Улаанбаатараас Дархан-Уул аймаг чиглэсэн автозамаар зорчиход ихээхэн хүндрэлтэй байна. Энэ бол өнгөрсөн долоо хоногийн сүүлч үеийнхийг харуулсан зураг. Одоо ч энэ хэвээр. Өнгөрсөн сараас цаг агаар дулаарч, газрын хөрс гэссэнээс замын эвдрэл гарсан бололтой. Баруунхараагаас цааш 20 орчим км явахад замын эвдрэл бүр нэмэгджээ. Бүр 50 хүрэхгүй метр зайтай асфальтан хуулга хөрстэйгээ эргэсэн, энд тэндгүй овон товойсон эвдрэл давтагдсан байна.
Зарим хэсэгт цементтэй шороо овоорсон байхад зарим хэсэгт замын асфальтан хуулга хэдэн хэсэгт хуваагдан, шороон зам бий болчихож. Бүр тодруулбал, Хустайн даваанаас Хонгор орох хэсэг хамгийн түрүүнд эвдэрч, тал дахь үлийн цагаан оготны нүх шиг болчихсон байх агаад үүнээс болж олон машин эвдэрч, замын хажуугаар эгнэн зогссон байлаа.
Уг нь жилийн жилд л тус замд улсаас асар их хэмжээний хөрөнгө мөнгө төсөвлөж засдаг ч хэдхэн сарын дараа иргэд шороон замаар зорчиж машин тэргээ эвдлэн сүйтгэсээр байна. Товчхондоо бол цаг сайхан байх үед Улаанбаатараас Дархан ороход 224 километр замыг 2:30 цагт туулдаг байсан. Харин одоо замын эвдрэл, засварын ажлаас болж Дарханыг зорьсон суудлын жижиг тэрэг бараг таван цаг явж тус аймагт очиж байгаа бол хот хоорондын зорчигч тээврийн том автобусыг бол бүр ч ярилтгүй. Угтаа бол хоёр цаг гаруй явж очих ёстой газарт тав, зургаан цаг сэгсчүүлсэн зорчигчид уур бухимдлаа жолооч нарт гарган тэднийг хараан зүхэж бөөн хэрүүл шуугиан тарьж байна.
Одоо бол Баруунхараа буюу Сэлэнгэ аймгийн Баянгол сумаас Дархан-Уул аймгийн Хонгор сум орох замын арваад км газарт машин огт явах боломжгүй болж машинууд уул хадаар тойрч, авто замын хажуугаар олон салаа шороон зам гарган, байгаль орчин сүйтгэж байгаа дүр зураг Дарханы замаас тодхон харагдаж байна.
Үүний улмаас сул тоос шороо ихээр босч, зам битгий хэл урдах машинаа харахад бэрхшээлтэй болсон дүр зураг харагдлаа. Иймээс жолооч нар дураараа зам үүсгэж замын хажуу талаар давхицгааж эс бөгөөс эвдэрсэн замаар хурд хэтрүүлж, жаахан хурдтай яваа машин осол аваар хийх хэмжээнд хүрчихсэн байна. Энэ замаар явж байгаа нийтийн тээврүүд тэр дундаа том оврын автобуснуудын нум тэсэхгүй байгааг жолооч нар нь хэлж байв. Том оврын автобус битгий хэл суудлын машинууд ч амаржинд нь дуу орж, дугуйгаа хагалах нь энгийн үзэгдэл болоод байна.
Төр мөнгөгүй, зам нөхөөсгүйн гайгаар хамгийн их хөдөлгөөнтэй Дарханы зам дээр хүмүүс эд хөрөнгө, амь насаараа хохирч байхад нийслэлд 122 км хурдны зам барихад 122 тэрбум төгрөг зарцуулахаар болж байсан.
Түүнчлэн 33 уулзвар тохижуулахад 200 орчим тэрбум төгрөг зарцуулж байгаа. Энэ мэтээр нийслэлийн замд анхаарсан байж, эрх мэдэлтнүүд Дархан-Улаанбаатар чиглэлийн замыг хатуу хучилттай гэсэн шалтгаанаар өнгөрсөн хугацаанд огт хайхрахгүй байгаа нь төрийн харалган бодол гэж хэлэхээс өөр юу гэх вэ дээ. Яг үнэндээ энэхүү чанаргүй замаас болж Дарханы замд асар их осол аваар гарсаар байгаа. Өөрөөр хэлбэл, замын эвдрэлийг жолооч нар тойрч гарах гээд эсрэг урсгал руу орж, машинтай мөргөлдөх нь ихэсэх боллоо. Тухайлбал, 2013 онд 500 орчим иргэн зам тээврийн ослын улмаас амь насаа алдсан байдаг. Үүний 70 орчим хувь нь буюу 300 орчим хөдөө орон нутгийн замд осолдсон байдаг. Осолдсон газар нь аймаг, сумын төв бус Улаанбаатар-Дархан-Сэлэнгэ, Дархан-Эрдэнэт, Улаанбаатар-Багануур-Хэнтий, Лүн, Өвөрхангай чиглэлийн замуудад зам тээврийн ноцтой ослууд гардаг гэсэн албан ёсны тоо судалгааг Замын цагдаагийн газраас өгч байсан удаатай.
Угтаа бол нийслэлээс гарсан төв магистрал замуудын 150 км-ын радиустай дээрх замууд дээр ноцтой ослууд өдөр болгон гарч байна гэж хэлэхэд нэг их дэгсдсэн болохгүй байх. Тодруулбал, өнгөрсөн оны долоодугаар сарын 15-ны өдөр 361-ын гарам буюу Дарханаас ирэх замд “Приус” маркийн автомашин “Марк-2” машинтай мөргөлдөж хоёр хүний ам нас газар дэрээ эрсэдэж 10 хүн хүндээр гэмтсэн осол гарч байсан. Өнгөрсөн гуравдугаар сарын 20-22-ны хооронд МХЕГ-аас дэд бүтцийн салбарт аюулгүй байдлыг хангуулах зорилгоор зохион байгуулсан “Хүний төлөө -Зөв тус” сарын аяны хүрээнд Улаанбаатар – Дархан чиглэлийн хатуу хучилттай авто замын ашиглалт, засвар арчлалт, шинэчлэлтийн ажил, болон уг чиглэлийн улс, хот хоорондын ачаа, зорчигч тээврийн үйлчилгээнд ЗТЯ, ЦЕГ, Дархан-Уул аймгийн Мэргэжлийн хяналтын газар, Автотээврийн үндэсний төв ТӨҮГ, Зам, тээврийн хөгжлийн төв ТӨҮГ-тай хамтран даргын баталсан 01/53 тоот удирдамжийн дагуу холбогдох хууль тогтоомж, норм дүрэм, журам, стандартын хэрэгжилтийг хангуулах, мэргэжил арга зүйн зөвлөгөө өгөх зорилгоор хяналт шалгалтыг гүйцэтгэсэн.
Тухайлбал, Улаанбаатар-Дархан чиглэлийн А0401 дугаартай улсын чанартай хатуу хучилттай зам нь 1971 онд баригдаж 1997-1999 онд хэсэгчилсэн их засварын ажил хийгдэж байжээ. МХЕГ-аас өнгөрсөн онд тус чиглэлийн авто замын ашиглалтын байдалд шалгалт хийж, эвдрэл ихтэй, осол гарах нөхцөл бүрдсэн, эвдрэл ихтэй хэсэгт тээврийн хэрэгслийн аюулгүй зорчих нөхцлийг хангуулах тухай улсын байцаагчийн дүгнэлтийг гарган ЗТЯ-ны Авто замын бодлогын хэрэгжилтийг зохицуулах газарт хүргүүлж байсан байна. Дээрх дүгнэлтийн дагуу тус авто замын ихээхэн эвдрэлтэй 26,3 км замд хэсэгчилсэн их засварын ажлыг өнгөрсөн онд гүйцэтгэж байсан ч өмнөхөөсөө шал дордсон дүр зураг шалгалтын багийг тосчээ.
Уг нь там болсон Дарханы замыг зам болгоход Засгийн газраас 3.5 тэрбум төгрөг гаргасан ч чанартай зам болж чадсангүй. Тиймээс төрийн болон орон нутгийн захиргааны байгууллагууд дээрх нөхцөл байдлыг судлан авто зам, замын байгууламжийн ашиглалтыг сайжруулах, урьдчилан сэргийлэх чиглэлээр холбогдох арга хэмжээ авч, авто тээврийн хэрэгсэл хэвийн зорчих нөхцлийг хангаж өгөхгүй бол олон хүний амь эрсэдсээр байх бололтой.
Р.Төгс
Эх сурвалж:
Сэтгэгдэл0
осол гараад байгаа газруудыг судлаад элдэв мөнгө угаасан тендер зарлалгүйгээр буяны сайн дурын байгууллагуудад хариуцуулаад хэдэн төгрөг өгчхөөч.асуудал шууд шийдэгдэнэ.
hedhen tomhon hotuudaa chanartai hurdnii zamaar holbochihvol olon asuudal shiidegdej hotiin buugnurul saarmagjih baihdaa.Daanch zamaa heden talaas ni ideed zam bish tam bolgochihdog ulaan hulgaich luivarchinguud.
Осол байнга гардаг газруудын зэм дээр анхааруулсан тэмдэг тавьж өгвөл хэрэг болох юм биш үү.
temdeg tabiad terniig xaraad anxaardag jolooch odoo xobor bolson bugsnii zagatnaa ni garaagyi tegeed buruu pulitei tereg unaxaar chin aluurchind xutga bariulsantai adil yum bolj bgaa yum daa...
MHEG-n ajilaa meddeggui, avilga avdag, heden malnuudiig zailuulj, shorond hiih heregtei. Ted nar l zamiig sain gej hudlaa helj ashiglaltand avsan shuu dee....
Japanuudaar bariulaachee. Hezee ch bitgii Hujaa naraar bariul. Mongolchuud Japantai hamtraad zam tavih heregtei, tegvel chanartai, avilgagui, sain zam bolno... Narnii zamiig har....
Darhan yavahaas aihiin.
Угаасаа наад замын засварыг өвөл болох гэж байхад хийсэн биз дээ. Өвөл зам тавьдаг юм уу???
Zamaa tolbortei bolgood irgediin hyanaltand zam barihgui bol bolohgui ni er
Ноднин тавьсан компаний захиралыг яллах эсвэл машинаа эвдсэн / замаас болж/ жолооч нарт нөхөн төлбөр олгох шаардлагатай байна .Монгол төр ингэж чадах уу? Хоншоор нь дутах уу? Хариулж чадах үхэр байна уу?????
End zamiig tavsan humuusees nuhun tulbur avch hohirch uldsen urged hohirliig n baragduuliya
Zam zassan malnuudiig buudval taarna
Haasan zamaa hurdan zasaache darhan irj ochih burtee haraaaj bna shuu
Дархан Сэлэнгэ Орхонд хүн байна уу? дандаа малууд наад зам тавьсан малаа алаачээ.Та нар ийм тамын амьдралдаа дассан хуучин дугуй зөөж байгаагаа безнис гэж боддог эр эм ньмэдэгдэхгүй малууд юмдаа
Zam tavij baigaa companiudiig hariutslagad tatah heregtei. Japan Solongosoiin companiudaar zamaa taviulmaar baina aa,Undesnii companiudaa demjine geed baihad muu zam taviad baigaa yumiig chini odoo tedneer zam taviulahaa zogsoomoor baina. Aliin bolgon demjij baina gej davraah ve? Zam tavij chadahgui umnuudaar horonngo suitguulehe zogsoomoor baina
Tender nertei luivar-n id shid ilerch b/na
Olon hun shoroond bulsanaas tsuun huniig shorond hiivel tustai bolov uu. terguun egneend darhanii Azzamiin dargiig... ug ni ih l amarhan shiidej bolohool bgaa yum daa
Монголчуудыг зам тавьсан нэрээр алж дуусгах далд санааг манан хийж бна тавиад жил хурээгуй замтай хаянхярваа гишуун холбоотой тэр л шаардсаар байгаад энэ замуудыг тавиулсан нэртэй тал мунгийг идсэн тэгээд л муу зам болсон
Энэ зам манай хүү байнга явдаг хэрэв манай хүүд замаас болж муу зүйл тохиолдвол зам тависан компаны захиралын хүүд асуудал тавина.Мөн эхнэр нь бас идэж уухад хамгийн их хамаатай байгаа
1.zam tavisan kompahitai hariutslaga tootsoj chaddah tor heregtei. 2.jolooch ahan duusee hurdaa tohiruujl yvaach. bidnii mongolchuud tsoohon shuudee. 3. mongol hun amnii belgeer gedeg dee. har zam gej yrihaa boliod zasmal zam geedl yrij surii
Зам тээврийн сайд байсан ЖЕнок, түүний нохой шороо овоолдог гансүх идэж ууж үлдээсэн юм нь энэ дээ
нөгөө муу галзуу хөгжүүлдэг алтанхуягийн мөр, ганц ч замыг олигтой засч чадаагүй байж
14 ond zaslaa gej haagaad zassan tsaraig har jil hurehgui ebdreed ehelsen 5 cm tabiaguil baihgui yu. zam tabisan baiguullagaar dahin tabiulah heregtei .dahij mongo olgohgui.batlagaat hugatsaa duussaagui baigaa shuu
Монгол хүн зам засаж чадахгүй ,монгол хүнд хариуцлага гэсэн ойлголт байхгүй анх төрөхдөө хариуцлагай байх тэр эсгүйгээр төрсөн юм маш олон эсийг шарын шанинд залгиулсан мухар сүсэгтэй хүн сүргүүд 21-р зууны цыган
лаларуудаа хэн хурдан давхи гэсэн юм. өөрснөө мэдрэл муутай давхилддаг шүү дээ. 160 км/цагын хурдтай нисэх мэт давхиж онгирч байгаад онхолдсон дурак зөндөө. вагон гоё найдвартай шүү. зарим жолооч нар янхан хүүхнээр боовоо хөхүүлчихсэн явж л байдаг юм билээ.
TENDERER ZAM ZASAJ BGA DARGA NARIIG BUUDAAD EGEL DEE.ULSIIN MENGIIG SHAMIGDUULSAN GJ HUUSHIN TSAGT SHUUD L BUUDDAG BSAN DA.2 G L BUUDAHAD ZAMIIN CHANAR SAIJIRANA DAA.
Налайхын зам гэж нялцайтал няцалдаг зам байна.
uher mongol
Анхнаасаа энэ замыг Шунхлайн Батхүү 20 шахам жилийн өмнө тавихдаа өргөнөөс нь дэндүү их идчихсэн юм аа. Ардчилсан нам нэг иймэрхүү.
Дарханы зам арай л дэндүү жолооч нар нь гэсэн анхааралтай баймаар.... хэлж ирдэггүй хийсч ирдэг зовлон... өдөр бүр осол болохгүй нэг л удаа нэгхэн хоромд л аймшиг болно гэдгийг замд гарах бүрдээ санах хэрэгтэй