Сүхбаатар дүүргийн иргэний хэргийн анхан шатны нэдүгээр шүүхийн Тамгын газрын дарга Э.Батмөнхтэй цаг үеийн асуудлаар ярилцлаа.
-Танай шүүхэд иргэний журмаар хандсан хүмүүс шүүгчдийн талаар хэр их гомдол санал гаргадаг вэ?
-Манай шүүхэд хандсан иргэд шүүгчид гомдол гаргах нь харьцангуй бага. Мэдээж шүүн таслах ажиллагаа явагдаж байгаа учраас зарим нэг иргэн шүүх хуралдааны танхимтай холбоотой, шүүх хуралдаан цагтаа эхлэхгүй, захиргааны албан хаагчдын зан харилцааны талаар гомдол гаргадаг. Энэ бүхнийг шүүхийн Тамгын газар цаг тухайд нь шийдвэрлээд явж байна.
-Иргэний журмаар шүүхэд хандаж байгаа хүмүүс ямар, ямар бичиг баримтыг нотлох баримтаар цуглуулдаг юм бол. Иргээд энэ талаарх ойлголт бага байдаг юм билээ?
-Дүүргийн Иргэний хэргийн анхан шатны нэгдүгээр шүүхийн вэб сайт /civilcourt-1.mn/ болон фэйсбүүк хаягуудаас /https://www.facebook.com/dccourt1/ шүүхэд гаргах нэхэмжлэлийн төрөл, загвар, бүрдүүлэх материалын жагсаалт, хавсаргах нотлох баримт, улсын тэмдэгтийн хураамж төлөх данс зэргийн мэдээллийг иргэдэд нээлттэй тавьсан байгаа. Шаардлагатай бол манай шүүх дээр биеэр ирэх мөн утсаар мэдээлэл авч болно.
-Хэвлэл мэдээллийн хэрэгслээр нэр төр нь гутаагдсан гэж үзсэн эрх мэдэл бүхий албан тушаалтнууд мөнгө нэхэмжилдэг. Заримдаа шүүгч нар нэг талыг барьж, тэдний талд үйлчилж шийдвэр гаргадаг нь ажиглагддаг. Мэргэжлийн хүмүүсийн зүгээс үүнийг олж хардаг уу?
-Нэгдүгээрт би шүүгч нарын гаргасан шийдвэрт үнэлэлт өгдөг албан тушаалтан биш. Хоёрдугаарт шүүхийн тамгын газар нь шүүн таслах ажиллагаанд хяналт тавих субьект биш. Шүүгч нар хууль тогтоомж болон хэрэгт цугларсан нотлох баримтын хүрээнд шийдвэрээ гаргадаг. Шүүхийн шийдвэр гарахад аль нэгний талд нь гардаг шүү дээ. Хоёр талд адил тэнцүү шийдвэр гаргана гэж байхгүй. Шүүх хэргийн маргааныг шийдвэрлэх болсны учир нь энэ.
Мэдээж шүүхэд нэр төрөө сэргээлгэхээр нэхэмжлэл гаргаж байгаа хүмүүс хариуцагчаар хэнийг сонгох нь өөрсдийнх нь эрхийн асуудал байх.
Миний хувийн зүгээс харж байхад сэтгүүлчид аливаа мэдээллийнхээ эх сурвалжийг сайн баталгаажуулж байж нийтлэлээ бичих, ялангуяа төр, байгууллага, хувь хүний нууцтай холбоотой асуудалд нягт хандаж байвал зохистой юм шиг санагддаг.
-Гэхдээ нэр төр нь гутаагдсан гэх хүмүүсийг өмнө нь хэвлэл мэдээллийн хэрэгслээр хангалттай мэдээлсэн байдаг. Гэтэл шүүхээс тухайн хүний нэр төрийг гутаасан байна хэмээн үзэж шийдвэрийг нэхэмжлэгч талд гаргасан тохиолдол цөөнгүй байдаг л даа?
-Бас л миний дээр дурьдсанчлан үнэхээр мэдээллийн эх сурвалжаа баталгаажуулсан, тухайн хүний нэр хүндэд халдаагүй, уг мэдээлэл нь бодит үнэн зөв байсан гэдгээ шүүхийн шатанд нотлох асуудлыг л яриад байгаа юм. Шүүхийн шийдвэрийг эс зөвшөөрвөл дээд шатны шүүхэд хандаж гомдлоо гаргах эрх нь нээлттэй.
-Хэвлэл мэдээллийнхэн өмнө нь мэдээлэгдэж байсан зүйлийг шүүх хуралдаанд орохдоо нотлох баримт гэж үзэж тухайн материал дээр үзлэг хийлгэж болох уу. Зарим нэг шүүгч үүнийг нотлох баримтын хэмжээнд авч үздэг. Гэтэл зарим нь нотлох баримт болохгүй гэж үзлэг хийлгэхийг хориглоод байдаг. Тэгэхээр энэ хоёрын аль нь зөв бэ?
-Иргэний хэрэг хянан шийдвэрлэх тухай хуульд зааснаар бол тухайн мэдээлэл, үйл баримт нь уг хэргийг хянан шийдвэрлэхэд ач холбогдолтой, хамааралтай, зайлшгүй шаардлагатай тохиолдолд шүүх нотлох баримт гэж үзэж үзлэг, туршилт, таньж олуулах шинжилгээ хийлгэх, гэрчийн мэдүүлэг авах зэрэг ажил зохигчдын хүсэлтээр хийж хэрэгт нотлох баримтаар бэхжүүлж авдаг юм.
Тэгэхээр хэргийн оролцогчид шүүхэд нотлох баримтаа бүрдүүлж өгөхдөө үндэслэл бүхий хүсэлт, нотолсон баримтуудыг хамт гаргаж, мэтгэлцэнэ. Энэ нь ямар ач холбогдолтой гэхээр шүүх хуралдаан талуудын мэтгэлцэх зарчмын үндсэн дээр явагддагийг та бүхэн мэднэ.
Мэтгэлцэхийн тулд нотлох баримтаа л сайн бүрдүүлэх хэрэгтэй. Энэ мэтгэлцээн маань дээрх хуульд заасны дагуу цуглуулж бүрдүүлсэн нотлох баримтад тулгуурлана гэсэн үг.
Харин шүүх хэргийн оролцогч талууд өөр өөрсдийн бүрдүүлж өгсөн баримтуудыг хуульд заасан үндэслэлээр тайлбарлан шийдвэрлэдэг. Үүнээс үзсэн ч хэргийн талууд өөрсдийн хэлж ярьж байгаа зүйлээ баримтаар баталгаажуулах асуудал нь чухал байгаа юм.
Эцэст нь шүүх талуудаас ямар нотлох баримтуудыг шинжлэн судлуулах талаар саналыг шүүх хуралдаан дээр авч, шинжлэн судалдаг.
Үзлэгийн хувьд бол тухайн нотлох баримтыг хуульд заасны дагуу бэхжүүлж авч байгаа л нэг ажиллагаа учраас шүүх миний дээр хэлсэнчлэн хэргийг шийдвэрлэхэд үнэхээр ач холбогдолтой, хамааралтай, зайлшгүй шаардлагатай гэж үзсэн тохиолдолд аль нэг оролцогч талын хүсэлтийг үндэслээд хийх бүрэн боломжтой байдаг.
-Харин энэ бүхнийг шүүхийн шинэчлэлээр өөрчилсөн гэж ярьдаг боловч амьдрал дээр нийцэхгүй байх асуудал гарч ирж байна шүү дээ?
-Мэдээж бэрхшээлгүй шууд хийчихдэг шинэтгэл гэж байхгүй. Шүүхийн ерөнхий зөвлөл болон аймаг орон нутаг дүүргийн шүүхүүдийн Тамгын газрууд шүүх шүүгчийн ажиллах орчин нөхцөлийг сайжруулах, аюулгүй байдал хараат бус байдлыг хангах, шүүн таслах ажиллагааг тасралтгүй хэвийн явуулах, шүүхийн үйл ажиллагаа олон нийтэд нээлттэй ил тод байх, шүүхийн захиргааны ажилтнуудын харилцааны соёлыг дээшлүүлэх гээд олон чиглэлээр ажлыг зохион байгуулаад явж байна. Өөрчлөгдсөн шинэчлэгдсэн зүйл их бий гэж боддог.
-Зарим нэг шүүх хурал дээр хурлыг даргалж байгаа шүүгч шүүгдэгч тал болон хариуцагч талтай их бүдүүлгээр харьцаж байгаа нь анзаарагддаг. Уг нь шүүгчдийн ес зүйд энэ тухай заасан байдаг?.
-Шүүгч нар хүмүүстэй бүдүүлгээр харьцдаг гэж бодохгүй байна. Хэрвээ шүүгчийн харьцааны талаар гомдолтой байгаа бол бүх шүүх хуралдааны дуу, дүрс бичлэгийг бичээд архивладаг болчихсон. Хэргийн талууд албан ёсоор хүсэлтээ гаргаад үзэх боломжтой. Шүүх хуралдаан өөрөө хуульд заасан дэгийн дагуу явагддаг.
Хэргийн аль нэг оролцогч тал шүүх хуралдаан дээр ямар ч ач холбогдолгүй хамааралгүй зүйл яриад байвал мэдээж шүүгч дэгээ баримтлаад хэрэгт хамааралгүй зүйл ярихгүй байх талаар сануулж чиглүүлж өгдөг.
Энэ нь жирийн иргэдэд шүүгч хуулийн хэллэгээр шаардлага тавиад ирэхээр хөндий хатуу сонсогддог байж магадгүй.
Р.Саруул
Эх сурвалж:
Сэтгэгдэл0