Өглөө бүр “Үхэлд нэг алхам ойртсоны минь гэрч” мэт санагддаг байлаа

Нийтэлсэн: 2012-12-12 10:14:53

Би бусдын л адил амьдралаас хүссэн, хүсээгүй олон зүйлээ авч, тэр чигээрээ алдсан нэгэн. Гэвч амьдралынхаа хамгийн үнэ цэнтэй зүйл болох хүсэл мөрөөдөл, итгэл найдвараа алдсан тэр өдрийг бүхнээс тодхон санаж явдаг.


Тэр нэгэн өдөр манай ан­гийнхан “Цусаа хан­дивлая” гэсэн санал дэвшүүлсэн нь олны дэмжлэгийг хүлээснээр бид Цус судлалын үндэсний төвийг зорьсон юм. Бид “Хүний амь аварна гэдэг хамгаас том буян” хэмээн бодож, бүгд л энэ өдрийг хожмоо хамгийн сайн сайхнаар дурсан ярина гэдэгтээ итгэлтэй байлаа. Гэтэл энэ өдөр миний хувьд амьдралын минь хамгийн хар өдөр байх юм гэж яахан санах билээ.


Урьдчилан бэлтгэсэн текстийг бөглөсний дараа цусаа хандивлахаас өмнө шинжилгээ өгдөг аж. Тэрхүү шинжилгээгээр манай ангийн дөрвөн ч хүүхэд “элэгний өвчтэй” гэсэн дүгнэлт гарсан юм. Гурав нь элэгний В болон С вирусээр халдварласан байсан бол би элэгний ямар нэгэн ноцтой өвчтэй болж таарав. Эмнэлгээр олон хоног явсны эцэст миний зөв байсныг олж мэдсэн.

 

Эмч нар надад “элэгний хорт хавдартай” гэсэн онош тавихын зэрэгцээ “Чамд одоо 6-7 жилийн л нас байна” хэмээн хатуу анхааруулав. Би тэр үед 17 настай, их сургуулийн босгыг дөнгөж алхан ороод, амьдрал хэмээх их далай руу хөл тавихаа тэсэн ядан хүлээж байлаа.

 

Их сургуулиа амжилттай төгсөж, дэлхийн тавцанд эх орныхоо нэрийг гаргасан бүжигчин болохсон гэж мөрөөддөг. Мөрөөдлөө биелүүлэхийн тулд оюутан байхдаа хийж амжуулах мөн ч олон ажлын төлөвлөгөөг би өөртэйгөө зөвшилцөн байж баталсан юмсан. Гэтэл...



Гэтэл бурхан надад долоон жил л өгчээ. Хүсэл мөрөөдлөө биелүүлж, төлөвлөсөн бүхнээ хийж, аав, ээж хоёрынхоо ачийг хариулахад ийм ахархан хугацаа хүрэлцэхгүй шүү дээ. Миний хүсэл мөрөөдөл, итгэл найдвар, амьдрах, сурах, мэдэх урам зориг нуран уналаа. “Элэгний хорт хавдар эдгэрдэггүй өвчин”. Энэ ганцхан өгүүлбэр л тэр бүхнийг минь надаас хормын зуурт булаагаад авчих нь тэр.


Би өмнө нь “Хүсэл мөрөөдөлтэй хүн л энэ дэлхийн хамгийн баян хүн байдаг” гэдэгт итгэдэг байлаа. Надад тэр бүхэн байсан. Харин одоо алга.

Эмнэлэг, эмч, эм тариа... элэгний хорт хавдар. Одоо надад энэ бүхэн л байна. “Яагаад заавал би гэж” гэсэн асуултыг өдөр бүр өөртөө болоод аав, ээж хоёртоо тавьж, хариулт шаарддаг байв. Хэтэрхий олон “э” үсэгтэй “нөхөрлөсөөр” жил болсны дараа ээж минь надад нэгэн зүйлийг зориглон хэлсэн нь намайг бүр цочролд оруулсан. Тэрбээр “Би чамайг төрүүлснийхээ дараа л элэгний В вирустэйгээ мэдсэн.

 

Тухайн үед сумын эмнэлгийн залуухан эмч энэ талаар мэдлэг муутай байснаас ч тэр үү, эсвэл хайхрамжгүй хандсан ч юм уу, элэгний В вирус жирэмсэн эхийг төрөх үед цусаар дамжин хүүхдэд халдварладаг гэдгийг надад хэлсэнгүй. Надаас л болж, чи минь ийм өвчтэй болчихлоо” хэмээн хоолой зангируулан хэлсэн юм.


Аав, ээж хоёр минь малчин хүмүүс. Эмэг эх маань угийн гөжүүд хүн учир ээжийг минь араг түшүүлж төрүүлнэ хэмээн зүтгэсээр эмнэлэг бараадуулалгүй нярайлуулж, өөрөө эх барьж авсан гэдэг.


Зарим судлаачийн тоо баримтаас үзэхэд В вирусын халдвартай насанд хүрсэн хүмүүсийн 90-95 хувь нь архагшилгүй эдгэрдэг байна. Харин С вирусын халдвар авбал дийлэнх нь архагшиж, хавдар үүсгэх эрсдэлтэй байдаг аж.


Ээж маань намайг хүнд өвчин туссаныг мэдээд, шалтгааныг нь хайж, Хавдар судлалын үндэсний төвийн эмч нараас асууж лавласаар “В вирусын өвчлөл сүүлийн үед буурч байгаа. Үүний шалтгаан нь манай улс 1992 оноос хойш төрсөн бүх хүүхдэд В вирусын эсрэг вакцинжуулалт хийдэг болсон.


Таваас доош насны хүүхэд В вирусын халдвар авбал хавдар болох магадлал 95 хувь байдаг” гэсэн мэдээ олж сонсчээ. Харин манайд С вирусын халдвар тээгчид шивээс хийлгэж байгаа өсвөр насныханд их тохиолддог байна. Мөн В, С вирус бэлгийн замаар дамжих өндөр магадлалтай байдаг аж. Тухайн иргэн В, С вирусын халдвар авлаа гэж бодъё.

 

Вирус нь хүний биед удаан хугацаанд архаг хэлбэрээр байрладаг байна. Хүний биеийн дархлаа муудах, архи дарс хэтрүүлэн хэрэглэх болон нас ахих явцад вирус идэвхжиж, элэгний эс дотор орж эсүүдийг үхүүлж эхэлдэг. Бид гартаа олон удаа шарх авахад сорви овойсон хатуурал болдгийн адил элэгний эс үхэж, задарсаар байгаад хавдар бий болдог аж.



ХСҮТ-д эрт үед буюу хавдар 3.5 см-ээс бага үед нь ирвэл хагалгаа хийхгүй эмчлэх бүрэн боломжтой гэнэ. Энэ нь дүрс оношилгооны хяналт дор элгийг түлэх эмчилгээ юм. Хавдрыг гаднаас нь зүүгээр хатган цахилгаанаар халааж, түлэх эмчилгээ нь хамгийн зардал багатай, мэс засал хийхгүй, хялбар эмчилгээ гэдгийг мэргэжилтнүүд хэлж байна.

 

Манайхан хавдрыг ангийн мах идэх, шашин шүтлэгээр эдгээнэ хэмээн төөрөлддөг. Элэг хамгийн их нөөцтэй, маш хурдан төлждөг эрхтэн. Элэгний 70 хувийг тайрахад долоо хоногийн дараа үйл ажиллагаа нь сэргэж, 21 хоногийн да­раа бүрэн төлжиж дуусдаг гэж мэс заслын эмч нар онцолсон. ХСҮТ-д жилд элэг тайрах эмчилгээ 250, су­дас бөглөх эмчилгээ 450, элэг түлэх эм­чилгээ 80-90-ийг хийдэг байна.



Элгийг тав хүртэл см хорт хав­дартай үед болон элэгний хатуу­рал хэвлийдээ устай шарласан, ду­­таг­далд орсон тохиолдолд элэг солиу­лах мэс засал хийлгэх боломж­той. Манайхан ихэвчлэн Хятадад элэг солиулах мэс засал хийлгэдэг бөгөөд энэ нь дунджаар 20-80 мянган ам.долларын өртөгтэй байдаг аж.



Элэгний хавдрыг мэс заслаар авах боломжгүй тохиолдолд эрсдэл ихтэй, өндөр настан, бусад эрхтний архаг өвчтэй өвчтөнд судас бөглөх эмчилгээ хийдэг. Энэ нь рентгений хяналт дор элэгний хавдрын тэжээгч судсанд нарийн гуурс оруулан түүгээрээ хавдрын эсрэг эмийн судас бөглөх эмтэй хольж хавдрын өсөлтийг зогсоохыг хэлдэг байна.



Гэвч надад элдэв эм тариа, эмчилгээ судалж байх сонирхол ч, хугацаа ч үгүй байлаа. Харин “үхтэл үр харам” гэгчээр хөөрхий аав, ээж хоёр минь улаа эргэтэл эмнэлгээр явж, хэрэгтэй, боломжтой гэсэн эмчилгээ бүрийг хийлгэсэн. Хоол унд, үйл хөдлөл бүхэн минь хязгаартай. Эмчийн заасан горимыг жаахан л зөрчвөл “үхэл” намайг тосоод авна. Гэр бүлийнхэн, хайртай хүмүүс минь миний төлөө зовж байгааг харах бүр ч хэцүү.



Амьдрахаас үхэх нь илүү хялбар санагдах үе надад олон тохиолдож байлаа. Шинэ өглөө бүр “Үхэлд нэг алхам ойртсоны минь гэрч” мэт санагдана. Өдөр ирэх тусам “Би хэнд юу гэж хэлээгүй билээ. Хэзээ, хаана юу хийхээ орхигдуулсан бол” гэсэн бодол намайг хэмэлнэ. Хайртай найзууд, дотны хүмүүстээ захидал бичиж, хүн бүртэй уулзаж, хийх гэсэн бүхнээ амжуулахыг хүсч байв. Учир нь, эмч “6-7 жил” гэж хэлсэн ч би маргааш ч “үхэл”-тэй нүүр тулж болох шүү дээ. Хорт хавдар өдөр өдрөөр биеийг минь “бүчсээр л”...

 

Тиймээс ч би өдөр бүр “орчлонгоос буцахад” өөрийгөө бэлэн байлгадаг. Ийм л байдалтайгаар дөрвөн жилийг ардаа үдэв.


Эх сурвалж: "Өглөөний Сонин"

СУРТАЛЧИЛГАА :

23 сэтгэгдэл харуулж байна        

  1. хавдарын төв гэж нэг хачин газар байнаа. Зурагтаар орой болгон шахуу л хавдрын эмч нар гарч урьдчилан сэргийлэх үзлэг хийлгэх хэрэгтэй энээ тэрээ гэж бүлтрэх мөртлөө яг очоод Хавдар дээр үзлэг хийлгий гэхээр хавдаргүй юм бол яах гээд байгаан гэхэн халгүй тоожоогоо ч хүнгүй буцаадаг биз дээ.

    Зочин, 2012-12-12 11:16:36, 182.160.18.106Хариу бичих

  2. Hawdarsydalaiin emleg ch bish erni EH NYALHSIN TOW geed l eruul mondiin salbar ogt taalagdahgui bgaa. uneheer aimar hotsrogdsoniin gadaadad torood l medersen. uneheer eruul mondiin gaar buren ytgaaraaraa uilchildeg yum bile. Eh, uriin endegdelgui geer delhiid 2 t ordog . getel mongold odor bolgon huuhed eh uheed l ,,teriigee emch narni buur bdag l zuil geh shig..aimar ymaa shinchlel yag enhbayariig archij haysan shigee stygt ni enruul mendiinhee salbariig shinchlehgui yasiin. olon jil ymarach said darga anhaarlaa handyylaagui yrsgalaar ni yawsaar bgaad ene baigyyllaga iim bolchihson bh..

    ITALY, 2012-12-12 18:31:20, 86.43.95.243

    Таны нэр:

    Тайлбар:

  3. tywd lamaas em awaad uuj yz edgene . tednii em mash sain gadniihan hyrel tednii lizenz geh yy ortsiig sudalj em gargaj bgaa .

    zocnin , 2012-12-12 11:44:41, 96.51.143.173Хариу бичих

  4. Таны нэр:

    Тайлбар:

  5. яаг үнэн ажиглаж бай энэ тэр гээл тэгээд хувийн эмнэлэг өөрийн харьялж бгаа төв 2т шинэжилгээ өгөхөөр 2 өөр гарна нэг нь В вирустай гэж бхад нөгөөх нь юуч алга гээд хавдар судлал дээр очихоор яаг тоож харгдаач

    bj, 2012-12-12 11:45:41, 202.131.226.221Хариу бичих

  6. Таны нэр:

    Тайлбар:

  7. Havdriin emneleg uneheer hotsrogdson.emchlehgui baij. Boon yav deal chiregdel gargaad in zantai emchlehgui nar n hungiin zovlongoor bur biznes. Hiigeed surchihsan aij ichne gej uneheer algaa..

    Unen, 2012-12-12 11:47:52, 76.25.211.88Хариу бичих

  8. Таны нэр:

    Тайлбар:

  9. Ene niitleliin ezentei yaj holboo barih ve,

    Sain baina uu, 2012-12-12 12:13:58, 182.160.0.19Хариу бичих

  10. ezente ni uu, bichsen setguulchtei ni uu

    Зочин, 2012-12-14 11:22:44, 49.0.168.16

    Таны нэр:

    Тайлбар:

  11. Mongolin Eruuliig hamgaalahiiin saidaasaa ahuulaad luiverchid baihad ARD Tumen yaj eruul baihveedee!

    Bi Bi, 2012-12-12 13:11:36, 178.0.242.203Хариу бичих

  12. Таны нэр:

    Тайлбар:

  13. дүү минь, франц улсад ирж эмчлүүлэх хэрэгтэй. монгол эмч нар 7 сарын настай гэж оношлуулсан залуу тэнд очоод 2 жилийн дотор эв эрүүл болсон. энэ ганцхан жишээ биш шүү, өөр олон монгол хүмүүс тэнд эмчлүүлсэн. чамд аз жаргал эрүүл энхийг хүсье. элэгний өвчний 50% нь сэтгэл санаа байдаг юм. сэтгэлийн хаттай байх нь хамгийн чухал, чи эдгэнээ.

    Зочин, 2012-12-12 13:46:17, 78.250.148.169Хариу бичих

  14. yag unen eleg bol setgel sanaa uudrug baij eruul huns jims nogoo sain hereglej tsever agaart yaj setgel sanaagaa uudrug hangaluun bhad barag l edgene shuu.harin setgeleer unaad nemergui barag hun bur l elegnii virus teej yavna nadad ch bas bnaa teglee geed bi yah yostoi yum unuudur amidarch bgaadaa bayarlaad ugluu buriig uudruguur harj bayasaj yavna uheh udur irvel uhne l biz ....amidrah heregtei biz dee ...sain saihan yum bod duu mini.

    Зочин, 2012-12-13 01:30:10, 80.137.39.6

    Таны нэр:

    Тайлбар:

  15. Havdar sudlaliin tov bol shuud huniig ocher gesen neriin dor havdariin esiig n osgoj urjuulj tartagt n tulgaj aldag gazar...Havdariin es chin 1 odriin omno ch gesen emchilgee hiihiig shaarddag..End ajillaj baigaa humuus BUGD hunii zovlon gaslan, nulimas hagatsal DUND duulaad l tuuchaad bayjij baidag ULS yum bilee...Unen haramsmaar...Ydaj l 1 hun bolovch uugeer oroo teg inge gej ali boloh hunii toloo setgel baigaachee gej guimaar bainaaa....Ene gazar bolon,humuusiin handlaga haritsaanaas bolj tumen hun uhej baigaag TER SAID GEED BAIGAA AVGAI ANHAARALDAA AVAAA!!!!!Baychuud,darga nariih n humiis l edgene busad ARD TUMEN UHEJ baina...

    Alesa, 2012-12-12 15:33:37, 202.179.20.247Хариу бичих

  16. Таны нэр:

    Тайлбар:

  17. Minii duu ooroo setgel sanaagaa sain udirdaa ovchin tusah hetsuu...Gehdee chamd chamaas oor CHIN HUN baihgui shuu!!!!Edgeneeeeeeeee

    Alesa, 2012-12-12 15:36:19, 202.179.20.247Хариу бичих

  18. minii duu amid yavna aa sanaa buu zov chi amidarna gedegt bi itgej baina aa gantshan sain emchluuleerei

    zochin, 2012-12-12 15:41:44, 202.21.114.10

    Таны нэр:

    Тайлбар:

  19. Burhan iveeldee avch edgernee.

    Jo, 2012-12-12 16:39:15, 108.240.184.47Хариу бичих

  20. Таны нэр:

    Тайлбар:

  21. B C virustei humuus hoolnii gam bariad emee uugaad l zugeer sh dee, setgeleer unah l harin hereggui dee, eleg ineehed hurtel idgedeg uvchin shuu, tegeed ch ter emchiin helsen shig 7 jil bolood uhne gedeg shal hudalaa, 20-30 jil uheegui yavj l bn , tegeed ch hun tegij helsnii tuluu uheed bdag sonin l bn, zovlong dagaj bish surj amdarch surah heregtei duu mine, tolgoinoisoo naad bodoloo abch hayad, ireedui ruugee itgel duuren saihan amdaraarai, amjilt.

    sonin, 2012-12-12 16:51:21, 86.162.240.102Хариу бичих

  22. manaihan tegeed B,C-iin virustei baij tsaashaagaa eruul hundee haldaagaad zavaaraad baidag. Tuhailbal B virus bol belgiin zamaar haldvarladag gedgiig zarim humuus medehgui baih. Yer ni tegeed mongold bol uhlee l huleeh baih, yamar ch oligtoi emchilgee mongold baihgui. Emch nar ni geed yamar ch bolobsrolgui malnaas dor yumnuud baihad.

    Зочин, 2012-12-12 17:23:57, 87.148.250.74

    Таны нэр:

    Тайлбар:

  23. Oodrog bai ,oortoo itgeltei hatuujiltai bai Jamsran geed neg hunii tuhai sudaldaa duu mini Chi chadnaa!!!

    Монгол, 2012-12-12 17:15:39, 183.81.169.20Хариу бичих

  24. Таны нэр:

    Тайлбар:

  25. Nadtai holbogdnouu.bi tcamd heregtei medeelel ugii. Zagasbaldan@hotmail.ch

    Зочин, 2012-12-12 18:04:12, 194.230.155.209Хариу бичих

  26. Таны нэр:

    Тайлбар:

  27. chi emchiin helsend buu itge !!!!!!!!! zuvhon uurtoo itgeltei temceltei bai baigal delhiigees emchleh urgamal oldoj l taarna. zorig bugdiig yldag

    zorig, 2012-12-12 22:07:46, 122.227.170.194Хариу бичих

  28. Таны нэр:

    Тайлбар:

  29. Bi chinii tuluu zalbirnaa, ydahgvv edgene

    Zorigo, 2012-12-13 01:11:34, 188.222.227.218Хариу бичих

  30. Таны нэр:

    Тайлбар:

  31. minii dyy Protandim gedeg supplement uugaad yz hariltsmaar baival auggie@avirmed.com ruu email yavuulaarai ter ovchiniig chini tovchoor no hypatitus C gedeg yum

    auggdoug, 2012-12-13 01:14:09, 64.25.225.174Хариу бичих

  32. Таны нэр:

    Тайлбар:

  33. FRANCE ULSAD IRJ EMCHLUUL MGL OOS HEDHEN SARIIN NASTAI GESEN ONSHTOI HUMUUS IREED L EMCHLUULEED L ERUUL SARUUL BOLDOG.......YARALTAI FRANCE D IREEREI!!! FRANCE CHUUD YAS UNDES HAMAARAHGUI HUNII TULUU SETGELTEI ..... SHAN HUMUUS SHUU CHAMD TUSLANA.......... FRANCED MGL CHUUD IREED L UNE TULBURGUI ULSAAS 100% DAAGAAD UNE TULBURGUI ELEG SOLIJ EMCHILJ UGDUG. ELEG SOLIULSAN MGL CHUUD IH BGAA. AMJILT HUSIE!!!! BITGII SETGELEER UNAARAI!! DUU MINI

    FRANCE, 2012-12-13 01:33:00, 83.153.45.17Хариу бичих

  34. Таны нэр:

    Тайлбар:

  35. Эртхэн сайн үзүүлээ,найдвар байгаа халдвар,хавдар, хувийн эмнэлэгт очиж сайн шинжлүүл,манай эмч нар бас ч гайгүй шүү

    Бо, 2013-05-22 10:06:20, 202.126.89.167Хариу бичих

  36. Таны нэр:

    Тайлбар:

Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэл нь Sonin.mn сайтын нийтлэлийн бодлоготой холбоогүй зөвхөн тухайн хүний үзэл бодол тул сайт хариуцлага хүлээхгүй болно. Эрхэм та өөрийн үзэл бодлоо илэрхийлж, сэтгэгдэл бичихдээ бусдын нэр төр, эрх ашгийг хүндэтгэн үзнэ үү? Бусдыг гүтгэж, доромжилсон сэтгэгдлийг сайтын модератор устгах эрхтэй.

Сэтгэгдэлтэй холбоотой санал гомдлыг 88195646 дугаарын утсаар хүлээн авна.

Таны нэр:

Тайлбар:

Фотог:

МУГЖ С.Жавхлан МАН-ын "Давхар дээл" жагсаалыг эсэргүүцлээ (Фото сурвалжлага)74

С.Жавхлан: Цагаан сар, Наадмаар алтан дээл өмсөх нь холгүй байдаг хүмүүс яагаад Монгол дээлээ тайлж хаяна вэ? Би тэднийг Монгол дээл өмсөх эрхгүй хүмүүс гэж үзэж байна. Тэд тайлвал тайлсан шиг тайлж, хаявал хаясан шиг хая...

Фотог:

Энрике Иглесиас: Одоо намайг аавтай минь харьцуулахаа больсон

Тийм ээ, аав завгүй, би ажилтай, Анна ч зав муу­тай байдаг. Аав одоо өө­рийн гэсэн амьдралтай, гэр бүл, хүүх­дүүдтэй. Гэхдээ аав Ан­наг их үзэсгэлэнтэй, на­майг сайн бүсгүй сонгосон гэж олон удаа хэлсэн.

Фотог:

Бага багтаамжийн автобусны чиглэлд өөрчлөлт орууллаа

Бага багтаамжийн автобусны чиглэлд өөрчлөлт орууллаа

Фотог:

Согтуугаар гэмт хэрэг үйлдэх тохиолдол ихсэж байна гэв

Энэ оны нэгдүгээр улирлын байдлаар 410 зөрчил илрүүлж, 240 иргэн, таван албан, тушаалтан 165 аж ахуй нэгж байгууллагыг 6З гаруй сая төгрөгөөр торгууль ногдуулж, захиргааны хариуцлага тооцсон.

Фотог:

Чойном ба Ард түмэн36

Зурагт асаахад нэг шударга хүн, радиогоо нээхэд бас нэг шударга хүн, индүү залгахад ч зүрхшээмээр тийм олон шударга хүн.

Монголын сонгуулийн байгууллага сорилтыг давж, сонгуулийг амжилттай зохион байгуулав гэж дүгнэжээ

НҮБ-ын Хөгжлийн хөтөлбөрөөс “Монгол Улсад үзүүлсэн сонгуулийн туслалцааны сургамж 2008 -2012 он” сэдэвт тайланг хэвлэн гаргажээ.

"Дэлхий чи хараач !!!! Эзэн Чингисийн Монгол нэгдэн дуулж байна" (Фото сурвалжлага)

"Хамаг Монгол" төслийн хаалтын тоглолт (Фото сурвалжлага)

Чойном ба Ард түмэн

Зурагт асаахад нэг шударга хүн, радиогоо нээхэд бас нэг шударга хүн, индүү залгахад ч зүрхшээмээр тийм олон шударга хүн.

Ёс зүйт төр

Монгол төрийн алба зах зээлийн харилцааны явцад төлөвших шатандаа явж байна. Тэр дундаа үйл ажиллагаанд нь ололт байхын зэрэгцээ бэрхшээл ч багагүй тохиолдох болжээ.

Баасан Городовиков партизаны дайнд Монгол цэргийн уламжлалт тактикыг амжилттай хэрэглэсэн гэдэг

1910 оны 11-р сарын 15-нд Нойтон Эльмут гэдэг газар төрсөн. 1918-1927 он хүртэл сургуульд суралцаж, 1927 онд улаан армид сайн дураараа элсэж, 1930 онд Кавказын морин цэргийн сургуулийг төгсөөд Хойд Кавказын цэргийн тойргийн 12-р морьт дивизийн 76-р хороонд салаан захирагч болж анх офицер цол авчээ.