдад өгөхдөө баяртайгаар талархалтайгаар өгөөч. Жаахан юм орчуулна. Тэрнийхээ өмнө уншигчдыг байхаан доромжлолоороо утна.. Таны өмнө "орчуулга" бол үнэндээ гажуудуулсан зүйл өчнөөн байсан. Тэрийг нь хэлсэний төлөө юундаа агдагнаад үхчихгээдбайгаа юм бэ? Хүн үхэн үхтлээ суралцдаг.. Эсвэл та сурчихсан юмуу? Та Макс Веберийн "The Protestant ethic and the Spirit of Capitalism" гэж бүтээлийн өчүүхэн жаахан хэсгийг "орчуулсан". Ингэлээ гээд та Макс Веберийг арай өмчлөх гээд байгаа юм биш биз? ---- Ер нь тэгээд орчуулгын хэд хэдэн төрлийн тухайд ярих гээгүй.. зүгээр л яг юуг, яаж, хэнд, хэзээ, хэрхэн, ямар аргааг хүргэх нь өөрөө тухайн хүргэх мэдээллийн чинь амин сүнс.... Та тэр гарчгийг нь хүртэл орчуулчихаж чадаагүй л байсан шүү дээ... ---------------------------- The Protestant Ethic, үүнийг гүн утга нь Мартин Льютерийн хийсэн шашны шинэчлэл буюу католицизм дахь тэргүүн тахилчийн байр суурь нь ямар нэг хүнээр биш харин хүн чиний итгэлээр дамжин алдар нь шууд хүрэх боломжтой бөгөөд энд хичнээн их чөлөөлөлт болон эрх чөлөөг үнэний эрэлчинд (the Pilgrim's Progress) олгож, энэ өөрчлөлтийн төлөө тэмцэгчид нь The Spirit of Capitalism буюу Капитализмыг хөдөлгөгч амин сүнс нь болж байгаа тухай юм. Та the Spirit - ийг үзэл санаа гэж орчуулсан... Энэ бол үнэхээр сэтгэлгээний ядуурал бодлын хайрцаглал, классик мунхаглал мөн. Та миний дурдаад байгааг the Pilgrim's Progress орчуулах гэж л бүү үзээрэй дээ... Макс Вебэр өөрөөрөө сайрхах гэж бүтээл туурвиагүй байхад түүнийг хөрвүүлэх гэж хичээж буй хүмүүст энэ нь бүр ч илүүц юм... Та бол монголчуудыг үнэнээс салгаж буй хар тамхи мөн... Хэтэрхий оройтохоосоо өмнө ухаараасай билээ...
Чи М.Веберээс юу ч орчуулаагүй. Харин би орчуулсан. Чи юу ч хийгээгүй олон юм хуцаж байна. Харин би хийсэн юмаа үзүүлж байна. Энд чинь асар их ялгаа байдаг юм... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Танд би анхааруулсан байхаа. Чаддаг зүйлээрээ тогло гэж....
Харин тэгээд л мэддэг, чаддаг, чиний дэргэд 1000 дахин мэддэг, чаддаг зүйлээ би бичиж байна. Тэгээд чи яахийм, муу баас чинь... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Таныг энэ орчуулсан зүйлээ мэддэг чаддагтай маргахын аргагүй, яагаад гэвэл бузар мууд үйлчилдэг чинь өмнөх бүх бичлэгүүд дээр чинь дурайтал байж байгаа учраас.. үүнтэй чинь маргах зүйл алга
Бүх дэлхийн ангиллаар сонгодог гүн ухаан гэдэг зүйлийг орчуулахад "бузар муу" гэж нэрлэх нь чиний өөрөө хэн болохыг тод харуулж байна... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Дэлхий өөрөө яагаад ийм болсоныг өөрөө харин мэдэхгүй учраас үнэхээр гүн гүнзгий төөрч..
Чи одоо юу гээд солиороод байгаа новш вэ ?! Би дэлхийн сонгодог гүн ухааны бүтээл орчуулсан. Ингээд л болоо... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Наадхыг чинь харин буулт гээд ойлгочихъё... ;)
Хуцваа чи, би нэмээд олон юм орчуулна. Чамд комментоос өөр чадах юм байх биш... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Ганаа ах та өнөөдөртөө халаалтаа сайн хийгээрэй дээ.. Маргааш ч халуухан байх байх шүү...
Хемингуэйн хэлсэнээр бүр битгий шавхчихаарай даа.. ;)
Чам муу баасыг 1 коммент бичихэд би 1 өгүүлэл бичиж буюу орчуулж чадна. Би чам шиг 1000 усан тэнэгтэй тэнцэх буюу илүү гарах ажил хийж чадна. Энд бол би итгэлтэй байна... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Намайг 1 коммент бичихэд та нэг өгүүлэл бичиж болох байх, цаг хугацааны хувьд биш гэлээ ч, чармайгаад ойртох биз.. Гэхдээ юу нь хамгийн хохиролтой байна гээч? Таны үйлээ үзэж зараад байгаа цаг чинь алганы завсараар урсаад унаж байгаа элс шиг яваад байгаад учир нь байна. Мунхаглан үйлдэж байгаагаа мэдэхгүй мунхагаас илүүтэй энэ хорвоод хөөрхийлөлтэй зүйл үгүй.. Ингээд эргээд харахаар та яг хаана нь байна..
Надад чам шиг худлаа хуцаж байх зав байхгүй. Би зөвхөн ажлаа л хийх ёстой. Дэлхийн болон өөрийн бүтээлийг Монголчууддаа хүргэх ёстой. Ямар ч гэсэн гэсэн чам шиг 1000 нусан буутай уралдахад түрүүлж л таараа... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Ганаа ах би тантай уралдахгүй яагаад гээч, бариандаа хүрэх зам дээрээ бат зогссон учраас. Яагаад гэвэл тэр зам дээр та нэгэнт байхгүй тул надад шаардлага алга. Харин таны энэ зам өргөн бөгөөд олон хүмүүс түүгээр алхдаг нь үнэхээр харамсалтай.
Би чамайг огт тоогоогүй. Чи л шал шал гэж орж ирсэн. Тэгээд уралдаж маргаж, өрсөлдөж чадахгүй юм бол далд орохгүй юу чи... Ер нь чамд чаддаг юм юу ч байхгүй ш дээ... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Монгол ахан дүүс минь, Худлаа орчуулга хийдэг Ганаа судлаач, түүний өрөөсөн дугуй түүх нэрт 202.9.47.177 нараас болгоомжил... Та тэр мэддэг зүйлсээ л бич... Алтайд хүн үүссэн, Гумильев, филисофийн чулуу ...
Би мэддэг бөгөөд чаддаг зүйлээ бичдэг. Иймээс миний ganaa.mn блог 1.468.000 уншигчтай. Чи өөрөө блог нээгээд үз л дээ, чамайг түй ч тоохгүй л байхгүй юу... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
1.468.000 хандалтыг уншигч гэж харж болно Google analytic хэлсэн үү... Тоох тоогдохдоо байгаа юм биш шүү дээ... "судлаач" гуай минь.. Гагцхүү юу үнэн түүнийг үйлд.. Блог нээхдээ ч биш.. блог чинь ч таны дараа үлдэхгүй.. үлдэх зүйлээ биш, юу таньтай хамт явж болохыг бодсон уу?
Чи наад шашны номлолоо өөр газар, өөр хүнд очиж номло. Энд шинжлэх ухаан ярьж байна... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Харин яг эсрэг зүйлийг ярьж байгаа гэдгээ олж харж чадахгүй таныг би үнэхээр өрөвдөж байна..
Би танд нэг үг хэлэх үү?
Хуц. Фейербахд хэл... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Та уур манан адил үзэгдээд л өнгөрөх тэр парламентынхаа гишүүд, Энхсайхан, Уянга, Энхбаяр нараа л бич... Монголчуудыг иймэрхүү балай зүйлсээрээ бүү урхид...
Би дэлхийн сонгодог гүн ухаанаар ард түмнээ соён гэгээрүүлж байна. Чи үүнд саад болж чадахгүй... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Та бол байдаг л нэг "эрээчигч".. Үүний талаар хаана ингэж гардагийг та эрхбиш мэдэх байлгүй..
IIMERHUU ZAHIIN FILOSOF MEDEHGYI BOL ENE DELHIID TURSUNDUU HARAMSAJ,AMIA HOROLSONTOI ADIL.
Түүхээ чамд гэж хэлэхэд, түүх хэдий улиран одовч байгалийн үзэгдэл биш гэдгийг чи нэг цагт ойлгоно. Хэзээг нь чи өөрөө мэдэж байгаа...
Harin ovoo gulug baih chini yu ve.baruuniihan sain hoololjee ovoo hutsaj bna.
Mongol uls sonoh ni basamjlal baij taarahgui!!! Yalzarch baigaa heden uls torchidiinhoo tuhai bichdee! Ene munhaglalaar chini heden ard tumen tolgoigoo erguuleed duuslaa! Hooye zaana chini!
Харин Та нар ялзарсан толгойгоо дэлхийн сор бүтээлээр угааж цэвэрлэ... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
"Tvvx" эрхэм еерийгее "мич " байсан гэж vздэг бололтой!?
Суурь итгэл vнэмшлээр нь хэн нь хэн бэ гэдгийг дvгнэж болно ш дээ!
Hogiin shashinii fanatuud yamar ih bol oo ve.
Энэ хорвоод " Yнэн " гэж байх л учиртай!? Гэтэл "8 worldview" буюу хураангуйлбал "2 worldview" л vзээд байдаг, явж явж Реалитийн хариу ганц л биз ээ!? "Yнэн мэт санагдавч мехелд хvргэх зам олон" хэмээн айлджээ!
"Санагдах" энэ л хамгийн трики зүйл. Санагдсанаа бичээд л, санагдсанаа яриад л, санагдсанаа үйлдээд байвал юу болох вэ? Тийм учраас л хай тэгвэл олно, Тогш тэгвэл нээгдэнэ гэж буй.. Судлаачийн хувьд "амийн амьсгалтай хүн бүрт найдвар бий" ...
Санагдаад л орчуулаад л, санагдаад л санаагаараа туугаад л, тэрийгээ өмчилмөөр санагдаад л, зөвч юм шиг санагдаад л.. Ганаа ах минь дээ.. "когнитив" ынхоо архивыг гаргаж тавих юм уу?
Heruuliin buzar shashinii fanat galzuu odoo bolio dan heruul hiij yavaad sain yumand hurehgui shuu...¿
"Yнэн" - ийг сонгохыг "Итгэл vнэмшил" гэнэ! "Yнэн" -ий эрэлийг "Философ" гэнэ! Хvмvн итгэл vнэмшилдээ "фанат" байхаас еер яах билээ?! "Фанатик" -аар шувтан бурууг илэрхийлдэг гэвэл том эндvvрэл!
Delhi heden ter bum huntei yag joom shig dund ni gants neg galzuu fanat joom bailgui yahav .gol busadiin uzel bodolruu tairah ni l tiim...whhahaha ineedemtei ...
Чи битгий солиор. Наад фанат чинь намайг "юм" хийж болохгүй гэж байна. Та нар бага шиг хуцаарай. Би ажлаа хийж л таараа ш дээ... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Харамсалтай нь "...бvдvvлэг амьтан...загас... ...мэлхий... матар... сармагчин... мич... хvн... " гэсэн санаа нь ш/у-наар ч нотлогдсонгvй ээ!? Ш/Ухаан юуг нотолж байна вэ гэхлээр: Зvйл зvйлээрээ, зvйлийн вариац. Енеех "missing link" -нээс vзvvлчих ширхэгч юм vгvйг л нотлох!?
Наадахыгаа надад биш, Фейербахтай "заргалдаж", түүний арга зүйг няцааж нотло. Гэхдээ чам муу баас чаддаггүй л байхгүй юу... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Харамсалтай нь Монгол ахан дүүсийн хэдийх нь нүд хаалттай чих нь юм сонсохгүй байна аа.. Үнэхээр мухар сүсэг болоод иймэрхүү хүлээсэнд ямар их автаа вэ? Ярилцаж байж л шийдэлд хүрнэ.. Тэгэхгүй бол "санагдаад л тэгэх ч юм шиг үгүй ч юм шиг". Ганаа ахын хувьд та нар, судлаач 2008 онд юу бичдэг байсан одоо юу бичиж байна гэдгийг харьцуулаад харвал энэ хүн ч бас өөрийн эрхгүй урагш алхаж байгааг харж болно.. Гэвч хүнд өгөгдөх 70н нас хүч чадалтайд нь очих 80н насны хийж бүтээх ч бас хугацаатай..
uuruu muhar susegtei gedeg ee meddeggui honi whahaha...
Чи миний 2008 онд бичиж байсан одоо бичиж байгаа хоёроос ямар нэг зөрчил олох юм бол би чиний оюун ухаанд их баярлана. Гэхдээ чиний сэтгэлгээний ядмаг арчаагүй түвшинд зөрчил олох боломжгүй... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
"Science " - Ш/Ухааны нэр барьж vнэн бишийг зvтгvvлдэг "фанат " -ууд хорвоо дэлхийгээр дvvрэн, тэд ч олонхийн армийнхан л даа.
Чи Фейербахыг ингээд хэлчих л дээ... Энэ чинь чиний дэргэд дэлхийн хэмжээний хүн... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Za joohon comment unshij zugaatslaa.gaihamshigtei galzuus olon um da ...
Good night
Фейербах - философч нэгэн! Харин тvvний хэн байсныг хvн шvvхгvй! Бурхан шvvнэ!
180. 149.78.20 - д " uuruu muhar susegtei..." гэж ээ, зев дvгнэж. Бидний итгэл " бvр мухарт " нь хvрсэн итгэл болой!
Ta nar odoo uhsen deer ter ezen deeree och end ingej huntei taarahgui idehgui bol ulsuh untahgui bol yadrah geh zovlontoi gazar ugaa hiihev ter buteeseb gej boddog yuma hyanaltaasaa aldsan evrei deree och tende sex ee hiin uu yu gaa hiine teriigee hii za saihan jargaarai muhar susegt honi mini
180. 149.78.20 -#-тай эрхэм тун мундаг юм аа, ярих юм алга! Бас нэг мундаг эрхэмтэй "аборт " -оор "debate" хийв дээ, енеех эрхэм "Абортоор хvн алж байгаа юм биш, зvгээр л vр хендеж байгаа юм... " гээд л авч байнаа?!
Abort chini hristdee holbootoi yu t1
... амьдралын аливаа асуудал итгэл vнэмшилтэй шууд холбоотой ! "Абортоор хvн алж байгаагаа vл тоомсорлох атлаа хонь мал гаргахдаа 'ёс суртахуунтай' болчихдог нь " олонхи биз ээ!?